گردهمایی الزامات پدافندغیرعامل در حوزه معماری و شهرسازی گردهمایی

گردهمایی الزامات پدافندغیرعامل در حوزه معماری و شهرسازی برگزار گردید

گردهمایی الزامات پدافندغیرعامل در حوزه معماری و شهرسازی با حضور معاونت عمرانی استانداری خوزستان، مدیر کل پدافند غیرعامل استانداری خوزستان، مدیر مسکن و ساختمان راه و شهرسازی، سرپرست اداره نظام مهندسی، مقررات ملی ساختمان و توسعه فناوریهای نوین ساخت اداره کل راه و شهرسازی خوزستان با همکاری نظام مهندسی ساختمان خوزستان، استانداری خوزستان و دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز برگزار گردید.

کد خبر: 960815003 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۵ آبان ۹۶ - ۸:۰۸ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان ، گردهمایی الزامات پدافندغیرعامل در حوزه معماری و شهرسازی با حضور معاونت عمرانی استانداری خوزستان، مدیر کل پدافند غیرعامل استانداری خوزستان، مدیر مسکن و ساختمان راه و شهرسازی، سرپرست اداره نظام مهندسی، مقررات ملی ساختمان و توسعه فناوریهای نوین ساخت اداره کل راه و شهرسازی خوزستان با همکاری نظام مهندسی ساختمان خوزستان، استانداری خوزستان و دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز برگزار گردید.گردهمایی الزامات پدافندغیرعامل در حوزه معماری و شهرسازی

 

گردهمایی الزامات پدافندغیرعامل در حوزه معماری و شهرسازی

گردهمایی الزامات پدافندغیرعامل در حوزه معماری و شهرسازی

گردهمایی الزامات پدافندغیرعامل در حوزه معماری و  شهرسازی برگزار گردید

در آغاز این گردهمایی بهناز بابایی مراد، مدیر گروه ارشد مدیریت شهری دانشگاه آزاد اسلامی، بیان داشت: گردهمایی های علمی صرفا جایی برای اهدا و جایزه گرفتن نیست، نخستین ویژگی این محافل که گردهمایی یا هم اندیشی یا سمینار گفته میشوند با هم اندیشیدن و تبادل نظر کردن در یافته های جدید و کم تر دیده شده و به اشتراک گذاشتن آنها با دیگر همکاران و متخصصین است.
بابایی مراد عنوان کرئد: خصلت اصلی آنها ایجاد فضایی برای گفتگو و ارائه دیدگاهها در جمعی از متخصصان و صاحب نظران است و هرچه بیش تر از این دست سمینارها برگزار گردد باز هم کافی نخواهد بود.
وی ادامه داد: انتشار کتاب، مجله و روزنامه بی فایده و غیرآموزنده است چون گره ای از مشکلات عدیده شهرسازان باز نمی کند، بلکه بهتر است با هم بنشینیم، بیاندیشیم و سخن بگوییم و با استقبال هرچه بیش تر از برگزاری اینگونه محافل علمی- تخصصی و حرفه ای، از مقابله با رشد آزاد اندیشی دوری کرده و دست برداریم.
با در نظر گرفتن پدافند غیرعامل، شهرها را از آسیب‌ ها مصون کنیم
مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خوزستان با اشاره به این که پدافند غیرعامل بدنبال مصونیت‌ سازی است، اظهار داشت: با رعایت ضوابط پدافند غیرعامل، شهرها و مردم را در برابر آسیب ‌ها و تهدیدات طبیعی و غیرطبیعی مصون‌ سازی کنیم.
محمد حری در گردهمایی الزامات پدافند غیرعامل در شهرسازی و معماری افزود: امروز با رشد فرآیند جمعیت در شهرها روبرو هستیم، بدنبال این افزایش جمعیت، شهرها و شهرنشینی نیز افزایش خواهد یافت. این افزایش شهرنشینی که در همه جای دنیا و بخصوص در کشورهای درحال توسعه، قابل مشاهده است، علاوه بر این که فرصت‌ هایی را برای ما ایجاد می‌ کند، می‌ تواند سبب ایجاد تهدیدهایی هم گردد.
حری ادامه داد: این توسعه جوامع شهری سبب شده است شهرها به سمت مراکز پرخطر گسترش پیدا کنند. در این مراکز پرخطر ممکن است بلایای طبیعی برای شهرها روی دهد. امروزه آسیب‌ های طبیعی بمراتب بیش تر از گذشته شده است. تراکم جمعیت در مناطقی که استانداردهای لازم را از نظر شهرسازی برای اسکان جمعیت ندارند، سبب می‌ شود بدون هیچ تهدید خارجی در معرض تهدید های طبیعی قرار داشته باشیم که نمونه‌ آن حادثه ‌ای که در روز‌های گذشته در منطقه منبع آب در اهواز و خرابی ‌هایی که سقوط یک تخته سنگ در این منطقه ایجاد کرد، می ‌باشد. در این منطقه هشتصد و هجده واحد در معرض خطرات طبیعی قرار دارند. اتفاق ‌هایی همچون منبع آب، انفجار واحدها و غیره را مدام در مناطق مختلف از طریق فضای مجازی می ‌بینیم.

