ابطال پروانه اشتغال به کار رئیس سازمان نظام مهندسی تهران ریاست سازمان نظام مهندسی استان تهران خبر داد:

غیر متخصص‌ ها، آفت ساخت و سازها شده ‌اند

ریاست سازمان نظام مهندسی استان تهران در حاشیه آئین امضای تفاهم نامه مشترک با سازمان پیش گیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان این که نود درصد ساختمان‌ های ساخته شده در کشور توسط افراد بدون صلاحیت فنی در این زمینه ساخته می‌ شود گفت که بسیاری از مشکلات ما در بخش ساخت و ساز از این موضوع ناشی می‌ شود.

کد خبر: 960720002 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۲۰ مهر ۹۶ - ۷:۲۷ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی، ریاست سازمان نظام مهندسی استان تهران در حاشیه آئین امضای تفاهم نامه مشترک با سازمان پیش گیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان این که نود درصد ساختمان‌ های ساخته شده در کشور توسط افراد بدون صلاحیت فنی در این زمینه ساخته می‌ شود گفت که بسیاری از مشکلات ما در بخش ساخت و ساز از این موضوع ناشی می‌ شود.غیر متخصص‌ ها، آفت ساخت و سازها شده ‌اند

غیر متخصص‌ ها، آفت ساخت و سازها شده ‌اند

غیر متخصص‌ ها، آفت ساخت و سازها شده ‌اند

غیر متخصص‌ ها، آفت ساخت و سازها  شده ‌اند

مهندس حسن قربان خانی در پاسخ به سوالی در مورد نحوه نظارت سازمان نظام مهندسی بر روند ساخت و ساز با اعلام این نکته بیان کرد: ساختمان محصول یک فرایند است. این که ما بگوییم صرفاً یک بخش فنی مثل نظام مهندسی متولی همه امور است، تلقی درستی نیست. بخش طراحی و نظارت ساختمان در اختیار ماست و صدور پروانه و مجوزهای دیگر در اختیار سازمان‌ های دیگر است.
قربانخانی در مورد متولی اصلی اجازه ساخت به افراد بدون تخصص هم افزود: متولی یک بخش عمده همین اتفاق مسئولین شهری هستند که اجازه می‌ دهند کسانی در این شهر و دیگر شهرها ساختمان بسازند که صلاحیت ندارند. این پرسش اساسی ماست و اتفاقاً آماده‌ایم که دوستان دیگر هم در همین زمینه پاسخ گو باشند.
قربانخانی ادامه داد: در بخش نظام مهندسی، سال گذشته هفده هزار بازدید از ساختمان‌ های در دست ساخت و گودبرداری‌ ها انجام داده‌ ایم. مهندسین را کنترل می‌ کنیم و هزاران نقشه ساختمان‌ هایی که در شهر تهران بنا می‌ شود را مورد نظارت قرار می ‌دهیم. بارها هم ایراد گرفته ‌ایم و برای اصلاح آن سعی کرده‌ایم و در جهت ترویج مقررات ملی و آموزش مهندسین ده‌ ها هزار نفر- ساعت آموزش برگزار کرده‌ ایم.
ریاست سازمان نظام مهندسی استان تهران گفت: مفهومش این نیست که در نظام مهندسی ایراد نداریم اما بخش ساخت و ساز محصول فرایندی است که یک جزء آن نظام مهندسی است و متأسفانه معمولاً مورد بی‌ مهری قرار می ‌گیرند. بهر جهت این همه ساختمان‌ های عریض و طویلی که در این شهر و کشور ساخته شده، جاده ‌ها، راه ‌ها و پل‌ ها محصول دست همین مهندسین است. حالا ممکن است در جایی هم نقطه ضعفی باشد که همه باید سعی کنند اصلاحگرد. ولی بطور مشخص در بخش ساخت و ساز در هیچ جای دنیا سراغ ندارید که امروز یک نفر برود پروانه بگیرد و بدون داشتن فاکتورهای لازم آغاز بکار کند. این آفت ساختمان ‌سازی در کشور است و تا روزی که برطرف نگردد بنظر نمی‌ رسد که خیلی از موضوعات دیگر هم اتفاق بیفتد.
قربانخانی تصریح کرد: مهندسین ناظر نظارت می‌ کنند، مسئولیت هم دارند، تعهدات لازم و قانونی را هم انجام می‌ دهند، ولی بنظر می ‌رسد خیلی‌ های دیگر که باید به مسئولیت ‌شان عمل بکنند، در این زمینه توجه نمی‌ کنند.
او با اشاره به نظارت ‌های مستمری که در زمینه پیش گیری از تخلفات صورت می‌ گیرد، تاکید کرد: مهندسین تنها در حدود سه درصد ساخت و سازها ممکن است تخلفاتی داشته باشند که به آن نیز رسیدگی می‌ شود.
تخلفات ساخت و ساز را گزارش می ‌دهیم، توجه نمی‌ کنند

