توقف احداث صد برج در تهران ریاست سازمان نظام مهندسی تهران

مجلس بدنبال معرفی سازندگان متخلف مسکن مهر کرمانشاه به قوه‌ قضائیه است

ریاست سازمان نظام مهندسی تهران مطرح کرد: در مسکن مهر از نظام مهندسی درخواست مجری و ناظر نشد / رجبی عضو کمیسیون عمران مطرح کرد : تنها سه استان مجوز نظام مهندسی ساختمان مسکن مهر دارند

کد خبر: 960824009 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۴ آبان ۹۶ - ۸:۵۷ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری اخبار مهندسی- مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،  ریاست سازمان نظام مهندسی تهران مطرح کرد: در مسکن مهر از نظام مهندسی درخواست مجری و ناظر نشد / رجبی عضو کمیسیون عمران مطرح کرد : تنها سه استان مجوز نظام مهندسی ساختمان مسکن مهر دارندمجلس بدنبال معرفی سازندگان متخلف مسکن مهر کرمانشاه به قوه‌ قضائیه

مجلس بدنبال معرفی سازندگان متخلف مسکن مهر کرمانشاه به قوه‌ قضائیه

مجلس بدنبال معرفی سازندگان متخلف مسکن مهر کرمانشاه به قوه‌ قضائیه

مجلس بدنبال معرفی سازندگان متخلف مسکن  مهر کرمانشاه به قوه‌ قضائیه است

هشتاد و دو ‌درصد از ساختمان ‌ها در مناطق شهری استان کرمانشاه بدون اسکلت هستند. گزارشی که مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی منتشر کرده نشان می ‌دهد در این استان که حالا گرفتار تبعات ناشی از زلزله یک شنبه شب است، دو هزار و یازده ‌هزار واحد از ساختمان ‌های شهری اسکلت ندارند، ولی در این استان، وضع خانه ‌های روستایی هم بدتر است و نود و سه ‌درصد از ساختمان ‌های روستاها یعنی صد و ده ‌هزار واحد از مصالح بنایی احداث شده است.
ولی درحالی تعداد زیادی از واحدهای مسکن مهر در شهرهایی مانند سرپل ذهاب در زلزله چند روز پیش تخریب گردیده‌اند که گزارش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی هم حاکی از خرابی ‌های وسیع در پروژه‌ های مسکن مهر مناطق زلزله‌ زده است. تا این ‌جای کار دو نفر از ساکنان مسکن مهر در مناطق زلزله ‌زده فوت شده‌اند و احتمال افزایش فوتی ‌ها وجود دارد و خیلی از ساکنان این خانه ‌های بدون ایمنی هم، حالا بی‌ خانمان شده ‌اند.
در همین حال سخن گوی کمیسیون عمران مجلس از معرفی سازندگان متخلف مسکن مهر کرمانشاه به قوه‌ قضائیه خبر داده است، اما آن‌ طور که ریاست سازمان نظام مهندسی تهران می‌ گوید، این سازمان در جریان چگونگی ساخت واحدهای مسکن مهر نبوده و نیست و برای احداث مسکن مهر از سازمان نظام مهندسی درخواست مجری و مهندس ناظر نشد.ولی صابر پیربرناش، کارشناس ارشد سازه تصریح میکند که باید تخلفاتی که در احداث مسکن مهر صورت گرفته، مورد بررسی و رسیدگی قرار بگیرد. به گفته پیربرناش عمق فاجعه در کیفیت ساخت‌ و ساز برخی پروژه ‌های مسکن مهر به ‌حدی بالاست که مثلا در شهرستان پیشوا دو ‌هزار و هفتصد واحد مسکن مهر هشتاد سانت نشست عمودی داشته و بعضی بلوک ‌ها حرکت طولی یک ‌متری و بعضی دیگر از بلوک ‌ها حرکت عرضی یک ‌متری داشته و هر آن امکان تخریب و ریزش آن وجود دارد.
ولی به گفته سخنگوی کمیسیون عمران مجلس درحالی قرارست عضوهای این کمیسیون سفری را به استان کرمانشاه داشته باشند که از سوی علی لاریجانی ریاست مجلس شورای اسلامی ماموریت دارند که ابعاد عمرانی حادثه ازجمله جاده‌ ها، فروریزی ساختمان‌ های مهم و حساس مانند بیمارستان، پادگان و غیره را بررسی ‌کنند.آن ‌طور که بدری می ‌گوید، در این سفر وضع ساختمان‌ های مسکن مهر، روستایی و شهری هم بررسی می‌ گردد و چنان چه قصوری از طرف سازندگان صورت گرفته باشد، بررسی و اگر نیاز باشد، به قوه ‌قضائیه معرفی می‌ گردد.

