رعایت مقررات ملی ساختمان قدی موثر برای مقابله با بحران زلزله علی اکبر رمضانی

رعایت مقررات ملی ساختمان قدی موثر برای مقابله با بحران زلزله

استان خراسان شمالی یکی از بحران‌ خیزترین استان‌ های کشور محسوب می ‌شود و همواره زمین ‌لرزه‌های متعدد، جان ساکنان این خطه را بویژه در سالهای اخیر تهدید کرده است و در حال حاضر نیز این خطر وجود دارد.

کد خبر: 960822018 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۲ آبان ۹۶ - ۱۲:۲۸ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری اخبار مهندسی- مرجع اخبار نظام مهندسی کشور به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی ،استان خراسان شمالی یکی از بحران‌ خیزترین استان‌ های کشور محسوب می ‌شود و همواره زمین ‌لرزه‌های متعدد، جان ساکنان این خطه را بویژه در سالهای اخیر تهدید کرده است و در حال حاضر نیز این خطر وجود دارد.رعایت مقررات ملی ساختمان قدی موثر برای مقابله با بحران زلزله

رعایت مقررات ملی ساختمان قدی موثر برای مقابله با بحران زلزله

رعایت مقررات ملی ساختمان قدی موثر برای مقابله با بحران زلزله

رعایت مقررات ملی ساختمان قدی موثر برای مقابله  با بحران زلزله

مهندس علی اکبر رمضانی ضمن عرض تسلیت به مردم عزیز کرمانشاه و خانواده های داغدار به دنبال حادثه تأسف بار زلزله شامگاه یک شنبه، با اشاره به اطلاعات و آمار موجود گفت: آمار نشانگر آن است که یک سوم زلزله ‌ی کشور در چند دهه ‌ی اخیر، مربوط به این استان است. لذا رعایت اصول و قوانین مربوط به ساخت و ساز امری ضروری است و چنان چه تولید ساختمان در این استان پر مخاطره تابع نظام‌ مندی، ضوابط و مقررات خاص نباشد، بحران قابل مهار نخواهد بود. از اینرو ضرورت دارد تا عموم سیاست ‌گذاران، مجریان و دست‌ اندرکاران تولید ساختمان، مقررات موجود و از جمله «مقررات ملی ساختمان» را در همه مراحل ساخت و سازهای خرد و کلان و بویژه در محیط ‌های شهری رعایت کنند.
علی اکبر رمضانی در مورد وضعیت فعلی فرآیند تولید ساختمان عنوان کرد: بطور کلی مراحل تولید ساختمان یک فرآیند است و این فرآیند در واقع سیستم یا مجموعه‌ ی ویژه ‌ای است که بصورت مدون در آمده و اجزا و عناصر آن تعریف مشخص و جامعی دارند. ولی تولید ساختمان در کشور ما و به تبع آن در استان خراسان شمالی، هنوز بصورت کامل و در چارچوب رعایت مقررات ملی ساختمان قرار نگرفته است.
رمضانی ادامه داد: تولید ساختمان مانند تولید هر محصول صنعتی دیگری، وابسته به یک زنجیره‌ ی مشخص است و در این زنجیره هر بخشی اعم از حقوقی و یا حقیقی، جایگاه خاص خود را دارد که اگر بخواهیم مهم‌ ترین ویژگی این زنجیره را یادآور شویم، آن ویژگی‌ تعهد به شاخص ‌ها و استانداردهای کیفی است و در واقع در این زنجیره‌ ی طولانی و پر حلقه، هر جزیی بایستی منطبق با شاخص‌ های پذیرفته شده‌ ی جهانی، از کیفیت لازم و قابل قبول برخوردار باشد که کلیه موارد ذکر شده در محتوای مباحث ۲۲ گانه مقررات ملی ساختمان آمده است.

رعایت مقررات ملی ساختمان قدی موثر برای مقابله با بحران زلزله


ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی تصریح کرد: تثبیت قانون ‌مندی در فرآیندساخت و ساز، حرکتی است که از زمان تأسیس نظام مهندسی ساختمان، شتاب بیش تری پیدا کرده است و در حال حاضر این امیدواری وجود دارد که بتوانیم به موازات برنامه‌ های درازمدت توسعه، در این بخش نیز به پیشرفت‌ های بیش تری دست یابیم.ولی این کار هم مانند هر کار دیگری، دشواری ‌های خاص خودش را دارد و شاید مهم‌ ترین دشواری آن، فراهم نکردن زمینه ‌های فرهنگی موضوع باشد. بهمین منظور در این زمینه نیازمند رویکرد فرهنگی گسترده و فراگیر هستیم. بگونه ‌ای که بتوانیم با برنامه‌ های روزآمد فرهنگی لزوم رعایت مقررات و ضوابط مربوط به تولید ساختمان را در میان همه سطوح مرتبط با تولید ساختمان، به مرحله ‌ی تثبیت برسانیم و جامعه را به این باور نزدیک کنیم که رعایت مصالح و منافع عمومی بر مصلحت و منفعت شخصی برتری دارد و سرنوشت عمومی محیط ‌های زندگی در شهرها و بویژه شهرهای در حال توسعه و کلان شهرها، به چگونگی ساخت و سازها بستگی مستقیم و غیر قابل انکار دارد.
رمضانی در ادامه با تأکید بر اهمیت بکارگیری «مقررات ملی ساختمان» در ساخت و سازها خاطر نشان کرد: بطور کلی «مقررات ملی ساختمان» مجموعه ‌ی بهم پیوسته و منسجمی از مقررات مرتبط با ساختمان است گفت: این سازمان درصدد آن است که تولید ساختمان را در سطح استان به شیوه‌ های روزآمد و منطبق با شرایط اقلیمی نزدیک کند، موفقیت در تحقق این هدف، نیاز به هماهنگی و همیاری تمام اجزا و عناصر دست‌اندرکار تولید ساختمان دارد و در واقع ما بیش تر بدنبال یک نوع عزم همگانی در اجرای مقررات ملی ساختمان در بهترین سطح و برای نیل به این نقطه‌ ی مطلوب هستیم.
منبع : سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان شمالی

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

اطلاعات عمومی تاسیسات برقی و الزامات آن، مراجع علمی و فنی معتبر

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۲ آبان ۹۶
986 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0