نظام مهندسی به وظایف خود درست عمل نمیکند سید کمال‌الدین شهریاری - عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت:

به صلاح بودن تفکیک

روزی که قرار بود وزارت مسکن و شهرسازی با وزارت راه و ترابری ادغام گردد با این ادغام مخالفت کردم چرا که با وظایف و تکالیف این 2 وزارت خانه چه به لحاظ کمی و چه کیفی آشنا بودم و می ‌دانستم این 2 وزارت خانه بزرگ هرکدام صاحب تعداد زیادی سازمان و شرکت‌ های مادر تخصصی بودند و وقتی به زیرمجموعه آن ها دقت می‌ کردی متوجه می ‌شدی که هرکدام از این زیرمجموعه ‌ها از نظر سازمان و تشکیلات در حد یک وزارت خانه، گستردگی و وسعت دارند. در واقع در زمان ادغام وزارت خانه‌های راه و ترابری و مسکن و شهرسازی، الزامات لازم صورت نگرفت و بجای ادغام وزارت خانه‌ها، شاهد تجمیع آن ها تحت یک تابلو و یک عنوان هستیم.

کد خبر: 960915001 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۵ آذر ۹۶ - ۱:۵۱ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری اخبار مهندسی- مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ،  روزی که قرار بود وزارت مسکن و شهرسازی با وزارت راه و ترابری ادغام گردد با این ادغام مخالفت کردم چرا که با وظایف و تکالیف این ۲ وزارت خانه چه به لحاظ کمی و چه کیفی آشنا بودم و می ‌دانستم این ۲ وزارت خانه بزرگ هرکدام صاحب تعداد زیادی سازمان و شرکت‌ های مادر تخصصی بودند و وقتی به زیرمجموعه آن ها دقت می‌ کردی متوجه می ‌شدی که هرکدام از این زیرمجموعه ‌ها از نظر سازمان و تشکیلات در حد یک وزارت خانه، گستردگی و وسعت دارند. در واقع در زمان ادغام وزارت خانه‌های راه و ترابری و مسکن و شهرسازی، الزامات لازم صورت نگرفت و بجای ادغام وزارت خانه‌ها، شاهد تجمیع آن ها تحت یک تابلو و یک عنوان هستیم.به صلاح بودن تفکیک

به صلاح بودن تفکیک

به صلاح بودن تفکیک

به صلاح بودن  تفکیک

پرسش این جاست که چه تعداد وظیفه می‌ توان به یک وزیر محول کرد و توقع اینرا داشت که آن ها بخوبی انجام گردند و وزیر مربوطه بخوبی از عهده آن ها بربیاید؛ وزارت راه و ترابری آن زمان شرکت ‌ها و سازمان‌ های خیلی بزرگی مثل سازمان هواپیمایی کشوری، سازمان هواشناسی، راه ‌آهن جمهوری اسلامی و سازمان بنادر و کشتیرانی را در زیرمجموعه خود داشت که هر کدام از نظر گستردگی و به لحاظ حجم نیروی انسانی و وظایف و تکالیف به اندازه یک وزارت خانه بودند.از آن طرف وزارت مسکن و شهرسازی هم صاحب شرکت عمران شهرهای جدید، بنیاد مسکن و شرکت بافت‌ های فرسوده بود و فعالیت‌ هایش در این بخش‌ ها خلاصه می‌ شد که این ‌ها برخی وقت‌ ها سنخیتی با یک دیگر نداشتند. مثلا سازمان هواشناسی چه ارتباطی میتواند با بنیاد مسکن داشته باشد؟ یا شرکت عمران شهرهای جدید چه ارتباطی با سازمان بنادر می ‌تواند داشته باشد؟
بهمین علت وقتی این ها با هم ادغام شدند مشکلی را برای وزیر مربوطه به‌ وجود آورد و واقعا وزیر راه و شهرسازی نمیتوانست به تمام وظایف و تکالیف خود برسد. وقتیکه به سمت مدیریت بخش حمل‌ونقل می ‌رفت بخش شهرسازی مورد غفلت واقع میشد و اگر می‌ خواست به بخش مسکن توجه کند بخش حمل‌ونقل مورد غفلت میماند و با افزایش فشارها تنها حواشی بیش تر می‌ شد. بهمین علت به این فکر هستم و اعتقاد دارم جدایی این دو می‌ تواند بسیاری از مشکلات را حل کند. منتها در این جدایی لازم است اقداماتی انجام گردد که منجر به کم‌هزینگی و پربازده بودن این طرح گردد و کارکرد این وزارت خانه مانند سابق نماند.

به صلاح بودن تفکیک


برای نمونه، معاونت عمران و توسعه امور شهری را از وزارت کشور جدا و به وزارت مسکن و شهرسازی واگذار کنیم. این که شهرداری ‌ها بعنوان یک نهاد نیمه دولتی یا دستگاه‌ های عمومی غیردولتی محسوب میشوند ولی زیر نظر وزارت کشور هستند آن هم با وجود این‌ که بیش تر کار آن شهرسازی است، درست نیست و این مجموعه باید زیرمجموعه وزارت مسکن قرار گیرد و معاونت عمران شهری از وزارت کشور جدا گردد چرا که ماهیت سیاسی-امنیتی وزارت کشور بیش تر است و در این جدایی میشود تجدید نظری کرد که مجموعه هر وزارت خانه‌ای از نظر ماهیت کار به کیان و مبنای آن وزارت خانه مرتبط باشد.
در عین حال معتقدم که لازم است اسامی جدیدی برای وزارت خانه‌ های تفکیک شده گذاشت و برای نمونه نام وزارت راه و شهرسازی به وزارت مسکن و عمران شهری و همچنین وزارت راه و ترابری به وزارت حمل‌ونقل و ترابری تغییر یابد. مهم اینست که همگان به این نتیجه برسند، تفکیک به صلاح است و میتواند ۲ وزارت خانه را چابک و موثر کند. باید انتزاع صورت بگیرد تا متولی هر بخش مشخص و ماموریت‌ های جدید برای وزارت خانه‌ ها تعریف گردد.ازطرفی مهمتر آنست که در راس این وزارت خانه ها چه کسی قرار می ‌گیرد و ما معتقدیم پس از قریب به چهل سال که از انقلاب ما گذشته است مسئولین ما اندوخته کافی دارند و حتما می‌ شود نیروهای کارآمدی پیدا کرد که هرکدام از ۲ وزارت خانه را تصدی‌ گری کنند.
منبع : هفته نامه حمل و نقل

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کانال تلگرام نظام مهندسی خراسانرضوی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۵ آذر ۹۶
1425 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0