ادامه مجمع عمومی نوبت دوم نشست هم اندیشی

گزارش نشست هم اندیشی حول ارتقا کیفیت خدمات مهندسی مورخ بیست و نهم شهریور نود و شش

مورخ ۴ شنبه بیست و نهم شهریور نود و شش چهارمین نشست از سری جلسات هم اندیشی با صاحب نظران و پیشکسوتان سازمان، حول بالا رفتن سطح کیفیت خدمات مهندسی در محل سازمان برگزار شد، در شروع این نشست مهندس تاکی ضمن خوش آمدگویی به مدعوین به تشریح برنامه های هم اندیشی و هدف از تشکیل آن ها پرداخته و نتیجه برگزاری نشست های قبلی را مثبت ارزیابی و عنوان کر : موضوع خدمات مهندسی یکی از ارکان اصلی مباحث مهندسی است که در سازمان انجام می گردد و متاسفانه به عللی با یک سری مشکلات روبرو گردیده از جمله این که بجای کار مهندسی گروهی و تمرکز بر روی کیفیت به سمت انجام کارهای انفرادی روی پیدا کرده ایم البته در آغاز کار تشکیل دفاتر خدمات مهندسی بصورت گروهی و ۴ رشته ای بوده و بعد با یک سری اصلاحاتی به یک سری دفاتر تک رشته ای تبدیل شده اند.

کد خبر: 960702004 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲ مهر ۹۶ - ۶:۲۶ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان، مورخ ۴ شنبه بیست و نهم شهریور نود و شش چهارمین نشست از سری جلسات هم اندیشی با صاحب نظران و پیشکسوتان سازمان، حول بالا رفتن سطح کیفیت خدمات مهندسی در محل سازمان برگزار شد، در شروع این نشست مهندس تاکی ضمن خوش آمدگویی به مدعوین به تشریح برنامه های هم اندیشی و هدف از تشکیل آن ها پرداخته و نتیجه برگزاری نشست های قبلی را مثبت ارزیابی و عنوان کر : موضوع خدمات مهندسی یکی از ارکان اصلی مباحث مهندسی است که در سازمان انجام می گردد و متاسفانه به عللی با یک سری مشکلات روبرو گردیده از جمله این که بجای کار مهندسی گروهی و تمرکز بر روی کیفیت به سمت انجام کارهای انفرادی روی پیدا کرده ایم البته در آغاز کار تشکیل دفاتر خدمات مهندسی بصورت گروهی و ۴ رشته ای بوده و بعد با یک سری اصلاحاتی به یک سری دفاتر تک رشته ای تبدیل شده اند.گزارش نشست هم اندیشی حول ارتقا کیفیت خدمات مهندسی

گزارش نشست هم اندیشی حول ارتقا کیفیت خدمات مهندسی

گزارش نشست هم اندیشی حول ارتقا کیفیت خدمات مهندسی

گزارش نشست هم اندیشی  حول ارتقا کیفیت خدمات مهندسی مورخ بیست و نهم شهریور نود و شش

 

میدانیم که کار مهندسی یک کار گروهی است و ترجیحاً تشکلها و گروه های مهندسی میتوانند در این رابطه خیلی موثر باشند و کارها به شکل خیلی مطلوب انجام گردد بخصوص وقتیکه وارد پروژه هایی با متراژ بالا یا ارتفاع زیادتر میشویم بهمین علت از دوستان و سروران دعوت کردیم که در این ارتباط یک مقدار کمک فکری و راه کارهایی ارائه دهند تا بتوانیم شرایط را به شکل مطلوبی هدایت کنیم و جهتدهی امور را به سمتی ببریم که درخور و شایسته کارهای مهندسی است.

وی هدف از اختصاص دونوبت از نشست های هم اندیشی به موضوع افزایش کیفیت خدمات مهندسی را مبنی بر اهمیت آن اعلام و بیان کرد: متاسفانه هیچگونه هماهنگی بین دفاتر نیست و در اجرا هم هرکس کار خودش را انجام می دهد و بدون نقشه های اجرایی فاز دو، نظارت معماری را انجام می دهند ومهندس عمران هم کار نظارت خودش را انجام میدهد و بقیه مهندسان هم اگر به کارشان علاقه داشته باشند پی گیری میکنند .معمولاً در پروژه های گروه “ج” و “د” تا حدودی این مراحل انجام میشود ولی در گروههای “الف” و “ب” معمولا انجام نمیشود.

