نظام مهندسی به وظایف خود درست عمل نمیکند مهندسی و بازرسی جوش

مهندسی و بازرسی جوش: اهمیت الحاق و پیوستن به نظام مهندسی ساختمان

نویسندگان: علی اکبر قادری کارشناس ارشد مواد و محمد حسن رمضانی بونش کارشناس ارشد مهندسی جوش، گروه اقتصادی الف، نوزدهم آذر نود و شش، ۱۲:۲۰
پیش از هرچیز ضایعه و مصیبت زلزله استان کرمانشاه که منجر به فوت و زخمی شدن جمع کثیری از هم میهنان شده را به ملت شریف ایران و جامعه مهندسان ساختمان تسلیت عرض میکنیم.

کد خبر: 960919014 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۹ آذر ۹۶ - ۱:۱۸ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری اخبار مهندسی- مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ،  نویسندگان: علی اکبر قادری کارشناس ارشد مواد و محمد حسن رمضانی بونش کارشناس ارشد مهندسی جوش، گروه اقتصادی الف، نوزدهم آذر نود و شش، ۱۲:۲۰ اهمیت الحاق و پیوستن به نظام مهندسی ساختمان

اهمیت الحاق و پیوستن به نظام مهندسی ساختمان

اهمیت الحاق و پیوستن به نظام مهندسی ساختمان

مهندسی و بازرسی جوش: اهمیت الحاق و پیوستن  به نظام مهندسی ساختمان

پیش از هرچیز ضایعه و مصیبت زلزله استان کرمانشاه که منجر به فوت و زخمی شدن جمع کثیری از هم میهنان شده را به ملت شریف ایران و جامعه مهندسان ساختمان تسلیت عرض میکنیم.

پیرو مقاله چاپ شده ((مهندسی جوش و عمر مفید ساختمان)) و تایید مباحث تشریح شده در مقاله مزبور، علیرغم مخالفتها و میل باطنی بسیاری از دوستان نظام مهندسی ساختمان در کشور، مهندسی جوش و بازرسی آن جزو لاینفک در احداث ونصب سازه های فولادی میباشد. متاسفانه با تکرار مکررات و از طرف خیل عظیمی از مهندسان جوش و بازرسان با توجه به مکاتبات صورت گرفته با نمایندگان مجلس و عضوهای محترم نظام مهندسی ساختمان و نوشتن و امضای طومار برای این صنف محروم جهت پیوستن به این نظام موثر واقع نگردیده است.
در زلزله اخیر که در شهرها و شهرستانهای استان کرمانشاه(سرپل ذهاب، ازگله از توابع ثالث باباجانی، جوانرود، روانسر، گیالنغرب و…) بوقوع پیوست خلل وجود متخصصان امر در اجرا و نصب سازه های فلزی بچشم میخورد و نشان از نبود نظارت و صلاحیت و عدم آشنایی برخی از مهندسان و معماران ناظر نسبت به بازرسی سازه های اجرا شده میباشد که متاسفانه بیش تر سازه ها توسط جوشکاران محلی، تجربی و فاقد هرگونه گواهی نامه معتبر جوشکاری طبق آیین نامه های داخلی و بین المللی اجرا شده و می شوند. که با توجه به آیین نامه و دستورالعملهای نظام مهندسی و سازمان استاندارد و کمیته های داخلی وخارجی جوشکاران باید داری گواهی نامه معتبر جوشکاری و ناظران و بازرسین باید داری گواهی نامه معتبر بین المللی غیرمخرب بازرسی چشمی(VT)، مایعات نافذ(PT)، ذرات مغناطیسی(MT)و مافوق صوت(UT)از انجمنهای مربوطه مانندASNT باشند. و لزوما اجرای بازرسی باید توسط شرکتهای دارای صلاحیت انجام گردد. و متاسفانه در این زلزله و بالاخص در مناطق زلزله زده با توجه به محرومیت منطقه و نبود اطلاعات کافی برخی مالکان نظارت ویا نظارت سوری بازرسین و ناظرین نهادهای ذیربط مانند نظام مهندسی، و انجام کار صرفاً بخاطر مسائل مالی (قراردادهای زیر میزی)صورت گرفته و مورد تأیید قرار گرفته است.
کارفرماها، پیمان کاران و مهندسان عزیز ما در جامعه نظام مهندسی ساختمان بنیاد مسکن و شهرداری یا به صورت تعمدی و یا سهواً بدون در نظر گرفتن شاخصهای مناطق قرار گرفته در گسل زلزله، داشتن حداقل حقوق شهروندی که شامل سرپناه ایمن و نجات جان انسانها در مواردی همچون زلزله، حریق، سیل و طوفان میباشد را نادیده گرفته و از وظیفه اصلی خود غافل بوده و سبب به وجود آمدن فجایع این چنین و خسارات جانی و مالی فراوان در این مناطق شده اند.

