ضرورت عرضه کل گندم سال آینده در بورس کالا مدیرعامل صندوق مشترک استانهای سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور

ضرورت عرضه کل گندم سال آینده در بورس کالا

مدیرعامل صندوق مشترک استانهای سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور حول وعده وزارت جهاد کشاورزی برای عرضه کل گندم تولیدی در بورس کالا بیان کرد: سیاست قیمت تضمینی جزو استراتژیهای حرکت در بازار ماست و اگر بتوانیم آن را جایگزین سیاست خرید تضمینی محصوت مختلف از جمله گندم کنیم، بطور قطع به نفع تولید و بخش کشاورزی کشور است.

کد خبر: 960909009 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۹ آذر ۹۶ - ۵:۰۸ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری اخبار مهندسی- مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ، مدیرعامل صندوق مشترک استانهای سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور حول وعده وزارت جهاد کشاورزی برای عرضه کل گندم تولیدی در بورس کالا بیان کرد: سیاست قیمت تضمینی جزو استراتژیهای حرکت در بازار ماست و اگر بتوانیم آن را جایگزین سیاست خرید تضمینی محصوت مختلف از جمله گندم کنیم، بطور قطع به نفع تولید و بخش کشاورزی کشور است.ضرورت عرضه کل گندم سال آینده در بورس کالا

ضرورت عرضه کل گندم سال آینده در بورس کالا

ضرورت عرضه کل گندم سال آینده در بورس کالا

ضرورت عرضه کل گندم سال آینده در  بورس کالا

در سیاست خرید تضمینی دولت مجبور است محصول را به قیمتی مشخص از کشاورز بخرد و کشاورز نیز به اجبار بهمان قیمت فروشنده است. ولی با عرضه در بورس میتوان با ایجاد فضای رقابتی و تعیین قیمت برمبنای عرضه و تقاضا در قالب سیاست قیمت تضمینی، کیفیت محصول تولیدی را ارتقا داد.

سال نود و هفت را میتوان نقطه عطف بخش کشاورزی ایران در حوزه محصول گندم دانست. این ادعا طبق این اساس مطرح است که وزارت جهاد کشاورزی وعده عرضه کل گندم تولیدی کشور را از سال آتی در بستر بورس کالای ایران در قالب سیاست قیمت تضمینی ارایه کرده است. وعده ای که بنظر میرسد اگر اجرایی گردد نه تنها به نفع کشاورزان و گندم کاران است، بلکه میتواند نقش دولت را از حالت اجرایی بشیوه نظارتی بدل ساخته و منابع زیادی را که هر سال صرف خرید تضمینی این محصول استراتژیک شده، به تکمیل پروژه های عمرانی و توسعه کشور اختصاص دهد. ضمن این که کشاورزان بجای آن که برای دریافت پول خود ماهها در صف انتظار بنشینند، میتوانند در سریع ترین زمان ممکن نقدینگی موردنیاز خود را بدست آورند. افزون بر این، بنظر میرسد با اجرای طرح قیمت تضمینی در بورس کالا، مشکلات موجود در کیفیت گندم تحویلی به انبارهای ذخیره در سیاست خرید تضمینی نیز مرتفع گردیده و میتواند فضای رقابتی را برمبنای ویژگیهای کیفی محصول ایجاد کند.

در همین ارتباط، مدیرعامل صندوق مشترک استان های سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور حول وعده وزارت جهاد کشاورزی برای عرضه کل گندم تولیدی در بورس کالا افزود: سیاست قیمت تضمینی جزو استراتژیهای حرکت در بازار ماست و اگر بتوانیم آن را جایگزین سیاست خرید تضمینی محصوت مختلف از جمله گندم کنیم، بطور قطع به نفع تولید و بخش کشاورزی کشور است.

سیدمهدی‌کلاته رحمانی با اعلام این که امکانات و زیرساختهای فنی برای اجرای این سیاست در حال حاضر در بورس کالای ایران مهیاست، عنوان کرد: از نظر نرم افزاری و ابزارهای مالی موجود در بورس کالای ایران تمام شرایط فراهم بوده و این که چقدر بتوان این سیاست را برای کل گندم تولیدی در کشور به اجرا درآورد، به عملکرد وزارت جهاد کشاورزی، سازمان تعاونی روستایی و فعالان بازار محصولات کشاورزی وابسته است.

