تفکر‌‌ بسته ‌ای که به ساخت مسکن مهرمنتهی گردید محمد غرضی- بنیان گذار سازمان نظام مهندسیمحمد غرضی- بنیان گذار سازمان نظام مهندسی

تفکر‌‌ بسته ‌ای که به ساخت مسکن مهرمنتهی گردید

با کمال تاسف زلزله مهیبی درغرب کشور خسارات بسیاری را به لحاظ مادی و معنوی به‌ وجود آورد صد‌ها خانه ویران شدند و بیش از سیصد نفر از هموطنان ‌کُرد زبان کشورمان دارفانی را وداع گفتند و این حادثه سبب اندوه مردم ایران شد. هرچند خسارات این زلزله قابل مقایسه با زلزله بم نبود، ولی واقعیت آن است که مسکن‌ های مهر که در کم تر از یک دهه از عمر آنها میگذرد در این زلزله در غرب کشور فرو ریختند که سبب تعجب مردم عادی شد. ساخت مسکن مهر اقدامی شتاب زده بود.

کد خبر: 960823005 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۳ آبان ۹۶ - ۷:۰۳ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری اخبار مهندسی- مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،با کمال تاسف زلزله مهیبی درغرب کشور خسارات بسیاری را به لحاظ مادی و معنوی به‌ وجود آورد صد‌ها خانه ویران شدند و بیش از سیصد نفر از هموطنان ‌کُرد زبان کشورمان دارفانی را وداع گفتند و این حادثه سبب اندوه مردم ایران شد. هرچند خسارات این زلزله قابل مقایسه با زلزله بم نبود، ولی واقعیت آن است که مسکن‌ های مهر که در کم تر از یک دهه از عمر آنها میگذرد در این زلزله در غرب کشور فرو ریختند که سبب تعجب مردم عادی شد. ساخت مسکن مهر اقدامی شتاب زده بود.تفکر‌‌ بسته ‌ای که به ساخت مسکن مهرمنتهی گردید

تفکر‌‌ بسته ‌ای که به ساخت مسکن مهرمنتهی گردید

تفکر‌‌ بسته ‌ای که به ساخت مسکن مهرمنتهی گردید

تفکر‌‌ بسته ‌ای که به ساخت مسکن مهرمنتهی گردید

سیاست‌ های احمدی نژاد برای ساخت انبوه مسکن این طرح را اجرایی کرد و سرمایه ‌گذاری‌ های انوهی بدون برنامه ‌ریزی وکنترل‌ های معمول که باید در اجرای این پرو‌ژه‌ ها صورت بگیرد، صورت گرفت ومسکن مهر کلنگ زنی شد و به بهره‌ برداری رسید. این پروژه سبب شد؛ زمین‌ های برخی از شهر‌ها از جمله آبادان با رشد غیرمنطقی مواجه گردد. بطوریکه زمین متری پنج هزار تومان برای اجرای این پروژه حدود دوازده برابر قیمت واقعی خریداری شد و این اقدام سبب شد در اکثر شهرهای ایران با رشد شدید و یک باره زمین و مسکن روبرو گردیم. ضمن این که خارج از شهر بودن این پرو‌ژه ‌ها عملا هزینه ساخت و ساز و سکونت در این پروژه‌ را با افزایش چشم گیر روبرو کرد. جا نمایی و مکان‌ یابی این پروژه‌ ها مورد تایید سازمان مسکن وشهرسازی و سازمان نظام مهندسی نبود. مخصوصا چون این پروژه‌ها عمدتا در مکان‌ هایی احداث گردید که هیچ‌ گونه زیرساخت شهری از قبیل آب برق گاز وتلفن در آن مکان، وجود نداشت و پس از ساخت این پروژه به فکر ایجاد زیرساخت برای آن افتادند. تفکر ساخت این پروژه مربوط به شخص آقای احمدی نژاد باز می ‌گشت وی در نشست هیات دولت اعلام کرده بودند در گذشته در سمنان در مکانی زندگی می‌ کردند که هر مجموعه ده یا بیست خانوار، تنها دارای یک شیر آب بودند.

تفکر‌‌ بسته ‌ای که به ساخت مسکن مهرمنتهی گردید

این ذهنیت از شهرسازی خروجی جز هدر دادن سرمایه‌ های کشور در پروژه ‌ای هم چون مسکن مهر با سرمایه گذاریهای میلیاردی شد. ذهنیت بسته‌ ای که نباید خروجی جز این هم از آن داشت. به‌ همین دلیل در زمان شروع به ‌کار این پروژه هر بررسی کارشناسی در خصوص این پروژه، اصلاع رسانی می ‌شد، ولی مجریان این پروژه به دلیل دولتی بودن به توصیه‌ های کارشناسان توجه ‌ای نداشتند. واقعیت ‌آنست که در پروژه‌ های بزرگ هیچ ‌گاه به بخش نظارت توجهی نمی‌ شود و از این منظر هم این پروژه‌ ها عموما دارای پایداری نیستند و با گذشت حتی یک چهارم عمر آن ها با مشکلات متعددی روبرو می گردند.
منبع : جهان اقتصاد

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

خرید کتاب نظام مهندسی برق

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۳ آبان ۹۶
971 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0