بی‌ توجهی نظام مهندسی استان کرمانشاه به هشدارها مسکن مهر، منهای زیرسازی!

انتقادها به مسکن مهر استان کرمانشاه ادامه دارد

حیدر جهان بخش عضو هیأت رئیسه سازمان نظام مهندسی تهران مطرح کرد: تصاویر منتشر شده نشان میدهد که ستونهای طبقه های همکف و پایینی پیچیده شده و این نشان دهنده این است که ساختمانهای احداث شده مقاومت لازم را در مقابل نیروهای افقی (زلزله) وارده از زمین را نداشته و زیرسازی و پی درستی را ندارند.

کد خبر: 960825007 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۲۵ آبان ۹۶ - ۸:۰۳ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری اخبار مهندسی- مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، حیدر جهان بخش عضو هیأت رئیسه سازمان نظام مهندسی تهران مطرح کرد: تصاویر منتشر شده نشان میدهد که ستونهای طبقه های همکف و پایینی پیچیده شده و این نشان دهنده این است که ساختمانهای احداث شده مقاومت لازم را در مقابل نیروهای افقی (زلزله) وارده از زمین را نداشته و زیرسازی و پی درستی را ندارند.انتقادها به مسکن مهر استان کرمانشاه ادامه دارد

انتقادها به مسکن مهر استان کرمانشاه ادامه دارد

انتقادها به مسکن مهر استان کرمانشاه ادامه دارد

انتقادها به مسکن مهر استان کرمانشاه  ادامه دارد

مناقشه درمورد کیفیت مسکن مهر به وزیر محمود احمدی ‌نژاد رسید. حالا در شرایطی که متولیان مسکن مهر از دولت گذشته تا دولت کنونی گوشی‌ هایشان را خاموش کرده‌اند و حاضر به پاسخ گویی به خبرنگاران نیستند.
علی نیک زاد وزیر راه‌ و شهرسازی دولت احمدی ‌نژاد با دفاع از مسکن مهر گفته است؛ طرح این موضوع و سیاسی ‌کاری در زمان امداد رسانی به زلزله ‌زده‌ها درست نیست. البته علی بیت‌ اللهی ریاست کارگروه ملی زلزله هم دیروز با اعلام این ‌که حتی یک واحد مسکن مهر اسلام ‌آباد غرب سالم نمانده است، بیان کرد: برای تسریع در زمان ساخت دیوارهای مسکن مهر بدون اتصال به ستون ‌ها و حایل‌ ها احداث شده‌ اند و شدت زلزله در حدی نبوده که ستون ریزش کند. مسلم بیات ریاست اداره کل استاندارد تهران هم گفته است؛ نود و هفت ‌درصد آسانسورهای مسکن مهر فاقد استاندارد است. البته سایر حرف‌ های بیات هم نشان می ‌دهد که این خانه از پای ‌بست ویران است. مسلم بیات با بیان این‌ که نظام جامع ساخت ‌و ساز در کشور وجود ندارد، عنوان کرد: همین موضوع سبب شده تا قابلیت ردیابی ساختمان‌ های بدون استاندارد نیز وجود نداشته باشد. این موضوع درحالی رخ می‌ دهد که واکنش جالب پیرموذن فعال سیاسی اصلاح‌ طلب هم خیلی مورد توجه کاربران ایرانی قرار گرفته است. وی در این مورد گفته است: در بند دویست و بیست و نه قانون حمورابی که چهار ‌هزار‌ سال پیش تصویب شده، آمده که اگر معماری برای کسی خانه بسازد و آن خانه به علت محکم احداث ‌نشدن فرو ریخته و صاحب خانه بمیرد، آن معمار محکوم به مرگ است.
ریاست کمیسیون عمران مجلس خبر داد: در مسکن مهر قصور شده است
محمد رضا رضایی، ریاست کمیسیون عمران مجلس هم که معتقد به سهل ‌انگاری در روند ساخت مسکن مهر است، بیان می ‌کند که مدیران دخیل در ساخت مسکن مهر متعلق به هر دولتی که باشند، باید در مجلس به مردم پاسخ دهند. مسکن مهری که بی ‌مهری‌ اش دامن صاحبان آن ها را گرفته است. درحالی هنوز اقساط خانه‌ های مسکن مهر تمام نشده که متقاضیانشان حالا باید اقساط تسهیلات مرمت و تعمیرات را هم بپردازند.

