هیچ ارگانی مسئولیت تخریب ساختمان ‌ها را بعهده نمی‌ گیرد مائده امینی مطرح کرد:

هیچ ارگانی مسئولیت تخریب ساختمان ‌های چندین میلیون تومانی را بعهده نمی‌ گیرد

هیچ‌ کس پاسخ گو نیست؛ نه نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه، نه وزارت راه و مسکن و نه شهرداری. ردپای هر 3 ارگان ولی از هر طرف که به ماجرا نزدیک میشویم، مشاهده می‌ گردد. هرکدام از این سازمان ‌ها به نوعی با ساخت ‌و ساز در کشور دست ‌و پنجه نرم می ‌کنند ولی در نهایت هیچ ‌کس مسئولیت تخریب ساختمان‌ هایی که بر اساس آیین ‌نامه احداث گردیده، بعهده نمی‌ گیرد.

کد خبر: 960830003 تاریخ انتشار: سه شنبه ۳۰ آبان ۹۶ - ۶:۳۵ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری اخبار مهندسی- مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، هیچ‌ کس پاسخ گو نیست؛ نه نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه، نه وزارت راه و مسکن و نه شهرداری. ردپای هر ۳ ارگان ولی از هر طرف که به ماجرا نزدیک میشویم، مشاهده می‌ گردد. هرکدام از این سازمان ‌ها به نوعی با ساخت ‌و ساز در کشور دست ‌و پنجه نرم می ‌کنند ولی در نهایت هیچ ‌کس مسئولیت تخریب ساختمان‌ هایی که بر اساس آیین ‌نامه احداث گردیده، بعهده نمی‌ گیرد.هیچ ارگانی مسئولیت تخریب ساختمان ‌ها را بعهده نمی‌ گیرد

هیچ ارگانی مسئولیت تخریب ساختمان ‌ها را بعهده نمی‌ گیرد

هیچ ارگانی مسئولیت تخریب ساختمان ‌ها را بعهده نمی‌ گیرد

هیچ ارگانی مسئولیت تخریب ساختمان ‌های چندین  میلیون تومانی را بعهده نمی‌ گیرد

در کشوری که حتی یک لامپ کم‌ مصرف چند ‌هزارتومانی گارانتی می‌ شود، ساختمان‌ ها نه بیمه دارند نه ضمانت نامه. نه حتی کسی مسئولیت امنیت زندگی در آن ها را صراحتا بعهده می ‌گیرد.
وزارت راه ‌و شهرسازی از نامه‌ ای که رونوشت به سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه زده، پرده برداشته و ادعا می ‌کند؛ کم تر از دو ماه قبل نسبت به ایمن‌ نبودن ساختمان ‌های کرمانشاه به این سازمان، اخطار داده شده بود. تلفن‌ همراه ریاست نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه ولی خاموش است و سایر اعضای سازمان نظام مهندسی کشور می ‌گویند؛ نظارت را نباید به مهندسان ناظر محدود کرد و کنترل کیفی ساختمان یک فرآیند است که هزاران سنگ بر سر راه آن وجود دارد.
حیدر جهانبخش عضو هیأت‌ مدیره سازمان نظام مهندسی کشور گفت: سیکل نظارت در ایران، یک سیکل معیوب است. وزارت راه‌ و شهرسازی قصد دارد با رونمایی از این نامه چه چیزی را ثابت کند؟ ساخت‌ و ساز شهری مثلثی با ۳ ضلع شهرداری، نظام مهندسی و وزارت مسکن و راه‌ و شهرسازی است.
محمد شکرچی ‌زاده، ریاست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ولی میگوید؛ بر اساس این نامه مهندسان ناظر موظف به رعایت جزییات اجرایی بوده ‌اند.
شکرچی زاده تلویحا نظام مهندسی را یکی از مقصران تخریب‌ های سکونتگاه ‌ها در کرمانشاه دانسته و بیان کرد: کسانیکه درگیر اجرا و نظارت این ساختمان‌ ها در گذشته بودند، امروز باید پاسخ گو باشند.
ماجرای نامه وزارت راه به سازمان نظام مهندسی چیست؟
وزارت راه سکوت خبری خود را شکسته است. عکسی که از نامه وزارت خانه گرفته شده، دست به دست در شبکه‌ های اجتماعی می ‌چرخد. روابط‌ عمومی این وزارت خانه عنوان داشت: اداره کل راه‌ و شهرسازی استان کرمانشاه در نامه ‌ای به سازمان نظام مهندسی این استان در تاریخ دوم مهرماه نود و شش به ضرورت توجه مهندسین به نحوه ساخت دیوارهای پیرامونی و نما که بدرستی با سازه اتصال نداشته و مهار نشده‌اند، طبق آیین‌ نامه طراحی ساختمان در مقابل زلزله (آئین‌ نامه دو هزار و هشتصد) تأکید کرده و عدم رعایت این موضوع را سبب احتمال وقوع خسارت ‌های مالی و جانی دانسته و عدم اجرای ضابطه مذکور را برای مهندسین تخلف حرفه ‌ای محسوب و برخورد با خاطیان را گوش زد کرده است.
در این نامه رونوشتی که به ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه است، تأکید شده؛ با توجه به گزارش ‌های بازرسین نظارت عالیه از پروژه‌ های درحال احداث در استان کرمانشاه، جزییات لازم مربوط به استاندارد دو هزار و هشتصد رعایت نمی ‌شود و در صورت عدم رعایت موارد عنوان شده در نامه، احتمال وقوع خسارت مالی و جانی در هنگام زلزله متصور خواهد بود.
از قبول مسئولیت فرار نکنیم!
وقتی حادثه ‌ای روی می ‌دهد، هرکس انگشت اتهام را به سمت دیگری می ‌گیرد.
حیدر جهانبخش عضو هیأت ‌مدیره سازمان نظام مهندسی کشور عنوان کرد: وزارت راه با انتشار این نامه قصد اثبات چه چیزی را دارد؟ من فکر می ‌کنم انتشار این نامه یک فرار رو به جلو برای وزارت راه محسوب می‌ شود.
جهانبخش ادامه داد: آیین‌ نامه ‌ها و مقرارت ملی ساختمان همه دستگاه‌ های ذی ربط را موظف به اجرای قوانین کرده‌ اند. چطور است که در شرایط بحران فقط یک ارگان متهم شناخته می ‌شود؟
وی افزود: این نامه مربوط به دو ماه قبل است. از دو ماه قبل تا امروز مگر چند ساختمان احداث شده؟ چکاپ ساختمان ‌ها باید امری نهادینه باشد! چطور از دو ماه قبل به یاد تذکر دادن افتاده ‌اند؟

