عدم اظهار نظر افراد غیرمتخصص در موضوعات مربوط به حوزه ساخت و ساز سخنگوی کمیسیون عمران مجلس مطرح کرد:

عدم اظهار نظر افراد غیرمتخصص در موضوعات مربوط به حوزه ساخت و ساز

صدیف بدری، در واکنش به مقصر دانسته شدن مهندسین در ویرانیهای زلزله اخیر غرب کشور بیان کرد: بر اساس آمار و مشاهدات خرابیهای ناشی از زلزله کرمانشاه در مقایسه با زلزله منجیل و رودبار در سال شصت و نه و (پیش از تشکیل سازمان نظام مهندسی ساختمان) دامنه خسارت در حوزه ساخت و سازها کاهش داشته در حالیکه شدت زلزله نزدیک بهم بوده است.

کد خبر: 960907010 تاریخ انتشار: سه شنبه ۷ آذر ۹۶ - ۱۱:۰۸ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری اخبار مهندسی- مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ،  صدیف بدری، در واکنش به مقصر دانسته شدن مهندسین در ویرانیهای زلزله اخیر غرب کشور بیان کرد: بر اساس آمار و مشاهدات خرابیهای ناشی از زلزله کرمانشاه در مقایسه با زلزله منجیل و رودبار در سال شصت و نه و (پیش از تشکیل سازمان نظام مهندسی ساختمان) دامنه خسارت در حوزه ساخت و سازها کاهش داشته در حالیکه شدت زلزله نزدیک بهم بوده است.عدم اظهار نظر افراد غیرمتخصص در موضوعات مربوط به حوزه ساخت و ساز

عدم اظهار نظر افراد غیرمتخصص در موضوعات مربوط به حوزه ساخت و ساز

عدم اظهار نظر افراد غیرمتخصص در موضوعات مربوط به حوزه ساخت و ساز

عدم اظهار نظر افراد غیرمتخصص در موضوعات  مربوط به حوزه ساخت و ساز

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفت: این موضوع نشان دهنده ارتقاء کیفیت ساخت و ساز هم در بخش دولتی و هم در ساختمانهای شخصی است که نمیتوان نقش سازمانهای نظام مهندسی را در این ارتقاء کیفیت نادیده گرفت. هرچند انتظار اینست کیفیت بهتر باشد و هنوز بوضعیت مطلوب در این بخش دست نیافته ایم ولی بی انصافی است اگر تمام این خدمات را نادیده بگیریم.
بدری ادامه داد: برای نیل به کیفیت مطلوب در حوزه ساخت و ساز باید دستگاههای متولی حاکمیتی شامل: دولت و وزارت راه و شهرسازی در بحث اجرایی شدن قوانین موجود در این حوزه ورود کنند. از طرف دیگر دولت باید پی گیر بحث تامین نیروی کارگر ماهر باشد. این حوزه که دیگر جزو وظایف نظام مهندسی نیست.
وی با اشاره به این که شهرداریها هم در حوزه ساخت و ساز نقش محوری دارند، افزود: بر اساس قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و آیین نامه های اجرایی، ساختمان باید توسط مجری ذیصلاح احداث گردد. ولی واقعا چند درصد ساختمانهای ما در کل کشور توسط مجری ذیصلاح احداث می گردد؟ شاید در شهرهای بزرگ آنهم به شکل صوری ساختمانهای انگشت شماری توسط مجریان ذیصلاح احداث گردند. آیا مقصر این موضوع هم نظام مهندسی است؟!
این نماینده مجلس اشاره به این که این مشکلات به حاکمیت باز میگردد، تصریح کرد: برای اجرا شدن قانون حضور مجریان ذیصلاح در پروسه ساخت و ساز دولت و شهرداریها نقشی تعیین کننده دارند و باید وارد میدان گردند در غیر اینصورت نظام مهندسی به تنهایی نمیتواند کاری را جلو ببرد.

عدم اظهار نظر افراد غیرمتخصص در موضوعات مربوط به حوزه ساخت و ساز


بدری تاکید کرد: مشکل دیگر در بخش ساخت و ساز ما، غفلت از بحث فرهنگ سازی است. همان طور که مردم زمان بیماری به سراغ پزشک میروند باید بپذیرند برای احداث خانه شان باید کار را بدست متخصص و افراد دارای صلاحیت بسپارند تا خانه ای امن و باکیفیت تحویل بگیرند. این در حالیست که امروز در کشور ما تمام مالکان، مهندس ساختمان شده اند در حالیکه مالک تنها باید سرمایه گذار باشد نه سازنده.
عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس با اشاره به این که توجه به همه این مسائل ما را در نیل به کیفیت مطلوب در ساخت و ساز نزدیک میکند، خاطر نشان کرد: موضوع مهم دیگر در حوزه ارتقاء کیفیت ساخت و ساز، تولید و کنترل مصالح استاندارد است که این بخش هم در حوزه اختیارات نظام مهندسی نیست. وقتی سازمانی به نام استاندارد وجود دارد چرا باید اصلا مصالح بی کیفیت تولید گردد؟! باز هم دولت باید در این حوزه ورود کند و جلو تولید مصالح بی کیفیت را بگیرد نه نظام مهندسی.
وی هم چنین در واکنش به اظهارات اخیر یک نماینده مجلس و توهین به سازمان نظام مهندسی هم اظهار داشت: افراد غیرمتخصص نباید در مورد موضوعات و مشکلات مربوط به حوزه ساخت و ساز اظهار نظر کنند. مشکلات این حوزه باید توسط خود مهندسین و اهل فن و تخصص و در فضایی واقعی بررسی و حل گردد.
بدری یاد آور شد: نتیجه اظهارنظر و دخالت افراد غیرمتخصص در این حوزه این میشود که بدنه عظیم فنی کشور مورد توهین و اتهام واقع میشوند.
منبع : خبرگزاری پانا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

پاسخنامه آزمون نظام مهندسی شهریور ۹۵

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۷ آذر ۹۶
799 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0