پرهیز از تعارض منافع در سازمان نظام مهندسی

کد خبر: 980912002 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۲ آذر ۹۸ - ۹:۳۸ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار مهندسی
در آیین تکریم و معارفه اعضای سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان کشور بیان گردید:
از تعارض منافع در سازمان نظام مهندسی پرهیز گردد/ نظامات مهندسی از ارکان طرح اقدام ملی مسکن هستند/ در انتخاب اعضا هیچکس فشاری بر من نیاورده است/ دچار فقر نیروی انسانی ماهر و متخصص هستیم
محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی ضمن تاکید بر این که اعضای منتخب دوره هشتم شورای مرکزی سازمانهای نظام مهندسی ساختمان، منتخب مردم و جامعه در امور مهندسی هستند، بیان کرد: مهندسان نقطه قوت اعتماد مردم و جامعه شوند و از فرصت ایجاد تحول در ساخت و ساز و تولید و عرضه مسکن نهایت استفاده را بکنند و نمود آن در جامعه مشاهد گردد.
وی در آیین تکریم و معارفه اعضای دوره هفتم و هشتم سازمان‌ های نظام مهندسی ساختمان کشور در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی، ضمن تاکید بر این مطلب که چنان چه کار برای خدمت باشد، نتیجه اش ماندگاری در بین مردم و خلق است، اظهار داشت: امیدوار هستم اعضای شورای مرکزی سازمانهای نظام مهندسی ساختمان در دوره هشتم با نیت خالص، وحدت، همدلی و یکپارچگی یک دوره بانشاط را آغاز کنند و از هرگونه رفتار و نگاهی که سبب اختلاف و تنش می گردد، خودداری کنند.
وی تصریح کرد: نگاه همگرا و هم افزا علاوه بر اعتلای جامعه مهندسی سبب تعالی ساخت و ساز در کشور خواهد شد.
اسلامی با تاکید بر این که سازمان نظام مهندسی ساختمان یک سازمان معیار در کل کشور بشمار میرود، گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور بعنوان یک سازمان معیار، بیش از هر سازمان دیگری نیاز به رشد و تزکیه خود دارد.
عضو کابینه دولت دوازدهم، هم‌چنین با یادآوری این که در این دوره از انتخابات شورای مرکزی سازمانهای نظام مهندسی ساختمان، میزان مشارکت در حد مطلوبی نبود، ادامه داد: باید تلاش کنیم تا جامعه مهندسی نرخ مشارکت مطلوبی در کلیه تصمیمگیری های آن سازمان داشته باشد.
وزیر راه و شهرسازی، هم‌چنین بر استفاده از فرصت‌ ها و تقویت سرمایه‌های انسانی عضو سازمان ‌های نظام مهندسی ساختمان تاکید کرد و افزود: در انتخاب اعضای منتخب که امروز معارفه می‌ شوند، هیچ‌کس فشاری بر اینجانب نیاورده است و انتخاب این عده به جهت ایجاد هماهنگی و یکپارچگی بین سازمان ‌های نظام مهندسی ساختمان انجام شده است.
انتخاب ۳ نفر از اعضای منتخب و معرفی آن ها به رییس جمهوری
وی هم‌چنین بیان کرد: انتخاب اعضای منتخب که بعد از رای گیری ۳ نفر از آن ها بعنوان منتخب به رییس جمهوری معرفی می گردند تا از بین آن ها ۱ نفر ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور را به عهده بگیرد بصورت رعایت فرصت برابر و با توازن استانی انجام شده و دنبال می گردد و شامل ملاحظات گوناگون تخصصی در حوزه ساخت و ساز است.
وی گفت: انتخاب اعضای شورای مرکزی دوره هشتم سازمانهای نظام مهندسی ساختمان با نهایت دقت انجام شده و تلاش شده است تا افرادی منتخب گردند که بصورت تخصصی کار را دنبال کنند.
عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به این که ایران کشوری آسیب پذیر است و باید در مسیر پیشرفت در امر ساخت و ساز قدم بردارد، گفت: باید کشور در زمینه ساخت و ساز در مسیر اعتلا قرار گیرد. زیرا منابع محدود است و باید از منابع بصورت بهینه در ساخت و ساز استفاده گردد.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: نیاز است تا سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور به سازمان حرفه ای برای آحاد مردم تبدیل گردد و بتواند نیازهای کشور را در امر ساخت و ساز در اقصی نقاط کشور برطرف کند.
اسلامی هم‌چنین عنوان داشت: باید شرایطی را فراهم کرد تا در کشورمان مصون سازی در برابر آسیبهای مخاطرات طبیعی در حوزه ساخت و ساز انجام گردد و میزان آسیبها به حداقل خود برسد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: مهم‌ترین فرصت جامعه مهندسی، ایجاد تحول در ساخت و ساز و تولید و عرضه مسکن است که جریان آن در کشور شروع شده و باید از این فرصت برای ایجاد تحول در حوزه های مختلف معماری، شهرسازی، محیط زیستی و ایجاد استحکام، نهایت بهره مندی را داشته باشیم.
وی یکی از ارکان اجرای طرح اقدام ملی را سازمانهای نظام مهندسی ساختمان برشمرد و افزود: پیش‌گیری از تعرض به اراضی، تغییر کاربریهایی که سبب آزرده خاطری مردم میشود از جمله مواردی است که در تکالیف بخش مهندسی کشور قرار دارد و مورد تاکید وزارت راه و شهرسازی و دولت است.
دچار فقر نیروی انسانی ماهر و متخصص هستیم
اسلامی از دیگر موضوعات مورد تاکید برای جامعه مهندسی کشو را توجه به حرفه ها و صلاحیت مجریان طرح عنوان کرد و گفت: امروزه در ساخت و ساز دچار فقر نیروی انسانی ماهر و متخصص هستیم.
وی اظهار داشت: انتظار است تا معاون مسکن و ساختمان وزارت‌خانه با همکاری نظام مهندسی ساختمان از افراد واجد شرایط و حرفه ای که پروانه معتبر دارند، استفاده کنند.
اسلامی از ساماندهی حرفه ها و مشاغل مهندسی در کشور خبر داد و افزود: نگه‌داری و بهره برداری از ساختمانها از دیگر موضوعاتی است که باید مورد توجه اعضای نظام مهندسی ساختمان کشور باشد. زیرا توسعه و سازندگی در کشور مرهون نگه‌داری مناسب از ساختمانهایی است که ساخته شده اند و در این زمینه نیازمند ایجاد ساماندهی مناسب هستیم.
وی ادامه داد: رفتار حرفه ای جزو الزامات نظامات مهندسی ساختمان کشور است و از دیگر الزاماتی که انتظار است تا مورد توجه جامعه مهندسی باشد استفاده از تکنولوژیهای نوین و استاندارسازی است.
عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: در بخش مهندسی و مشاوره در طراحی و ساخت مصالح و ابزارآلات همواره از توسعه تکنولوژی صحبت شده است ولی این کار باید بصورت منسجم انجام گردد تا بتوان با ساماندهی از انجام امور پرهزینه اجتناب کرد.
وی بر تاثیرگذاری و ایجاد جریان رو به رشد در امر مهندسی تاکید کرد و افزود: در مورد موضوعات مرتبط با شیوه نامه ها، دستورالعملها و بخشنامه ها با توجه به این که دوره جنجالی طی شد انتظار است تا این دوره از پاره پاره شدن و چند تکه شدن جامعه مهندسی اجتناب کرد و با همدلی و وحدت، امور را دنبال کرد.
اسلامی گفت: ممانعت از به کارگیری افرادی که دارای تعارض منافع هستند در شیوه نامه ها و دستورالعملها دنبال گردد. انتظار است تا نسبت به وظایف نظارتی، متعهدانه عمل کنیم و سوگند یاد کنیم تا به بهترین شیوه عمل گردد.
منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۲ آذر ۹۸
469 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0