دیدار عضوهای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی استان با شخصیتهای سیاسی استان بررسی علل عمده آسیب ساختمانها

«بررسی علل عمده آسیب ساختمانها در اثر زلزله اخیر استان کرمانشاه»

نظام مهندسی ساختمان استان سیستان و بلوچستان همایش «بررسی علل عمده آسیب ساختمانها در اثر زلزله اخیر استان کرمانشاه» را در شهرهای زاهدان و زابل برگزار کرد
دکتر نرماشیری مطرح کرد: پیش از اتهام زدن یک سویه به مهندسین بررسی گردد آیا ساختمان تخریب شده پروانه ساختمانی، مهندس ناظر، طراح و مجری داشته است یا خیر؟

کد خبر: 960913020 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۳ آذر ۹۶ - ۳:۲۳ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری اخبار مهندسی- مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ، به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان سیستان و بلوچستان ، نظام مهندسی ساختمان استان سیستان و بلوچستان همایش «بررسی علل عمده آسیب ساختمانها در اثر زلزله اخیر استان کرمانشاه» را در شهرهای زاهدان و زابل برگزار کرد
دکتر نرماشیری مطرح کرد: پیش از اتهام زدن یک سویه به مهندسین بررسی گردد آیا ساختمان تخریب شده پروانه ساختمانی، مهندس ناظر، طراح و مجری داشته است یا خیر؟«بررسی علل عمده آسیب ساختمانها در اثر زلزله اخیر استان کرمانشاه»

«بررسی علل عمده آسیب ساختمانها در اثر زلزله اخیر استان کرمانشاه»

«بررسی علل عمده آسیب ساختمانها در اثر زلزله اخیر استان کرمانشاه»

«بررسی علل عمده آسیب ساختمانها در اثر زلزله  اخیر استان کرمانشاه»

سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سیستان و بلوچستان همایش آموزشي «بررسی علل عمده آسيب ساختمان ها در اثر زلزله اخير استان كرمانشاه» را در روزهای ۴ شنبه مورخ هشتم آذرماه در شهر زاهدان و یک شنبه مورخ دوازدهم آذرماه در شهر زابل برگزار کرد.
این همایش ها با استقبال کم نظیر مهندسان رشته های عمران و معماری و کارشناسان دستگاههای اجرایی استان برگزار گردید.
کامبیز نرماشیری مدرس این همایش و عضو گروه تخصصی عمران شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، ضمن ارائه گزارشی از بازدید میدانی از مناطق زلزله زده کرمانشاه، به بررسی دلایل عمده تخریب انواع ساختمانها در این زلزله پرداخت.
وی، هدف از برگزاری این همایش را یادآوری مسائل مهم فنی ساخت وساز به مهندسین ناظر، طراح و مجری استان و آشنایی آنها با علل عمده آسیب به ساختمانها عنوان کرد. نرماشیری ادامه داد:« زلزله حادثه ای دردناک و ناگوار و در عین حال تلنگری به جامعه است که قوانین و مقررات ملی ساختمان را جدی بگیرند.»
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سیستان و بلوچستان در مورد عدم نگاه کارشناسی برخی به تخریبهای ناشی از زلزله و مقصر نشان دادن مهندسین بدون بررسی و ادله کارشناسی تصریح کرد: «زلزله رخدادی طبیعی است و ماییم که باید خود را با طبیعت وفق داده ساختمانهای مقاوم در مقابل زلزله بسازیم. اگر حداقلهایی که در آیین نامه ها و مقررات ملی ساختمان عنوان شده، رعایت گردد میتوانیم جان افراد را نجات دهیم. مشکل اینجاست که گاهی این حداقلها رعایت نمیشود. چرا رعایت نمیشود؟ این سوال جوابهای زیادی دارد. همان طور که مشاهده گردید، برخی از ساختمانهایی که در زلزله کرمانشاه تخریب شده بود، طراحی نگردیده بودند و یا مهندس ناظر و مجری نداشتند. در واقع بدون پروانه ساختمانی احداث شده بودند. بنابراین نمیتوانیم بدون ادله و مدرک بگوییم مهندسین کم کاری کرده است.»

«بررسی علل عمده آسیب ساختمانها در اثر زلزله اخیر استان کرمانشاه»


وی در مورد عملکرد نظام مهندسی ساختمان یاد آور شد:« تخریب ساختمانها در هر زلزله به پارامترهای زیادی بستگی دارد و هیچ دو زلزله ای را نمیتوان بصورت دقیق با هم مقایسه کرد. ولی مثلا زلزله رودبار زمانی رخ داد که نظام مهندسی وجود نداشته است، بیش از سی و پنج هزار نفر جان خود را در این زلزله از دست دادند و پانصد هزار بی خانمان شدند. در زلزله بم نظام مهندسی ساختمان تشکیل گردیده بود، ولی مبحث دوم مقررات ملی ساختمان وجود نداشت و الزام به استفاده از مجری ذی صلاح هنوز تصویب نشده بود. این زلزله بیست و شش هزار کشته و صد هزار بی خانمان داشته است. زلزله کرمانشاه با حدود چهارصد و سی و پنج نفر تلفات، در زمان وجود نظام مهندسی و اجرای نیمه کامل مبحث دوم مقررات ملی ساختمان روی داده است. ولی با گذشت بیش از بیست سال از تصویب قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، متاسفانه زمینه اجرایی شدن کامل آن فراهم نگردیده است. زلزله کرمانشاه نشان داد که ساختمان هایی که تحت نظر مهندسین ساخته شده اند کم ترین آسیب را داشته اند.»
عضو گروه تخصصی عمران شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان در خاتمه خاطر نشان کرد: « امیدوار هستم جامعه و مسئولین دست به دست هم دهند تا زمینه اجرای کامل این قانون فراهم گردد و دیگر شاهد خسارات اجتماعی و اقتصادی ناشی از وقوع زلزله نباشیم.»
منبع : سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سیستان و بلوچستان

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کانال تلگرام نظام مهندسی ساختمان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۳ آذر ۹۶
1214 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0