هیچ ارگانی مسئولیت تخریب ساختمان ‌ها را بعهده نمی‌ گیرد

تذکر وزارت راه و مسکن چه چیزی را حل می‌ کند؟ مدیر کل وزارت خانه و اعضای ماده سی و پنج قانون راه ‌‌و شهرسازی باید سیاست کارآمد و رویه درست ‌تری اتخاذ می‌ کرد، نه این ‌که حالا با انتشار این نامه از خود سلب مسئولیت کند.
باید از وزارت راه پرسید، آیا تذکرهای لازم را به استاندار کرمانشاه هم داده است؟
مهندسان ناظر موظف به اجرای جزییات اجرایی بوده ‌اند
محمد شکرچی ‌زاده، ریاست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی هم دراین‌ مورد گفت: ناظران بر حسن اجرای انجام پروژه، چه بصورت حقیقی، چه بصورت حقوقی نمی ‌توانند منکر مسئولیت خود گردند.
شکرچی زاده عنوان داشت: نقشه ‌های اجرایی فرستاده شده و مورد تأیید که ضمیمه می ‌شود، باید مورد توجه قرار گیرد. اگر مهندسین مدعی هستند که با وجود اجرای مو به موی این نقشه‌ ها باز هم خانه ‌های احداث ‌شده، آسیب‌ های جدی دیده ‌اند، باید با مطرح و شفاف ‌کردن موضوع، آسیب ‌شناسی شروع گردد.
وی افزود: نامه‌ ای که دو ماه قبل به سازمان نظام مهندسی کرمانشاه توسط وزارت راه ارسال شده، در مورد جزییات اجرایی ساختمان‌ ها توسط نظام مهندسی است که در زمان زلزله بتوانند جواب گوی مردم باشند. مهندسان ناظر موظف به رعایت این جزییات بوده‌ اند.
به گفته وی، بر اساس این نامه، اگر نظارت بدرستی انجام می‌ شد، این ساختمان‌ ها امروز بوضع فعلی دچار نمی‌ شدند. طبق آیین‌ نامه دو هزار و هشتصد، ساختمان ‌ها باید به‌ گونه ‌ای احداث گردند که هنگام زلزله آسیب سازه‌ای نبینند و آسیب‌ های غیرسازه‌ای آن ها هم جدی نباشد. این درحالیست که ساختمان‌ های کرمانشاه پس از زلزله غیرقابل سکونت شده ‌اند و کسانیکه درگیر اجرا و نظارت این ساختمان‌ ها در گذشته بودند، امروز باید پاسخ گو باشند.
به نام مهندسین، به کام مسئولین
از درستی یا نادرستی رسانه ‌ای کردن نامه وزارت راه به نظام مهندسی که بگذریم، ماجرای قبول یا رد مسئولیت تازه قدم اول تراژدی ساخت و ساز در ایران است. این طرف ماجرا ولی، مهندسین عمران می ‌گویند بیشتر از ساختمان‌ های احداث گردیده بخصوص در شهرستان ‌ها، حتی مهندس ناظر ندارند. شهرداری‌ ها براحتی دور زده شده و جواز پایانکار را صادر می‌ کنند. کار بجایی رسیده که بیش تر انبوه سازان ترجیح می‌ دهند با پرداخت رشوه، از زیر بار قبول نظارت اشخاص یا ارگان‌ ها شانه خالی کنند.
در حالیکه رسانه‌ های مختلف مهندسین ناظر را متهم به بی کفایتی و بی‌ مسئولیتی کرده ‌اند، مهندسین گله می ‌کنند که حقوق کافی برای پست حساسی که دارند، به آن ‌ها پرداخت نمی‌گردد و فقط در چنین مواردی از نام آن‌ ها سود استفاده می ‌شود. مهندسینی که بیش تر از آن که امکان نظارت داشته باشند، تبدیل به عروسک ‌های خیمه‌ شب بازی کارفرما و حتی مالکان شده‌ اند.
منبع : شهروند

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

گروه هایبرق در تلگرام

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳۰ آبان ۹۶
1360 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0