البته آن‌ گونه که از گفته‌ های دولت مردان برمی ‌آید، داستان ساختمان ‌های غیراستاندارد و نامقاوم تنها به حادثه زلزله کرمانشاه ختم نمی‌ شود. حسن قربانخانی ریاست سازمان نظام مهندسی تهران می‌ گوید: نود ‌درصد ساختمان‌ های استان تهران توسط افراد بدون صلاحیت احداث شده است. وی با بیان این ‌که ‌هزار بار در ‌سال گزارشات ساخت ‌و ساز بی‌ کیفیت در استان تهران را به شهرداری اطلاع داده ‌ایم، اظهار داشت: شهرداری اهمیتی نمی ‌دهد، مگر در مواردیکه گود بردار ی‌های پرخطری انجام شده باشد. هزار بار در‌ سال گزارشات ساخت ‌و ساز بی‌ کیفیت در تهران را به شهرداری اطلاع داده‌ایم، توجه نمی ‌کند.
نظام مهندسی نظارتی به پروژه مسکن مهر ندارد

انتقادها به مسکن مهر استان کرمانشاه ادامه دارد


سازمان نظام مهندسی از دیگر سازمان ‌هایی است که عملکردش این روزها بیش از هر زمان دیگر در سیبل انتقادات قرار گرفته است. هرچند بسیاری از کارشناسین بر این باور هستند که این سازمان باید مانع ساخت ساختمان‌ های غیراستاندارد می‌ شده که ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران می ‌گوید: نظارت بر ساخت مسکن مهر در زیرمجموعه سازمان نظام مهندسی نیست و دولت آن را نظارت می‌ کند. طبق همین اساس، ما نمی‌ توانیم در رابطه با این ساختمان‌ ها و کیفیت آن ها اظهارنظری کنیم.وی با اعلام این ‌که متاسفانه با وجود قانون شهرداری سازنده ‌های ساختمان را مکلف به دریافت شناسه فنی و ملکی نمی‌ کند، گفت: بیمه تضمین کیفیت نیز باید از سوی سازنده‌ ها به مردم ارایه گردد ولی متاسفانه کارفرما خود را الزام به صدور این بیمه‌ نامه نمی‌ کند. سازمان نظام مهندسی حدود هفتاد و شش مورد گزارش از ساخت‌ و سازهای فاقد استاندارد به شهرداری ارسال کرده ولی باید بگویم، تمام این موارد منجر به توقف پروژه نگردیده است.
مسکن مهر، منهای زیرسازی
حیدر جهان بخش عضو هیأت رئیسه سازمان نظام مهندسی تهران با تاکید بر این که ساختمان به ۲ بخش کلی عناصر سازه ای و اسکلت بندی و عناصر معماری تقسیم میشود، تصریح کرد: نمیتوان ادعا کرد که چون عناصر سازه ای ساختمان سالم مانده و تنها عناصر معماری(دیوار و پنجره و اجزایی از این دست ) آسیب دیده اند، ساختمانهای مسکن مهر ساختمانهای استانداردی است. چرا که وقتی اسکه سالم میماند اما اجزای معماری آن آسیب میبیند یعنی که اشکالی را باید به روند کار متصور بود. وی در ادامه سخنان خود نحوه اتصال ساختمانها به زمین را از دیگر شاخصه های استاندارد بودن ساخت و ساز دانست و اظهار داشت: تصاویر منتشر شده نشان میدهد که ستونهای طبقه های هم کف و پایینی پیچیده شده و این نشان دهنده این است که ساختمانهای ساخته شده مقاومت لازم را در مقابل نیروهای افقی (زلزله) وارده از زمین را نداشته و زیرسازی و زیر بنای درستی را ندارند.
جابر نصیری دیگر عضو سازمان نظام مهندسی استان تهران که از هرگونه اظهار نظر در رابطه با کیفیت ساختمانهای مسکن مهر کرمانشاه تا زمان بررسی کارشناسی خودداری میکند ، بیان داشت: ساختمانی که طبق مبحث دوم مقررات ملی ساختمان احداث گردد ، ساختمان با کیفیت و با دوامی خواهد بود . در این قانون بر استفاده از مصالح با کیفیت، رعایت استانداردهای ساختمان سازی ، ضرورت نظارت اعضای سلازمان نظام مهندسی تاکید شده است .
نصیری در پاسخ به این پرسش که آیا امکان سلب اختیار نظارت از سازمان نظام مهندسی به دولت وجود دارد مطرح کرد: طبق قانون سازمان نظام مهندسی روند ساخت هر پروژه ای که طبق بودجه بخش خصوصی احداث گردیده تحت نظارت سازمان نظام مهندسی است ولی پروژه هایی که با اتکا به منابع بودجه ای دولت و هزینه‌ های عمرانی صورت میگیرد نظام مهندسی هیچ دخل و تصرفی در نظارت بر آن ندارد.
