اجرای مقررات ملی حفاظت ساختمان ها در مقابل حریق و زلزله عضو سازمان نظام مهندسی تهران

عضو نظام مهندسی خواستار اجرای مقررات ملی حفاظت ساختمان ها در مقابل حریق و زلزله شد

عضو سازمان نظام مهندسی تهران خواستار اجرای مبحث سوم مقررات ملی ساختمان برای حفاظت ساختمان ها در مقابل حریق و مبحث دو هزار و هشتصد برای مقابله با زلزله شد.

کد خبر: 960927012 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۷ آذر ۹۶ - ۹:۵۳ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری اخبار مهندسی- مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ،  عضو سازمان نظام مهندسی تهران خواستار اجرای مبحث سوم مقررات ملی ساختمان برای حفاظت ساختمان ها در مقابل حریق و مبحث دو هزار و هشتصد برای مقابله با زلزله شد.اجرای مقررات ملی حفاظت ساختمان ها در مقابل حریق و زلزله

اجرای مقررات ملی حفاظت ساختمان ها در مقابل حریق و زلزله

اجرای مقررات ملی حفاظت ساختمان ها در مقابل حریق و زلزله

عضو نظام مهندسی خواستار اجرای  مقررات ملی حفاظت ساختمان ها در مقابل حریق و زلزله شد

برزو افقهی بیان کرد: خوشبختانه اجرای مبحث سوم مقررات ملی ساختمان با استفاده از مصالح ساختمانی سبک و مقاوم در مقابل حریق مورد توجه قرار گرفته و در حال حاضر این مبحث در حوزه ساخت و ساز شهرهای تهران و مشهد انجام می گردد.
افقهی ادامه داد: اکنون شهرداری تهران و مشهد دریافت تاییدیه مقاومت ساختمان در مقابل آتش سوزی را از سازمان آتش نشانی برای دریافت تاییدیه پایانکار ساختمان الزامی کرده است و پیش بینی می گردد به زودی این روش در همه نقاط کشور اجباری و الزامی گردد.
افقهی افزود: خوشبختانه روند استفاده از مصالح ساختمانی سبک در ساخت و سازهای کشور بعد از حادثه پلاسکو و زلزله اخیر کرمانشاه شتاب بیش تری گرفته و این میتواند فصل جدیدی در مقاوم سازی ساختمان در کشور باشد.
این کارشناس حوزه ساخت وساز با اعلام اینکه استفاده از مصالح ساختمانی سبک و مقاوم در مقابل حریق و زلزله در ساختمانها امروز اجتناب ناپذیر شده است، ادامه داد: سبک سازی ساختمانها بهترین روش برای مقابله با خسارت بیش تر زلزله است و این مساله مهم استفاد از مصالح ساختمانی استاندارد و سبک را در کشور الزامی کرده است.
وی از کاهش عمر مفید ساختمانها در ایران انتقاد کرد و عنوان کرد: متاسفانه عده ای سود جو در حوزه ساخت وساز کشور بدون توجه به اجرای مقررات ملی ساختمان به واحدهای مسکونی بعنوان یک کالای تجاری نگاه میکنند و بدون توجه به کیفیت ساخت وساز و مصالح ساختمانی بدنبال کسب سود بیش تری هستند.
وی گفت: از طرفی خریداران مسکن بیش تر به ظاهر و نمای ساختمانها توجه دارند و اصلا به باطن آن توجهی نشان نمیدهند، ضمن اینکه هیچکدام از خریداران به نحوه مصرف انرژی، مقاومت ساختمان در مقابل زلزله و حریق توجهی ندارند.

اجرای مقررات ملی حفاظت ساختمان ها در مقابل حریق و زلزله


این عضو سازمان نظام مهندسی اظهارداشت: استفاده از اندود پاششی سبک مطابق با استانداردهای بین المللی یکی از مصالح ساختمانی برای حفظ مقاومت ستونهای ساختمان در مقابل آتش سوزی است و اگر از این مصالح در ساختمانهای بلند مرتبه استفاده گردد ریزش آن ها در مقابل آتش به حداقل میرسد.
افقهی، خواستار نظارت بیش تر دستگاههای اجرایی در تولید مصالح ساختمانی شد و گفت: تولید کیفی مسکن تنها با مصالح ساختمانی استاندارد عملی است تا عناصر سازه ساختمانها در مقابل زلزله و یا حریق بیش از پیش مقاوم گردند.
در حالیکه عمر مفید ساختمانها در بسیاری از کشور های جهان به بیش از صد سال ارتقا یافته عمر مفید ساختمان و واحدهای مسکونی در ایران به حدود بیست سال کاهش پیدا کرده و دولت در نظر دارد با اعمال ضوابط و مقررات سخت گیرانه عمر مفید ساختمان را ارتقا دهد و اگر بتوانیم یک سال به طول عمر ساختمانها در کشور اضافه کنیم، سالیانه بطور متوسط بین پنج تا شش هزار میلیارد تومان به نفع اقتصاد ملی خواهد بود.
آمارها نشان میدهد که پانصد و هشتاد و چهار هزار نفر طی پنجاه سال گذشته در جهان بر اثر زلزله جان خود را از دست داده اند که بیش از بیست درصد آن به ایران اختصاص دارد.
از مجموع پانصد و هشتاد و چهار هزار نفر جانباخته طی پنجاه سال گذشته براثر زلزله در جهان؛ صد و چهارده هزار نفر در ایران و چهارصد و هفتاد نیز در سایر کشورها جان خود را از دست دادند.
منبع : ایرنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

گروه تلگرام برق ساختمان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۷ آذر ۹۶
930 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0