ادامه مجمع عمومی نوبت دوم برگزاری یازدهمین نشست

گزارش برگزاری یازدهمین نشست هم اندیشی

گزارش برگزاری یازدهمین نشست هم اندیشی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان حول چگونگی جلب اعتماد مردم نسبت به سازمان نظام مهندسی ساختمان در جهت همکاری بیش تر

کد خبر: 960913019 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۳ آذر ۹۶ - ۳:۰۹ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری اخبار مهندسی- مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ، به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان ،گزارش برگزاری یازدهمین نشست هم اندیشی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان حول چگونگی جلب اعتماد مردم نسبت به سازمان نظام مهندسی ساختمان در جهت همکاری بیش تر گزارش برگزاری یازدهمین نشست هم اندیشی

گزارش برگزاری یازدهمین نشست هم اندیشی

گزارش برگزاری یازدهمین نشست هم اندیشی

گزارش برگزاری یازدهمین نشست  هم اندیشی

یازدهمین نشست از سلسله جلسات هم اندیشی سازمان با اعضا، مورخ ۴ شنبه هشتم آذرماه نود و شش در محل سازمان برگزار شد که موضوع آن به بحث و بررسی حول چگونگی جلب اعتماد مردم نسبت به سازمان نظام مهندسی ساختمان در جهت همکاری بیش تر اختصاص یافت .
در شروع نشست عموشاهی رئیس سازمان ضمن عرض سلام و خوش آمدگویی به مدعوین، از حضور آنها جهت یاری رسانی به سازمان تقدیر و تشکر کرد، وی ضمن تبریک آغاز هفته وحدت، ابراز امیدواری کرد که ما نیز در بحث فنی مهندسی بتوانیم به حمد الهی به وحدت برسیم و در راهی که پیش گرفته ایم به سرمنزل مقصود که همان ارتقاء شأن و منزلت مهندسین و افزایش کیفی ساختمان است نائل شویم.
عموشاهی با اشاره به حادثه اخیر زلزله غرب کشور و آسیبهای وارده به هم میهنان ادامه داد : متاسفانه در هر حادثه ای که بوقوع میپیوندد فقط دست اندرکاران آن مقصر شناخته میشوند در صورتیکه ممکن است عوامل دیگری هم نقش داشته باشند، در زلزله اخیر متاسفانه حدود سی هزار خانواده آسیب دیدند، حدود دوازده هزار خانه روستایی و سه هزار خانه شهری بطور کلی نابود شدند و البته شاهد تخریب ساختمان های اداری و بیمارستان ها نیز بودیم .واقعاً اگر کسی بخواهد قضاوت کند باید پیش و پس این قضیه را بداند. متاسفم که نماینده خمین آقای دکتر رضایی در نطق میان دستور خودشان الفاظ خیلی بدی در خصوص سازمان نظام مهندسی ساختمان بکار بردند و مسئولیت بیمارستان تخریب شده را متوجه نظام مهندسی دانستند، بیمارستانی که بخشی از آن قبل از انقلاب احداث شده و بخشی از آن بعد از انقلاب، که هنوز یک سال از تحویل آن نگذشته بود و صدمات بیش تری به آن وارد شد و اعلام گردید مقصر نظام مهندسی است.آن هایی که خودشان قانون گذار هستند، حداقل باید بدانند که نمایندگان محترم مجلس هستند که قانون را تصویب میکنند و باید بدانند که احداث بیمارستان و ساختمان های دولتی تحت نظر نظام مهندسی نیست و در کل ساختمان هایی که از بودجه ملی و بودجه های دولتی احداث میشود متاسفانه تحت نظارت نظام مهندسی ساخته نمیشوند. ما ادعایی نداریم که عالی هستیم، ادعایی نداریم که بهترین هستیم اما تا حالا خوب کار کرده ایم.
وی در ادامه توجه مدعوین را به این نکته معطوف کرد که در پنجاه سال گذشته چند مورد وقوع زلزله در ایران ثبت شده است ؟ از زلزله بوئین زهرا، طبس، رودبار، بم و زلزله اخیر . همان طور که مطلع هستید آمار تلفات ما به شدت کاهش یافته. با این که ما تا حالا زلزله ۷٫۳ ریشتر نداشته ایم. در زلزله های قبلی بیش از ده هزار نفر تلفات داشتیم اما خوشبختانه در زلزله اخیر جان باختگان ما کم تر از هزار نفر اعلام شد. البته برای ما یک نفر هم مهم است، حتی یک نفر هم نباید تلفات داشته باشیم. شاهد هستیم که در تمام تصاویر تیم های فنی ما یا سایر همکاران در نظام مهندسیهای دیگر که از مناطق آسیب دیده تهیه کرده اند مشکلی در مبحث طراحی نیست، آن چه که مسلم بود این است که آیین نامه ها بخوبی اجرا گردیده و در بحث مقررات ملی متوان گفت کار دوستان مهندس ما خوب بوده است.
عموشاهی با ذکر این نکته که ما در هنگام ساخت و ساز ناظر مقیم نداریم گفت : یک ساختمان تا زمانیکه احداث میشود سه ضلع اساسی دارد: که یک ضلع آن ناظران، یک ضلع طراحان و ضلع دیگر مجریان هستند و متاسفانه ما مجری نداریم. شما بعنوان ناظر اگر عیب و ایرادی در ساختمان ببینید فقط میتوانید گزارش کنید کار دیگری نمیتوانید انجام دهید.قدرت اجرایی ندارید که جلوی ساخت و ساز ساختمان را بگیرید. در کارهای دولتی حداقلش اینست که ناظر میتواند جلوی کار را بگیرد و کار را تعطیل کند.اما ما ضمانت اجرایی نداریم. گرچه با اتفاقاتی که افتاده باید مقداری مسئولیت ما بیش تر گردد، توجه کنیم که سازه فقط سقف و ستون و فونداسیون و تیر نیست! سازه دیوارهای جداکننده و نما هم هست آن ها را هم باید ببینیم.
وی ضمن ابراز تاسف از سخنان نماینده مردم خمین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد : از سوی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان نامه سرگشاده ای تنظیم و به مجمع نمایندگان استان اصفهان جهت طرح در مجلس فرستاده شده است و در آن اظهار نگرانی خودمان را بیان داشته ایم و این که ایشان باید در مورد اظهاراتشان پاسخ گوی جامعه مهندسی باشد و از نظام مهندسیهای ساختمان اعاده حیثیت گردد.
رئیس سازمان در توضیح بحث پیش روی این نشست هم اندیشی تاکید کرد : موضوع نشست امروزمان ارائه راهکارهایی است برای جلب هرچه بیش تر اعتماد مردم به سازمان های نظام مهندسی ساختمان در جهت رفاه و آسایش بیش تر مردم و جامعه. در همین راستا از مهندسان گرامی خواهشمند هستم نظرات، انتقادات، پیشنهادات و راهکارهای خود را جهت رسیدن به این هدف ذکر نمایند .
در ادامه مدعوین حاضر در نشست به بحث و بررسی و بیان نظرات خود در این زمینه پرداختند.