غیر متخصص‌ ها، آفت ساخت و سازها شده ‌اند

وی خاطر نشان ساخت
وی خاطر نشان کرد: هر ساله هزاران دستور توقف از طرف مهندسین ما صادر می ‌شود، اما به آن توجهی نمی گردد. ما که ضابط قضایی نیستیم. اهرمی داریم به اسم گزارش، مهندسین ما به شهرداری گزارش می‌ دهند که این کار را متوقف کنید اما متوقف نمی‌ شود. اساساً وقتی درصد خیلی زیادی از بودجه در همه شهرهای ما از طریق تخلفات ساختمانی و فروش تراکم تأمین می ‌شود شما توقع دارید مهندسین چه کار کنند؟ مهندسین تنها وظیفه ‌ای که دارند و در قوانین عنوان شده این است که بمرجع صدور پروانه گزارش دهند. ما این را بطور مداوم انجام می ‌دهیم. من می‌ توانم صدها مکاتبه سازمان نظام مهندسی را با شهرداری نشان دهم که خواسته ‌ایم گود پرخطر یا ساختمانی را متوقف کنند. در بعضی موارد همکاری شده و در برخی موارد هم نه.
قربانخانی با اشاره به این که از چهل نوع بلایای طبیعی سی و دو مورد در ایران رخ داده است، افزود: ما در کشوری زندگی می ‌کنیم که مستعد بروز انواع حوادث و بلایای طبیعی و غیرطبیعی است. لذا باید برای این بحران‌ ها برنامه ‌ریزی کرد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران یاد آور شد: در سازمان نظام مهندسی به موضوع آمادگی در مقابل بحران‌ ها توجه ویژه داریم که بدین ترتیب در بودجه سال نود و شش اعتبار خوبی را برای ارتقای سطح آگاهی اختصاص داده‌ایم چرا که آموزش و آگاهی به بالاتر رفتن سطح توانمندی در مقابل حوادث کمک زیادی می‌ کند.
وی با تاکید بر این که این سازمان صد و چهارده هزار عضو دارد، گفت: سی درصد مهندسین عضو سازمان نظام مهندسی در تهران هستند و با تخصص‌ های مختلف جمعیت بالقوه خوبی در جهت کمک به آموزش و توانمند سازی شهروندان در مقابل حوادث محسوب می ‌شوند.
جای خالی بیمه تضمین کیفیت و شناسنامه فنی
قربانخانی یکی از خلأهای موجود در زمینه ساخت و ساز در کشور را بیمه تضمین کیفیت و شناسنامه فنی دانست و اظهار داشت: اگر شهرداری تهران طبق مقررات این بیمه پایان‌ کار را صادر نکند این بیمه به بهره بردار ارائه شده و تضمینی برای ساختمان احداث شده بحساب می‌آید.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در خاتمه با اشاره به امضای تفاهم نامه با سازمان مدیریت بحران ادامه داد: امیدوار هستیم بتوانیم در قالب این تفاهم نامه در بحث آموزش، توانمندی مردم مقابل بحران را ارتقا داده تا خسارات ناشی از حوادث و بحران‌ ها را به حداقل برسانیم.
تجربه آواربرداری ساختمان ‌های بلند را نداریم
