لزوم تطبيق قوانين بين المللي و داخلي در رسيدن به قوانين پايدار با اهميت به حوزه هاي جغرافيايي

کد خبر: 980916013 تاریخ انتشار: شنبه ۱۶ آذر ۹۸ - ۴:۵۴ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی
اردشير فرشيديان فر بیان کرد:
تطبيق قوانين بين المللي و داخلي در نیل به قوانين پايدار با اهميت به حوزه هاي جغرافيايي الزامی است
اردشير فرشيديان، عضو مكانيك هيات مديره سازمان نظام مهندسي ساختمان استان خراسان رضوی و دبير علمي اين گردهمایی در مراسم افتتاح دومين گردهمایی منطقه اي حفاظت ساختمانها در برابر حريق با رويكرد ساختمانهاي بلند مرتبه، بیان کرد: در اين گردهمایی، هفده كارگاه براي دروس ارتقاء پايه برنامه ريزي شده است كه مدرسان صاحب نام تدريس آن را بر عهده دارند و سیزده كارگاه ديگر با حضور شركتهاي فن آور، انجمنهاي صنفي و علمي و سخنران خارجي براي عموم مهندسين پيش بيني شده است.
وی ادامه داد: در مجاورت اين گردهمایی، نمايشگاه تخصصي با حضور پانزده شركت توانمند در زمينه تخصصي حريق شامل هوا، مواد پوششي و سيستمهاي اعلام و اطفا حريق و مديريت دود برگزار مي شود.
فرشيديان فر با بیان اين نكته كه اين گردهمایی با تلاش سازمان نظام مهندسي ساختمان استان خراسان رضوي، شهرداري مشهد، سازمان آتش نشاني مشهد، مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي و دانشگاه جامع علمي و كاربردي شهرداريها برگزار شد، گفت: در عنوان گردهمایی، جمله با رويكرد ساختمانهاي بلند مرتبه آمده است؛ ساختمان بلند مرتبه چه تعريفي دارد؟ انجمن مطالعات حريق امريكا(NFPA) ساختماني كه بين تراز كف بالاترين طبقه قابل تصرف تا تراز مناسب ترين سطح قابل دسترسي براي ماشين آتش نشاني از بیست و سه متر بيشتر باشد و تعريف ديگر ساختمان بلند مرتبه شده محسوب مي گردد كه با تجهيزات داخل ساختمان بتوان با حريق مبارزه كرد و مسيرهاي امني جهت خروج ساكنين ايجاد شده باشد.
دبير علمي دومين همايش منطقه اي حفاظت ساختمان ها در برابر حريق ادامه داد: در تعريف انجمن تهويه و تبريد آمريكا (ASHREA) از ساختمان بلند مرتبه، ساختمانهاي بلند تر از ۳۰۰ ft معادل ۹۱٫۶ متر از ديد تهويه مطبوع در زون بندي فشار تجهيزات گرمايشي و سرمايشي است.
وی تصریح کرد: با توجه به ارتباط دو سويه موجود بين سازمان آتش نشاني و نظام مهندسي ساختمان استان در مشهد كه با تلاش چندين ساله ي مسئولان و دست اندركاران دو مجموعه ميسر شده، نتايج حاصل كه از جمله آن ميتوان به تهيه سه جلد كتاب با عناوين اصول و ضوابط اطفاي حريق ساختمان، اصول طراحي و محاسبات هيدروليكي سيستمهاي اطفاء حريق ساختمانها، مهندسي كنترل دود در ساختمان اشاره و يادآور شد كه كتب از چند منظر پيشتاز بوده و مشابه ندارد، زيرا با رويكرد بومي تهيه و تنظيم شده است.
عضو هيات مديره سازمان نظام مهندسي ساختمان خراسان رضوي عنوان کرد: كتاب محافظت ساختمانها در برابر حريق به رشته اي خاصي تعلق ندارد، مهندسان رشته عمران در بحث پوشش ضد حريق و اسكلتهاي فلزي، مهندسان معماري در بحث راه پله ها و راههاي خروج به لابي، آسانسورها و آسانسور آتش نشاني و مهندسان رشته مكانيك در مورد سيستم اطفا، لوله، پمپ، منابع آب، سيستم كنترل دود و مهندسان رشته برق در سيستم اعلان حريق و … ميتوانند به اين كتاب مراجعه کنند.
حال بايد مبحث سوم مقررات ملي و كنترل ساختمان طبق استاندارد NFPA بومي سازي و پياده شود.
فرشیدیان فر اظهار داشت: با توجه به محدوديتها و مسايل مربوط به تحريم كه به كشور عزيزمان تحميل شده، در حال حاضر در همه زمينه ها با تكيه بر توان ملي توليدكنندگان موثري در كشور هستند كه با تكيه بر آنها ميتوان تمامي مشكلات را پشت سر گذاشت.
این گردهمایی در ۳ روز از سیزدهم تا پانزدهم آذرماه نود و هشت در محل نمايشگاه بين المللي مشهد برگزار شد.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۶ آذر ۹۸
408 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0