عناوین مطرح گردیده :
– تبلیغات سیاسی بخصوص در بخش زلزله.
– افزایش بی ضابطه مهندسین عضو که فاقد دانش و اطلاعات مهندسی هستند.
– عدم تناسب کارها با تعرفه ها
– اشکالات ساختاری در قوانین و آئین نامه ها
– فقدان سامانه تبلیغاتی، فرهنگی، آموزشی منسجم
– تعاملات با نهادهای دولتی جهت صادرات خدمات مهندسی بکشورهای دیگر
– تاثیر محسوس یک مدیر برای ساختمان
– عدم وجود بخش تحقیقات و توسعه در سازمان نظام مهندسی.
– برقراری ارتباط میان صنعت و دانشگاه توسط نظام مهندسی.
– داشتن اخلاق خوب حرفه ای و فردی و داشتن انصاف.
– ارائه طرح در شهر و تبلیغات توسط جامعه مهندسین.
– استفاده از نیروهای جوان و ارزان
– وجود برنامه آمایش صنعت ساختمان و تصویب قوانین کشوری طبق آن.
– تهیه آمایش صنعت ساختمان و ارائه آن بمجلس شورای اسلامی.
– جلب اعتماد مردمی رمز موفقیت .
– اعلام شعار: ما مشاور رایگان شما در ساخت و سازیم.
– داشتن یک شعار مهندسی بصورت مرتب تا مردم با نظام مهندسی آشنا گردند.
– برگزاری کلاس های کارآموزی برای مهندسین.
– حمایت سازمان از مهندسین در کارهایی که نمیتوانند به تنهایی انجام دهند.
– همکاری هیأت مدیره با معاونت شهرسازی و شهرداری بصورت موازی.