مجلس بدنبال معرفی سازندگان متخلف مسکن مهر کرمانشاه به قوه‌ قضائیه


سیصد و بیست ‌هزار خانه در کرمانشاه بدون اسکلت هستند
زلزله شامگاه یک شنبه در مرز ایران و عراق که منجر به خسارات گسترده‌ ای در استان کرمانشاه شد، بر اساس گزارش مرکز لرزه‌ نگاری کشور در طول جغرافیایی ٤٥,٩ درجه شرقی و عرض جغرافیایی ٣٤.٨٤ درجه شمالی و عمق یازده کیلومتری اتفاق افتاده است. این زلزله در بیست و پنج کیلومتری تازه ‌آباد کرمانشاه و سی و هفت کیلومتری باینگاه کرمانشاه روی داد. در استان کرمانشاه سیصد و بیست ‌هزار واحد مسکونی بدون اسکلت و در حدود هفتاد ‌هزار واحد مسکونی اسکلت دار وجود دارد. در استان کرمانشاه هشتاد و دو ‌درصد از ساختمان‌ ها از مصالح بنایی احداث شده ‌اند یا بعبارتی بدون اسکلت هستند. البته باید درنظر داشت که ساختمان‌ های احداث شده از مصالح بنایی هم چنان چه بر اساس مقررات ملی ساختمان و استاندارد دو هزار و هشتصد طراحی و اجرا گردند، می‌ توانند از مقاومت لرزه‌ای کافی برخوردار باشند. در چنین ساختمان‌ هایی در صورتیکه کلاف ‌های افقی و عمودی به تعداد کافی وجود داشته باشد، یک پارچگی سازه ‌ای تامین می ‌شود.
ولی در استان کرمانشاه حدود هشتاد ‌درصد از ساختمان ‌های شهری که چیزی حدود دویست و یازده ‌هزار واحد می ‌شود و نود و سه ‌درصد از ساختمان‌ های مناطق روستایی یعنی صد و ده ‌هزار واحد از مصالح بنایی احداث شده است، ولی نکته قابل توجه اینست که ساختمان‌ های احداث ‌شده از مصالح بنایی در روستاها عمدتا از نوع بدون کلاف بوده و از پایداری لرزه‌ های کمی برخوردار هستند، هم چنین وزن بالای مصالح مصرفی سبب افزایش نیروی جذب ‌شده از زلزله و در نتیجه افزایش تلفات می ‌شود.البته هرچند که ساختمان‌ های اسکلت ‌دار را نمی‌ توان به ‌طور کامل ایمن درنظر گرفت، همان ‌طور که در همین زلزله هم شاهد خسارات گسترده به ساختمان ‌های اسکلت ‌دار بودیم ولی در یک آمار تقریبی، جمعیت ساکن در ساختمان ‌های بدون اسکلت می‌ تواند نمادی از جمعیت درمعرض خطر باشد. این درحالیست که در استان کرمانشاه بیش تر از ۱ ‌میلیون و صد ‌هزار نفر در واحدهای مسکونی بدون اسکلت سکونت دارند. درصورتیکه شاخص کیفیت ساختمان ‌ها را به نسبت ساختمان‌ های اسکلت ‌دار به ساختمان‌ های بدون اسکلت درنظر بگیریم، این شاخص در کل استان کرمانشاه ٠,٢١ است که در مقایسه با استان‌ های هم جوار مقدار کمی بشمار می‌ رود. به تعبیر دیگر، در مقایسه با استان ‌های هم جوار بجز ایلام نسبت ساختمان‌ های اسکلت‌ دار به ساختمان ‌های بدون اسکلت در استان کرمانشاه کم تر است.
در مسکن مهر از نظام مهندسی درخواست مجری و ناظر نگردید
ولی حسن قربانخانی، ریاست سازمان نظام مهندسی تهران روایت جالبی از نظارت بر ساخت واحدهای مسکن مهر دارد. به گفته وی، این سازمان در جریان چگونگی احداث واحدهای مسکن مهر نبوده و نیست و برای ساخت مسکن مهر از سازمان نظام مهندسی درخواست مجری و مهندس ناظر نشد.
آن‌ گونه که وی می‌ گوید، از زمان احداث واحدهای مسکن مهر هیچ ارجاع‌ کاری از طرف سازندگان برای نظارت و معرفی مهندس ناظر از طرف سازمان نظام مهندسی به آن ها و پروژه ‌های مسکن مهر صورت نگرفته است.
به گفته قربانخانی، سازمان نظام مهندسی هیچ نظارتی در احداث واحدهای مسکن مهر نداشته و هیچ مهندس ناظری هم از طرف این سازمان برای واحد های مسکن مهر معرفی نگردیده ‌است.

