مسکن مهر از مسیر نظام مهندسی عبور نکرده است حسن قربانخانی

مسکن مهر از مسیر نظام مهندسی عبور نکرده است

حسن قربانخانی با اشاره به اینکه پروژه‌ مسکن مهر از مسیر نظام مهندسی عبور نکرده است، بیان داشت: متاسفانه مبحث بیست و دو که مربوط به شرایط تعمیر و نگه داری ساختمان‌ هاست در خصوص سازه‌ هایی که ساختشان به پایان رسیده تا به حال رعایت نشده است.

کد خبر: 960824012 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۴ آبان ۹۶ - ۹:۴۴ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری اخبار مهندسی- مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،حسن قربانخانی با اشاره به اینکه پروژه‌ مسکن مهر از مسیر نظام مهندسی عبور نکرده است، بیان داشت: متاسفانه مبحث بیست و دو که مربوط به شرایط تعمیر و نگه داری ساختمان‌ هاست در خصوص سازه‌ هایی که ساختشان به پایان رسیده تا به حال رعایت نشده است.مسکن مهر از مسیر نظام مهندسی عبور نکرده است

مسکن مهر از مسیر نظام مهندسی عبور نکرده است

مسکن مهر از مسیر نظام مهندسی عبور نکرده است

مسکن مهر از مسیر نظام مهندسی عبور  نکرده است

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران صبح امروز در جلسه خبری که با حضور مدیرکل استاندارد استان تهران در ارتباط با عملکرد ۱ ساله کمیته استاندارد برگزار گردید، با بیان اینکه هشت هزار بازدید از ساختمان ‌های شهر تهران در سال نود و شش صورت گرفته است، ادامه داد: هفتصد مورد از این بازدیدها مربوط به مصالح ساختمانی بود که در ارتباط با هفتاد و شش مورد آن مکاتبات با شهرداری برای توقف عملیات به علت مصالح ساختمانی غیراستاندارد صورت گرفت.
قربانخانی افزود: آن چه می ‌تواند در ارتباط با ساخت و سازها اطمینان ایجاد کند این است که ساختمان‌ ها همه استاندارد های لازم را داشته باشند و نیز افرادی در این فرآیند فعالیت کنند که از صلاحیت ‌های لازم برخوردار هستند. متاسفانه بسیاری از ساختمان‌ هایی که در تهران و کشور احداث می‌ شوند توسط افراد بدون صلاحیت است و هیچکس نمی ‌تواند این مساله را تایید کند که استانداردها در این رابطه رعایت گردیده است. بر اساس آمار باید اعلام کرد که حدود نود درصد ساختمان‌ ها در تهران توسط افراد بدون صلاحیت احداث می گردد.
وی با اشاره به اینکه اگر بخشی از فرآیند به استاندارد سازی در ارتباط با ساختمان ‌ها لحاظ و کنترل نگردد، محصول نهایی تولید شده از استانداردهای لازم برخوردار نیست، تصریح کرد: چندین هزار پروژه ساختمانی در تهران طی مدت اخیر احداث شده که تنها شصت و هفت مورد شناسنامه فنی و ملکی دریافت کردند. ما در این رابطه مقررات ملی داریم که سازندگان را مکلف کرده است، ولی متاسفانه قوانین و مقررات رعایت نمی‌ شود و در حالیکه باید شهرداری ‌ها جهت ارائه‌ ی پایانکار سازندگان را به سمت اخد شناسنامه فنی و ملکی هدایت کنند، ولی این اتفاق در عمل رخ نمی‌ دهد.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران عنوان کرد: ساختمان بعنوان یک محصول گران بها در کشور احداث می گردد، ولی متاسفانه حداقل حقوق مصرف کنندگان در این رابطه رعایت نگردیده است. بیمه تضمین کیفیت مورد دیگری است که باید در کنار شناسنامه فنی و ملکی به آن توجه گردد، ولی شهرداری ‌ها در این رابطه بوظیفه خود عمل نمی ‌کنند و در نهایت حقوق بهره ‌بردار رعایت نمی‌ گردد.
قربانخانی با اعلام اینکه نظام ساخت و ساز در کشور نیازمند تغییرات اساسی است، خاطر نشان ساخت: اگر این تغییرات اساسی رخ ندهد باید منتظر حوادث دیگری باشیم. متاسفانه برخی می‌ خواهند با کم کردن قیمت محصول نهایی اهداف خود را جلو ببرند، ولی باید بدانند که نادیده گرفتن جان مردم مساله ‌ای است که نمیتوان براحتی از کنار آن گذشت.

مسکن مهر از مسیر نظام مهندسی عبور نکرده است


وی با تاکید بر اینکه در بسیاری از شهرداری ‌ها علی‌ رغم اعلام سازمان نظام مهندسی ساختمان توسط پروژه‌ های ساختمانی رعایت نمی ‌شود، افزود: متاسفانه بجز در مورد گود برداری‌ های پرخطر نهاد دیگری برای ارجاع موارد توسط ما وجود ندارد و این تنها شهرداری‌ ها هستند که دراین رابطه اقدام کنند.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در پاسخ به پرسشی در ارتباط با نظارت نهادهای متولی بویژه سازمان استاندارد و نیز سازمان نظام مهندسی ساختمان بر استاندارد ساختمان ‌هایی که فرآیند ساخت و ساز آن ها چند سالی است که به پایان رسیده، عنوان داشت: در باره ساختمان‌ های احداث شده مبحث بیست و دو، وجود دارد که در ارتباط با شرایط تعمیر و نگه داری ساختمان‌ هاست که تا به حال رعایت نشده است و باید در بازدید های متوالی و متناوب ساختمان ‌ها در مباحثی از جمله بحث سازه‌ها مورد بازدید قرار گیرند و اگر خطایی در این مورد وجود دارد اصلاحات لازم انجام گردد. این مساله هنوز عملیاتی نشده و امیدوار هستیم در آینده مدنظر قرار گیرد تا شاهد حوادثی از جمله پلاسکو و موارد این چنینی نباشیم.
قربانخانی در خصوص بافت‌ های فرسوده یاد آور شد: در تهران حدود دو هزار و سیصد نفر بر اساس آمار در بافت ‌های فرسوده ساکن هستند و اگر حادثه‌ ای روی دهد جان آن ها دچار مخاطره خواهد شد، لذا باید از حوادث قبلی عبرت بگیریم و در راستای اصلاح ساختمان‌ هایی که از شرایط لازم و کافی برخوردار نیستند قدم برداریم.
وی در بخش دیگری از صحبت‌ هایش و در پاسخ به اینکه آیا پروژه مسکن مهر استان تهران از استانداردهای لازم برخوردار است و نظام مهندسی مسائل مربوط به آنرا تایید می‌ کند یا خیر، گفت: پروژه مسکن مهر از طریق وزارت راه و شهرسازی مدنظر قرار گرفته و از مسیر نظام مهندسی طی نشده است. ما نمی ‌دانیم دراین پروژه‌ ها چه کسانی مهندسین ناظر بودند و از این مساله بی ‌اطلاع هستیم. این پروژه قراردادی ۳ جانبه میان دولت، بانک‌ ها و تعاونی ‌ها بوده که دولت در آن زمان تنها قصد داشته با تسریع امور و صرف هزینه‌ های کم تر برای مردم خانه ‌سازی کند.
منبع : تریبون

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

دانلود راهنمای مبحث ۱۳ مقررات ملی ساختمان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۴ آبان ۹۶
1289 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0