اهمیت الحاق و پیوستن به نظام مهندسی ساختمان


بنابراین بعنوان یک شهروند ساکن در مناطق زلزله زده شاهد تخلفهای مختلف آیین نامه ای و استانداردی در منطقه و سایر نقاط ایران که هنوز زلزله ای در آن روی نداده است، بوده و هستم با توجه به عکسهایی از مناطق مختلف زلزله زده توسط بنده و دوستان تهیه گردیده است جهت تایید و صحت بر گفته های خویش بدون تعصب کورکورانه و دور از قضاوت مهندسی نسبت به دوستان مهندس عمران و معماری خود در نظام مهندسی با اشاره به اهم عیوب جوشی، اجرایی و مدیریتی بسنده میکنم، و امیدوار هستم این حادثه دردناک همانند وقایع و حوادث دیگر درس عبرتی برای همگان گردد تا شاهد داغدار شدن و از دست دادن دیگر عزیزانمان در اقصی نقاط کشور نشویم.
نکات قابل اشاره در بیش تر سازه هایی که در مناطق زلزله زده کرمانشاه دچار عیب، نقص منجر به تخریب گردیده عبارتند از:
۱- عدم توانایی و اجرای جوش استاندارد و خواندن دستورالعمل و نقشه های طراحی شده توسط جوشکاران تجربی با توجه بعیوب مشاهده شده بریدگی کناره جوش، عدم نفوذ و ذوب ناقص، داشتن حفره و آخال
۲- استفاده از دستگاههای معیوب جوشکاری و بدون گواهی نامه کالیبراسیون، استفاده از پروفیلهای زنگ زده، و مصالح فرسوده
۳- عدم برداشتن سرباره یا گل جوش(عدم نظارت و بازرسی چشمی زیر آن مشاهده عیوب احتمالی)
۴- عدم رعایت طول جوش موثر در جوشهای اصلی و منقطع
۵- عدم بازرسی مایعات نافذ، مافوق صوت طبقات و قسمتهای مختلف و حساس سازه و عدم توجه بعیوب احتمالی
۶- عدم استفاده و اجرای مناسب بادبند و جوشکاری اتصالات در قسمتهای مورد نیاز سازه و طبقات با توجه بطراحی طراح سازه
۷- عدم استفاده و به کارگیری میلگرد و نبشی در دیوراهای حایل و.. با توجه به تاکید آیین نامه های مختلف جهت استحکام دیوار (مسکن مهرو …)عامل مرگ و میر بسیاری از هم میهنان
۸- استفاده از مصالح (آجر و بتنهای غیر استاندارد) بدون داشتن تاییدیه آزمایشگاه معتبر(عدم نظارت ناظرین)
۹- عدم آزمایش خاک محل ساخت وساز وبررسی سفتی و استحکام خاک
منبع : جامعه خبری تحلیلی الف

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

دانلود پاسخ تشریحی آزمون نظام مهندسی اسفند نظارت ۹۶

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۹ آذر ۹۶
2454 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0