واگذاری اخذ پنج درصد از حق الزحمه نظارت مهندسان به اختیارات مجامع استانی مدیرعامل آتش‌ نشانی شهرداری ایلام

زنگ خطر آتش‌ نشانی ایلام برای نظام مهندسی

مدیرعامل آتش‌ نشانی شهرداری ایلام بیان کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان باید پیش از فرستادن نقشه‌ ها به شهرداری و آتش‌ نشانی نسبت به کنترل دقیق نقشه‌ ها اقدام کرده و نیز در حین اجرای ساختمان تا مرحله پایانکار بر موارد هشتاد و نه بند ایمنی ساختمان نظارت کند.

کد خبر: 960718011 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۸ مهر ۹۶ - ۱۱:۴۳ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی، مدیرعامل آتش‌ نشانی شهرداری ایلام بیان کرد: سازمان نظام مهندسی ساختمان باید پیش از فرستادن نقشه‌ ها به شهرداری و آتش‌ نشانی نسبت به کنترل دقیق نقشه‌ ها اقدام کرده و نیز در حین اجرای ساختمان تا مرحله پایانکار بر موارد هشتاد و نه بند ایمنی ساختمان نظارت کند.زنگ خطر آتش‌ نشانی ایلام برای نظام مهندسی

زنگ خطر آتش‌ نشانی ایلام برای نظام مهندسی

زنگ خطر آتش‌ نشانی ایلام برای نظام مهندسی

زنگ خطر آتش‌ نشانی ایلام برای  نظام مهندسی

حبیب شریفی گفت: وقتی کارشناسان آتش ‌نشانی پایانکار یک ساختمان را به علل ایمنی تایید نمی‌ کنند در حالی که ناظران نظام مهندسی مهر تایید خود را بر پایانکار زده اند این پرسش پیش می ‌آید که چرا نظام ‌مهندسی ندیده همه‌ چیز را تایید می ‌کند؟
وی ادامه داد: آتش ‌نشانی یکی از سازمان‌ های مهم و موثر در حوزه امداد و نجات است و شرح وظایف کاملاً مشخصی دارد و حوزه فعالیت و اقدامات این سازمان شهری است ولی طبق نیاز خارج از محدوده ‌ی شهر هم خدمات ارائه می‌ کند.
پلاسکو، شناسنامه‌ ی ایثارگری آتش‌ نشانان
شریفی با اشاره به این که مهم ‌ترین و نقطه ‌ی عطف وظایف این دستگاه حفظ و نگهداری از اموال و جان مردم در مقابل آتش سوزی است، گفت: حادثه پلاسکو خدمات، ایثارگری‌ ها و ازخود گذشتگی‌ های آتش‌ نشانان را نشان داد در موقع حوادث و آتش‌ سوزی همه افراد از خطر فرار می ‌کنند ولی آتش‌ نشانان به مبارزه با آتش می ‌روند و از جان خود می ‌گذرند تا جان مردم در سلامت باشد.
صد و هتاد و پنج هزار نفر جمعیت / سه پایگاه و پنجاه و هفت آتش ‌نشان
وی با بیان این که مهم ‌ترین ابزار یک مجموعه امدادی وسایل و تجهیزات است، عنوان کرد: بر اساس اصول به ازای هر چهل و پنج تا پنجاه هزار نفر ، باید یک پایگاه آتش ‌نشانی فعال باشد ولی در شهر ایلام با جمعیت صد و هشتاد و پنج هزارنفر سه پایگاه آتش‌ نشانی با پنجاه و هفت نفر پرسنل وجود دارد.
مدیرعامل آتش ‌نشانی شهرداری ایلام تصریح کرد: تلاشهای خوبی برای به ‌روز و کامل کردن تجهیزات آتش‌ نشانی صورت گرفته است ولی تا نیل به نقطه مطلوب فاصله داریم و برغم کاستی‌ های موجود خدمات ‌رسانی به مردم متوقف نشده است.
آتش‌نشانی ایلام نردبان پنجاه و دو متری امدادی ندارد / ناوگان آتش‌ نشانی ایلام مطلوب نیست
وی افزود: متاسفانه نردبان و بالابر برای ارتفاعات بلند و ساختمان‌ های بلند مرتبه نداریم ولی در سال گذشته پانصد میلیون برای بالابر دویست متری تأمین‌ و این امکان به کمک آتش‌ نشانان آمد و هرچند استاندارد لازم را ندارد ولی در صورت بروز حوادث میتوان از آن استفاده کرد.
شریفی تاکید کرد: نیازمند نردبان پنجاه و دو متری هستیم که تهیه ‌ی آن شش میلیارد تومان هزینه دارد و با توجه بوضعیت مالی شهرداری در حال حاضر قابل ‌خرید نیست.
وی خاطر نشان کرد: ازنظر ناوگان خودروی وضعیت مطلوبی نداریم ولی با سعی و رسیدگی به‌ موقع نگذاشتیم کمبود ماشین‌ آلات احساس گردد ولی نیازمند جدی تقویت امکانات در این زمینه هستیم.
ایستگاه چهارم آتش‌ نشانی ایلام راه‌اندازی می ‌گردد
وی با تاکید بر این که ایستگاه چهارم آتش‌نشانی در شهر ایلام در حال راه ‌اندازی است، عنوان کرد: زمین محل احداث مشخص شده و هفتصد میلیون توان اعتبار از محل مدیریت بحران استان برای آن مصوب گردیده که به ‌محض تخصیص کار ساخت آن انجام خواهد شد.
بطور متوسط روزانه پنج عملیات امداد انجام می‌ شود
مدیرعامل آتش نشانی شهرداری ایلام با اعلام این که روزانه به ‌طور متوسط پنج عملیات توسط پایگاه‌ های مستقردر سطح شهر انجام می ‌شود، یاد آور شد: در شش ماهه ‌ی اول سال جاری نهصد عملیات آتش ‌نشانی انجام‌ شد که از این تعداد صد و بیست و دو مورد با خسارت، دویست و هشت مورد آتش‌ سوزی بدون خسارت، پنجاه و شش مورد آتش‌ سوزی مزارع و کشاورزی، شانزده مورد منابع طبیعی و ما بقی هم دیگر حوادث بوده است.
بافت فرسوده شهر ایلام امداد رسانی را سخت کرده‌ است
شریفی، یکی از مشکلات را بافت فرسوده شهری دانست و ابراز داشت: فرسودگی و حادثه‌ خیز بودن ساختمان ‌ها مشکلی جدی است که نیازمند چاره‌ اندیشی است.
مدیرعامل آتش ‌نشانی استان ایلام با اشاره به این که نظام مهندسی بوظیفه ‌ی خود که نظارت مستمر است، توجهی نمی ‌کند، اظهار کرد: در اغلب موارد صرفاً از مهر تایید مهندسان ناظر ساختمان استفاده می گردد در حالی که ناظران اصلاً ساختمانی را که مثلا بر ساخت آن نظارت کرده‌اند نمی‌ دانند کجاست.
نظام مهندسی از صفر تا ۱۰۰ نظارت نماید
شریفی با تاکید بر این که بی ‌توجهی و بی‌ مسئولیتی نظام ‌مهندسی به یک معضل برای ارائه خدمات شهری ازجمله آتش ‌نشانی تبدیل‌ شده است گفت: سازمان نظام‌ مهندسی بیش ترین پول را از مردم می ‌گیرد ولی کم ترین خدمات ارائه می‌ دهد و باید از صفر تا صد اصلاً نظارت کند.

