نظام مهندسی به وظایف خود درست عمل نمیکند ریاست سازمان نظام مهندسی کشور بیان کرد:

مقایسه عمر ساختمان در ایران و کشورهای پیشرفته

ریاست سازمان نظام مهندسی کشور بیان کرد: عمر متوسط یک ساختمان در ایران سی سال است؛ در حالیکه در کشورهای پیشرفته این رقم به صد رسیده است.

کد خبر: 960822015 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۲ آبان ۹۶ - ۱۲:۰۶ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری اخبار مهندسی- مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، ریاست سازمان نظام مهندسی کشور بیان کرد: عمر متوسط یک ساختمان در ایران سی سال است؛ در حالیکه در کشورهای پیشرفته این رقم به صد رسیده است.مقایسه عمر ساختمان در ایران و کشورهای پیشرفته

مقایسه عمر ساختمان در ایران و کشورهای پیشرفته

مقایسه عمر ساختمان در ایران و کشورهای پیشرفته

مقایسه عمر ساختمان در ایران و کشورهای  پیشرفته

سید مهدی هاشمی در حاشیه بازدید از سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان و اعضای هیئت مدیره این سازمان که شامگاه ۵ ‌شنبه انجام گردید، بیان داشت: حادثه سد کارون سه و کشته شدن دوازده نفر از هموطنان سبب تاثر بسیار شد و بهمین علت طبق ابلاغ ریاست مجلس ترکیبی را سازماندهی کردیم که در نخستین روز تعطیلی مجلس دیداری از این سد و آسیب دیدگان حادثه داشته باشیم.
هاشمی با بیان این که بخش عمده ‌ای از مشکلات موجود در سطح کشور ناشی از عدم اجرای قانون و تیمی عمل نکردن است گفت: حادثه سد کارون سه و بسیاری از حوادث دیگری که در سطح کشور اتفاق می ‌افتد همچون حوادث رانندگی ناشی از همین عوامل است.
وی تصریح کرد: کار غیراستاندارد سبب بروز بخش عمده‌ای از حوادث و مشکلات در کشور می‌ شود مانند این که اگر راننده مینی بوس و هدایت کننده بارج نکات ایمنی و استاندارد را رعایت می‌ کردند و مسافران نیز از جلیقه نجات استفاده می‌ کردند یا در هنگام حرکت شناور از مینی بوس خارج می‌ شدند این اتفاق نمی‌ افتاد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اعلام این که در موضوع ساخت و ساز نیز همین مسئله مطرح است، ادامه داد: وضعیت کشور ما از نظر حوادث طبیعی از ژاپن بد‌تر نیست، ولی ژاپنی‌ ها در هنگام ساخت یک ساختمان با رعایت استاندارد‌ها و نساختن ساختمان بر روی گسل در هنگام بروز زلزله ۷/۵ ریشتری تنها یک کشته می ‌دهند.
وی در این مورد گفت: زمانیکه یک زلزله ‌ای با این میزان ریشتر و یا حتی کم تر در ایران اتفاق می‌ افتد مانند زلزله بم پنجاه هزار نفر تلفات می ‌دهد و این مسئله نشان می ‌دهد که استانداردهای ساخت و ساز در این خطه رعایت نمی ‌شود.
عمر متوسط یک ساختمان در ایران سی سال است
هاشمی خاطر نشان کرد: اگر بر انجام کار استاندارد و با کیفیت تاکید می ‌شود برای این نیست که مهندسین بیش تری اشتغال پیدا کنند بلکه می‌ خواهیم از شاخص‌ های پیشرفت، رفاه و ارتقا یک کشور برخوردار شویم.
هاشمی با بیان این که عدم رعایت قانون در ساخت و ساز سبب تلف شدن سرمایه‌ های زیادی می ‌شود افزود: عمر متوسط یک ساختمان در ایران سی سال است در حالیکه در کشورهای پیشرفته این رقم یک صد سال است این آمار و ارقام به این معناست که در ایران برای ساخت یک ساختمان ۳ برابر کشورهای پیشرفته هزینه می ‌کنیم.

