لایحه اصلاح قانون نظام مهندسی توسط مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است شهردار ساوه

آسیب پذیری مناطق حاشیه نشین ساوه در مقابل زلزله

شهردار ساوه بیان کرد: مناطق حاشیه نشین ساوه در مقابل کم ترین زلزله آسیب ‌پذیر هستند.

کد خبر: 960919018 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۹ آذر ۹۶ - ۱:۵۶ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری اخبار مهندسی- مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ،شهردار ساوه بیان کرد: مناطق حاشیه نشین ساوه در مقابل کم ترین زلزله آسیب ‌پذیر هستند.آسیب پذیری مناطق حاشیه نشین ساوه در مقابل زلزله

آسیب پذیری مناطق حاشیه نشین ساوه در مقابل زلزله

آسیب پذیری مناطق حاشیه نشین ساوه در مقابل زلزله

آسیب پذیری مناطق حاشیه نشین ساوه در  مقابل زلزله

سیدمهدی حسینی در نشست تخصصی کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر ساوه که با حضور مهندسان ساختمان و اعضای نظام مهندسی ساختمان شهرستان برگزار گردید، گفت: شکل گیری نقاط حاشیه ‌نشین و انجام ساخت‌ و سازهای غیرمجازی که در گذشته صورت گرفته است خطر آسیب پذیر بودن این نقاط را بیش تر کرده است.
حسینی بکارگیری از مصالح کم دوام و غیراستاندارد را مهم ترین عامل در آسیب‌ پذیر بودن واحدهای مسکونی عنوان کرد که در نقاط حاشیه شهر ساخته شده است و ادامه داد: به لحاظ غیرقانونی بودن ساخت این واحدها هیچ نظارتی بر نحوه ساخت آن ها صورت نگرفته است و بعضا شبانه و فاقد اصول مهندسی ساختمانی ساخته شده است.
وی ادامه داد: باید در کنار کارهای فنی و تخصصی مردم را با کار فرهنگی و آگاه‌ سازی از خطرات جبران ناپذیر زلزله به مقاوم‌ سازی ساختمان ‌ها ترغیب و تشویق کنیم.
شهردار ساوه اتخاذ تدابیر لازم و سازوکار مناسب علمی و عملی در راستای مقاوم‌ سازی ابنیه ای که فاقد ایمنی و استحکام بنای لازم هستند را مورد تاکید قرار داد و گفت: نظارت مستمر در ساخت و سازها و مقاوم سازی و ایمن ساختن بناهای ساخته شده عمل مهمی برای پیش گیری از وقوع حوادث و بلایای طبیعی مانند زلزله خواهد شد.
ریاست شورای اسلامی شهر ساوه نیز تصریح کرد: ساخت‌ و سازهای غیر مجاز و حاشیه نشینی در شهر ما بعنوان یک ویژگی منحصر به فرد ساوه را در کشور مطرح کرده است و این شهر به علت جاذبه حاشیه نشینی ازحجم بالای حاشیه نشین برخوردار است.
سعید کریمی خاطر نشان کرد: یقینا شرایط نامقاوم در ساختمان‌ ها مناطق حاشیه نشین و بافت فرسوده که حدود نیمی از شهر را تشکیل می‌ دهند، با وقوع کم ترین زلزله دچار بیش ترین آسیب خواهند شد.

آسیب پذیری مناطق حاشیه نشین ساوه در مقابل زلزله

ریاست کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر ساوه هم افزود: با توجه به این که نود درصد از پهنه سرزمین ایران با خطر نسبی و متوسط زلزله روبرو است، احتمال وقوع زلزله در شهر ساوه نیز امری انکارناپذیر است،
اکبر علیوردی لو گفت: ضروری است تا با هم فکری و تعامل وضعیت ساخت‌ و ساز ساختمان‌ ها را به سمتی پیش ببریم تا در مقابل زلزله مقاوم باشند.
او با اعلام این که باید با تجربه زلزله ‌های مختلف کشور طی سال های گذشته و زلزله کرمانشاه در مقابله با این بلای طبیعی، واقع بین باشیم و توجه به آیین ‌نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان را مدنظر قرار دهیم، گفت: همکاری و تعامل میان نظام مهندسی ساختمان و شهرداری می ‌تواند از احداث بناهایی که جان و سلامت شهروندان را در زمان زلزله‌ های احتمالی تهدید می‌ کنند، جلوگیری کند.
رضا سقائی ریاست نظام مهندسی ساختمان ساوه هم در این نشست با اعلام این که وقوع زلزله امری اجتناب ناپذیر است، ادامه داد: مقررات ملی ساختمان در این زمینه وظیفه همه ما را روشن کرده لذا باید تمام وظایف خود را در این زمینه انجام دهیم و نگرانی که از بابت زلزله وجود دارد را با انجام اقدامات لازم بدرستی مدیریت کنیم.
نظارت مستمر بر ساخت واحدهای مسکونی، برخورد قانونی با ساخت ‌و سازهای احتمالی غیرمجاز و نیز مقاوم‌ سازی بناهایی که از استحکام لازم برخوردار نیستند از مواردی بود که در این نشست مطرح گردید.
منبع : ایسنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

پاسخ تشریحی آزمون نظام مهندسی برق مرداد ۹۴

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۹ آذر ۹۶
1081 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0