وی تصریح کرد: مسکن مهر طبق منابع دولتی ساخته شده و نظارت بر آن توسط خود دولت انجام می شده است بجز شهرهایی هم چون قزوین که توافقاتی بین سازمام نظام مهندسی این استان و وزارت راه و شهرسازی صورت پذیرفت.
نود و هفت ‌درصد آسانسورهای مسکن مهرفاقد استاندارد
«نود و شش تا نود و هفت ‌درصد آسانسورهای مسکن مهر فاقد استاندارد است»، مسلم بیات می ‌گوید: سازمان استاندارد استان تهران بصورت خودجوش بازرسی ‌هایی را از آسانسورهای این ساختمانها انجام داده که نتیجه مطلوبی نداشته است.
وی با بیان این ‌که نظام جامع ساخت‌ و ساز در کشور وجود ندارد، عنوان کرد: همین موضوع سبب شده تا قابلیت ردیابی ساختمان‌ های فاقد استاندارد نیز وجود نداشته باشد. به‌ عنوان نمونه در زلزله کرمانشاه ما با چالش ‌های اساسی مواجه هستیم. اول این ‌که علی ‌رغم صحبت ‌ها مدیریت بحران ما آمادگی کافی نداشت، ضمن این‌ که استانداردی در ساختمان ‌ها از ابتدا تا انتها اجرایی نگردیده است.
وی از توقف پروژه ‌های ساختمانی برای اولین بار در کشور خبر داد و ادامه داد: در مواردیکه شرایط ساختمانی غیر استاندارد وجود ‌داشته خواستار توقف عمرانی پروژه‌ های ساختمانی شده ‌ایم و شاهد هستیم که برای نخستین ‌بار با همکاری سازمان نظام مهندسی استان تهران و اداره کل استاندارد استان تهران توقف پروژه ساختمانی در این استان مد نظر قرار گرفته است.
مدیرکل سازمان استاندارد استان تهران هم چنین از ایجاد بانک اطلاعاتی جامعی در ارتباط با مصالح ساختمانی خبر داد و افزود: بعد از ایجاد این بانک اطلاعاتی جامع دیگر هیچ ‌گونه تولید کننده متخلفی اجازه فروش مصالح ساختمانی غیراستاندارد را ندارد و نیز مهندسین ناظری که فعالیت خود را بخوبی انجام نمی ‌دهند، مشخص خواهند شد.
از سه ‌هزار واحد مسکن مهر اسلام ‌آباد غرب حتی یک واحد هم سالم نماند
«از سه ‌هزار مسکن مهر اسلام‌ آباد غرب حتی یک واحد هم بعد از زلزله سالم باقی نمانده است.» آن ‌گونه که ریاست بخش زلزله مرکز تحقیقات راه ‌و ‌شهرسازی اعلام کرده است برای کوتاه‌ کردن زمان ساخت ساختمان‌ ها، دیوارهای حایل به تیر و ستون متصل نشدند و همین عامل ریزش دیوار بناها شده است.
علی بیت ‌الهی تاکید کرد: بیمارستان نوساز اسلام ‌آباد غرب که پنج ماه از تحویل آن می‌ گذرد، بعد از زلزله بطور عمده تخریب شده است؛ بطوریکه دیوارهای حایل و نمای این بنا ریزش داشته و تعدادی از ستون‌ های ساختمان شکسته است. این در حالیست که شتاب زلزله بقدری نبوده که سبب شکسته ‌شدن ستون ‌های یک ساختمان گردد.
به گفته وی، عمده ‌ترین خرابی ‌ها در ساختمان‌ های مناطق زلزله ‌زده به ‌ویژه واحدهای مسکن مهر، ریزش دیوارهای حایل بوده است که متاسفانه طبق قوانین و مقررات ساخته نشده‌اند.
پرداختن به تسویه حساب سیاسی دور از جوانمردی است
اظهارات ۲ روز پیش اسحاق جهانگیری در خصوص عملکرد دولت احمدی‌ نژاد دیروز با واکنش علی نیک زاد، وزیر اسبق راه ‌و ‌شهرسازی سابق روبرو شد.
وی که پرداختن به تسویه ‌حساب سیاسی در شرایط کنونی را دور از جوانمردی می ‌داند، یاد آور شد: در حالیکه همه نیروهای لشکری و کشوری، امدادی و سایرین مشغول امداد‌ و ‌نجات و اسکان موقت زلزله ‌زدگان هستند، برخورد سیاسی و جناحی و غیراخلاقی، ستم در حق مردم و زلزله ‌زدگان است و سیاسیون از آب گل ‌آلود ماهی می ‌گیرند.

