سخنان ریاست سازمان درسومین گردهمایی ملی ساختمان مصرف بهینه انرژی رجبی در سومین گردهمایی ملی ساختمان پایدار، مصرف بهینه انرژی بیان کرد:

سخنان ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور درسومین گردهمایی ملی ساختمان پایدار مصرف بهینه انرژی

حاکمیت مانند ماشین چمن ‌زنی قد بخش‌ خصوصی را کوتاه می ‌کند/ مجلس بارسیاسی حذف یارانه انرژی را می‌ پذیرد

کد خبر: 960921010 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۱ آذر ۹۶ - ۹:۴۴ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری اخبار مهندسی- مرجع اخبار نظام مهندسی کشور  به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان ایلام،حاکمیت مانند ماشین چمن ‌زنی قد بخش‌ خصوصی را کوتاه می ‌کند/ مجلس بارسیاسی حذف یارانه انرژی را می‌ پذیردسخنان ریاست سازمان درسومین گردهمایی ملی ساختمان مصرف بهینه انرژی

سخنان ریاست سازمان درسومین گردهمایی ملی ساختمان مصرف بهینه انرژی

سخنان ریاست سازمان درسومین گردهمایی ملی ساختمان مصرف بهینه انرژی

سخنان ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان  کشور درسومین گردهمایی ملی ساختمان پایدار مصرف بهینه انرژی

فرج الله رجبی با بیان این که پیش ‌شرط تحقق اقتصاد سبز در دنیا مطرح شده و دنیا به این رسیده که اقتصاد را با محیط ‌زیست تلفیق و اقتصاد سبز را در دنیا مطرح کند، ولی در کشور ما هنوز اجرای چنین موضوعی غیر ممکن است.
وی در سومین گردهمایی ملی ساختمان پایدار، مصرف بهینه انرژی با بیان این مطلب گفت: وقتی به اقتصادی سبز می‌ رسیم، به مصرف بهینه انرژی و توسعه انرژی‌ های تجدید پذیر دست پیدا می‌ کنیم.
رجبی با اشاره به این که ما در کشور برای اجرایی کردن این موضوع قوانین کمی نداریم، ادامه داد: ضوابط و قوانین بسیاری به موضوع بهینه ‌سازی مصرف آب و انرژی، حفظ محیط ‌زیست و… وجود دارد، ولی با این همه مایه تاسف است که مصرف انرژی ما شش برابر مصرف جهانی است و این در حالیست که تمام ‌بخش‌ ها بر بهینه‌ سازی مصرف انرژی تاکید دارد و وزارت نفت هم تاکید دارد که بخشی از درآمد خود را در این حوزه صرف کند.
وی با انتقاد از این که در تمام زمینه ‌ها از یک شخص بومی صحبت می شود که مسئول مشکلات و اتفاقاتی است که در جامعه می ‌افتد، تصریح کرد: گویا هیچ ‌یک از بازوهای اجرایی و حاکمیتی مسئول این مسائل نیستند و یک وجود موهوم و ناشناخته مسئول همه این مسائل است.
رجبی با اعلام این که در تمام حوزه ‌های حاکمیتی و مدیریتی از مسئولین گرفته تا مصرف‌ کننده و تولید کننده، از مصرف بالای سوخت و انرژی در کشور و بی ‌کیفیتی ساختمان ‌ها انتقاد دارند، افزود: ولی مشخص نیست که مسئول کیست و ایراد از کجاست.
وی با بیان این که ما در همه این مسائل در ۳ موضع ایراد داریم، خاطر نشان کرد: نکته اول اینست که ما حکمران خوبی نیستیم و باید در قوای مقننه و مجریه و قضایی بعنوان بخش ‌هایی که بازوهای حاکمیتی مملکت هستیم، بپذیریم حکمران خوبی نیستیم.
رجبی با اشاره به این که برخی می ‌گویند افزایش قیمت انرژی به لحاظ تبعات اجتماعی ناممکن است، یاد آور شد: ولی بالاخره اقدامی در این جهت انجام دهیم و اعمال حاکمیت کنیم.
وی با اشاره به زلزله اخیر کرمانشاه عنوان داشت: در زلزله کرمانشاه بسیاری از ساختمان ‌های نوسازی که با نظارت همکاران ما احداث شد و مثل آکاردئون روی هم ریخت، جزو ساختمان ‌هایی بودند که یک طبقه بیش تر از حد مجاز احداث شده بودند.
رییس سازمان نظام مهندسی کشور با اشاره به دیگر تخلفات در بخش ساخت‌وسازها خاطر نشان ساخت: در کلان شهرها ما بخش عمده‌ای از شهرداری‌ ها ناشی از کمیسیون ماده صد است و اگرچه در وزارت راه، وزارت کشور و کمیسیون عمران مجلس همه از این موضوع آگاه هستند، ولی اتفاق خاصی در این بخش نمی ‌افتد و احداث ساختمان‌ های فاقد پروانه هم چنان ادامه دارد.
وی با اعلام این که نهاد متولی و حکمرانی در کشور ما وجود ندارد، تصریح کرد: قرار بود درصدی از یارانه‌ های انرژی به بخش صنعت اختصاص یابد ولی این قانون اجرایی نشد و بطور قطع برای اصلاح مملکت نیازمند حکمرانی هستیم که بتواند از بایدها و نبایدها استفاده کند.
وی در عین حال با تاکید بر این که اگر در ساختمان انرژی بیش تر از حد مجاز مصرف گردد، ساکنان آن مجبور به پرداخت قیمت تمام شده انرژی شوند، اظهار داشت: امروز منابع ملی ما در حال اتمام است و کسی جواب گوی این موضوع نیست.