– دعوت از شهرداری در نشست های هم اندیشی.
– ارائه خدمات مهندسی در داخل و خارج از کشور
– بررسی دوباره ساختار نظام مهندسی .
– اعتماد سی و دو هزار نفر عضو به سازمان در ابتدا
– ارزیابی سیما و منظر شهری از نظر بحثهای فنی و استحکام
– وقتی نظام نتواند قوانین را اجرا کند مهندسین سرخورده میشوند.
– نظام نتوانسته خواسته های معقول یک مهندس را اجرا کند
– عضوها هیچ پشتیبانی ندارند.
– رعایت اخلاق حرفه ای.
– فعال شدن نظام پیشنهادات در سازمان.
– از خواسته های معقول مردم نباید گذشت.
– داشتن اتاق فکر از صاحبنظران و پژوهشگران
– نداشتن هماهنگ کننده در پروژه های گروه “ج” و “د”
– ارتقاء کیفی مهندسین در زمینه خدمات مهندسی بخصوص در زمینه نظارت و مهندسان ناظر
– فرهنگسازی نقش ناظران در ساختمان
– پخش کلیپ و انیمیشن و نصب بنر در شهر و ورودیهای شهر
– تهیه یک چارت که مراحل مختلف کار از شروع تا پایان را به مالک اطلاع میدهد.
– عدم اطلاعات کامل مسئولان شهرساز
– ساختمانی که زیر نظر نظام مهندسی احداث میشود را بهنوان یک برند معرفی کنیم
– ارتقاء کیفیت نقشه های ساختمانی(وقتی کیفیت نقشه ها بالا رود مالک متوجه متفاوت بودن کار میشود

– تغییر عنوان فرم گزارش تخلف به علت حساسیت مالک
– جدا شدن محل مراجعه مهندسان و ارباب رجوعان در سازمان
– انتقادات و پیشنهادات در یک کانال تلگرامی مطرح گردد
– داشتن یک رضایت نامه از مالک کمی از بار حقوقی مهندسان را کم میکند.
– تهیه بروشورهای کوچک از خدمات مهندسی و ارائه به مردم .
– پیدا کردن شناخت از مهندسین عضو.
– کنترل رفتار و کار مهندسان عضو و گوشزد اشتباهات آن ها بصورت دوستانه .
– تغییر عنوان فرم گزارش تخلف به گزارش پیشرفت عملیات ساختمانی
– قدر نهادن به منزلت پیمان کاران
– رفیق شدن با مالک
– آموزش برای پیمان کاران از خرد تا بزرگ
– تغییر عنوان فرم گزارش تخلف به فرم عدم تطابق اجرا با پروانه
– اصلاح عملکرد گذشته و کنونی
– انجام اقدامات جدید و نوآوری و ابتکار
– رساندن و شناساندن ناظران به جایگاه واقعی خودشان
– هر ساختمان باید دارای یک گزارش موارد ایمنی باشد
– انتخاب مسئولان دفاتر و هیأت اجرایی موجه در شهرستان ها
– راه اندازی اورژانس ساختمان و تبلیغات در رسانه ها
– ارتباط بیش تر میان نظام مهندسی و دانشگاه
– حمایت دولت از مهندسین و نظام مهندسی ساختمان

