عامل خسارات در زلزله کرمانشاه، بی توجهی به بحث مجریان ذی صلاح نایب رییس اول سازمان نظام مهندسی ساختمان البرز

بزرگ ترین عامل خسارات در زلزله کرمانشاه، بی توجهی به بحث مجریان ذی صلاح بود

زلزله اخیر کرمانشاه به طور آشکار نشان داد کیفیت صنعت ساختمان بطرز چشم گیری متحول شده و ساختمان‌ های با طراحی اجرای صحیح در زلزله اخیر مقاوم بوده و حداقل توانسته اند از گسترش ویرانی جلوگیری نمایند و آمار تلفات انسانی آن در مقایسه با 4 زلزله بزرگ پیش از خود در سطح کشور تفاوتهای بسیاری را نشان می‌ دهد.

کد خبر: 960928023 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۸ آذر ۹۶ - ۴:۲۴ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان البرز، زلزله اخیر کرمانشاه به طور آشکار نشان داد کیفیت صنعت ساختمان بطرز چشم گیری متحول شده و ساختمان‌ های با طراحی اجرای صحیح در زلزله اخیر مقاوم بوده و حداقل توانسته اند از گسترش ویرانی جلوگیری نمایند و آمار تلفات انسانی آن در مقایسه با ۴ زلزله بزرگ پیش از خود در سطح کشور تفاوتهای بسیاری را نشان می‌ دهد.عامل خسارات در زلزله کرمانشاه، بی توجهی به بحث مجریان ذی صلاح

عامل خسارات در زلزله کرمانشاه، بی توجهی به بحث مجریان ذی صلاح

عامل خسارات در زلزله کرمانشاه، بی توجهی به بحث مجریان ذی صلاح

بزرگ ترین عامل خسارات در زلزله کرمانشاه،  بی توجهی به بحث مجریان ذی صلاح بود

نایب رییس اول سازمان نظام مهندسی ساختمان البرز بیان کرد: طی بازدیدهای تخصصی که از مناطق زلزله زده کرمانشاه داشتیم، مشخص گردید ساختمانهایی که حداقل طراحی یا نظارت مهندسی بر آن ها صورت گرفته است، در مقابل زلزله مقاوم بوده و حداقل از نظر سازه تخریب نشده اند که این امر سبب کاهش خسارات و تلفات جانی و مالی بوده است.
فرهاد سهرابلو، طراحی، نظارت و اجرا را ۳ رکن عمده خدمات مهندسی دانست و گفت: در هر پروژه باید از هر ۳ رکن بهره جست و حذف یا عدم استفاده از هریک از این ارکان خدمات مهندسی در صورت بروز حادثه خسارات جبران ناپذیری را بهمراه خواهد داشت. همان طور که شاهد بودیم در زلزله کرمانشاه، ساختمانهایی که از ۲ رکن طراحی و نظارت بهره جسته بودند اما استفاده از مجری صاحب صلاحیت در آن ها رعایت نشده بود دچار خسارت جدی شده بودند.
وی با تاکید بر استفاده از مجریان ذی صلاح در امر ساخت و ساز ادامه داد: حذف مجریان ذی صلاح ازچرخه ساخت و ساز تبعات جبران ناپذیری بهمراه خواهد داشت.
مدیر مسوول نشریه فنی تخصصی نیارش البرز افزود: یکی از مهمترین عواملی که می ‌تواند در ارتقا و رشد کیفی ساخت و ساز موثر باشد اجرای ساختمان توسط مهندسین صاحب صلاحیت است که درکنار بهره گیری از مصالح استاندارد، میتواند به حفظ سرمایه های ولی و نیز حفظ جان و مال هم میهنان کمک کند.
سهرابلو خاطر نشان کرد: مجری ذی صلاح به موجب قانون و البته مفاد مبحث دوم مقررات ملی ساختمانی (نظامات اداری) باید در همه مراحل کار ساخت و اجرا حضور کامل داشته باشد و تمامی مراحل اجرایی صرفآ باید توسط وی انجام گیرد. به تبع این موضوع مسئولیت‌ های سنگینی هم بر اساس مبحث دوم به دوش ایشان قرار داده شده است.
در حین اجرای سازه ها نکات کوچک ولی خیلی پراهمیت وجود دارد که با رعایت آنها توسط مهندسین که در این حرفه تحصیل نموده اند ما را به افزایش پایداری سازه ها در هنگام زلزله های بزرگ سوق خواهد داد.

عامل خسارات در زلزله کرمانشاه، بی توجهی به بحث مجریان ذی صلاح

وی گفت: استفاده از مجری ذی صلاح بر کیفیت ساخت و ساز خیلی موثر است چرا که یک شخص فنی و متخصص در پروژه حاضر بوده و حضور او نسبت به یک شخص عادی و غیر فنی موثرتر خواهد بود. در ضمن مجری ذی صلاح میتواند در کاهش هزینه و بالا بردن بازده و کیفیت، نقش بسزایی داشته باشد و با توجه به این که قسمت اعظم مسوولیت ساخت و ساز بعهده او خواهد بود، همه سعی خود را برای اجرای یک پروژه کیفی انجام میدهد. بدنبال آن با اجرایی شدن صحیح قانون مجری ذی صلاح شاهد ارتقاء عمر مفید ساختمانها نیز خواهیم بود که در سطح خرد، بهره برداران از آن سود خواهند برد و در سطح کلان نیز اقتصاد ملی از آن منتفع خواهد شد؛ یعنی افزایش عمر مفید ساختمان مترادف با رشد تولید ناخالص ملی و افزایش درآمد سرانه جامعه خواهد شد.
نایب رییس سازمان به سهم سی درصدی ساختمان در اقتصاد کشور اشاره کرد و افزود: هرگونه تغییر در چگونگی ساخت و بهره برداری و استفاده از مصالح و تکنولوژیهای نوین می‌ تواند تأثیرات مهم و محسوسی بر صنعت ساختمان بجای گذارد و این امر در نهایت هم بر تولید ناخالص ملی، درآمد سرانه جامعه، میزان مصرف انرژی و بهره وری مؤثر است و هم میتواند بخشی از نیروی محرکه اقتصاد برای نیل به رشد اقتصادی مطلوب کشور بحساب آید و در این میان نقش مهندسین بعنوان طراحان، ناظران و بویژه مجریان پروژه های ساختمانی، خیلی تعیین کننده است و چنان چه بتوانند جایگاه واقعی خود را در این صنعت تبیین کنند و به نقش عملی و قانونی خود جامعه عمل بپوشانند قدر مسلم، این بخش از اقتصاد کشور قدمی اثرگذار در راه رشد و توسعه و استفاده بهینه از منابع کشور برداشته و بر تولید ناخالص ملی و درآمد سرانه تاثیری مثبت خواهد گذاشت.
منبع : سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کانال تلگرام نظام مهندسی زنجان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۸ آذر ۹۶
1019 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0