مسئولین فنی معادن چشمهای نظارتی سازمان هستند معدن های استان کرمانشاه

معدن های استان کرمانشاه آسیب ندیدند

باز هم بلایای طبیعی و قهر طبیعت، اتفاق تلخی را برای کشور رقم زد. زمین ‌لرزه شدیدی ساعت ۴۸: ۲۱ شامگاه یک شنبه بیست و یکم آبان نود و شش با قدرت ۷.۳ درجه در مقیاس درونی زمین(ریشتر) استان‌ های کرمانشاه، ایلام و کردستان و بخش‌ های گسترده‌ ای از غرب و شمال غرب کشور را لرزاند.

کد خبر: 960823020 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۳ آبان ۹۶ - ۱:۵۶ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری اخبار مهندسی- مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،  باز هم بلایای طبیعی و قهر طبیعت، اتفاق تلخی را برای کشور رقم زد. زمین ‌لرزه شدیدی ساعت ۴۸: ۲۱ شامگاه یک شنبه بیست و یکم آبان نود و شش با قدرت ۷.۳ درجه در مقیاس درونی زمین(ریشتر) استان‌ های کرمانشاه، ایلام و کردستان و بخش‌ های گسترده‌ ای از غرب و شمال غرب کشور را لرزاند.معدن های استان کرمانشاه آسیب ندیدند

معدن های استان کرمانشاه آسیب ندیدند

معدن های استان کرمانشاه آسیب ندیدند

معدن های استان کرمانشاه آسیب ندیدند

این زمین ‌لرزه خسارات جانی و مالی زیادی بهمراه داشت و خانواده‌ های زیادی را در استان کرمانشاه عزادار کرد. بررسی ‌های انجام شده نشان می‌ دهد نظارتی از طرف نظام مهندسی ساختمان بر ساخت ابنیه در محدوده‌ های معدنی انجام نمی ‌شود. هم چنین این گزارش نشان می ‌دهد معادن هیچ‌ گاه در مقابل زلزله آماده نیستند و این موضوع ممکن است علاوه بر خسارت‌ های مالی، منجر به خسارت‌ های جانی شود.
خسارت واحد های صنایع معدنی سرپل ذهاب
در ابتدا به سراغ سید نعمت‌ اله حقیقی، ریاست سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه می‌ رویم.
حقیقی در مورد این حادثه و میزان آسیب ‌های وارد شده به معادن این استان عنوان کرد: در مناطقی که این حادثه روی داده است معادن فلزی یا معادن با ارزش قرار ندارد. تعدادی معدن سنگ لاشه در این منطقه وجود دارد که خوشبختانه تا این ساعت حادثه ‌ای از این معادن به ما گزارش نشده است.
حقیقی گفت: البته معادن قیر در منطقه گیلان غرب نیز در حاشیه منطقه بحران قرار دارند که در مورد این معادن هم گزارشی از وقوع حادثه جانی و خسارات جدی داده نشده است.
وی ادامه داد: در این مورد تنها بحث شهرک صنعتی سرپل ذهاب مطرح است که بطور تقریبی بیش تر واحدهای صنعتی، خسارتی بیش از پنجاه درصد داشته‌ اند که برخی از این واحد ها، واحد های صنایع معدنی بوده‌اند. در واقع عمده واحدهای فعال در حوزه صنایع معدنی، مربوط بصنایع بتن آماده و انواع دیوارهای پیش‌ ساخته است که بر اثر این حادثه خسارت بسیاری دیده‌ اند.
وی در پاسخ به این که آیا قبل از وقوع چنین حادثه ‌ای موضوعی مبنی بر مقاومت معادن در برابر زلزله مطرح بود، تصریح کرد: معادن استان ما بیش تر معادن روباز هستند درنتیجه بیش تر بحث تحکیم شیب پایداری پله‌ های استخراجی مطرح است که از نظر فنی و زمین لغزش نیز بررسی می ‌شود. اگر سینه ‌کارها طبق استاندارد احداث گردد، مشکلی از نظر ایمنی در حوزه لرزه‌ خیز نخواهیم داشت. البته احتمال دارد برخی از واحدهای معدنی ساختمان ‌هایی داشته باشند که متاسفانه شیوه ‌نامه ویژه ‌ای درمورد ایمنی آن ها میان سازمان نظام مهندسی معدن و نظام مهندسی ساختمان وجود ندارد زیرا این سازه‌ ها در خارج از محدوده شهری و در منطقه معدنی انجام می‌ شود ولی خوشبختانه در بحث ایمنی معادن تا الان گزارشی مبنی بر حادثه ارائه نشده است.

