از فعالیت دفاتر غیرقانونی مهندسی ساختمان در همدان جلوگیری میشود نایب رئیس شورای شهر همدان خواستار شد:

از فعالیت دفاتر غیرقانونی مهندسی ساختمان در همدان جلوگیری میشود

علی فتحی در کمیسیون شهرسازی، معماری شورای شهر همدان که حول نحوه اجرایی کردن بخشی از ماده دو مقررات ملی ساختمان برگزار گردید، با اشاره به نظارت بیش تر از دفاتر مهندسی ساختمان بیان داشت: باید مسئولیت ‌پذیری ومرجع رسیدگی برای تخلفات، اختیار عمل دفاتر و ضمانت رسیدگی به امور مردم در دفاتر قانونی پیش ‌بینی گردد.

کد خبر: 960913001 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۳ آذر ۹۶ - ۷:۳۳ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری اخبار مهندسی- مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ، علی فتحی در کمیسیون شهرسازی، معماری شورای شهر همدان که حول نحوه اجرایی کردن بخشی از ماده دو مقررات ملی ساختمان برگزار گردید، با اشاره به نظارت بیش تر از دفاتر مهندسی ساختمان بیان داشت: باید مسئولیت ‌پذیری ومرجع رسیدگی برای تخلفات، اختیار عمل دفاتر و ضمانت رسیدگی به امور مردم در دفاتر قانونی پیش ‌بینی گردد.از فعالیت دفاتر غیرقانونی مهندسی ساختمان در همدان جلوگیری میشود

از فعالیت دفاتر غیرقانونی مهندسی ساختمان در همدان جلوگیری میشود

از فعالیت دفاتر غیرقانونی مهندسی ساختمان در همدان جلوگیری میشود

از فعالیت دفاتر غیرقانونی مهندسی ساختمان در همدان  جلوگیری میشود

رئیس کمیسیون بودجه و مالی شورای اسلامی شهر همدان، هدف از راه ‌اندازی دفاتر مهندسی ساختمان را رسیدگی بموقع و مناسب امور شهروندان همدانی و از طرفی کاهش مراجعات آن ها به شهرداری نام برد و گفت: ارباب رجوع پاشنه کشیده در مناطق پی گیر امور خود است و به نتیجه نمی ‌رسد؛ لذا بعد از شکل گیری این دفاتر نباید پروسه طولانی برای رسیدگی به امور مردم تعریف شود که نارضایتی آن ها را بدنبال داشته باشد.
وی در ادامه با اشاره به گرداوری دفترچه عوارض، ادامه داد: برای قیمت منطقه ‌ای سال های نود و پنج و نود و شش از سال نود و چهار تبعیت کردیم تا بار روانی پرداخت عوارض ساخت ‌و ساز را کاهش دهیم.
عدم همراهی سازمان نظام مهندسی با شورای شهر همدان
حسین قراباغی در ادامه از عدم هم راهی سازمان نظام مهندسی با شورای شهر انتقاد کرد و گفت: با توجه به رکود اقتصادی حاکم در جامعه درخواست کردیم تا عوارض مهندسی هم کاهش یابد که این مهم اتفاق نیفتاد، زیرا کاهش هزینه‌ ها، سود بیش تری را بدنبال دارد.
ریاست کمیسیون نظارت حقوقی و امور اداری شورای شهر همدان در ادامه تصریح کرد: بطور قطع هرچقدر انسجام مهندسین در طراحی و نظارت بیش تر گردد، هم شهروندان رضایت دارند و هم کارها به نحو احسن اجرایی می گردد.
سید مسعود عسگریان عنوان کرد: با توجه بوجود شخصیت‌ های حقیقی مجزا در دفاتر رسمی مهندسی ساختمان، باید مبحث راه‌اندازی این دفاتر در همدان بررسی گردد تا بار مالی مضاعف برای مردم ایجاد نکنند، در غیر اینصورت با اهداف پیشروی شورای شهر مبنی بر ایجاد رفاه برای مردم مغایرت خواهد داشت.
عسگریان با تأکید بر لزوم چارچوب‌ های مشخص در زیرساخت‌ های این طرح، افزود: در صورت دایر شدن دفاتر رسمی مهندسی باید از ادامه کار دفاتر غیرمجاز جلوگیری گردد تا شائبه ای در ذهن مردم ایجاد نشود.
عضو شورای اسلامی شهر همدان هم در این جلسه مطرح کرد: متأسفانه امروزه به هر علتی تعدد دکه فروش علم، نه علم آموزی در جامعه زیاد شده است.
اکبر کاووسی ‌امید ادامه داد: تأخیر در راه‌اندازی دفاتر رسمی مهندسی و از طرفی چرایی فعالیت غیرقانونی این دفاتر هم مورد بحث بوده که نیازمند نظارت‌ های دقیق است.
کاووسی ابراز داشت: مهندسین باید متعهد و متخصص باشند تا در بحث ساخت‌ و ساز نظارت دقیقتری داشته باشند.
برون ‌سپاری و انجام برخی امور در دفاتر قانونی مهندسی به تسریع در فرآیند و کاهش زمان صدور پروانه کمک می‌ کند.
معاونت معماری شهرسازی شهرداری همدان هم گفت: برون ‌سپاری و انجام برخی امور در دفاتر قانونی مهندسی به تسریع در فرآیند و کاهش زمان صدور پروانه کمک میکند.
مجید یوسفی ‌نوید با توجه به این که شهرداری ‌ها سازمان ‌هایی خودگردان هستند، افزود: فرآیندهایی برای ایجاد درآمدهای پایدار و پاسخ گویی سریع به شهروندان نیاز داریم.

