به روز نبودن آیین نامه ‌های ساختمانی مقاومت در مقابل زمین لرزه در حوزه ساخت‌وساز به روز نبودن آیین نامه ‌های ساختمانی مقاومت در مقابل زمین لرزه در حوزه ساخت‌وساز

به روز نبودن آیین نامه ‌های ساختمانی مقاومت در مقابل زمین لرزه در حوزه ساخت‌وساز

به روز نبودن آیین نامه ‌های ساختمانی مقاومت در مقابل زمین لرزه در حوزه ساخت‌وساز ،آسیب پذیر بودن و مشکل ساختمان های ما در مقابل زمین لرزه هستند

کد خبر: 990229002 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۹۹ - ۹:۰۸ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، به روز نبودن آیین نامه ‌های ساختمانی مقاومت در مقابل زمین لرزه در حوزه ساخت‌وساز ،آسیب پذیر بودن و مشکل ساختمان های ما در مقابل زمین لرزه هستند

به روز نبودن آیین نامه ‌های ساختمانی مقاومت در مقابل زمین لرزه در حوزه ساخت‌وساز

به روز نبودن آیین نامه ‌های ساختمانی مقاومت در مقابل زمین لرزه در حوزه ساخت‌وساز

آیین‌ نامه ‌های ساختمانی مقاومت در مقابل زمین لرزه به‌روز نیستند

ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین بیان کرد: متاسفانه آیین‌نامه‌های مقاومت در مقابل زمین لرزه در حوزه ساخت‌وساز به‌روز نیستند و همین مشکل ساختمان ‌های ما را در مقابل زمین لرزه آسیب‌پذیر کرده است.

سید کاظم مجابی با اشاره به روزآمدسازی دیرهنگام آیین‌نامه‌های طراحی ساختمان‌ ها بیان کرد: این آیین‌نامه‌ها هر پنج سال یک‌بار ویرایش تازه می‌گردد و آخرین آیین‌نامه طراحی در سال نود و پنج گرداوری شده که این مسئله از دلایل کوتاهی عمر ساختمان‌ها محسوب می‌گردد.
مجابی با اشاره به مغفول ماندن نقش نگه‌داری و بهره‌برداری از ساختمان گفت: متاسفانه فقط تا زمانی کیفیت ساختمان‌ها کنترل می‌گردد که به دست بهره‌بردار داده شود و پس از آن هیچ کنترلی بر ساختمان ‌ها وجود ندارد. در ضمن براساس مبحث بیست و یکم مقررات ملی ساختمان، ساختمان‌ ها باید هنگام بهره‌برداری هم توسط مالکان نگه‌داری گردند.
قوانین ساخت‌وساز درست اجرا نمی‌گردند
هم‌چنین ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان با عنوان این که بطور کلی ۳ عامل طراحی، نظارت و اجرا در ساخت ساختمان ‌ها اثرگذار هستند، تصریح کرد: مشکل از جایی شروع شده که بیشتر سرمایه‌گذاران به مجری طرح و سازنده بنا تبدیل شده‌اند و در این میان قوانین ساخت‌وساز هم به درستی اجرا نمی‌گردند.
وی با اشاره به تاکید صریح قانون بر صلاحیت حرفه‌ای سازندگان هر نوع بنایی گفت: قانون به صراحت می ‌گوید که هر شخصیت حقیقی و حقوقی که در عرصه احداث ساختمان فعالیت می ‌کند، باید دارای صلاحیت حرفه‌ای باشد؛ با این وجود آیا این اتفاق می‌افتد و قانون رعایت می‌گردد؟
مجابی با بیان این که دستگاه‌ های حکومتی، راه و شهرسازی، نظام مهندسی و شهرداری باید جلوی انجام تخلف‌های ساختمانی را بگیرند، ادامه داد: استانداردهای خوبی در حوزه ساخت‌وساز وجود دارد که می ‌توانیم با اتکا به آنها کیفیت ساختمان ‌ها را ارتقا دهیم؛ ولی متاسفانه ظرفیت‌ های قانونی برای نظارت بر کیفیت ساخت‌وساز مغفول مانده‌اند.
وی به تاثیرگذاری مصالح ساختمانی در کیفیت و عمر ساختمان‌ها هم اشاره و بیان کرد: متاسفانه بعضی وقت‌ها در بازار و کارگاه‌های ساختمانی محصولات غیراستاندارد دیده می ‌شود و افزایش سرسام‌آور هزینه مصالح هم سبب گرایش به استفاده از مصالح نامرغوب شده است.
مجابی، انگیزه‌های اقتصادی را یکی از عوامل اثرگذار در کاهش عمر ساختمان‌ها دانست و گفت: کیفیت و استحکام ساختمان از دیگر عوامل مؤثر در این زمینه بوده که البته بیشتر ناشی از طراحی ضعیف ساختمان است. ضمن این که تغییر کاربری، افزایش تعداد طبقات و تبدیل ساختمان‌ های مسکونی به تجاری هم از علل دیگر کاهش عمر ساختمان‌ها بشمار می ‌روند.
منبع: پایگاه خبری سبز البرز

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۹ اردیبهشت ۹۹
399 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0