بزرگداشت روز مهندس در شیرازحضور کم رنگ بانوان ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس

برای بیش از پنجاه درصد مهندسان حوزه ساختمان سازی استان فارس کاری وجود ندارد

ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس با اعلام این مطلب بیان کرد: اکنون سی و چهار هزار مهندس عضو این سازمان هستند که از این تعداد شانزده هزار نفر پروانه کار دارند و سالیانه چهار هزار عضو جدید به سازمان اضافه می گردد.

کد خبر: 960704002 تاریخ انتشار: سه شنبه ۴ مهر ۹۶ - ۱:۵۵ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی، ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان فارس با اعلام این مطلب بیان کرد: اکنون سی و چهار هزار مهندس عضو این سازمان هستند که از این تعداد شانزده هزار نفر پروانه کار دارند و سالیانه چهار هزار عضو جدید به سازمان اضافه می گردد.برای پنجاه درصد مهندسان حوزه ساختمان سازی فارس کاری وجود ندارد

برای پنجاه درصد مهندسان حوزه ساختمان سازی فارس کاری وجود ندارد

برای پنجاه درصد مهندسان حوزه ساختمان سازی فارس کاری وجود ندارد

برای بیش از پنجاه درصد  مهندسان حوزه ساختمان سازی استان فارس کاری وجود ندارد

نامورچی با اشاره به افزایش روزافزون تعداد فارغ التحصیلین رشته های مهندسی ادامه داد: سالیانه تعداد زیادی دانشجو از دانشگاههای مختلف در رشته های مهندسی فارغ التحصیل می شوند که با توجه به نداشتن تجربه عملی با ورود به حرفه نمی توانند موفق عمل کنند. بهمین منظور برای آموزش عملی این افراد تفاهم نامه هایی را بمنظور برگزاری دوره های کارآموزی ویژه فارغ التحصیلین با وزارت راه و شهرسازی بسته ایم.
نامورچی گفت: با توجه به اینکه فارغ التحصیلین رشته های مهندسی سه سال بعد از اتمام دانشگاه می توانند وارد این حرفه شوند و این وقفه باعث می شود تا آنها آنچه را آموخته اند تا حدودی فراموش کنند، ما درصدد اجرای دوره های کارآموزی در طول این مدت هستیم.
وی با اشاره به کاهش ساخت و ساز و تاثیر آن بر کسب و کار مهندسین و نیز تعداد زیاد فارغ التحصیلین این حوزه تصریح کرد: اکنون سالیانه حدود سه میلیون متر مربع پروانه ساخت و ساز در شیراز صادر می گردد که بطور میانگین به هر کدام از مهندسان دویست تا سیصد متر ساخت و ساز میرسد، با توجه به این موضوع هر سال تنها کم تر از ده درصد مهندسان ساختمان دارای کار دائمی می شوند و از پنجاه درصد تنها برای تعدادی کار فراهم می گردد و بیش از پنجاه درصد از مهندسان حوزه ساختمان کاری ندارند.
نامورچی تاکید کرد: معتقد هستیم که سازمان نظام مهندسی بعنوان ضربه گیر در این حوزه عمل میکند تا هر کسیکه تقاضای کار دارد را برای مدتی در این سازمان ساماندهی کنیم و با توجه به این حجم کم کار چاره ای نداریم جز ارایه خدمات مهندسی در فضای رقابتی تا افراد طبق کیفیت کار و نوع خدماتی که ارایه می کنند فعالیت کنند.
وی در مورد رویکرد این سازمان در مورد بافت های فرسوده بویژه بافت تاریخی و فرهنگی شهر شیراز عنوان داشت: بافت های فرسوده شیراز به دو دسته تقسیم می شود؛ دسته اول بافت های فرسوده عادی هستند و دسته دوم بافت تاریخی و فرهنگی شهر که هم می تواند فرصت باشد و هم تهدید چرا که هویت شهر در این بافت نهفته است و با تخریب این بافت پیشینه شهر از بین میرود.
ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس مطرح کرد: از طرف دیگر ما می توانیم با سامان بخشی این بافت و جذب گردشگر به یک درآمد پایدار برای شهر دست یابیم ولی مشکل اصلی در مورد این بافت آنست که شیراز یک شهر زلزله خیز است و هر آن امکان وقوع یک زمین لرزه بزرگ در آن وجود دارد لذا نگه داری اینگونه بافت ها نیازمند عزم ملی است.