از فعالیت دفاتر غیرقانونی مهندسی ساختمان در همدان جلوگیری میشود


به گفته یوسفی نوید، در بخش نظارت حقوقی شهرداری باید اسناد اینکار را فراهم کند، البته این اقدام از گذشته هم بوده؛ ولی زیرساخت های لازم برای شبکه اتوماسیون فراهم نشده است.
وی اظهار داشت: در سال‌ های گذشته چند مورد از دفاتر غیرقانونی مهندسی ساختمان با پیگیری شهرداری همدان توسط حکم دادگستری پلمب شدند، ولی جایگزین آن ها باید تعریف گردد.
یوسفی نوید گفت: راه‌ اندازی دفاتر مهندسی ساختمان برای تهیه نقشه به شکل قانونی و حقوقی آن‌ هم همراه با محدودیت نیاز است، بطور مثال باید با راه‌اندازی ده دفتر در سطح شهر، آموزش و نظارت را باید برای آن ها لحاظ کنیم تا با ایجاد رقابت سالم، مبحث کیفیت هم ارتقا پیدا کند و ساز و کار قانونی و شفاف سازی را بهمراه داشته باشد.
وی هم چنین ابراز داشت: از شورای شهر همدان انتظار داریم تا برای راه‌اندازی دفاتر مهندسی ساختمان کمک دهند، زیرا مزایای این بحث مشهود بوده که رفع و بررسی مشکلات آنهم قابل حل است.
راه اندازی دفاتر رسمی سازمان نظام مهندسی در چارچوب ‌های حقیقی و حقوقی مورد غفلت مانده است
عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان همدان هم در این جلسه افزود: راه اندازی دفاتر رسمی این سازمان در چارچوب‌ های حقیقی و حقوقی مورد غفلت مانده است.
امیر سلیمی بیان کرد: تهیه نقشه و زمان ‌بندی آن در پروژه‌های بزرگ هم با مشکلاتی همراه است که با راه اندازی دفاتر رسمی مهندسی ساختمان، مشکلات آن ها به زیر ده درصد نیز می ‌رسد.
سلیمی با اعلام این که در قدم اول برای راه‌اندازی دفاتر رسمی و کسب ‌و پیشه نیازمند حمایت شورا هستیم، گفت: با گرداوری راهکار مناسب دنبال ایجاد انگیزه برای تشکیل دفاتر هستیم، ولی نحوه آغاز کار، حق کسب ‌و پیشه و مبحث حقیقی یا حقوقی بودن(دارایی) این دفاتر از مشکلات پیش رو است.
وی با توجه به گله‌ مندی شهروندان مبنی بر طولانی شدن پروسه ارزیابی توسط سازمان نظام مهندسی، گفت: بعد از بررسی از وضعیت سازمان متوجه شدیم که مشکل در دفاتر غیرقانونی مهندسی است که متأسفانه اهرم قانونی هم برای برطرف کردن این مهم نداریم، زیرا زیرمجموعه سازمان نظام مهندسی ساختمان نیستند.
سلیمی اظهار کرد: با راه اندازی دفاتر رسمی مهندسی ساختمان، شأن بهره ‌برداران نهایی(مردم) و مهندسین در دفاتر رعایت میشود و از طرفی شأن حرفه ای مهندسین هم ارتقا می یابد.
وی از رواج گرایش به تکنولوژی جدید با تبلیغات غلط برای کاهش و سبک‌ سازی هزینه ‌های ساختمانی خبر داد و تاکید کرد: اگر در این زمینه استراتژی دقیق نباشد، در آینده شاهد یک فاجعه هستیم.
سلیمی با اشاره به این که با راه اندازی دفاتر رسمی مهندسی بطور قطع زمان ارزیابی هم به حداقل می‌ رسد، خاطر نشان کرد: هدف این است که با بکارگیری ترفندهای مختلف، عدم حضور مهندسین در منطقه را کنترل کرده و از طرفی برای حذف واسطه ها و کنترل و نظارت دفاتر به شناسنامه دار بودن و رسمی کردن آن ها پرداخته شود، هرچند شیوه‌ نامه‌ های این دفتر در کشور گرداوری شده است.
منبع : خبرگزاری مهر

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کانال تلگرام برق ساختمان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۳ آذر ۹۶
1122 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0