جلسه بانوان کارآفرین با حضور خانم آی نور کارآفرین برتر ترکیه کاهش اثرات بلایای طبیعی

هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی؛ مدیریت بحران،ایمنی و استاندارد

از مهم ترین مباحث دربحث کاهش اثرات بلایای طبیعی میتوان از مدیریت بحران، ایمنی و استاندارد نام برد. بحران پیشامدی است که به صورت ناگهانی و گاهی فزاینده رخ می‌ دهد و به وضعیتی خطرناک و نا پایدار برای فرد، گروه و یا جامعه می ‌انجامد.

کد خبر: 960719013 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۹ مهر ۹۶ - ۱۰:۳۸ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان قزوین،  از مهم ترین مباحث دربحث کاهش اثرات بلایای طبیعی میتوان از مدیریت بحران، ایمنی و استاندارد نام برد. بحران پیشامدی است که به صورت ناگهانی و گاهی فزاینده رخ می‌ دهد و به وضعیتی خطرناک و نا پایدار برای فرد، گروه و یا جامعه می ‌انجامد.هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی مدیریت بحران،ایمنی و استاندارد

هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی مدیریت بحران،ایمنی و استاندارد

هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی مدیریت بحران،ایمنی و استاندارد

هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی؛ مدیریت بحران،ایمنی  و استاندارد

بحران سبب به وجود آمدن شرایطی می‌ شود که برای حل کردن آن نیاز به اقدامات اساسی و فوق‌ العاده است. بحران‌ ها بر حسب نوع و شدت متفاوت هستند. بحران یک فشارزایی بزرگ و ویژه است که سبب در هم شکسته شدن انگاره‌ های متعارف و واکنش‌ های گسترده می ‌شود و آسیب‌ ها، تهدیدها، خطرها و نیازهای تازه‌ای بوجود می‌ آورد.
با این تعریف از بحران می توان ویژگی این واقعه را به سه بخش تقسیم کرد :
معمولاً غیر قابل پیش‌ بینی است (یعنی نمی ‌توان پیش ‌بینی کرد که کی و در کجا اتفاق می ‌افتد) ولی معمولاً غیرمنتظره نیست.
بیش تر یک وضعیت اضطراری و آنی است تا یک حالت ماندگار
پویا و متغیراست
امروزه عمده ترین نقاط ضعف مدیریت بحران عدم هماهنگی و همکاری سازمان ها ، کمبود ضوابط و مقررات جامع و مانع و پراکندگی و نا کافی بودن قوانین و مقررات موجود ، محدودیت منابع مالی است، ولی خوشبختانه نقاط قوت زیادی هم وجود دارد که خود شامل تجارب مفید در مدیریتها بحران و روحیه تعاون و نوع دوستی در جامعه و مشارکت خوب و ارزشمند مردم و سازمان های NGO هم چون جمعیت هلال احمر است که میتوان با مرتفع نمودن نقاط ضعف و توجه بیش تر به نقاط قوت راه را برای عملکرد هر چه بهتر و قوی تر در امر مدیریت بحران هموار کرد . باید تهدیدها و فرصتها را بخوبی شناخت و خود را برای مقابله با تهدیدها و استفاده از فرصت ها آماده ساخت.
سایه شوم بیتفاوتی و غفلت اکثر مردم در قبال اجرا شدن ایمنی و استاندارد ساختمان ‌ها و تجهیزات درون آن جانشان را هر لحظه به سمت حوادث طبیعی مانند زلزله برده و خواهد گرفت. حادثه هیچوقت خبر نمی‌ دهد و کشور ما بعنوان یکی از حادثه خیز ترین کشورهای جهان، در معرض بسیاری از بلایای طبیعی قرار دارد که دلیل اصلی بروز خسارت جانی و مالی زیادی از این حوادث طبیعی بر اساس بررسی تجارب حاصل شده در کشور ما، نامقاوم بودن سازه‌ها و عدم رعایت ایمنی غیره سازه، عدم آمادگی و تمرین مردم برای مقابله با حوادث طبیعی گزارش شده است.

هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی مدیریت بحران،ایمنی و استاندارد

نقش سازمانهای نظام مهندسی ساختمان در این میان در برابر نا مقاوم بودن سازه‌ها میباشد . احوالات بناهای سرزمین ما این روزها از ۲ حالت خارج نیست، یا درگیر بناهای فرسوده و نیازمندی آن‌ ها برای بازسازی هستیم و یا شاهد ساخت و سازهای غیر مجاز و غیر اصولی و بدون رعایت اصول ایمنی سازه و برپایی آن در مکان‌ هایی نادرست.
کوتاهی در راستای استاندارد سازی/ هر فرد مسئول کنترل استاندارد: همینکه بحرانی رخ می ‌دهد همه افراد جامعه حساس می‌ شوند اما وقتی از عمر بحران می ‌گذرد دیگر غبار فراموشی ذهن جامعه را در بر می‌ گیرد و حساسیت نسبت به بهبود شرایط از میان می‌ رود، در ساخت و سازها هر کسی بالاخص صاحب ملک باید قبل از هر مسئولی ناظر کنترل استاندارد باشد اما متاسفانه در حال حاضر مردم نسبت به اجرا شدن ایمنی و استاندارد در سازه ساختمانشان بی اهمیت هستند.
ایمنی غیر سازه اولویت دوم: مقاوم بودن سازه‌ها و ساخت و ساز مجاز و استاندارد نخستن اولویتی است که می ‌تواند میزان خسارت جانی و مالی را به حداقل برساند که پس از اجرا شدن نخستین اولویت، دومین اصلی که خبری از آن در اکثر منازل و ساختمان ‌های ما وجود ندارد، ایمنی غیر سازه است که شامل چید مان وسایل خانه می‌ شود، چرا که تجارب نشان داده ‌اند فردی از زلزله در امان مانده اما قاب عکسی بالای تخت او را مجروح کرده است، پس در چیدمان وسایل ساختمان خود ایمنی را رعایت کنیم.
آمادگی و آموزش مقابله با حوادث طبیعی: از آن جاییکه حادثه هرگز خبر نمی ‌دهد ما باید همیشه در حال آماده باش شبانه روزی برای مقابله با بلایای طبیعی باشیم، بطوریکه علاوه بر نجات جان خود از اعضای خانواده نیز مراقبت کرده و حافظ جان آن‌ ها بوده و بعنوان یک نیروی امداد ایفای نقش کنیم.
منبع : سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کتاب آمادگی آزمون نظام مهندسی برق

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۹ مهر ۹۶
1558 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0