گردهمایی الزامات پدافندغیرعامل در حوزه معماری و شهرسازی


وی ادامه داد: پدافند غیرعامل چیزی جز استفاده از دانش ‌های تخصصی نیست. بعنوان یک شهرساز و معمار، یکی از الزاماتی که باید در طراحی سازه‌ها یا دادن یک طرح توسعه ارائه شده در نظر گرفت، پدافند غیرعامل است. در سراسر دنیا در گذشته زمانیکه یک شهر ساخته می‌‌ شد متناسب با تهدیدات دوره خود، برای شهروندان مسائلی همچون برج و بارو در نظر گرفته می‌ شد. امروزه نیز با توجه به تهدیدات طبیعی یا تهدیدات غیر طبیعی و خارجی باید توجه داشته و تمهیداتی برای آن‌ ها در نظر بگیریم.
مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خوزستان خاطر نشان کرد: امروزه متناسب با شهرسازی مدرن باید به تهدیدات طبیعی و تهدیدات غیر طبیعی و انسان‌ ساز توجه کرد. نوع تهدیدات تغییر کرده است. امروزه جمعیت شهری به سمت ایجاد یک شهر هوشمند حرکت می‌ کند. این مساله علاوه بر این که می‌ تواند یک فرصت باشد، یک تهدید نیز هست. همان طور که در بهمن و اسفند سال گذشته دیدیم وابستگی زیرساخت‌ های ما به برق سبب شد، شهر یک روز کامل بحالت تعطیل در بیاید.
حری با اشاره به این که پدافند غیرعامل بدنبال مصونیت ‌سازی است، یاد آور شد: اتفاقی که در اهواز روی داد به علت عدم توجه دوره‌ های گذشته به پدافند غیرعامل بود. پدافند غیرعامل موضوعی خارج از طرح‌ ها و پروژه‌ ها نیست. در اهواز تا چه اندازه ضوابط شهرسازی طبق پدافند غیرعامل اجرا می ‌شود. منطقه منبع آب، یک منطقه حاشیه‌ ای اهواز است. البته جای سوال دارد که در سال‌ های قبل چرا شهرداری برای ایمن‌ سازی این منطقه اقدام نکرده است؟ توجه به پدافند غیرعامل می‌ تواند ما را در برابر آسیب ‌ها مصون کند. باید در طراحی ‌های شهری بمسایلی همچون پارکینگ و… بدرستی توجه کرده و پدافند غیرعامل را رعایت کنیم.
وی مطرح کرد: ضوابط موجود پاسخ گوی شرایط ما نیستند. تصور کنید اتفاقی بیافتد و ما بخواهیم اهواز را تخلیه کنیم، آیا اینکار ممکن است؟ نظام مهندسی در سال‌ های اخیر بدنبال اجرای مبحث بیست و یک مقررات ملی ساختمان بوده است. با وجود ابلاغ این مبحث، گله ‌مند هستیم که چرا مبحث بیست و یک هنوز در اهواز اجرایی نشده است. وزارت راه و شهرسازی نیز الزامات پدافند غیرعامل را در طرح‌ های حوزه شهرسازی ابلاغ کرده است.
مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری خوزستان گفت: در مرداد ماه گذشته دیدیم که نشت گاز کلر در دزفول موجب مسمومیت پانصد و نه نفر شد. کانون ‌های خطر خیلی به ما نزدیک هستند ولی به آن‌ ها توجهی نمی‌ کنیم. امیدوار هستم با اجرای پدافند غیرعامل در طرح ‌ها و پروژه‌ های شهرسازی، این مصونیت ‌سازی را بهتر انجام دهیم.
در هیچیک از طرح‌ ها، پدافند غیرعامل رعایت نشده‌ است
معاون عمرانی استاندار خوزستان افزود: در هیچیک از طرح‌ های هادی، جامع و تفصیلی ما طرح‌ های پدافند غیرعامل رعایت نشده است، در حالیکه با رعایت پدافند غیرعامل می‌ توانیم آسیب‌ ها را به حداقل برسانیم.
فرامند هاشمی ‌زاده با ابراز خوشنودی از ورود بخش خصوصی، تشکل‌ های صنفی و دانشجویان به بحث پدافند غیرعامل، گفت: خیلی خوشحال هستم که نظام مهندسی بدنبال برگزاری چنین همایش هایی در بحث پدافند غیرعامل شده است و درحال ایفای نقش خود در این حوزه است و تنها بعنوان یک ناظر عمل نمی ‌کند.
