برگزاری پنجمين دوره آموزشي چك ليستهاي معماري برگزاری پنجمين دوره آموزشي

برگزاری پنجمين دوره آموزشي چك ليستهاي معماري ( نحوه گزارش نويسي مستند سازي )

پنجمين دوره آموزشي چك ليستهاي معماري ( نحوه گزارش نويسي مستند سازي ) با حضور جمعي از مهندسین رشته معماري عصر 2 شنبه چهاردهم آبان ماه امسال در سالن اجتماعات سازمان نظام م هندسی ساختمان استان خراسان رضوی برگزار شد .

کد خبر: 960816004 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۶ آبان ۹۶ - ۸:۱۳ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی ، پنجمين دوره آموزشي چك ليستهاي معماري ( نحوه گزارش نويسي مستند سازي ) با حضور جمعي از مهندسین رشته معماري عصر ۲ شنبه چهاردهم آبان ماه امسال در سالن اجتماعات سازمان نظام م هندسی ساختمان استان خراسان رضوی برگزار شد .برگزاری پنجمين دوره آموزشي چك ليستهاي معماري

برگزاری پنجمين دوره آموزشي چك ليستهاي معماري

برگزاری پنجمين دوره آموزشي چك ليستهاي معماري

برگزاری پنجمين دوره آموزشي  چك ليستهاي معماري ( نحوه گزارش نويسي مستند سازي )

در اين دوره آموزشي كامران جنتي پور چگونگي گرداوری چك ليستهاي معماري و نحوه گزارش نويسي و مستند سازي را تشريح كرد .
جنتی پور بیان کرد : متاسفانه يكي از بزرگ ترین مشکلات که در بین جامعه امروزی قابل مشاهده است اینست که نه سازندگان و نه مهندسان ابه تکالیف وحق وحقوقات خود واقف نمیباشند .
جنتی ادامه داد : مالکان در برگه تعهد خود فقط امضاء میکنند و تعهد محضری میدهند بدون این که از تکالیف و مسئولیتهایی که در این برگه ها متعهد شده اند درست مطلع گردند ، از طرفی مهندسان نیز غالبا چنین میکنند .
وی تصریح کرد : بین ضوابط و مقررات شهر سازی در بدودریافت پروانه و با توجه به مفاد موافقت اصولیها منجر به یک سری تعهدات ظاهرا صوری برای ۲ طرف میگردد وبعد ازدریافت پروانه واژه ای به نام عرف برخورد میکنیم که برای سازنده حکم حق را پیدا کرده است که بررسی دلیل آن مجالی در این بحث نیست .
به گفته جنتی پور، اين حق در بالای بالغ بر هشتاد و پنج درصد پرونده ها در شهر بوضوح دیده میشود با توجه به عدم آشنایی مهندسان با مسئولیتها وعدم آموزش ودوره های پیش از دریافت پروانه وعدم آشنایی با امر گزارش نویسی ومستند نویسی وطریقه برخورد مناسب با سازنده واخلاق مهندسی ، تا آن جا که مهندس از وظایف خود سر پیچی کند از دید مالک بهترین مهندس اما به محض برخورد با تخلف وگزارش ، به علت عدم آگاهی درست هر دو طرف / همان ابتدا به شکایت سازنده از مهندسان میرسد .
وی خاطر نشان کرد: از طرفی بر اساس قانون / نظارت مهندسان، نظارت مستمر میباشد وشغل نیز حساب نمیشود ، در این میان مهندسان مسئول با دستمزد خیلی پایین در قبال مسئولیت خیلی بالا که بر اساس ضوابط ومقررات ملی ومباحث ایمنی وتامین اجتماعی و….. بعهده ایشان است مواجه هستند ، در این وضعیت شاهد دو رویکرد هستیم:
رویکرد اول : پایان یافتن کار بدون خسارت جانی وحوادث مالی
در این رویکرد شهرداری با توجه به عرف رایج / حق و حقوقات خود را بصورت خلاف و با نرخ بالا از سازنده دریافت می کند و در این بین با توجه به تبصره هفتم ماده ۱۰۰ در بعضی مواقع که بیش تر در صورت عدم تمکین مالک از پرداخت وجوهات شهرداری می باشد از مهندسان شکایت انتظامی به عمل می آورد .

برگزاری پنجمين دوره آموزشي چك ليستهاي معماري


رويكرد دوم : وقوع حادثه ( جانی یا مالی )
در این جا نیز مهندس به علت عدم مستند سازی و گزارشات به موقع و درست و نیز عدم ابلاغیه های قانونی متهم می شود.
جنتی پور یاد آور شد : مهندسان ناظر با آگاهی وتسلط بر مبانی حقوقی حرفه خود ، وبا دانستن اختیارات وسیع قانونی که در اختیارشان قار داده شده در جهت اصلاح وضعیت جاری ساخت وساز اقدام نمایند وجایگاه واقعی خود را در جامعه پیدا نمایند .
او گفت : امیدوار هستم سازنده گان محترم نیز با آشنایی از تعهدات خود و مشکلات و مسئولیت هایی که بعهده مهندسینشان می باشد با این قشر فریخته همکاری لازم را به عمل آورند.
جنتی پور تاکید کرد: با بررسی تعداد زیادی از پرونده های قضایی منجر به حادثه خواهیم دید بیش تر جبران تقصیر با مالک زمین می باشد که آن نیز بخاطر عدم آشنایی با مقررات ملی و مباحث ایمنی می باشد / چه خوب است مهندسان به کمک مالکین و سازنده گان از عهده این مسیولیت خطیر بخوبی برآیند .
به گفته وی، تنها ابزار مهندس برای عمل به تعهداتش، قلم اوست. مهندس ناظر با ذکر موارد مختلف در گزارشات مرحله ای و دستور کارها، بار قانونی سنگینی بعهده مالک، مجری و یا شهرداری قرار میدهد. لذا، وی می بایست این ابزار ارزشمند را خوب بشناسد و نحوه کاربرد آن را بخوبی بیاموزد.
با بررسی بالغ بر پنجاه مورد از ثبت گزارشات مهندسان معمار در سازمان نظام مهندسی استان به این نتیجه می رسیم که اما از این قلم اکثرا بسوی خودش نشانه گرفته که نشان از عدم آموزش صحیح ایشان در امر گزارش نویسی است و خسارت این اسلحه به سازنده نیز تبعات بسیاری بهمراه داشته است.
از جمله مهم ترین وظایف مهندس ناظر ابلاغ دستورکار در مراحل مختلف عملیات ساختمانی است در حالی که که مهندس ناظر هیچ گونه نیروی اجرایی ندارد و در عین حال مسوولیت ها و اختیارات بسیار گسترده ای توسط قانون به او سپرده شده است.
در ادامه جنتی پور، در مورد مهارت های مستند سازی وگزارش نویسی صحیح واهمیت ترتیب ومبالات مطالب کاملی را گوش زد كرد و کرد و نمونه اي از گزارشهای مرحله ای نظارت ونمونه ابلاغیه ها و آموزش صحیح آن و شرح ماده (نود و نود و یک)آیین نامه اجرائی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان (نود و نود و یک) آموزش فنون لایحه نویسی در شورای انتظامی را ارائه كرد .
قابل ذكراست : شركت كنندگان در این دوره از امتياز تمديد پروانه اشتغال بهره مند خواهند شد.
منبع : سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

سوالات آزمون نظام مهندسی برق اسفند ۹۶

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۶ آبان ۹۶
1047 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0