نظام مهندسی یکی از آفات صنعت ساختمان حمید ادیبی مطرح کرد:

نظام مهندسی، یکی از آفات صنعت ساختمان

یک کارشناس صنعت ساختمان درمورد مشکل ایمنی ساخت و سازها بیان کرد: یکی از آفتها و فسادهای بزرگ صنعت ساختمان، نظام مهندسی است.

کد خبر: 960912004 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۲ آذر ۹۶ - ۹:۵۶ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری اخبار مهندسی- مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ، یک کارشناس صنعت ساختمان درمورد مشکل ایمنی ساخت و سازها بیان کرد: یکی از آفتها و فسادهای بزرگ صنعت ساختمان، نظام مهندسی است.نظام مهندسی یکی از آفات صنعت ساختمان

نظام مهندسی یکی از آفات صنعت ساختمان

نظام مهندسی یکی از آفات صنعت ساختمان

نظام مهندسی، یکی از آفات  صنعت ساختمان

حمید ادیبی در جلسه تخصصی بررسی راهکارهای علمی ارتقاء ایمنی ساختمانها در برابر زلزله عنوان داشت: اکنون در کشور ساختمان ایمن کم داریم و به جرأت می‌ توان گفت در سال های اخیر علیرغم بودجه آئین نامه ها و قوانین متعدد در زمینه ارتقای ایمنی در ساخت و سازها نتوانسته ایم این ایمنی را افزایش دهیم.
ادیبی گفت: برای دستیابی به ایمنی در ساخت و ساز ها، یکی از مهم ترین روش ها افزایش آگاهی شهروندان و مطالبه گری از نهادهای حاکمیتی از طرف مردم، رسانه ها و سازمانهای مردم نهاد است که میتوانیم در زمینه ارتقاء کیفیت ساخت و ساز پیشرفت خوبی داشته باشیم.
وی تصریح کرد: یکی از آفتها و فسادهای بزرگ صنعت ساختمان، سازمانهای نظام مهندسی هستند که با شفاف سازی در هزینه های ساخت و ساز مخالف هستند. اخیراً این موسسه تحقیقاتی، نرم افزاری طراحی کرده که امکان هر گونه فعالیت خارج از قوانین طراحی و ساخت را از سازنده سلب میکند ولی نظام مهندسی از آن استقبال نکرده است.
این کارشناس صنعت ساختمان، عمر مفید ساختمانها در ایران را بین بیست تا سی سال عنوان و مطرح کرد: این در حالیست که در کشورهای توسعه یافته، عمر ساختمانها به هشتاد تا صد سال میرسد. چرا که در این کشورها، شرکتهای بازرسی وجود دارند که استانداردسازی ساختمانها را رصد و کنترل میکنند.
به گفته ادیبی، برای ارتقای کیفی سازی ساختمانها بدون آن که هزینه های بسیاری روی دست سازنده و مردم گذاشته شود، مدلهایی طراحی گردیده که با اجرای آن ها میتوانیم در ارتقای ایمنی ساختمان اثرگذار باشیم.
این پژوهشگر صنعت ساختمان با اعلام این که ادغام دو وزارت راه و مسکن و ایجاد وزارت راه و شهرسازی مسئله ساز شده است، خاطر نشان ساخت: این ادغام موجب شد که تمرکز بر مسکن از بین برود و مسئولین بیش تر بدنبال این باشند تا این که بدنبال آن باشند که درمورد ایمنی ساختمان صحبت کنند از تعداد راههایی که ایجاد شده سخن بگویند. بنظر من تفکیک دو وزارت خانه خیلی لازم است.

نظام مهندسی یکی از آفات صنعت ساختمان


در ادامه این جلسه، حسن علی مجبوریان درمورد ایمنی ساخت و ساز در مقابل زلزله اظهار داشت: صنعت ساختمان یکی از مهم ترین صنایع کشور است که گردش مالی آن سالانه هشتاد تا نود هزار میلیارد تومان است. در حالیکه درآمد سالانه کشور از فروش نفت به هفتاد تا هشتاد هزار میلیارد تومان و درآمد مالیاتی هشتاد و پنج تا صد هزار میلیارد تومان است.
وی، میزان اشتغال این صنعت را ۲ میلیون نفر در ایران ذکر کرد و گفت: هزینه تولید شغل در صنعت ساختمان برای هر نفر بیست تا بیست و پنج میلیون تومان است اما در سایر مشاغل بخصوص صنایع تولیدی بین صد و بیست تا صد و سی میلیون تومان هزینه ایجاد هر شغل بحساب می آید. بنابراین سرمایه گذاری در این صنعت میتواند اشتغال بالایی ایجاد کند.
این کارشناس صنعت ساختمان در مورد آثار زلزله اخیر بر ایمنی سازی ساختمانها ادامه داد: ۳ نوع ساختمان با اسکلت فلزی، اسکلت بتنی و سنتی و بنایی سازی در زلزله استان کرمانشاه تخریب گردیده است که در مورد ساختمانهای با اسکلت فلزی، مشکلاتی چون عدم کیفیت در جوشکاریها، عدم رعایت استانداردها در اتصالات، اجرای ضعیف بادبندها، اجرای نامناسب ستونها و شمشیری راه پله ها از عوامل ریزش و تخریب محسوب میشود. هم چنین با ساختمانهای بتنی نیز مواردی هم چون کمبود آرماتوره و شکست اتصالات، نامقاوم بودن بتنها، کم کاری در تعداد آرماتورها و اشکالات خمیدگی در طراحی ستونها و آرماتورها بچشم میخورد که نشان از ضعف در طراحی و اجرا دارد.
وی تصریح کرد: تعداد کشته های زلزله در دنیا طی پنجاه سال گذشته، چهارصد و هفتاد هزار نفر بوده است این در حالیست که در ایران در همین بازه زمانی صد و چهارده هزار نفر در اثر زلزله کشته شده است که نشان میدهد علی رغم این که ۱ درصد جمعیت دنیا را داریم اما یک پنجم تلفات زلزله دنیا در ایران رخ میدهد.
به گفته وی، ساخت و ساز، گسلهای تهران شامل گسل مشاء، گسل ری و گسل شمال پتانسیل وقوع زلزله بین هفت تا نه ریشتر را دارد.
مجبوریان افزود: در تهران پنجاه تا پنجاه و پنج درصد ساختمانها در مقابل زلزله مسئله و مشکل جدی دارند اما در ژاپن در حالیکه در سال ۲۰۰۳، هفتاد و پنج درصد ساختمانها ضد زلزله بود در سال ۲۰۱۵ به نود درصد افزایش یافت.
منبع : خبرگزاری مهر

راهنمای مبحث سیزدهم pdf

راهنمای مبحث سیزدهم pdf

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۲ آذر ۹۶
1079 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0