سخنان ریاست سازمان درسومین گردهمایی ملی ساختمان مصرف بهینه انرژی


عضو کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از این که ایران سرزمین تقویم‌ ها است، بیان کرد: ما به هر مناسبتی منکر اجرای قانون می‌ شویم. یکبار ناراحت شدن مردم بهانه ‌ای برای عدم اجرایی قانون می‌ کنیم و بار دیگر نزدیک شدن انتخابات و سایر مسائل را برای گریز از قانون قرار می ‌دهیم.
وی هم چنین با اشاره به این که اساسا بخش خصوصی در کشور به رسمیت شناخته نمی‌ شود، ادامه داد: مسئله سوم این است که ما بخش خصوصی و نیروی غیردولتی را قبول نداریم و هر گاه تشکیلات غیردولتی و خصوصی بخواهد رشد کند مجموعه حاکمیت و قوای ۳ ‌گانه مانند ماشین چمن ‌زنی قد آن ها را کوتاه می‌ کنند.
این نماینده مجلس در بخش دیگری از اظهاراتش با اعلام این که ما اساسا نقش حاکمیتی را در تعاملات قبول نداریم، مطرح کرد: افراد باید زیرنظر و کنترل و اعمال حاکمیت باشند ولی اساسا حاکمیت در جاهایی که باید، اعمال حاکمیت نمی‌ کند.
رجبی هم چنین با انتقاد از این که در ادارات کشور ساختارها جزیره‌ای است، ابراز کرد: ۲ نهادی کار خود را بصورت جزیره‌ ای پیش می ‌برد و شاکله حضور افراد در سیستم دولتی اینست که نمی ‌توانند پذیرای سیستم غیردولتی باشند و هراس دارند از این که مبادا تعارض منافعی اتفاق بیفتد یا امور از دست بخش دولتی خارج گردد.
وی در عین حال حذف یارانه ‌ها را یک اقدام ضروری نام برد و افزود: ما نمایندگان مجلس بار سیاسی حذف یارانه را می ‌پذیریم و باید برای کسانیکه بیش از حد مجاز انرژی مصرف می‌ کنند جریمه تعیین گردد و ملزم به پرداخت هزینه تمام شده انرژی گردند.
وی با اشاره به تجربه موفق واگذاری مخابرات به بخش خصوصی تاکید کرد: در حال حاضر مخابرات مکالمات تلفنی را بر مبنای زمان‌ بندی محاسبه می ‌کند و باید در تمام بخش ‌‌ها این‌ چنین سیاستی اجرایی گردد و بخش خصوصی را قبول کنیم.
رجبی با اعلام این که برای دست یابی به اقتصاد سبز و فرهنگ سبز باید از سرمایه ‌گذاران بخش خصوصی استفاده گردد، عنوان کرد: حمایت از سرمایه ‌گذاران در این مسیر الزامی است تا بعد از انعقاد قرارداد، موظف به سرمایه ‌گذاری باشند.
وی مطرح کرد: در شرایط فعلی اگر افرادی که در هر حوزه‌ای قبول مسئولیت می ‌کنند، انسان ‌های شجاعی نباشند و نتوانند ادای حق و امانت کنند، بهتر است روی کار نیایند و وقت مردم را نگیرند.
رجبی با اشاره به ظرفیت سازمان نظام مهندسی در برداشتن بار از روی دوش دولت، خاطر نشان کرد: در زلزله اخیر گفتیم که سازمان نظام مهندسی یک نهاد مسئول است و اگر مشخص گردد که یک مهندس در طراحی، نظارت و اجرای ساختمان‌ های آسیب ‌دیده تعلل کرده، ما مسئول هستیم.
رجبی ادامه داد: ما به تعصب صنفی و تشکیلاتی فکر نمی‌ کنیم و در برخورد با تلفات و خسارات زلزله مسئولانه برخورد می ‌کنیم. ولی متاسفانه ضمانت اجرایی نداریم و اگر ناظران ما به شهرداری تخلفات را گزارش کنند، ترتیب اثر داده نمی‌ شود.
وی، چرخه تولید ساختمان را یک چرخه معیوب خواند و گفت: در ساختمان‌ سازی بحث کیفیت، بهینه‌ سازی مصرف انرژی، عایق ‌بندی و سایر الزامات مغفول است و در چنین شرایطی امکان نظارت دقیق وجود ندارد.
به گفته وی، در این چرخه معیوب مباحث مقررات ملی ساختمان معنایی ندارد و بی شک نهادهای متولی مثل وزارت راه و وزارت کشور باید بطور دقیق نظارت کند تا سازمان نظام مهندسی بتواند بخوبی ایفای نقش کند و پاسخ گوی مسئولیت خود باشد.
رییس سازمان نظام مهندسی در خاتمه یاد آور شد: در هر گردهمایی و انجمنی شخص سوم را مقصر و مسئول معضلات جامعه دانستیم و امروز این گردهمایی باید اعمال حاکمیت دقیق و خوب ر ا از حاکمیت مطالبه ‌گری کند.
منبع : سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ایلام

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

منابع نظام مهندسی برق

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۱ آذر ۹۶
906 بازدید
یک نظر
امتیاز به این خبر:
0 0