افشای پرونده مسکن مهر کرمانشاه افشای پرونده مسکن مهر

افشای پرونده مسکن مهر کرمانشاه

مسکن مهر کرمانشاه را با رانت و زد و بند به دلالها و سپس تعاونیهای تامین سپردند پروژه مسکن مهر باید به تعاونیهای تولید و نه تامین واگذار میشد. ریاست پیشین نظام مهندسی گفت: هزینه طراحی نقشه بطور میانگین متری چهل هزار تومان بود ولی برای مسکن مهر سه هزار تومان هزینه گردید.

کد خبر: 960827012 تاریخ انتشار: شنبه ۲۷ آبان ۹۶ - ۳:۵۵ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری اخبار مهندسی- مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، مسکن مهر کرمانشاه را با رانت و زد و بند به دلالها و سپس تعاونیهای تامین سپردند پروژه مسکن مهر باید به تعاونیهای تولید و نه تامین واگذار میشد. ریاست پیشین نظام مهندسی گفت: هزینه طراحی نقشه بطور میانگین متری چهل هزار تومان بود ولی برای مسکن مهر سه هزار تومان هزینه گردید.افشای پرونده مسکن مهر کرمانشاه

افشای پرونده مسکن مهر کرمانشاه

افشای پرونده مسکن مهر کرمانشاه

افشای پرونده مسکن مهر  کرمانشاه

مسکن مهر کرمانشاه را خصوصلتی‌ ها احداث کرده اند. خصوصلتی‌ هایی که گاهی این پروژه را دلالی کرده‌ اند و پس از آن‌ که آنرا با رانت از دولت تحویل گرفته و با اخذ هزینه به پیمانکاران واگذار کرده ‌اند. این نکات را مجید نیک‌ نژاد، نایب‌ رئیس انجمن انبوه ‌سازان کرمانشاه عنوان و اشاره کرد: احداث مسکن مهر کرمانشاه را نه به تعاونی‌ های تولید و نه انبوه‌ سازان که به تعاونی ‌های تأمین سپردند و البته عبداللهی، ریاست اتاق تعاون بیان کرد: درصد بسیار ناچیزی از پروژه‌ های مسکن مهر به تعاونی‌ های تأمین سپرده شده است. سعید آسویار، عضو هیأت ‌مدیره انجمن انبوه ‌سازان ایران هم با اشاره به این ‌که واگذاری این پروژه به تعاونی ‌های تأمین درست نبوده، عنوان کرد: فقط دو یا سه ‌درصد مسکن مهر توسط تعاونی ‌های تأمین احداث شده‌ اند.
پانزده ‌هزار واحد مسکن در زلزله استان کرمانشاه تخریب گردید.
طبق اعلام وزارت راه‌ و ‌شهرسازی شهرستان سرپل ذهاب دو پروژه پانصد و هفتاد و شش و دویست واحدی مسکن مهر دارد که پروژه دویست واحدی حداقل آسیب را دیده اما اسکلت پروژه پانصد و هفتاد و شش واحدی سالم است ولی قابل استفاده نیست و عمده هم وطنان خارج از خانه‌ ها بسر می ‌برند و باید به فکر ساکنان این پانصد و هفتاد و شش واحد باشیم.
داستان تکراری خصولتی ‌ها در اقتصاد ایران
داستان تکراری خصولتی ‌ها و اقتصاد بیمار ایران این ‌بار پایش به مسکن مهر باز شده است. آن‌ گونه که نایب‌ رئیس انجمن انبوه ‌سازان کرمانشاه بیان کرد کل مسکن مهر کرمانشاه چهل و نه ‌هزار واحد بود که بخش عمده آن به شرکت‌ های خصولتی واگذار گردید.