زنگ خطر آتش‌ نشانی ایلام برای نظام مهندسی


مدیرعامل آتش‌ نشانی استان ایلام افزود: نظام‌ مهندسی خودش باید نظارت کند ولی این‌ قدر نسبت وظیفه ‌ی خود بی ‌توجه است که صاحب ملک باید صد بار زنگ بزند یا حضوراً مراجعه کند تا شاید یکی بیاید و بر ساخت و ساز نظارت کند.
نظام مهندسی بر موارد هشتاد و نه بند ایمنی ساختمان نظارت کامل داشته باشد
وی ادامه داد: متاسفانه نظام‌ مهندسی برابر تبصره هفت ماده صد قانون شهرداری‌ ها که مهندسان ناظر ساختمانی مکلف‌ اند نسبت بعملیات اجرایی ساختمان که بمسئولیت آن ها احداث میشود از لحاظ انطباق ساختمان با نقشه‌ ها و محاسبات فنی نظارت مستمر کنند، بعضا توجه نمی ‌کنند که این امر سبب مشکلاتی برای سازمان آتش ‌نشانی که وظیفه ‌ی نظارت بر اجرای صحیح ساخت و سازها و الزامات ایمنی برابر مقررات ملی بعهده دارد به وجود آورده است.
شریفی اضافه کرد: سازمان مهندسی باید قبل از ارسال نقشه‌ ها به شهرداری و آتش‌نشانی نسبت به کنترل دقیق نقشه‌ ها اقدام کرده و نیز در حین اجرای ساختمان تا مرحله پایان کار موارد هشتاد و نه بند ایمنی ساختمان را نظارت کنند.
بی‌ توجهی نظام‌ مهندسی و چالش ‌های پیش‌روی آتش‌ نشانی
شریفی با اعلام این که وقتی مردم برای تأییدیه پایانکار به آتش ‌نشانی مراجعه می‌ کنند و به علل فنی مورد تایید کارشناسان آتش‌ نشانی قرار نمی ‌گیرد، می ‌گویند وقتی نظام‌ مهندسی تأیید کرده شما چرا تأیید نمی ‌کنید؟ و بهمین علت با انبوهی از مشکلات در این حوزه روبرو هستیم.
ایلام؛ نیازمند خط ویژه امدادی
وی گفت: ترافیک بالا در هسته مرکزی شهر و نبود خط ویژه برای تردد وسایل امداد نجات به خصوص آتش ‌نشانی را از مشکلات جدی ما در عملیات است.
وی با اشاره به این که اکنون خیابان تختی،طالقانی، سعدی جنوبی و شمالی و فردوسی شهر ایلام نیاز جدی به ایجاد خط ویژه امدادی دارد، یاد آور شد: اگر همکاری شهروندان نباشد نمی‌ توانیم بموقع به محل حادثه برسیم.
ستاد حوادث به آتش‌ نشانی توجه بیش تری کند
مدیرعامل آتش ‌نشانی استان ایلام افزود: هرچند ستاد بحران استان کمک ‌های متعددی به آتش‌ نشانی مرکز استان کرده ولی انتظار داریم این کمک‌ ها بیش تر شود تا بتوانیم به مردم خدمات بموقع انجام دهیم.
منبع : ایسنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

پاسخ تشریحی آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی طراحی اسفند ۹۶

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۸ مهر ۹۶
1193 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0