نظام مهندسی به وظایف خود درست عمل نمیکند عضو کمیسیون عمران مجلس مطرح کرد:

حذف نظارت مهندسان ناظر کیفیت ساختمانها را نشانه رفته است/ جلسه کمیسیون عمران برای بررسی قانون نظام مهندسی ساختمان

شهرام کوسه غراوی، از سعی و تلاش کمیسیون متبوعش برای حل و فصل اختلاف سازمان نظام مهندسی و وزارت راه خبر داد و بیان کرد: شاید امضا فروشی برخی مهندسان ناظر صحت داشته باشد ولی میزان آن به درصد نیز نمیرسد.

کد خبر: 960822011 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۲ آبان ۹۶ - ۱۰:۴۹ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری اخبار مهندسی- مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،  شهرام کوسه غراوی، از سعی و تلاش کمیسیون متبوعش برای حل و فصل اختلاف سازمان نظام مهندسی و وزارت راه خبر داد و بیان کرد: شاید امضا فروشی برخی مهندسان ناظر صحت داشته باشد ولی میزان آن به درصد نیز نمیرسد.جلسه کمیسیون عمران برای بررسی قانون نظام مهندسی ساختمان

جلسه کمیسیون عمران برای بررسی قانون نظام مهندسی ساختمان

جلسه کمیسیون عمران برای بررسی قانون نظام مهندسی ساختمان

حذف نظارت مهندسان ناظر کیفیت ساختمانها  را نشانه رفته است/ جلسه کمیسیون عمران برای بررسی قانون نظام مهندسی ساختمان

وی، با اشاره به اختلاف سازمان نظام مهندسی و وزارت راه و شهرسازی در مورد اصلاح آیین نامه کنترل ساختمان، عنوان کرد: هر چند اصلاح این آیین نامه در کمیسیون عمران مجلس با حضور نمایندگانی از وزارت راه و شهرسازی صورت پذیرفتولی این وزارت خانه از اساس با اصلاحات صورت گرفته مخالف است.
کوسع غراوی، با اشاره به این که سازمان نظام مهندسی بزرگ ترین ان جی او با بیش ترین گردش مالی برخی شک و شبهه ها را در مورد فعالیت بجای بعضی مهندسین ناظر ایجاد کرده است، گفت: شاید درصد ناچیزی از مهندسین ناظر فعالیت خلاف قانون انجام داده یا شاید تعداد انگشت شماری از آنها نیز امضا فروشی کرده باشند ولی این میزان را نمیتوان به چهارصد هزار مهندس ناظر موجود در کشور تعمیم داد.
نماینده مردم مینودشت، کلاله، مراوه تپه، گالیکش در مجلس شورای اسلامی، با بیان این که ضعف نظارتها برخی مشکلات را در زمینه فعالیت مهندسین ناظر ایجاد کرده است، ادامه داد: متاسفانه برخی معتقد هستند باید نظام مهندسی از چرخه ساخت و ساز حذف شوند ولی به تبعات این ایده خود واقف نیستند که در صورت عملیاتی شدن این مهم دیگر ساختمان مهندسی ساز و ایمن در کشور نخواهیم داشت.
وی با اشاره به این که نقش فرهنگ سازی و آموزش باید در مورد فعالیت مهندسان ناظر بیش تر دیده شود، افزود: وزارت راه و شهرسازی در نقش حاکمیتی باید به آموزش مهندسان ناظر تکیه کرده و بجای تقابل با آنها تعامل را جایگزین بهتر شدن فعالیتها قرار دهد.
وجود ساختمانهای غیر مستحکم تنها به امضا فروشی مربوط نیست
کوسه غراوی تصریح کرد: نمیتوان تمام ساختمانهای غیر مستحکم در کشور را به امضا فروشی برخی مهندسان ناظر مربوط دانسته و دلیل احداث ساختمانهای مهندسی ساز و ایمن را دخیل نبودن تیم مهندسی دانست.

جلسه کمیسیون عمران برای بررسی قانون نظام مهندسی ساختمان

این نماینده مردم در مجلس دهم، با اعلام این که تعامل سازنده میان نظام مهندسی و وزارت راه و شهرسازی میتواند به افزایش ساخت و سازهای ایمن کمک کند، عنوان کرد: وزارت راه باید بداند با کم رنگ کردن نقش سازمان نظام مهندسی در ساخت و سازها نه تنها چیزی درست نمیشود بلکه تهدید جدی برای آینده ساخت و ساز ها در کشور وجود خواهد داشت.
وی با اشاره به این که نگاه مجلس برای اصلاح قانون نظام مهندسی مبتنی بر مردم محوری و مهندسی محوری است، مطرح کرد: مجلس با اصلاح قانون نظام مهندسی قصد تقابل با وزارت راه را ندارد بگونه ای که در همه مراحل اصلاح این قانون درخواست حضور نمایندگانی از وزارت راه را داشته تا از نظرات کارشناسانه این وزارت خانه استفاده گردد.
سه شنبه؛ زمان جلسه کمیسیون عمران مجلس برای بررسی قانون نظام مهندسی ساختمان
کوسه غراوی با اعلام این که کمیسیون عمران مجلس در هفته جاری با حضور مسئولین وزارت راه و شهرسازی، اعضای نظام مهندسی، انبوه سازان، مسئولینی از سازمان برنامه و بودجه کشور و سایر ذینفعان بررسی اصلاح قانون نظام مهندسی را در دستور کار خود دارد، ابراز داشت: رویکرد مجلس در مورد این قانون اصلاح بگونه ای است که برای پنجاه سال آتی کشور قانونی در حوزه ساخت و سازهای ایمن داشته باشد.
وی با اشاره به برخی زمزمه ها نسبت به حذف سازمان‌ های نظام مهندسی ساختمان استان ‌ها از چرخه جدید این نظام، خاطر نشان کرد: بهیچ وجه در اصلاحیه مجلس بر این قانون این موضوع دیده نشده و اگر وزارت راه نیز بدنبال این موضوع باشد با آن برخورد میشود زیرا با این رویه کیفی سازی ساختمانها زیر سوال میرود.
این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به این که نقش آفرینی سازمان نظام مهندسی در حوزه ایجاد ساختمانهای ایمن و مستحکم بر کسی پوشیده نیست، یاد آور شد: افزایش نقش نظارتی دستگاههای مسئول و هم چنین ارایه دوره های آموزشی به مهندسین ناظر از جمله مواردی است که میتواند به شکوفایی نظام مهندسی و در نتیجه بهبود شرایط ساخت و سازها در کشور کمک کند.
منبع : خانه ملت

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

دانلود رایگان جزوه نظام مهندسی برق

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۲ آبان ۹۶
1020 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0