نیک‌نژاد به انتقاد از واگذاری پروژه‌ های عمرانی به افراد بدون صلاحیت گفت: در دولت قبل پروژه‌ ها را بجای این ‌که به تعاونی ‌های تولید یا انبوه‌ سازان بدهند، تحویل تعاونی‌ های تأمین دادند؛ در حالی که تعاونی ‌های تأمین صلاحیت این کار را ندارند. خودشان زمین دادند و نقشه را پی گیری کردند.
وی افزود: فقط چند پروژه محدود را به انجمن پیمان کاران عمرانی و یک پروژه هزار و سیصد و پنجاه واحدی هم در کرمانشاه به انبوه‌ سازان استان دادند که به هر صورت این ۲ نهاد بر اساس قانون پاسخ گو هستند. بقیه از کانال‌ های غیرمتعارف به شرکت ‌های خصولتی و تعاونی ‌ها داده شد.
واگذاری پس از بررسی صلاحیت فنی و اجرایی
انتقادها به ساخت پروژه مسکن مهر توسط تعاونی ‌های غیرمتخصص ولی در شرایطی به اوج خود رسیده که عبداللهی، ریاست اتاق تعاون عنوان کرد: واگذاری انجام پروژه‌ها به تعاونی ‌های تأمین پس از بررسی صلاحیت فنی و اجرایی صورت گرفته است. وی که تعداد ساختمان‌ های احداث شده توسط تعاونی ‌های تأمین را خیلی ناچیز می‌ داند، تصریح کرد: نمی ‌توان بدون انجام کار کارشناسی دنبال مقصر بود و انگشت اتهام را بسوی بخش‌ های مختلف نشانه رفت.
البته سعید آسویار، عضو هیأت ‌مدیره انجمن انبوه‌ سازان هم به نوعی اظهارات آقای رئیس را تأیید کرد و ادامه داد: فقط حدود دو الی سه ‌درصد مسکن مهر توسط تعاونی ‌های تأمین احداث گردید و بخش عمده ‌‌ای از این میراث بجا مانده از دولت احمدی ‌نژاد توسط تعاونی ‌های مسکن و انبوه ‌سازان اجرایی گردیده است.
البته آن ‌گونه که این فعال حوزه ساخت‌ و ساز یاد آور شد: واسطه ‌ها در احداث مسکن مهر نقش فعالی داشتند. بگونه‌ ای که افرادیکه دارای رانت بودند، پروژه را تحویل گرفته و پس از کسر مبلغی، آن را به انبوه‌ سازان واگذار می‌ کردند. همین اتفاق حاشیه سود را که اتفاقا از همان ابتدا ناچیز بود بحداقل ممکن کاهش می‌ داد.
ارزانی به چه قیمتی
تصاویری از نخاله‌ هایی که لا به ‌لای ستون‌ های مسکن مهر جای گرفته ‌اند، این روزها در فضای مجازی به‌ سرعت دست به دست می ‌چرخد. تصاویری که بسیاری آنرا نشان دهنده کیفیت پایین مصالح بکار رفته در مسکن مهر می ‌دانند.
محسن بهرام غفاری در این مورد تصریح کرد: در‌ سال هشتاد و نه که اجرای این پروژه کلید خورد، هزینه‌ های طراحی کل نقشه‌ های معماری و سازه، تأسیسات مکانیکی و بهداشتی و برقی و الکترونیکی ساختمان بطور متوسط متری چهل ‌هزار تومان بود ولی آن زمان دولت به مهندسینی که این چهار آیتم را برای مسکن مهر طراحی می‌ کردند به ازای هر متر سه ‌هزار تومان می‌ داد. در آن زمان دولت برای طرح‌ های دولتی این چهار آیتم حداقل متری سی ‌هزار تومان هزینه می‌ کرد.