برای پنجاه درصد مهندسان حوزه ساختمان سازی فارس کاری وجود ندارد


وی با اشاره به اجرای قانون مقررات ملی ساختمان بعنوان یکی از فاکتورهای موثر در ارتقا کیفیت ساخت و ساز خاطر نشان کرد: بر اساس برآوردهای انجام شده عمر مفید یک ساختمان باید بیش از سی سال باشد ولی دلایل مختلفی در این زمینه تاثیر دارد از جمله مصالح استاندارد، کارگران ماهر، کارفرمایان، فروشندگان مصالح ساختمانی و قسمت های دیگر که هر کدام از آنها با مشکل روبرو باشد در کیفیت ساخت و ساز و عمر ساختمان ها موثر است.
وی یاد آور شد: یکی از راهکارهای ما در این زمینه پی گیری و تصویب طرح آموزش و بالا بردن سطح آگاهی کارفرمایان نسبت بوظایف و اختیاراتشان در قبال مقررات ملی ساختمان است و جهت تقویت زنجیره ساخت و ساز اقدام بعدی سازمان سعی در زمینه استفاده از کارگران ماهر در عرصه ساختمان است که در این ارتباط نیز تا به حال نشست هایی با وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی، سازمان فنی و حرفه ای و انجمن صنفی کارگران برگزار کرده ایم. هم چنین طرحی تهیه و اول مرداد ماه سال جاری در شورای فنی استان مطرح گردید که طبق آن قرار است با تشکیل کارگروهی ساز و کار اجرایی آن هم فراهم شود تا از این طریق با استفاده از کارگران ماهر و دارای کارت مهارت یکی دیگر از حلقه های گم شده حوزه ساخت و ساز تکمیل گردد.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس یکی دیگر از حلقه های گم شده حوزه ساخت و ساز را مصالح ساختمانی استاندارد نام برد و افزود: یکی از اقدامات دیگر ما در چرخه ساخت و ساز که با همکاری اداره کل استاندارد مدت هاست در حال پی گیری آن هستیم مشارکت در تبیین اولویت های گرداوری شده استاندارد ملی در حوزه ساخت و ساز، کنترل و کیفیت مصالح و فرآورده های ساختمانی و بهبود روند استانداردسازی آن هاست که در استحکام بنا و عمر مفید ساختمان و جلوگیری و کاهش خسارت ناشی از حوادث طبیعی نقش بسزایی دارد.
وی اظهار داشت : با توجه به اینکه صنعت ساختمان سازی بخش عمده ای از سرمایه ملی را دربرمی گیرد از اینرو در بیش تر کشورها عمر مفید ساختمان از اهمیت قابل توجهی برخوردار است که در ایران پایین بودن عمر مفید ساختمان ها یکی از چالش های مهم صنعت ساخت و ساز است. در این زمینه اصلاح شیوه های ساخت، رعایت اصول ایمنی، انتخاب درست مصالح با کیفیت و مرغوب، استفاده از نیروهای ماهر، گرداوری استانداردهای ملی و انجام بازرسی های دوره ای می تواند بر عمر مفید ساختمانها موثر باشد.
نامورچی با اشاره به ارتباط کیفیت ساخت و ساز با توسعه پایدار ابراز کرد: یکی از مباحثی که در مبحث نوزدهم قانون مقررات ملی ساختمان برآن تاکید شده به حداقل رساندن مصرف انرژی در ساختمان هاست ولی اکنون ساختمان سازی در کشور ما منطبق با شرایط اقلیمی و منطقه نیست و عدم توجه به این موضوع و استفاده از یک الگوی ثابت در اقلیم های متفاوت از جمله علل هدر رفت انرژی و نا پایداری ساختمان هاست این در حالیست که یکی از مفاهیم توسعه پایدار اینست که همزمان با رشد اقتصادی و توسعه صنعتی، مسائل زیست محیطی، کاهش مصرف انرژی و توجه به جنبه های اجتماعی نیز مدنظر قرار گیرد. وی گفت : ولی نکته دیگر در روند توسعه پایدار و بالا رفت سطح کیفیت ساخت و ساز استفاده از رویکرد یک پارچه و بازآفرینی شهری محدوده های ناکارآمد است که باید بدون گرفتن تصمیمات شتاب زده با در نظر گرفتن عدالت اجتماعی، ناپایداری و فقر موجود در این بافتها را بررسی و با مدیریت شهری مشارکتی و متکی به مردم این مناطق را پویا کرد.
نامورچی در مورد تاثیر این سازمان در بهبود و حرکت بسوی توسعه پایدار بیان کرد: یکی از وظایف ما فرهنگ سازی و ایجاد آگاهی در باره ایجاد شهر پایدار و آموزش آگاهی عمومی در مورد وضعیت محیط زیست است در حالیکه میزان مصرف انرژی در ساختمانهای ما چهار برابر استاندارد جهانی است و باید بجای افزایش تولید انرژی در زمینه هدایت مصرف انرژی اقدام گردد.
وی افزود : برای تحقق اهداف توسعه پایدار شهری باید نگاهی واقع گرایانه داشت و این موضوع باید بصورت عملیاتی در سیاست های کلان دولت قرار گیرد و برای آن برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت گرداوری گردد .
منبع : جماران

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کانال تلگرام نظام مهندسی تهران

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۴ مهر ۹۶
1166 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0