معدن های استان کرمانشاه آسیب ندیدند


رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه در مورد رسیدگی به واحدهای آسیب دیده شهرک صنعتی سرپل ذهاب بر اثر وقوع این زمین‌ لرزه، اظهار داشت: باید برآیندی از حجم خسارت انجام گردد و سپس کمیته بازسازی استان شکل گیرد تا روند کار انجام شود. باید دید حمایتها از این موضوع به چه صورت خواهد بود.
تفاهم نامه با ستاد بحران
با توجه بمطرح شدن موضوع نظارت نداشتن سازمان نظام مهندسی ساختمان بر احداث ابنیه‌ ها در منطقه معدنی (همچون محل اسکان کارگران معدن)، این بحث را با ریاست سازمان نظام مهندسی معدن ایران مطرح کردیم.
نادعلی اسماعیلی دهج در مورد این موضوع عنوان داشت: نظام مهندسی ساختمان در محدوده معدنی، نظارتی بر احداث ابنیه‌ ها ندارد. البته ساختمان‌ هایی که در بخش معدن احداث می گردد ممکن است گاهی موقت باشند و بعد از مدتی جا به‌ جا شوند.
به گفته اسماعیلی، از نگاه عمرانی، نظارتی از طرف نظام مهندسی ساختمان در محدوده معدنی نمی ‌شود.
وی مطرح کرد: اگر ساخت‌ و ساز در محدوده شهری باشد نظام مهندسی ساختمان بر موضوع ایمنی نظارت دارد ولی در محدوده معدنی بعید است و من تا امروز چنین موضوعی را نشنیده‌ام.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران ادامه داد: در قانون نظام مهندسی معدن بحثی در مورد مقاومت و ایمنی در مقابل زلزله مطرح نشده است. البته موضوع ایمنی معادن و امداد رسانی وجود دارد و قرار است تفاهم نامه ‌ای با ریاست ستاد بحران کشور امضا شود تا همکاران ما در ستادهای بحران حاضر باشند.
اسماعیلی با اشاره به معادن زغال‌ سنگ خاطر نشان ساخت: بهر میزان که ایمنی در معادن زیرزمینی زغال ‌سنگ رعایت گردد باز هم ممکن است با یک زمین ‌لرزه تونل ‌های این معدن بریزد. باید این موضوع بررسی گردد که آیا در معادن استان کرمانشاه اتفاقی افتاده است یا خیر.
البته بطور کلی باید در هر صورتی ایمنی در تونل‌ ها رعایت گردد یعنی تونل بصورتی باشد که اگر انفجاری همچون معدن زمستان یورت رخ داد، تونل نریزد. اگر ایمنی بطور کامل رعایت نگردد ممکن است تونل معدن زغال ‌سنگ با زلزله چهار ریشتری هم بریزد.
نظارت در همه جا
عضو کمیسیون تخصصی شهرسازی سازمان نظام مهندسی استان تهران هم در مورد نظارت این سازمان در محدوده ‌های معدنی، گفت: بموجب قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، قیدی مبنی بر این موضوع وجود ندارد.
نظام مهندسی، هم در حوزه اشخاص حقیقی و هم حقوقی و روی سخن آن نوع ساختمان و زیربنا بوده و بعد از آن در حوزه جغرافیا به همه شهرها و روستاها اشاره می‌ کند. در واقع در هر مکانی (همه شهرها و روستاها) که لازم باشد ایمنی ساختمان در آن حفظ و حراست گردد، نظارت انجام می ‌شود. من محدودیت با قید محدوده معدنی را در قانون مشاهده نکرده ‌ام.
سیمین حناچی افزود: البته امکان دارد در بیست و دو مبحث مقررات ملی ساختمان اشاره ‌ای بموضوع معادن شده باشد.
حناچی اظهار داشت: از نظر حوزه مسئولیت جغرافیا هر کجایی که ساخت ‌و ساز باشد ما باید نظارت و دقت داشته باشیم.
منبع : دنیای معدن

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

 

فیلم آزمون نظام مهندسی برق

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۳ آبان ۹۶
1504 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0