سه استان مجوز نظام مهندسی ساختمان مسکن مهر دارند
ولی کیفیت پایین واحدهای مسکن مهر صدای اعتراض نماینده های مجلس را هم درآورده است.
فرج‌الله رجبی، عضو کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از وضع نظارتی بر ساختمان‌ های مسکن مهر گفت: تنها مسکن مهر ۳ استان مجوزهای نظارتی سازمان نظام مهندسی را دارا هستند.
به گفته وی، در زمان ساخت ‌و ساز پروژه‌ های مسکن مهر به علت آن ‌که سعی شد این ساختمان‌ ها ارزان‌ تر تمام گردند، بدون نظارت سازمان نظام مهندسی احداث شد.آن طور که این نماینده مجلس گفت، در زمان ساخت ‌و ساز مسکن مهر وزارت راه مسئولیت را بعهده گرفته و مستقیما و بدون گذراندن مراحل قانونی مجوز پروانه ساخت و ساز این پروژه‌ ها را صادر کرده است.
عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: اگر سیستم واحدی برای ساخت‌ و سازها در نظر گرفته شود و نظارت بر ساختمان ‌های کوچک، بزرگ، پر و کم‌ جمعیت صورت بگیرد و سیستم ثبت شناسنامه فنی مهندسی راه ‌اندازی گردد، در زمان حوادث مسئول نهادها مشخص خواهد شد.
ساختمان‌ های دیوار ریخته قابل سکونت نیستند
درهمین حال صابر پیربرناش، کارشناس ارشد سازه گفت: نمی ‌توان یک قاعده کلی را در مورد واحدهای مسکن مهر قایل شد و این‌ که بگوییم در همه مناطق بد احداث شده، قیاس اشتباهی است.
بگفته وی، البته اگر بررسی گردد، قطعا نمره ‌ای که به واحدهای مسکن مهر داده می ‌شود، در مقایسه با ساختمان ‌های غیرمسکن مهر پایین ‌تر است که نمونه آشکار آنرا در زلزله اخیر کرمانشاه دیدیم.
پیر برناش با اشاره به این‌ که برخی تصمیم‌ گیران و مسئولین دولت نهم و دهم می‌ گویند که فقط دیوارهای مسکن مهر ریخته است، ادامه داد: ساختمان ‌های فروریخته از لحاظ مهندسی از سیکل بهره ‌برداری خارج شده اند و قابل سکونت نیستند.
وی با اشاره به اینکه بررسی و رسیدگی به تخلفات مسکن مهر خواسته عموم مردم است، افزود: باید از ریاست ‌جمهوری قبلی سوال گردد که به چه علت دستور داده بود که نظارت بر ساخت مسکن مهر به نظام مهندسی سپرده نگردد، قیمت نظارت بر ساخت‌ و ساز باید پایین بیاید و مسکن مهر نیاز به مجریان ذی صلاح ندارد؟
منبع : دیده بان ایران

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

سوالات نظام مهندسی برق شهریور ۹۵

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۴ آبان ۹۶
1171 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0