هامی زاده ادامه داد: رعایت پدافند غیرعامل یکی از مسایلی است که در طراحی ‌های شهری خیلی با اهمیت است. در پدافند آیا مساله، تنها جنگ و دشمنی است؟ بنظر من با این پیشرفتی که در تکنولوژی ایجاد شده است، هیچ جا دیگر از مساله پدافند و مشکلات ناشی از آن در امان نیست. انسان می ‌تواند با ایجاد تدابیر، آسیب ‌های ناشی از آنرا بحداقل برساند.
وی خاطر نشان کرد: یکی از کارهایی که در طرح ‌ها و پروژه‌ های ارائه شده باید در نظر گرفته شود، چگونگی کاهش و به حداقل رساندن آسیب‌ ها است. طراحی‌ های شهری و جانمایی شهرها یکی از نکاتی است که در پدافند غیرعامل در نظر گرفته می ‌شود. در طراحی شهری باید ایجاد یک امنیت و آرامش برای شهروندان در نظر گرفته شود. در شهرها هم باید از آسیب‌ ها جلوگیری شده و شرایط زندگی راحت انسان فراهم گردد که نقطه پیوند دهنده این موضوعات، پدافند غیرعامل است.
وی یاد آور شد: در هیچیک از طرح ‌های هادی، جامع و تفصیلی ما طرح ‌های پدافند غیرعامل رعایت نشده ‌اند. در بسیاری از کشورها به ‌جز کشورهای پیشرفته که برنامه‌ محور هستند، چندان به این نکته توجه نمی ‌شود. شهرسازی ما ملغمه‌ای از معماری و شهرسازی است. البته در اهواز جزیره‌ های شهری همچون نیوساید، امانیه و لشکرآباد را می‌ بینیم که هر یک از این مناطق، معماری خاص خود را دارند ولی هیچکدام با یک دیگر هم خوانی و همراهی ندارند. حتی در برخی مواقع نیز پاسخ‌ گوی نیاز طبیعی و دفاعی منطقه نیز نیستند.
معاون عمرانی استاندار خوزستان ادامه داد: یک منطقه شهری برای دفاع از نشاط و شادابی انسان ساخته می‌ شود که در مناطق شهری ما به این مساله توجه نمی ‌شود. نکته دیگری که باید به آن توجه گردد فضای سبز است؛ فضای سبز جایی برای تلطیف فضای شهری است ولی واقعا فضای سبز ما چه شرایطی دارد؟ مهندسین و دانشگاهیان باید با طرح موضوعاتی هدایت‌ گر تلاش کنند تصمیم‌ گیران را مجاب کرده که این طرح‌ ها را اجرا کنند.
وی افزود: پدافند قبل از آفند است. آفند زمانی است که به دشمن حمله می‌ کنیم و حرکت او را کند می‌ کنیم، ولی پدافند باعث می‌ شود کم ترین ضرر و زیان را داشته باشیم. با توجه به آفندی که بر ما وارد شده و تکنولوژی که تا این حد پرسرعت است و سبب می‌ شود روابط انسان‌ ها و عواطف کم رنگ گردد که در این بین یک گسیختگی ایجاد کرده و هسته ‌های گسترده خانواده‌ ها را که در گذشته سبب تسکین فرد و پر کردن عواطف او می‌ شدند، کوچک کرده است و این هسته ‌های خانوادگی به سمت انفرادی شدن گرایش پیدا کرده‌ اند. نظام شهری ما باید در جهتی حرکت کند که بتواند جایگزین این هسته‌ ها شده و محیطی با انس، الفت و مناسب زندگی برای انسان ‌ها فراهم کند. پدافند یک مساله جامع، مهم و سیاسی است. در طرح ‌های شهرسازی نیاز به چنین تدابیر و طرح‌ هایی داریم تا بتوانیم یک محیط مناسب شهری ایجاد کنیم.
در خاتمه این همایش دکتر فتح الله شمسایی که دارای دکترای راهبردی پدافند غیرعامل از دانشگاه دفاع ملی، مشاور سازمان پدافند غیرعامل کشور و مدرس دانشگاه صنعتی مالک اشتر است به آموزش پدافند غیرعامل در زیرساختهای شهری پرداخت.
منبع : سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کانال تلگرام نظام مهندسی خراسانشمالی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۵ آبان ۹۶
2733 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0