غفاری با تاکید بر این ‌که قیمت تمام‌ شده احداث هر متر مسکن در ‌سال هشتاد و نه متری ششصد ‌هزار تومان بود، مطرح کرد: ولی دولت برای کاهش قیمت قراردادی که با پیمانکاران بسته بود، متری سیصد ‌هزار تومان بود. طبیعی بود که پیمان کاران بی‌ کیفیت ‌ترین مصالح و آماتور‌ترین کارگرها را در احداث این پروژه بکار برده باشند.
املای نانوشته غلط ندارد
سعید آسویار، عضو انجمن انبوه ‌سازان ولی در این‌ مورد ابراز داشت: صاحبان خانه‌ های مسکن مهر پیش از این در بافت ‌های فرسوده و نا پایدار زندگی می‌ کردند؛ بعبارت دیگر اگر این پروژه با تمام کم و کاستی‌ هایش اجرا نمی‌ شد، امروز تعداد مجروحان زلزله کرمانشاه بیش تر از رقم کنونی بود.
عضو انجمن انبوه ‌سازان با اعلام این جمله که «املای نانوشته غلط ندارد» خطاب به مسئولین دولت دوازدهم بیان کرد: انتقاد ‌کردن به عملکرد دولت قبلی در شرایط کنونی دردی از مشکل خانه ‌دار شدن مردم حل نمی‌ کند؛ چرا در طول پنج سالی که از عمر دولت آقای روحانی سپری می ‌شود، طرح ‌هایی هم چون مسکن اجتماعی هیچ پیشرفتی نکرده و در حد حرف و سخن باقیمانده است. چرا بافت فرسوده که از بیست‌ سال قبل حرف از اصلاح آن زده می‌ شود و بارها و بارها خطرات آن در کلان شهرهایی هم چون تهران هشدار داده شده، پیشرفت چندانی نکرده است.
وی بر این باور است که در شرایط کنونی دولت برای کاهش آسیب ‌های ناشی از اتفاقات طبیعی باید تولید مصالح نوین و سبک با پرداخت یارانه را گسترش و فضای فعالیت را برای انبوه ‌سازانی که کار خود را بیمه می ‌کنند، توسعه دهد.
به گفته آسویار، اکنون فقط دو تا سه ‌درصد انبوه ‌سازان کار خود را بیمه می‌ کنند و در اغلب موارد به علت سختگیری ‌های شرکت ‌های بیمه ‌ای امکان اینکار برایشان وجود ندارد.
پیش‌لرزه ٤,٦ ریشتری تلفات را کاهش داد
«فقط ۲ نفر در خانه‌ های مسکن مهر جان خود را از دست داده ‌اند.» جمله ‌ای که این روزها به تکرار از زبان مدافعان عملکرد دولت احمدی ‌نژاد شنیده می ‌شود. درحالی برخی سعی دارند که تعداد پایین جان باختگان خانه‌ های مسکن مهر را در مقایسه با آمار کل تلفات پایین جلوه دهند که بر اساس گفته‌ های نایب‌رئیس انجمن انبوه‌ سازان کرمانشاه، پیش‌لرزه ۴.۶ ریشتری که قبل از زلزله ۷.۳ ریشتری آمد، سبب گردید تا مردم در روستاها و شهرها بیرون از ساختمان‌ ها بروند و همین عامل سبب پایین آمدن تلفات شد.
پرونده مسکن مهر هنوز باز است
هشتاد و هشت ‌هزار واحد مسکن مهر در کرمانشاه احداث شده است. عددی که فعالان حوزه ساخت ‌و ساز در کرمانشاه آن را نا درست می ‌دانند و می ‌گویند که کل مسکن مهر کرمانشاه چهل ونه ‌هزار واحد است، ولی این همه ماجرا نیست.