نیکزاد افزود: این ‌که معاون اول محترم ریاست ‌جمهوری برخلاف واقعیت اعلام کند که بیشتر خانه ‌های تخریب شده مربوط به مسکن مهر است، خیلی تأسف ‌آور و پرداختن به اغراض سیاسی در چنین شرایط بحرانی دور از شأن مقامات عالی رتبه کشور است و در نخستین ساعات وقوع زلزله بدون حضور میدانی چطور به این نکته کارشناسی رسیده است؟ جای بسی تعجب و حیرت است.
به گفته وی، مسکن مهر، طرحی ملی و مبتنی بر قانون ساماندهی و تولید و عرضه مسکن (مصوب مجلس شورای اسلامی) است که در چارچوب مقررات و ضوابط فنی و با نظارت سازمان نظام مهندسی و طبق پروانه‌ های صادره از طرف مراجع ذی صلاح و توسط پیمانکاران و انبوه‌ سازان و سازندگان و تعاونی ‌ها ساخته شده است.
نیکزاد با بیان این ‌که آمارهای صحیح و دقیق هیچ موردی از تخریب سازه ساختمان‌ های مسکن مهر در این زلزله ارایه نگردیده، گفت: تنها در مواردی تخریب دیوارهای جانبی و دیوارهای داخلی تعدادی از ساختمان‌ ها (توسط شرکت تعاونی مشاغل آزاد ساخته شده) گزارش شده که در جای خود لازم است بررسی و علت ‌یابی گردد. آن‌ گونه که این عضو کابینه دهم اعلام کرده است: از مجموع ٨٨٨٤٠ واحد مسکن مهر شهری و روستایی ساخته شده در استان کرمانشاه در دولت نهم و دهم تنها دیوارهای تعدادی از واحدهای مسکونی دچار آسیب شده؛ در حالیکه در همین منطقه تعداد قابل توجهی از واحد های مسکونی تخریب شده و فرو ریخته است و اشاره مقامات رسمی دولت بعمومیت تخریب ‌ها در مسکن مهر دور از واقعیت است.
وی با اشاره به تعداد جان باختگان مسکن مهر گفت: بنابر آمارهای رسمی از مجموع چهارصد و سی و دو عزیزی که در این حادثه دل خراش جان باخته ‌اند، تنها دو نفر از ساکنان واحدهای مسکن مهر بوده ‌اند و بزرگ نمایی برخی افراد نسبت به تلفات و خسارات ناشی از مسکن مهر جای تاسف دارد؛ در این حادثه با توجه به این ‌که بیش از ٣٠٥٠٠ واحد شهری و روستایی تخریب شده است، اگر گفته معاونت اول صحیح است، باید عمده تلفات در مسکن مهر می ‌بود.
وزیر سابق راه‌و‌شهرسازی هم چنین اقدامات صورت‌ گرفته برای مقاوم ‌سازی خانه ‌های روستایی در دولت‌ های نهم و دهم را مورد توجه قرار داد و خاطر نشان کرد: با وجود شدت ٧,٣ ریشتری زلزله از این منطقه، با توجه به نوسازی ٣٧٠٠٠ واحد مسکن روستایی در دولت نهم و دهم، خوشبختانه تلفات و خسارات ایجاد‌ شده در روستاها به حداقل رسیده است. بی‌ شک اگر بازسازی مسکن ‌های روستایی در دولت نهم و دهم در استان کرمانشاه نبود، تکرار غم بار تلفات زلزله بم با ٦.٥ ریشتر بیش از بیست و شش ‌هزار جان باخته و دهها ‌هزار مجروح دور از انتظار نبود.
منبع : دیده بان ایران

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

دانلود کتاب راهنمای مبحث ۱۳ نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۵ آبان ۹۶
887 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0