تشدید نظارت بر ساخت و ساز اصولی ساختمان ‌ها در اردبیل بحث صدور خدمات مهندسی در قانون جدید نظام مهندسی

ضرورت توجه ویژه به بحث صدور خدمات مهندسی در قانون جدید نظام مهندسی

طی آئینی با حضور ریاست و دبیر اجرایی و نماینده شورای مرکزی در دبیرخانه صدور خدمات فنی و مهندسی و روابط بین الملل و هم چنین نماینده و ریاست دفتر تهران برنامه اسکان بشر ملل متحد سری دیگر گواهی نامه شرکت در اولین گردهمایی ملی توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی به شرکت کنندگان اهدا گردید.

کد خبر: 960904005 تاریخ انتشار: شنبه ۴ آذر ۹۶ - ۷:۵۲ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری اخبار مهندسی- مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان اردبیل ،طی آئینی با حضور ریاست و دبیر اجرایی و نماینده شورای مرکزی در دبیرخانه صدور خدمات فنی و مهندسی و روابط بین الملل و هم چنین نماینده و ریاست دفتر تهران برنامه اسکان بشر ملل متحد سری دیگر گواهی نامه شرکت در اولین گردهمایی ملی توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی به شرکت کنندگان اهدا گردید.ضرورت توجه ویژه به بحث صدور خدمات مهندسی در قانون جدید نظام مهندسی

ضرورت توجه ویژه به بحث صدور خدمات مهندسی در قانون جدید نظام مهندسی

ضرورت توجه ویژه به بحث صدور خدمات مهندسی در قانون جدید نظام مهندسی

ضرورت توجه ویژه به بحث صدور خدمات مهندسی  در قانون جدید نظام مهندسی

در آغاز این آئین ریاست دبیرخانه صدور خدمات فنی و مهندسی و روابط بین الملل بیان داشت: خوشبختانه دبیرخانه طی مدت کوتاه تشکیل شدنش به دستاوردهای خوبی رسیده است.
فرهام مقدم راد گفت: بحث صدور خدمات مهندسی در کلان کشور به دلیل جزیره ای عمل کردن متولیان این حوزه دچار پارادوکس شده است. اما خوشبختانه به سمتی میرویم که این پارادوکسها در حال شناسایی و آسیب شناسی است.
مقدم راد در بخش دیگر سخنانش ادامه داد: در نشست اخیر دبیرخانه صدور خدمات فنی و مهندسی و روابط بین الملل با معاونت وزیر راه و شهرسازی، مظاهریان بر لزوم توجه ویژه به بحث صدور خدمات مهندسی در قانون جدید نظام مهندسی و کنترل ساختمان تاکید کرد و حتی پیشنهاد داد در قانون مبحثی در این مورد ایجاد گردد.
نماینده شورای مرکزی در دبیرخانه صدور خدمات فنی و مهندسی و روابط بین الملل هم در ادامه نشست بر گنجانده شدن بحث صادرات خدمات فنی و مهندسی در اصلاحیه قانون نظام مهندسی تاکید کرد و افزود: در قانون نظام مهندسی پیشین بحث صادرات خدمات فنی و مهندسی صراحت نداشت.
مرتضی سیف زاده تصریح کرد: ما در این حوزه و جهت حمایت مجلس از شرکتهایی که در زمینه صادرات خدمات مهندسی فعالیت دارند، با کمیسیون عمران مجلس نشست هایی را داشته ایم.
سیف زاده با اشاره به این که سازمان نظام مهندسی ساختمان چهارصد هزار عضو دارد، خاطر نشان کرد: از میان این جمعیت زیاد تنها ۴۰-۵۰ هزار مهندس شغل دارند و از این جهت ما نگران اشتغال مهندسین هستیم. از طرف دیگر در همسایگی مان کشورهایی مانند عراق و سوریه و … نیاز به بازسازی و عمران و ساخت و ساز نیاز دارند و ما باید در این حوزه بیش از سایر کشورها وارد عمل گردیم.

ضرورت توجه ویژه به بحث صدور خدمات مهندسی در قانون جدید نظام مهندسی


وی یاد اور شد: هم چنین وقایع مهمی از جمله نمایشگاه بزرگ تجارت اکسپو پیش رویمان قرار دارد که همه این موارد لزوم توجه ما به بحث صادرات خدمات فنی و مهندسی را نشان میدهد.
در ادامه نشست، دبیر اجرایی دبیرخانه صدور خدمات فنی و مهندسی و روابط بین الملل هم افزود: کشور ما در بحث توانمندی نیروی جوان و تحصیل کرده و ریسک پذیر جهت توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی مشکلی ندارد. توانمند سازی آن ها به لحاظ آموزشی هم وجود دارد، وضعیت کشورهای همسایه ایران به لحاظ نیاز به بازسازی از جمله فرصتهایی است که کشور ما در توسعه صادرات خدمات مهندسی دارد.
بهنام عابدی گفت: ولی نقاط ضعفی در بحث توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی وجود دارد از جمله نداشتن تجربه کافی برای حضور در بازارهای جهانی، تسلط نداشتن به زبانهای خارجی، به روز نبودن دانش فنی، اطلاع نداشتن از قوانین و ضوابط بین المللی و استانداردها، ارتباط محدود با دیگر کشورها، ضعف سیستم بانکی و بیمه ای و….
عابدی ادامه داد: بحث آموزش در مسیر توسعه صادرات خدمات مهندسی اهمیت بالایی دارد. دبیرخانه بنا دارد از آذرماه دوره های آموزشی را در ۴ سطح شروع کند.
نماینده و ریاست دفتر تهران برنامه اسکان بشر ملل متحد(هبیتات) در ادامه این نشست سخنانی را بیان کرد.
سیامک مقدم گفت: در کشورهای در حال توسعه شرکتهای ساختمانی محدودیتهای زیادی دارند. من معتقد هستم در ایران به علت سطح عملی و امکانات بالا این مشکلات و محدودیتها وجود ندارد ولی متاسفانه توجه کم تری به بحث صادرات خدمات مهندسی شده است.
مقم یاد آور شد: حضور در پروژه ساخت و ساز در کشورهای دیگر ریسک بالایی دارد. این ریسک مستلزم اینست که خود را مهیا کنیم. شرکتهای ایرانی تواناییهای بالقوه ای دارند ولی ریسکهای موجود در مسیر صادرات خدمات فنی و مهندسی را بخوبی نمیشناسند که این موضوع مستلزم آموزش و توانمندسازی مهندسین است.
منبع : سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اردبیل

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

سوالات آزمون نظام مهندسی اسفند ۹۶

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۴ آذر ۹۶
858 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0