افشای پرونده مسکن مهر کرمانشاه


به گفته نیک‌نژاد، در استان کرمانشاه چهل و نه ‌هزار واحد مسکن مهر تعریف شده که حدود بیست ‌درصد از آن هم به پایان نرسیده است؛ چرا که پیمان کاران در جوانرود با دریافت وام‌ های مراحل اولیه و انجام قسمتی از کار، فعالیت را رها کردند و یک پروژه هم در کرمانشاه هنوز در مرحله فوندانسیون و اسکلت بلاتکلیف است. ولی در شرایطی پرونده مسکن مهر هنوز در کرمانشاه و بسیاری از شهرهای ایران باز است که علی‌ اصغر مهرآبادی، معاونت وزیر راه و شهرسازی بارها و بارها از اتمام خانه‌ های مسکن مهر تا پایان ‌سال نود و شش سخن گفته ‌است.
نظام مهندسی کجای داستان مسکن مهر است
ولی پرسش این جاست که سازمان نظام مهندسی در اتفاقات اخیر چه نقشی داشته است؟ جهانبخش، عضو هیأت ‌مدیره سازمان نظام مهندسی تهران در این مورد اظهار کرد: چنان چه پروژه ‌ای طبق بودجه دولتی و توسط دولت اجرایی گردد، نظارت بر نحوه اجرایی شدن آن پروژه نیز توسط خود دولت صورت می ‌گیرد. ادعایی که نایب‌ رئیس انجمن انبوه‌ سازان آن را رد کرد و گفت: این سازمان در مسکن مهر دخالتی نداشته، دروغ است. همه مسکن مهر کرمانشاه تحت پوشش نظارت و طراحی سازمان ‌های نظام مهندسی بود.
جهانبخش هم چنین ادامه داد: در روزهای اخیر می ‌بینیم دولت مردان کنونی می‌ گویند مقصر تخریب ‌ها دولت پیش بوده و مسئولین قبلی می ‌گویند کار دولت کنونی است. ولی اصل قضیه اینست که قانون نظام مهندسی و قانون نظام صنفی را درست اجرا نمی ‌کنند. تبصره ماده دو قانون نظام صنفی می‌ گوید کسانیکه امور فنی را انجام می ‌دهند بر اساس قانون خاص، باید در متن قانون، امور انتظامی و انضباطی صنفی در آن آمده باشد. اما نه کمیسیون عمران مجلس، نه معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، هیچ ‌کدام زیر بار نمی‌ روند که اصل قانون در اصلاحیه قانون نظام مهندسی ایجاد گردد.
وی افزود: در دو، سه روز گذشته دست ‌اندر کاران دولت پیش و دولت فعلی پاسخ گویی در مورد تخریب‌ های زمین ‌لرزه را پاس کاری می ‌کنند و طرف دیگر را مقصر می‌ دانند. ولی واقعیت اینست که نظام ساخت‌ و ساز توسط افراد بدون صلاحیت مدیریت می ‌شود و حرفه ‌مندان واقعی که متخصص هستند و می‌ توانند ضمانت ساخت ‌و ساز را بعهده بگیرند، کنار گذاشته شده‌اند. وقتی دولت وارد ساخت ‌و ساز می ‌شود باید ایمن‌ ترین ساختمان‌ ها را تحویل مرم بدهد.
محمدرضا رضایی با اشاره به این ‌که در حالی ‌که بیمارستان ‌ها باید از مقاوم‌ ترین بناها باشند، شاهد تخریب گسترده بیمارستان نوساز در اسلام ‌آباد غرب هستیم، گفت: وقتی دولت وارد ساخت ‌و ساز می ‌شود باید ایمن‌ ترین ساختمان‌ ها را تحویل مرم بدهد.
مقصر باید پاسخ گو باشد
صرف نظر از این ‌که مقصر اصلی ساختمان‌ های ناپدیدار ایران کیست، مجازات مقصران این اتفاق خواسته مشترکی است که باید با جدیت پی گیری گردد.
ریاست کمیسیون عمران مجلس با اعلام این‌ که میزان خسارت ‌های وارد آمده به مسکن مهر مناطق زلزله‌ زده بالاست و همه بلوک ‌ها نیاز به بازسازی دارد، ادامه داد: برای ما فرقی ندارد کدام مسئول و در چه دولتی سازنده مسکن مهر بوده، مقصر باید در مجلس به مردم جواب دهد.
وی با اشاره به این‌ که مقاومت ساختمان ‌ها در مقابل زلزله پایین است، تصریح کرد: در زلزله کرمانشاه دوازده ‌هزار واحد مسکونی تخریب صد‌درصدی داشت.
رضایی با بیان این ‌که بررسی میزان مقاومت واحدهای مسکن مهر کل کشور در دستور کار مجلس قرار می‌ گیرد، خاطر نشان کرد: باید دید واحد‌های مسکن مهر که جمعیت قابل توجهی از هم وطنان در آن ساکن هستند تا چه میزان در مقابل سوانح ازجمله زلزله مقاوم هستند و بازبینی ایمنی انجام گردد.
به گفته وی، اگر نظر کارشناسان این بود که ایمنی این واحدها در مقابل سوانحی مانند زلزله پایین است باید با هزینه دولت نسبت به مقاوم ‌سازی آن اقدام گردد.

منبع : شهروند

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

اطلاعات عمومی تاسیسات برقی و الزامات آن

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۷ آبان ۹۶
1149 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0