گزارش برگزاری یازدهمین نشست هم اندیشی

بعد از بحث و بررسی عناوین مطرح گردیده و استماع رئیس سازمان و اعضای هیات مدیره حاضر در نشست، خانم شاه منصوری عضو هیات مدیره سازمان ضمن عرض سلام و خوش آمدگویی، از مدعوین بابت زمانیکه به این نشست اختصاص داده اند تشکر و قدردانی کرد.
شاه منصوری با بیان این که خیلی از مواردیکه در این نشست مطرح گردید تا حالا به ذهن نرسیده و اگر اجرایی گردد حتما کارساز خواهد بود اظهار داشت : من سوالم این است، هرکسی باور فردی خودش در مورد نظام مهندسی چیست؟ تا خود اعضای نظام مهندسی به آن درجه از باور نرسند که سازمان نظام مهندسی چه خدماتی میتواند ارائه دهد و چه راهکارهایی را میتواند برای حفاظت از جان و مال مردم انجام دهد طبیعتاً انعکاس بیرونی آن به شهروندان نمیرسد .من بیش تر از پانزده سال است که با نظام مهندسی درگیر هستم بعنوان عضو ساده سازمان، بعنوان کارمند سازمان، عضو هیأت مدیره، هیأت ریسه، طراح، ناظر و … چیزی که وجود دارد و احساس میکنم اینست که آیا وقتی من بعنوان یک عضو ساده وارد سازمان نظام مهندسی میشدم چه اندازه کسی حرف من را میشنید؟ چقدر آن کارمند یا مدیر قسمت مربوطه که من با آن ها کار داشتم به من توجه میکرد و میتوانست پاسخ گو باشد؟ اصلا آیا اطلاعات آن فرد کافی بود که قرار بود به من پاسخ گو باشد یا نه؟ وقتی که در هیات مدیره حضور داشتم چقدر به فکر اعضای نظام مهندسی بودم؟ این روزها خیلی راحت فیلم نشست های هیات مدیره منتشر میشود و اعضا خودشان میتوانند قضاوت کنند که در راستای حقوق اعضای نظام مهندسی چه اتفاقاتی می افتد؟ بدیهی است که اگر دیوارهای نظام مهندسی بلند بود و مثل امروز کنار هم ننشسته بودیم هیچکسی توانایی اینرا نداشت که بتواند به تنهایی مشکلات را حل کند. در هر نشست هم اندیشی مدوعوین طبق خط مشی و برنامه ریزی خاصی دعوت میگردند. امروز مسئولان دفاتر سابق و یا جدید دعوت شدند .چون افرادی هستند که بخاطر محیط کوچک تر با مسائل ریز شهروندی بیش تر ارتباط دارند.
وی در باره نتایج و عملکرد این نشست های هم اندیشی خاطر نشان کرد : انتظاری نداریم تمام صحبت هایی که در این نشست ها میشود اجرایی گردد اما حتی اگر یک مورد هم اجرایی گردد یک قدم به جلو برداشته ایم.
شاه منصوری یاد اور شد : پس از این که این نشست تمام شد نامه هایی خدمت شما ارسال می گردد که اگر برایتان امکان پذیر است بتوانید در سازمان وقت بگذارید و از نظراتتان استفاده گردد و در نشست های بعدی هم شرکت نمایید. مسئله مهم اینست که شما افرادی هستید که دقیقاً مشکلات را لمس کرده اید لذا تمام جزییات را هم میتوانید اطلاع رسانی کنید .شاید در یک نشست عمومی امکان پذیر نباشد ولی سازمان این اختیار را قرار میدهد که اگر خواستید بصورت موردی مطالبتان را ارائه کنید چیزی که برای همه ما باقی میماند احساس خوبی است که میتوانیم داشته باشیم تا بتوانیم به دیگران منفعت برسانیم.
در خاتمه، رئیس سازمان با تشکر مجدد از حضور مهندسان در این نشست، مسایل مطرح گردیده در این هم اندیشی را خیلی خوب و کاربردی ارزیابی کرد و عنوان کرد : از ابتدای فعالیت ما، گروه های تخصصی خیلی فعال شده اند و در اتاق های فکر ما پنج گروه تخصصی و دو کمیسیون تخصصی حضور دارند که در رشته های هفت گانه خیلی کمک رسان هیات مدیره هستند. علاوه بر آن ما، کمیسیون ها را فعال تر کردیم اما دیدیم که پویا نیستند و تکاپویی نمیکنند بهمین علت برگزاری نشست های هم اندیشی را طراحی و شروع کردیم .تقریبا مدت ۳ ماه است که این نشست ها برگزار میشود و تلاش شده است تا از همه گروه ها، سلایق و رشته ها در نشست ها دعوت بعمل آید، نظرات جمع بندی گردد و از آن ها استفاده کنیم.
عموشاهی ادامه داد: اگر بتوانیم به یک راهکار در هر نشست برسیم، کار بزرگی کرده ایم. بهر حال بازهم از دوستان خواهش میکنیم اگر نقطه نظراتی دارند که شاید نتوانسته اند در این نشست بیان کنند یا فرصتش نشده، در قالب یک مقاله یا نامه به نظام ارائه دهند.
وی در جمع بندی یازدهمین نشست هم اندیشی اظهار کرد: شناساندن حقوق مردم، مهندسان سازمان و کارکنان نسبت به یک دیگر باید در اولویت قرار گیرد. مردم بایستی بدانند که در رابطه با ساخت و سازها چه حقوقی دارند. اگر یک جایی حقوق رعایت نشد جلوی ما را بگیرند و حقوق شان را مطالبه نمایند. همیشه من در زمان مسئولیتم در شهرداری می گفتم: وای به حال روزی که مردم بفهمند که نسبت به شهرداری چه حقوقی دارند. ما اگر بخواهیم پویا باشیم باید حقوق مردم را به آن ها بشناسانیم.حقوق خودمان را هم بشناسیم.باید مردم بدانند که رعایت مقررات ملی برایشان چقدر مفید خواهد بود.
وی با اعلام این خبر که در راستای ارتقاء کیفیت نقشه ها تا چند روز آینده جهت کنترل نقشه های معماری و استاندارد سازی نقشه ها اطلاع رسانی میکنیم گفت : ان شا الله تا چند روز دیگر کنترل نقشه های معماری را هم انجام خواهیم داد و برنامه آموزش کارکنان را نیز مد نظر داریم. خواهشمندم که دوستان هر نقطه نظری دارند به من ارایه دهند، که قطعاً مفید واقع خواهد شد.
منبع : سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کانال تلگرام اخبار نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۳ آذر ۹۶
956 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0