نظام مهندسی به وظایف خود درست عمل نمیکند انتقاد ها به آسیب ‌پذیری واحد های مسکن مهر

نظارت اسف بار سازمان نظام مهندسی بر پروژه مسکن مهر!

انتقاد ها به آسیب ‌پذیری واحد های مسکن مهر در زمین ‌لرزه غرب کشور افزایش یافته است.

کد خبر: 960824002 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۴ آبان ۹۶ - ۶:۵۶ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری اخبار مهندسی- مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، انتقاد ها به آسیب ‌پذیری واحد های مسکن مهر در زمین ‌لرزه غرب کشور افزایش یافته است.نظارت اسف بار سازمان نظام مهندسی بر پروژه مسکن مهر!

نظارت اسف بار سازمان نظام مهندسی بر پروژه مسکن مهر!

نظارت اسف بار سازمان نظام مهندسی بر پروژه مسکن مهر!

نظارت اسف بار سازمان نظام مهندسی  بر پروژه مسکن مهر!

یک روز بعد از آن که معاونت اول ریاست جمهور بیش ترین خانه‌ های قربانی زلزله اخیر را متعلق به مسکن مهر دانست، ریاست سازمان نظام مهندسی ایران خبر داد که این سازمان «هیچ نظارتی» بر ساخت این پروژه نداشته است.
حسن قربانخانی، ریاست سازمان نظام مهندسی بیان کرد: «سازمان نظام مهندسی هیچ نظارتی در ساخت واحد های مسکن مهر نداشته و هیچ مهندس ناظری هم از طرف این سازمان برای واحد های مسکن مهر معرفی نشده‌اند».
وی روز ۳ ‌شنبه، بیست و سوم آبان‌ ماه تصریح کرد: «برای ساخت مسکن مهر از سازمان نظام مهندسی درخواست مجری و مهندس ناظر نشد.»
قربانخانی با این حال ادامه داد: در مورد مسکن مهر نمی‌ توان «حکم کلی» داد، چرا که «شاید برخی از واحد های مسکن مهر در یک منطقه‌ای با کیفیت خوب و در یک نقطه دیگری با کیفیت پایینی احداث شده باشد.»
در همین رابطه صابر پیربرناش، مدیر روابط عمومی سازمان نظام مهندسی تهران، اظهار داشت: در ساخت مسکن مهر به شهرداری ‌ها و سازمان نظام مهندسی «ارجاع نشد».
پیر برناش ادامه داد: «متولیان این طرح اعلام کردند که برای کاهش هزینه و افزایش سرعت ساخت نیازی به نظارت سازمان نظام مهندسی… نیست، در حالیکه ساخت همه ساختمان ‌های شهری باید از طریق شهرداری و سازمان نظام مهندسی انجام گردد.»
محمدرضا حبیبی، عضو هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه، گفت: در پروژه مهر «هزینه ساخت از متری ششصد هزار تومان به سیصد هزار تومان کاهش یافت که همین کاهش قطعاً منجر به کاهش کیفیت و استفاده از مصالح با استانداردهای پایین ‌تر در مسکن مهر کل کشور شد».
به دنبال اظهار نظر یکی از نمایندگان در مورد کشاندن قضیه کیفیت مسکن مهر به قوه قضائیه،‌ مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت، هم با اشاره به این که بافت‌ های فرسوده، روستاها و تأسیسات زیربنایی کشور نوسازی و مقاوم ‌سازی نشده عنوان کرد: «اگر بخشی از درآمدهای افسانه‌ای ناشی از افزایش قیمت نفت در دولت گذشته صرف این کار شده بود، امروز این همه مصیبت و ویرانی را مشاهده نمی کردیم.»
صدیف بدری، نماینده مجلس و سخنگوی کمیسیون عمران در مجلس، روز ۳ ‌شنبه، بیست و سوم آبان‌ ماه، گفته است که یک هیئت ویژه از این کمیسیون «وضعیت ساختمان‌ های مسکن مهر، روستایی و شهری» را بررسی خواهد کرد.

نظارت اسف بار سازمان نظام مهندسی بر پروژه مسکن مهر!


در همین حال روز ۳ شنبه، یک مدیر اداره راه و شهرسازی کرمانشاه از تخلیه «همه واحدهای مسکن مهر» در کرمانشاه و سرپل ذهاب خبر داد.
مدیر روابط عمومی این اداره با این حال گفت: «تا به حال آمار فوتی‌ ها در واحد های مسکن مهر ۲ نفر اعلام شده» و «هیچیک از واحدهای مسکن مهر در این منطقه ریزش نداشته و اسکلت ‌ها سالم باقیمانده است».
در همین حال رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی ایران هم به‌ شدت از پروژه مسکن مهر انتقاد کرده است.
علی بیت‌ اللهی، ریاست این بخش در مرکز تحقیقات، گفت که واحدهایی از مسکن مهر که حتی ۲ سال هم از ساخت‌شان نمی ‌گذشت «بصورت جدی تخریب شده‌اند».
بیت اللهی ادامه داد: «در زلزله اخیر بجنورد هم شاهد تخریب جدی واحدهای مسکن مهر بودیم و زلزله کرمانشاه هم نشان داد مسکن مهر این منطقه هم در مقابل زلزله مقاوم نیست.»
به گفته وی، در مناطق زلزله‌ زده «شاهد این هستیم که در کنار بناهای خشت و گلی با تخریب کم، واحد‌ های مسکن مهر که ۲ سال از ساخت آن ها نمی‌ گذرد بصورت جدی تخریب شده ‌اند».
این نکته‌ ای است که عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی هم به آن اشاره نموده است.
محمد محمودی تصریح کرد: «عجیب است که در شهرستان اسلام‌ آباد غرب بیمارستانی که اخیراً به بهره‌ برداری رسیده فرو ریخته، اما قسمت قدیمی آن که مربوط به سی سال پیش بوده، سالم مانده است.»
منبع : پارسیان

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

دانلود نظام مهندسی برق

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۴ آبان ۹۶
1145 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0