دکتر احمد صادقی ریاست سازمان پیش گیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز با اشاره بظرفیت بزرگ جامعه مهندسین و سازمان نظام مهندسی استان تهران، عنوان کرد: باید از این ظرفیت در مواقع بحران استفاده گردد. حوادث مختلف نشان داده که ما در زندگی شهرنشینی جدید با ساخت بلند مرتبه‌ ها تجربه آواربرداری فنی از آوارهای مختلف را نداریم. حادثه پلاسکو تلنگری به ما زد، در نتیجه نیاز است متخصصان آموزش ببینند و تیم‌ های ویژه را برای زمان وقوع حادثه تربیت کنیم.
صادقی در مورد تفاهم نامه امضا شده گفت: طبق تفاهم نامه همکاری میان سازمان پیش گیری و مدیریت بحران شهر تهران و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران توانمندی و ظرفیت آمادگی شهر تهران در رویارویی با حوادث با استفاده از ظرفیت این ۲ سازمان ارتقا می ‌یابد.
صادقی با بیان این که سازمان نظام مهندسی ظرفیت‌ های بالقوه و بالفعل زیادی برای استفاده در زمینه ایمن‌ سازی شهر دارد، تاکید کرد: متأسفانه شاهدیم که از ظرفیت ‌های بالقوه این سازمان کم تر استفاده گردیده است.
او با تاکید بر این که در نگاه کلی به شهرها، توجه به ایمنی ساختمان بعنوان سرپناه شهروندان از ضروریات محسوب میشود، افزود: افزایش روز‌افزون تغییرات اقلیمی در شهرها ضرورت توجه ویژه به ایمنی مسکن را پراهمیت ‌تر می‌ کند.
به گفته او رویکرد جهانی مدیریت بحران تا پیش از سال دو هزار و پنج میلادی عمدتاً برمبنای مقابله با حوادث بود ولی از سال ۲۰۰۵ به بعد موضوع مقاوم‌ سازی ابنیه مورد توجه قرار گرفته و پس از کنفرانس سندای در ژاپن تا سال۲۰۳۰ ضرورت هدایت جامعه بسوی تاب ‌آوری بیش تر مورد توجه قرار گرفته است.
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: برای رسیدن به جامعه تاب آور در مقابل حوادث و بحران‌ ها نیازمند تلفیق دانش مدیریت بحران و دانش مهندسی هستیم که درصورت عدم تحقق این همکاری شاید نیل به جامعه تاب آور امکانپذیر نباشد.
وی خاطر نشان کرد: یکی از کمبود هایی که بعد از حادثه پلاسکو مورد توجه قرار گرفت این بود که پروتکلی مبنی بر این که چه نوع اقدامی در حوادث این چنینی با سازه‌های بلند مرتبه باید صورت گیرد موجود نبود. هم چنین دستگاه‌ های تخصصی آواربرداری در کشور نیز تجربه مواجهه با آواربرداری از ساختمان ‌های بلند مرتبه را نداشتند. چرا که تنها تجربه ‌های ما زلزله‌ های گسترده در بم و ورزقان بود که اکثر ساختمان ‌ها ارتفاع بسیاری نداشتند.
نیم نگاه
اساساً وقتی درصد خیلی زیادی از بودجه در همه شهرهای ما از طریق تخلفات ساختمانی و فروش تراکم تأمین می‌ شود شما توقع دارید مهندسین چه کار کنند؟ مهندسین تنها وظیفه ‌ای که دارند و در قوانین عنوان شده اینست که به مرجع صدور پروانه گزارش دهند.
منبع : ایران

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

بسته طلائی آزمون نظام مهندسی برق

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۰ مهر ۹۶
929 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0