اصلاح آیین نامه اجرایی مهم‌تر از تغییر قانون سازمان نظام مهندسی ساختمان

اصلاح آیین نامه اجرایی مهم‌تر از تغییر قانون سازمان نظام مهندسی ساختمان

اصلاح آیین نامه اجرایی مهم‌تر از تغییر قانون سازمان نظام مهندسی ساختمان ،است. مجلس توان بررسی موضوعات تخصصی قانون را ندارد

کد خبر: 990301001 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۱ خرداد ۹۹ - ۱:۱۹ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، اصلاح آیین نامه اجرایی مهم‌تر از تغییر قانون سازمان نظام مهندسی ساختمان ،است. مجلس توان بررسی موضوعات تخصصی قانون را ندارد

اصلاح آیین نامه اجرایی مهم‌تر از تغییر قانون سازمان نظام مهندسی ساختمان

 

روسای سازمان نظام مهندسی بیان کرد:

اصلاح آیین نامه اجرایی مهم‌تر از تغییر قانون سازمان نظام مهندسی ساختمان/ مجلس توان بررسی موضوعات تخصصی قانون را ندارد

چند سالی است که بحث اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در مجلس شورای اسلامی مطرح گردیده و علی‌رغم این که پیش نویس آن نیز طی سالهای اخیر تهیه و گرداوری گردید؛ ولی به مرحله نهایی و اجرایی نرسید.
اگر چه شاید از دیدگاه برخی افراد تاخیر و تعلل در مورد نهایی شدن پیش نویس قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان یک نقطه ضعف به حساب بیاید؛ ولی برخی دیگر بر این باور هستند که اتفاقا تاخیر در اصلاح قانون نظام مهندسی در نهایت به نفع جامعه مهندسی کشور و سازمانهای نظام مهندسی ساختمان است. چرا که هیچ عقل سلیمی عجله در اصلاح و بازنگری در قانون را که در نهایت منجر به انحراف در قانون خواهد شد، نمی پذیرد.

در همین راستا احمد خرم، ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور نیز با عنوان این ‌که وزارت راه و شهرسازی و مجلس به‌ ویژه کمیسیون عمران برای اصلاح قانون نظام‌مهندسی و طرح آن در صحن مجلس عجله نکنند، گفته است: «پیش‌تر مسیری که برای اصلاح قانون طی شده، مسیر درستی نبوده و دو پیش‌نویسی که یکی در قالب طرح و دیگری در قالب لایحه ارائه شده و در دست بررسی است، تناقضات فراوانی دارد.»

نتیجه اصلاح قوانین در مجلس نامشخص است

در همین رابطه ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان نیز ضمن تایید این اظهارنظر رییس سازمان نظام مهندسی بیان کرد: به عقیده من قانون فعلی نظام مهندسی و کنترل ساختمان قانون بسیار جامع و کاملی است و نیازی نیست که در زمینه اصلاح قانون و بازنگری در آن عجله گردد.

غلام‌حسین عسکری عنوان کرد: با توجه به تجربه هفده ساله ای که در سازمان نظام مهندسی ساختمان دارم، بنظر میرسد مسئله اصلی این است که در سالهای اخیر قانون بطور کامل اجرایی نشده است و اگر بعضی از نقاط اجرایی آن را که میشود در آیین نامه تغییر داد، تغییر دهیم؛ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان قانون کارآمد و خوبی است.

عسکری با عنوان این که قوانین همیشه بصورت کلی نوشته میشوند، گفت: بنابراین آیین نامه ها هستند که نیاز به اصلاح و بانگری دارند.

وی با اشاره به این که تجربه نشان میدهد قوانین وقتی به منظور اصلاح و بازنگری وارد مجلس میشوند، مشخص نیست که در نهایت چه چیزی از دل آنها بیرون می آید، تصریح کرد: چرا که هر کدام از نمایندگان مجلس به فراخور حال خود و سمتی که دارند و حوزه ای که در آن فعالیت میکنند؛ قصد دارند که تغییراتی را در قانون ایجاد کنند.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان تاکید کرد: بنابراین معتقدم بهتر است که تغییراتی در آیین نامه اجرایی قانون و مبحث دوم مقررات ملی ساختمان ایجاد شود اما این قانون جهت اصلاح و بازنگری در اختیار مجلس قرار نگیرد.

وی ادامه داد: ضمن این که قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوبه مجلس را دارد و از آن جایی که آیین نامه اجرایی آن نیازی به مصوبه مجلس ندارد، کافی است که در هیئت دولت مطرح گردد تا اصلاحات لازم در آن صورت گیرد.

مجلس بنظر نظام مهندسی و وزارتخانه در اصلاح قانون اعتماد کند

هم‌چنین رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مازندران در این راستا بیان کرد: بنظر میرسد همین قانون موجود جواب‌گوی نیازهای جامعه مهندسی کشور است و با فضایی که در مجلس شورای اسلامی سراغ داریم، بر این عقیده هستیم که توان بررسی تخصصی بسیاری از موضوعات در مجلس وجود ندارد.

سیف اله علی نیا گفت: بنابراین بنظر نمیرسد که خروجی اصلاحیه قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان از قانون فعلی، بهتر باشد. بهمین علت، اصلا اعتقادی به اصلاح قانون نظام مهندسی ندارم و بیشتر معتقد هستم که باید در جهت اجرای درست و هماهنگ همین قانون فعلی اقدامات لازم را انجام دهیم.

علی نیا با تاکید بر این که نقاط قوت قانون فعلی بسیار بالاتر از نقاط ضعف آن است، گفت: با توجه به اینکه مشخص نیست که چه نگاه و سیاستی در مجلس نسبت به حوزه نظام مهندسی ساختمان با این ظرفیت عظیم موجود در کشور وجود دارد، پس اگر قرار باشد یک روز قانون عوض گردد، مجلس باید به خود مجموعه سازمانهای نظام مهندسی، شورای مرکزی و مجموعه وزارت راه و شهرسازی اعتماد کند.

وی تصریح کرد: اگر مجلس صرفا در این جایگاه ایفای نقش کند که در نهایت آن چه را که این بخشها و مجموعه ها به جمع بندی میرسند، چکش کاری و تصویب کند، با اصلاح قانون نظام مهندسی موافق هستیم. ولی اگر قرار باشد که مجلس بدون اعمال نظر شورای مرکزی و سازمانهای نظام مهندسی استانها و وزارت خانه، صرفا با اتکا بنظر کمیسیون تخصصی خود تغییراتی را در قانون اعمال کند، اعتقادی به این شیوه اصلاح قانون نداریم.

این مسئول در پاسخ به این که آیا تخصص لازم در بین نمایندگان مجلس برای اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان وجود دارد، اظهار داشت: بدیهی است که اعتقادی به اصلاح قانون طبق نظرات کارگروه تخصصی مجلس نداریم و معتقد هستیم باید نظرات مسئولان شورای مرکزی و سازمان های نظام مهندسی استان ها و وزارتخانه در زمینه تغییر و اصلاح قانون لحاظ گردد، چرا که این افراد از نزدیک درگیر موضوعات هستند و نقاط ضعف و نقاط قوت امور را میشناسند و مجلس باید به نظرات این بخشها اعتماد کند.

منبع: صما

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱ خرداد ۹۹
359 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0