انواع بلیط هواپیما و کلاس های پروازی ایرلاین ها

احتمالا تا به حال، شما هم به این مسئله برخورد کرده‌اید که در بلیط هواپیما، یک سری حروف انگلیسی مثل Y نوشته شده است. شما باید بدانید که این حروف، نشان دهنده نوع پرواز شما هستند. اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم، اکونومی ‌بودن یا بیزینس بودن هواپیما شما در بلیط نوشته شده است. آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که علائم و حروف نوشته شده به چه معنا هستند؟ می‌توان با دانستن معنی آنها، سفر راحت‌تر و بهتری را تجربه کرد.

کد خبر: 981029032 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۹ دی ۹۸ - ۲:۳۹ ب.ظ

احتمالا تا به حال، شما هم به این مسئله برخورد کرده‌اید که در بلیط هواپیما، یک سری حروف انگلیسی مثل Y نوشته شده است. شما باید بدانید که این حروف، نشان دهنده نوع پرواز شما هستند. اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم، اکونومی ‌بودن یا بیزینس بودن هواپیما شما در بلیط نوشته شده است. آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که علائم و حروف نوشته شده به چه معنا هستند؟ می‌توان با دانستن معنی آنها، سفر راحت‌تر و بهتری را تجربه کرد.

شما می‌توانید قبل از خرید بلیط هواپیما و چارتر (تریپ Trip.ir با انواع کلاس های پروازی هواپیما آشنا شوید تا انتخابی درست در عملیات رزرواسیون بلیط خود داشته باشید.

بلیط هواپیما چند نوع دارد؟

بلیط هواپیما در سه کلاس فروخته می‌شود. هر کدام از آنها با هم تفاوت‌هایی دارند:

  • کلاس Y: این نوع بلیط، در بین بلیط‌های هواپیما، پرفروش‌ترین است. کلاس Y که یعنی اکونومی (Economy)، ارزان‌ترین نوع بلیط هواپیمایی است که می‌توان خرید کرد. در پرواز، مثل مسافرهای دیگر با شما برخورد می‌شود و خدماتی مثل غذا و پتو و این دسته از امکانات را دریافت می‌کنید.
  • کلاس J: به معنی پرواز بیزینسی است که از آن به عنوان بیزینس کلاس (Business Class) نیز یاد می‌شود. بلیط بیزینس، در مقایسه با اکونومی‌ قیمت بیشتری دارد. اگر این نوع بلیط هواپیما را بخرید، در یک بخش جداگانه‌ای از قسمت اکونومی ‌می‌نشینید.

پرواز بیزینس در مقایسه اکونومی ‌امکانات بهتری دارد. صندلی‌ها راحت‌تر هستند و تنوع غذا و سایر خدمات بیشتر است. شما در بخش بیزینس تنها هستید و مسافرهای اکونومی نمی‌توانند به این قسمت بیایند.

طبق قوانین، مسافرهای بیزینسی باید در یک ترمینال جدا باشند. این ترمینال در مقایسه با بخش عادی خلوت‌تر و آرام‌تر است. البته در ایران این موضوع زیاد رعایت نمی‌شود.

  • کلاس F: این نوع پرواز که به آن فرست کلاس (First Class) میگویند به خاطر خدمات ویژه‌اش معروف تر و البته گران‌تر است. به علت تفاوت زیاد فرست کلاس و سایر پروازها، آن را در یک بخش جداگانه بررسی می‌کنیم.

مقایسه فرست کلاس با پروازهای دیگر

در پروازهای کلاس اکونومی ‌و بیزینس همانطور که گفته شد، خدمات زیادی به مسافر ارائه نمی‌شود و رسیدگی به صورت حداقلی است. البته در کلاس بیزینس امکاناتی مثل صندلی جدا و راحت و غذاهای متنوع‌تر وجود دارد. اما در فرست کلاس، داستان به طور کلی عوض می‌شود.

فرست کلاس همانطور که از اسمش مشخص است، برای افرادی است که بهترین خدمات ممکن را می‌خواهند. البته به ازای آن باید گران‌ترین بلیط را هم بخرید. خدمات این نوع پرواز بسته به ایرلاین ارائه دهنده می‌تواند متفاوت باشد.

ایرلاین‌ها برای خریداران بلیط فرست کلاس، خدمات حمل و نقل ویژه در نظر می‌گیرند. بعضی از شرکت‌ها حتی برای مسافر ماشین مخصوص می‌فرستند و او را به فرودگاه می‌آورند. البته این کار، بیشتر توسط ایرلاین های خارجی انجام میشود.