ضرورت عرضه کل گندم سال آینده در بورس کالا

رحمانی با بیان  این که برای عرضه کل گندم تولیدی در کشور از سال آینده از طریق بورس کالای ایران باید نهادهای ذی ربط از هم اینک برای توزیع نهاده های تولید آماده گردند، افزود: حرکت در چارچوب این مسیر با توزیع درست و بموقع نهاده های تولید امکان پذیر است تا بتوان سیاست قیمت تضمینی را در همه استانها اجرایی کرد.

وی با اعلام این که عرضه گندم در بستر بورس کالا به اصلاح زنجیره تولید این کالای استراتژیک حوزه کشاورزی منجر خواهد شد، تصریح کرد: ایراد اساسی در سیاست کنونی خرید تضمینی گندم در اینست که قیمت این محصول تحت تاثیر عوامل بازار تعیین نمیشود و عواملی خارج از آن در اعلام این قیمت دخالت دارد.

معاون سابق مدیر عامل سازمان مرکزی تعاونی روستایی، یک عامل مهم را در انتظار دولت برای حمایت از کشاورز با اعلام یک قیمت مشخص دانست و گفت: وجود یک قیمت مشخص برای خرید یک کالا سبب میشود قیمت مذکور کارایی لازم را نداشته باشد و به علت ثابت بودن آن، کیفیت محصول زیر سوال میرود. این در حالیست که در طرح قیمت تضمینی گندم، سطح کیفیت محصول در تعیین قیمت موثر است.

وی در مورد وجود مشکل اختلاط عمدی برخی ناخالصیها مانند خاک و ماسه بندی در محصول گندم تحت اجرای سیاست خرید تضمینی خاطر نشان کرد: کیفیت محصول گندم تحت ۲ عامل میتواند کاهش یابد؛ سطح پایین پروتئین و گلوتن که رفع این مشکل کیفی نیازمندارتقا و به روزرسانی تکنولوژی تولید در حوزه کشاورزی در کشور است. موضوع دیگر به کیفیت ظاهری و خلوص گندم و ناخالصیهایی بر میگردد که گه گاه در برخی مراکز خرید تضمینی گندم مشاهده می گردد که این مشکل نیز از طریق اجرای سیاست قیمت تضمینی در بورس کالای ایران قابل حل است.

مدیر عامل صندوق مشترک سازمان نظام مهندسی استان ها اظهار داشت: در سیاست خرید تضمینی دولت مجبور است محصول را به قیمتی مشخص از کشاورز بخرد و کشاورز نیز به اجبار بهمان قیمت فروشنده است. ولی با عرضه در بورس میتوان با ایجاد فضای رقابتی و تعیین قیمت برمبنای عرضه و تقاضا در قالب سیاست قیمت تضمینی،کیفیت محصول تولیدی را افزایش داد.

وی، اصلاح زنجیره تولید گندم را به کمک سیاست قیمت تضمینی محقق شدنی دانست و ادامه داد: اجرای این سیاست کارکرد خود را خواهد داشت. زیرا در شرایط کنونی به علت وجود فاصله قیمتی بین قیمت جهانی و منطقه ای گندم با قیمتهای تعیین شده در سیاست خرید تضمینی، انگیزه زیادی برای برخی سوءاستفاده ها ایجاد میشود.

به طوری که افراد سودجو گندم را از بازار منطقه به قیمت حدود هشتصد تا نهصد تومان در هر کیلو خریداری و وارد کشور کرده و به قیمت هزار و سبصد تومان به دولت تحویل میدهند. بدین ترتیب، چنین فضایی حالت رقابتی را در اقتصاد کشور و حوزه کشاورزی از بین خواهد برد. حال آن که یکی از کاراییهای سیاست قیمت تضمینی جلوگیری از همین سودجوییهاست.

رحمانی، وجود انگیزه تقلب را در شرایط اجرای سیاست خرید تضمینی امکان پذیر دانست و در خاتمه اظهارات خود مطرح کرد: سازمان نظام مهندسی کشاورزی استانها آمادگی خود را برای همکاری با دولت جهت اجرای قیمت تضمینی اعلام میکند تا در حوزه نظام کنترل کیفیت، حوزه کشاورزی را در کنار دولت ساماندهی کنیم.

منبع : آرمان اقتصاد

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

پاسخنامه آزمون نظام مهندسی ۹۵

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۹ آذر ۹۶
943 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0