مسئولین فنی معادن چشمهای نظارتی سازمان هستند شروع بازسازی زیرساخت‌ های مناطق معدنی

شروع بازسازی زیرساخت‌ های مناطق معدنی با حقوق دولتی

پس از اینکه 4 سال از تصویب طرح بازسازی زیرساختهای مناطق معدنی میگذرد، ریاست سازمان نظام مهندسی معدن ایران از شروع این طرح خبر داد.

کد خبر: 960827007 تاریخ انتشار: شنبه ۲۷ آبان ۹۶ - ۸:۰۴ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری اخبار مهندسی- مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،  پس از اینکه ۴ سال از تصویب طرح بازسازی زیرساختهای مناطق معدنی میگذرد، ریاست سازمان نظام مهندسی معدن ایران از شروع این طرح خبر داد.شروع بازسازی زیرساخت‌ های مناطق معدنی با حقوق دولتی

شروع بازسازی زیرساخت‌ های مناطق معدنی با حقوق دولتی

شروع بازسازی زیرساخت‌ های مناطق معدنی با حقوق دولتی

شروع بازسازی زیرساخت‌ های مناطق معدنی  با حقوق دولتی

طبق قانون معادن بعنوان انفال زمانی که تحت بهره بردار شخص حقیقی یا حقوقی قرار می‌ گیرند بهره بردار موظف است سالیانه بابت استخراج، بهره برداری و برداشت هر واحد از ماده یا مواد معدنی بدولت مبلغی را با عنوان حقوق دولتی متناسب با پروانه بهره برداری خود پرداخت کند که البته نحوه هزینه کردن آن هم در قانون عنوان گردیده است.
هزینه کرد این مبلغ طبق قانون در ۵ بخش شامل وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اجرای بهینه تکالیف و ماموریت‌ های توسعه بخش معدن و صنایع معدنی کشور( شصت و پنج درصد)، اعتبارات استانی برای ایجاد زیر ساخت و رفاه توسعه شهرستان با اولویت ‌بخشی به منطقه ‌ای که معدن در آن قرار دارد (پانزده درصد)، وزارت جهاد کشاورزی تا برحسب مورد و طی عملیات معدنی نسبت به احیا و بازسازی محل عملیات معدنی اقدام گردد (‌دوازده درصد)، صندوق بیمه فعالیت‌ های معدنی برای حمایت از مکتشفان و بهره‌ برداران معادن(۵ درصد) و کمک به سازمان نظام مهندسی معدن برای تحقق اهداف تعیین شده در قانون مربوطه (سه درصد) است.
در این موارد از جمله موردیکه میتواند سبب تعامل زیست محیطی معادن با نهادهای مربوط شود و از چالشهای آن کم کند، دوازده درصدی بود که باید برای احیا و بازسازی محل عملیات معدنی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار می ‌گرفت، ولی تا به حال این مبلغ علی رغم اختصاص در مورد مد نظر استفاده نشده بود.

شروع بازسازی زیرساخت‌ های مناطق معدنی با حقوق دولتی


ولی اکنون ناد علی اسماعیلی دهج – ریاست سازمان نظام مهندسی معدن – با اشاره به جلسه های انجام شده از قول مسعود منصور – معاونت حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ ها – از شروع هزینه کرد مبلغ اختصاص داده شده برای احیا و بازسازی محل عملیات معدنی خبر داد و افزود: نخستین مورد این طرح در دست انجام است.
اجرای این طرح میتواند بخش مناسبی از عوارض احتمالی زیست محیطی استخراج معدن را پوشش دهد و از تنشهای زیست محیطی حوزه معدن کم کند.
منبع : ایسنا

خرید اینترنتی کتاب نظام مهندسی

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۷ آبان ۹۶
1208 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0