مقایسه عمر ساختمان در ایران و کشورهای پیشرفته


هاشمی با بیان این که کیفیت ساخت و ساز یک اصل است یاد آور شد: کسی در برابر قوانین ساخت و ساز نمی ‌تواند مقاومت کند زیرا عدم رعایت این قوانین مشکلات زیست محیطی و هزینه‌ های انسانی بسیاری بدنبال دارد.
فرهنگ‌ سازی در زمینه اصول ساخت و ساز لازم است
رئیس کمیسیون عمرانی مجلس بر ضرورت فرهنگ‌ سازی در زمینه رعایت اصول ساخت و ساز تأکید کرد و گفت: فرهنگ‌ سازی در این زمینه مانند بستن کمربندی ایمنی است که از گذشته بصورت یک قانون مطرح بود ولی چون فرهنگ سازی نشده بود اجرای آن با تاخیر انجام شد.
هاشمی ابراز داشت: در زمینه اصول ساخت و ساز هنوز قانون بطور کامل اجرا نشده است و نیاز به یکنواختی، هماهنگی و انتقال تجربه وجود دارد.
وی ساختمان ‌سازی را نماد فرهنگ، اقتصاد، مدیریت و رفاه یک کشور دانست و ادامه داد: وقتی که یک شهر را ناهماهنگ و نامتوازن می ‌بینیم دید نسبت به مدیریت، قانون و شاخص‌ های آن شهر منفی می ‌شود.
شهرداری تخلف در ساخت و ساز را برابر با درآمد بیش تر خود می‌ داند
رئیس سازمان نظام مهندسی کشور، به منفعت طلبی شخصی و سازمانی در ساخت و ساز اشاره کرد و افزود: بسیاری از افرادیکه در شهرداری هستند مهندسانی هستند که به قوانین در زمینه ساختمان سازی اشراف ندارند و این عدم توجه به قانون و فشارهای جانبی سبب می‌ شود این دید بوجود آید که اگر تخلف شود چون جریمه صورت می ‌گیرد پس درآمد بیش تری عاید شهرداری می ‌شود.
وی اظهار داشت: کارفرمایان هم به سود بیش تر خود و هزینه کم تر فکر می‌ کنند و در صدد بهره برداری بیش تر از سرمایه گذاری خود هستند.
درآمد مهندس ناظر یک ساختمان از هزینه سرامیک کم تر است
هاشمی مطرح کرد: درآمدی که یک مهندس ناظر با همه تجربه ‌ها و تحصیلات خود از نظارت بر یک ساختمان بدست می ‌آورد از هزینه سرامیک کردن یک واحد کم تر است در حالیکه مسئولیت خیلی بزرگی بعهده دارد که با جان انسان‌ ها در ارتباط است.
وی در رابطه با افزایش دست مزد‌ها تصریح کرد: بخشی از این تعرفه‌ ها متناسب با کیفیت و توسعه خدمات قابل افزایش است اما این کار باید با یک شیب ملایم انجام گردد، چرا که افزایش هزینه‌ ها در بخش عوارض و خدمات مهندسی خیلی به چشم می ‌آید هرچند که در برابر افزایش قیمت ساختمان خیلی ناچیز است.
هاشمی در خاتمه بر ضرورت افزایش تعاملات سازمان نظام مهندسی با سایر ارگان‌ ها و سازمان‌ ها تأکید کرد و خطاب به معاون عمرانی استانداری خوزستان و ریاست سازمان راه و شهرسازی خوزستان بیان کرد: یک پتانسیل بصورت رایگان در اختیار شما است که می‌ توانید از آن‌ ها بصورت رایگان استفاده کنید.
منبع : اندیشه ها

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

پاسخنامه آزمون نظام مهندسی برق شهریور ۹۵

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۲ آبان ۹۶
1085 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0