شروع دور جدید فعالیت مهم ‌ترین نهاد مهندسی کشور

کد خبر: 980919007 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۹ آذر ۹۸ - ۸:۰۴ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی
آغاز دوره هشتم شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با برگزاری انتخابات برای معرفی ۳ تن از کاندیداهای ریاست دوره جدید شورای مرکزی همراه گردید.
شروع دور جدید فعالیت مهم ‌ترین نهاد مهندسی کشور
سعید گیتی آرا بیان کرد: مقایسه سیر تحول وضع قوانین نظام مهندسی در کشور از خرداد سال پنجاه و دو تا اسفند هفتاد و چهار نشان میدهد که انتظارات از جامعه مهندسی ایران، در سالهایی که از تشکیل سراسری سازمان‌های نظام مهندسی می ‌گذرد، دگرگونی بزرگ و تکاملی سریع از سر گذرانده است.
به نحوی که علاوه بر وسعت انتظارات به تعویق افتاده جامعه از مهندسان، این تحول سریع نشان دهنده ظرفیت نهفته و در حال شکوفائی مهندسان کشور است. شاید بهمین علت هم بود که سازمان نظام مهندسی ساختمان، طبق قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب سال هفتاد و چهار، بمنظور تامین مشارکت هر چه وسیع‌تر مهندسان در انتظام امور حرفه ای خود و تحقق اهداف قانون مذکور تاسیس شده است.
چنان‌که در قانون «نظام مهندسی و کنترل ساختمان» نیز آمده، شورای مرکزی این سازمان متشکل از لیست و پنج عضو اصلی و هفت عضو علی البدل در ۳ گروه عمران، تاسیسات و معماری و شهرسازی بوده که بمدت ۳ سال انتخاب میشوند. لذا بخشی از مهمترین وظایف این شورا عبارتند از؛
الف» برنامه ریزی و فراهم آوردن زمینه اجرای اهداف و خط مشی‌های قانون با جلب مشارکت نظام مهندسی استان‌ها و هماهنگی وزارت راه و شهرسازی
ب» بررسی مسائل مشترک نظام مهندسی استان ‌ها و سازمان و تعیین خط مشی ‌های کوتاه مدت، میان‌مدت و دراز مدت در چارچوب قانون و مقررات و مصوبات هیأت عمومی و ابلاغ آن ها.
ج»ایجاد زمینه‌های مناسب برای انجام وظایف ارکان سازمان‌ ها از طریق مذاکره و مشاوره با مراجع ملی و محلی، در امور برنامه ریزی، مدیریت، اجرا و کنترل طرح ‌های ساختمانی و شهرسازی و…
تا به حال، هفت دوره از شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور سپری شده و ۲ شنبه هفته گذشته نیز مراسم تکریم و معارفه اعضای شورای مرکزی دور هشتم در ساختمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد. لازم به ذکر است تا امروز ریاست شورای مرکزی این سازمان را که از سال هفتاد و چهار تشکیل شده، افرادی چون سیدمحمد غرضی، اکبر ترکان، سیدمهدی هاشمی و فرج‌الله رجبی بعهده داشته اند.
اواخر تیرماه امسال بود که هیأت عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور متشکل از اعضاء هیأت مدیره استانها تشکیل گردید. طبق قانون، در این نشست که با حضور معاون وزیر راه تشکیل گردید، شصت و شش تن در رشته های مختلف برای عضویت در شورای مرکزی سازمان انتخاب و به وزارت راه معرفی شدند که در نهایت از این تعداد بیست و پنج تن به عنوان عضو اصلی و هفت تن دیگر نیز به عنوان عضو علی البدل شورای مرکزی دور هشتم انتخاب شدند.
احکام این بیست و پنج تن نیز روز ۲ شنبه یازدهم آذر ماه در نخستین نشست شورای مرکزی هشتم از سوی وزیر راه و شهرسازی به آن ها اعطا گردید.
اسامی اعضای دوره هشتم شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی به شرح زیر است:
عمران
کمال دویده
احمد خرم
کورش غفاری
سیدرضا سرافرازی
مهران کوهی کمالی
حمزه شکیب
سید حمیدرضا کارگر
جعفر هاشم زاده
علی اکبر رمضانی
غلام‌حسین عسکری
حسن مجتبی زاده- علی البدل
معماری
طاهره نصر
مجتبی احمدزاده
طاهر کیافر
زهره ترابی
شهاب آدم نوه سی
کامران جنتی پور
دایان ایگدری- علی البدل
تاسیسات مکانیکی
علی‌رضا قزوینی پور
کاوه نوری کوپایی
سیف الله علی نیا
حسین اکبریان راد- علی البدل
نقشه‌برداری
بهمن مومنی مقدم
سعید یزدانی- علی البدل
برق
مهدی شایان
علی‌رضا سنایی دشتی
مجید جی افرام
مجید ثاقبی- علی البدل
شهرسازی
عباس وثیق نیا
مسعود موسوی- علی البدل
ترافیک
جمال قناعت
فرشیدرضا حقیقی- علی البدل
آغاز دوره هشتم شورای مرکزی با برگزاری انتخابات برای معرفی ۳ تن از کاندیداهای ریاست دوره جدید شورای مرکزی همراه گردید. در این انتخابات که با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار گردید، چهار عضو شورا کاندیدای ریاست شورای مرکزی دوره هشتم شدند که پس از رای گیری با برگه به ترتیب احمد خرم بیست و چهار رای، عباس وثیق نیا بیست رای، بهمن مومنی‌مقدم نوزده رای از مجموع آراء حاضرین را به خود اختصاص دادند و طاهره نصر نیز از ورود به مرحله بعد باز ماند.
ولی از میان این افراد، وزیر راه و شهرسازی باید ۱ نفر را برای صدور حکم ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور به رئیس‌جمهور معرفی ‌کند تا بمدت سه سال این مسئولیت را عهده‌دار باشد.
در همین رابطه، سوابق اجرایی اعضاء انتخاب شده برای ریاست شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور به ترتیب آرای اخذ شده در ادامه می‌آید؛
احمد خرم، اولین منتخب اعضای شورای مرکزی برای تصدی ریاست این شوراست. او که توانسته بیست و چهار رای از مجموع بیست و پنج رای حاضرین را از آن خود کند، چهره‌ای آشناست. نگاهی به کارنامه اجرایی خرم نشان می‌ دهد که او علاوه بر سمت‌ های اجرایی در دهه شصت و سابقه استانداری در دهه هفتاد، در دوره‌ای هم وزیر راه و شهرسازی بوده است.
خرم، هم‌چنین ریاست اسبق سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران و رئیس کنونی انجمن انبوه سازان استان تهران است.
عباس وثیق نیا دومین منتخب اعضاء جدید شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان بوده که موفق به کسب بیست رای از مجموع بیست و پنج رای شده است. وی مدتی رئیس سازمان نظام مهندسی قزوین بوده است.
بهمن مومنی مقدم نیز بعنوان سومین منتخب اعضاء شورای مرکزی، با کسب نوزده رای توانست نام خود را در میان ۳ گزینه مطرح شده برای ریاست این شورا قرار دهد.
مومنی نائب رئیس اول سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران و رئیس جامعه مهندسان نقشه بردار ایران است.
منبع: جماران

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۹ آذر ۹۸
560 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0