پس از آن، نوبت به پذیرش در فرودگاه می‌رسد. مسافرهای فرست کلاس به صورت جداگانه وارد هواپیما می‌شوند. وقتی همه سوار شدند، نوبت به ورود این افراد می‌رسد. جالب آنکه موقع پیاده شدن این روند برعکس می‌شود؛ اول مسافران فست کلاس پیاده می‌شوند، بعد افراد دیگر. آنها را با یک ماشین جدا و ویژه به فرودگاه می‌برند.

با خرید بلیط هواپیما فرست کلاس بهترین امکانات در اختیار مسافر قرار می‌گیرد. هر نفر برای خودش یک اتاق کوچک خصوصی و مبله دارد. در کابین‌ها صندلی‌های راحت، لپ تاپ، اینترنت، سرویس بهداشتی و در بعضی موارد تخت خواب قرار داده شده است.

مهماندارهای بخش فرست کلاس مجرب‌تر و باتجربه‌تر هستند. تنوع غذایی و خدمات هم بهتر از کلاس‌های دیگر است. بعضی ایرلاین‌ها برای بخش فرست کلاس اتاق جلسات هم در نظر می‌گیرند.

در بعضی پروازهای فرست کلاس امکان حمام رفتن هم وجود دارد. می‌توانید دوش بگیرید و سرحال به مقصد برسید.

کدام نوع پرواز برای سفر من بهتر است؟

به چند نکته بستگی دارد: به چه قصدی سفر می‌کنید، چقدر بودجه دارید و در راه هستید و هر ماه چند بار با هواپیما مسافرت می‌روید.

اگر سفر کاری در پیش دارید، می‌توانید بلیط هواپیما بیزینس کلاس بخرید. معمولا در سفر کاری رفت و آمد زیاد است و آدم‌ها خسته می‌شوند. حضور در بخش بیزینس هواپیما خستگی راه را کمتر می‌کند. همچنین به شما پیشنهاد میکنیم، رزرو هتل خارجی را نیز انجام دهید.

بلیط اکونومی‌ بهترین انتخاب برای گردشگرها است. گردشگرها دوست دارند بیشتر در مقصد هزینه کنند تا این که برای رفت و آمد پول بدهند. بلیط هواپیما اکونومی‌ برای چنین هدفی کاملا خوب و مناسب است.

بلیط فرست کلاس برای افرادی است که از نظر مالی مشکلی ندارند. قیمت این نوع پرواز واقعا بالاست و هر کسی از عهده پرداخت آن بر نمی‌آید.

این که چه نوع بلیطی را بخرید، به مقدار زمانی که در هواپیما هستید هم بستگی دارد. اگر پرواز داخلی است و کمتر از دو ساعت طول می‌کشد، خرید بلیط اکونومی ‌معقول‌ترین انتخاب است.

اگر یک سفر خارجی کاری چند ساعته در پیش دارید، می‌توانید بلیط بیزینس کلاس بخرید. این پرواز برای مسافرت‌های حداکثر ۵ ساعته مناسب است.

بعضی از مسافرت‌ها واقعا طولانی و طاقت‌فرسا هستند. مثلا پرواز استرالیا به ایران نزدیک به یک روز طول می‌کشد. در صورتی که قرار است زمان خیلی زیادی در پرواز باشید، خرید بلیط هواپیما فرست کلاس انتخاب عاقلانه‌ای است؛ البته اگر از نظر مالی مشکلی ندارید. پروازهای طولانی خستگی خیلی زیادی به همراه دارند. داشتن امکانات ویژه مقدار خستگی شما را کم می‌کند.

جمع‌بندی

ما در این مقاله سعی کردیم که انواع کلاس های پروازها را برای شما شرح دهیم. وقتی انواع کلاس‌های پرواز را بشناسید، می‌توانید بلیط هواپیما مناسب خود را خریداری کنید. هر کدام از این پروازها برای یک هدف در نظر گرفته شده‌اند. در آخر باید بگوییم که شاید قیمت بلیط برای بیشتر افراد تعیین‌کننده باشد. اما گاهی وقت‌ها هزینه بالا نسبت به خستگی کمتر و سفر راحت‌تر بیشتر می‌ارزد.

تریپ، یکی از وبسایت های فروشنده بلیط هوایپما و رزرو هتل است که می‌توانید عملیات رزرواسیون خود را در این وبسایت انجام دهید. همچنین می‌توانید به آدرس زیر مراجعه کنید و با کارشناسان Trip، به صورت حضوری مشاوره بگیرید:

تهران، فلکه دوم صادقیه، بلوار ایت الله کاشانی، بلوار اباذر، ساختمان آیسان، واحد ۴۰۴

منبع: ایران‌اکونومیست

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۹ دی ۹۸
893 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
1 0