فراموشی حریم ارزشی ، آسیب اصلی معماری امروز است عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران مطرح کرد:

فراموشی حریم ارزشی ، آسیب اصلی معماری امروز است

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران بیان کرد : فراموشی حریم ارزشی آسیب اصلی معماری امروزست و این اتفاق حتی در معماری روستاهایی که روابط آن ها بر پایه اصول خاص جامعه شناسی است هم افتاده است.

کد خبر: 960925001 تاریخ انتشار: شنبه ۲۵ آذر ۹۶ - ۷:۲۴ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری اخبار مهندسی- مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ، عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران بیان کرد : فراموشی حریم ارزشی آسیب اصلی معماری امروزست و این اتفاق حتی در معماری روستاهایی که روابط آن ها بر پایه اصول خاص جامعه شناسی است هم افتاده است.فراموشی حریم ارزشی ، آسیب اصلی معماری امروز است

فراموشی حریم ارزشی ، آسیب اصلی معماری امروز است

فراموشی حریم ارزشی ، آسیب اصلی معماری امروز است

فراموشی حریم ارزشی ، آسیب اصلی معماری  امروز است

جهان بخش گفت : زمانیکه انسان با محیط ارتباط برقرار میکند به این معناست که در یک جریان ورای فرد قرار میگیرد و تبدیل به خانواده و گروه و بعد از آن جامعه را شکل میدهد. از آن جایی که خلوت مربوط به شاخصه فردی و محرمیت مربوط به بعد اجتماعی انسان است تفاوت زیادی بین این دو واژه وجود دارد.
عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران ادامه داد : در مورد معماری اسلامی نمیتوانیم فقط به سنتها تکیه کنیم.در بسیاری از جوامع به این موضوع بصورت جدی پرداخته شده و خیلی موفق بوده است .
وی افزود : گروه نظام ارزشی در معماری دچار خدشه شده است که شامل حریم و حرمتهاست و از نظر اعتقادی و جهان بینی بر روی آن بحث میشود.
عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران تاکید کرد: آسیب اصلی که همه جامعه بخصوص معماری امروز را دچار مشکل کرده است ، فراموشی حریم ارزشی است و این اتفاق حتی در معماری روستاهایی که روابط آن ها بر پایه اصول خاص جامعه شناسی است هم افتاده است.
جهان بخش تصریح کرد : بهتر است ابتدا یک نگاه آسیب شناسانه داشته باشیم و سپس وارد روشهای تعمق شویم و در آخر لایه های اجرایی و نظارتی را عملی کنیم.
مدرس جامعه شناسی با اشاره به این که بناها و معماری فرهنگ ساز است و بر روی رفتار تغییر ایجاد میکند ، گفت: جامعه شناسی با توجه به این که بناها رفتارهای خاصی و رفتارها هم بناهای خاصی را ایجاد میکنند وارد مقوله معماری میشود.بعنوان نمونه خانه های برون گرای شمال و درون گرای جنوب و شهرهایی همچون یزد و کرمان نشان دهنده انتخاب دو رفتار و پوشش متفاوت است.

فراموشی حریم ارزشی ، آسیب اصلی معماری امروز است


کاظمی فرامرزی به معماری جدید که در پی تکنولوژی آورده شده اشاره کرد و افزود : معماری سنتی در همه نقاط کشور رنگ باخته است و خانه ها به سمت هم شکلی میروند.پرسش این جاست آیا این خانه های یک شکل میتواند رفتار متفاوتی ایجاد کند؟
وی تصریح کرد : حاصل این روند پدیده ای به نام تاخر فرهنگی است.به این معنا که فرهنگ متناسب با یک تکنولوژی وارد نشده است.بعنوان نمونه آشپزخانه اپن وارد خانه های ایرانی شده ولی نوع غذا خوردن و پوشش بانوان ما با این معماری هماهنگی ندارد.
منبع : رادیو گفت و گو

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

دانلود کتاب راهنمای مبحث ۱۳ نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۵ آذر ۹۶
954 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0