سپس وی از مهندسان حاضر در نشست خواست تا به بیان نظرات خود در مورد سیستم موجود بپردازند تا بتوان با هم فکری و مشارکت بیش تر به اصلاح و تقويت این سیستم پرداخت.

مهندسان حاضر در نشست نقطه نظرات و پیشنهادات خود را در جهت افزایش کیفیت خدمات مهندسی مطرح و در مورد آن به بحث و تبادل نظر پرداختند، از جمله :

– برگزاری کلاس های بازآموزی برای مهندسان

-تعامل بیش تر با شهرداری

– فراهم نمودن امکاناتی جهت مراجعه کم تر به سازمان

– تقویت سیستم مشاور و کم شدن حضور دفاتر

-عدم رضایت از سازمان در میان مهندسان و مالکان

– منطقی نبودن تعداد زیاد دفاتر مهندسی

-تاخیر در اجرای مجری ذی صلاح

-اجباری شدن آموزش برای مهندسان

-واریز دستمزد طراحی ابتدا به حساب سازمان

– اجتناب از ارایه خدمات مهندسی بصورت رایگان

– افزایش تعرفه ها

-بکارگیری تکنولوژیهای مدرن در سبک سازی ساختمان

-بررسی و اصلاح دفترچه های کنترل نظارت

-فرهنگ سازی جهت ارایه وجهه بهتری از مهندس در جامعه

-اصلاح عملکرد مالی و اداری سازمان

-کنترل نا محسوس و پلیس مهندس جهت افزایش عملکرد ناظران

گزارش نشست هم اندیشی حول ارتقا کیفیت خدمات مهندسی

در ادامه نشست مهندس ربیع زاده عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان با اشاره به این موضوع که سازمان نظام مهندسی ساختمان متاسفانه آن اهداف اولیه خود را فراموش کرده و به ناکجاآباد رفته، گفت : اکنون شورای مرکزی و وزارت راه و شهرسازی پی گیر اهداف اصلی سازمان نظام مهندسی ساختمان است که اجرایی گردد. سازمان نظام مهندسی ساختمان بنگاه اقتصادی نیست، سازمانی است که بزرگترین ngo تخصصی کشور را دارد. ما جمعی هستیم که با خانواده هایمان، تعیین کننده بسیاری از مسائل سیاسی، فرهنگی و اجتماعی شهر هستیم اکثراً در خانواده هایمان رشته های مهندسی یا رشته های دیگر داریم که شاید اگر جمع ببندیم در بحران سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و … شهر می توانیم موثر باشیم. متاسفانه در مجامع عمومی اعضا ما شرکت نمیکنند اما اگر ما یک امتیاز در نظر بگیریم همه شرکت میکنند ،زیرا آنرا بنگاه اقتصادی میدانند.

عضو نقشه برداری هیات مدیره سازمان به همکاری سازمان با ارگان های مختلف مانند شهرداری،اداره گاز و اداره ثبت اسناد پرداخت و خواهان فعالیت بیش تر جهت امضای تفاهم نامه با ادارات آب و فاضلاب جهت ارایه خدمات مهندسی به آنها شد.

وی یکی از معضلات بزرگ نظام مهندسی را پذیرش بالای رشته های مهندسی در دانشگاهها و صدورپروانه دانست و از تمامی اعضا خواست تا به سازمان دید یک بنگاه اقتصادی را نداشته باشند.

مهندس طاهری اصل نايب ریاست سازمان با ابراز خرسندی از این که مدعوین به نقطه نظرات خیلی مهمی اشاره کرد که می توان در هنگام اصلاح قانون در مورد آن ها صحبت کرد، اعلام نمود یک سری از بحثها و مسائلی که مطرح گردید در اصلاح قانون بوقوع میپیوندد.

طاهری اصل سپس با گریزی به نشست روزگذشته درشورای مرکزی اظهارداشت:

در اصلاح قانون که به مجلس میرود دو پروانه برای مهندسین صادر می گردد بدین ترتیب که شخص بعد از فارغ التحصیلی باید در آزمون وزارت راه و شهرسازی شرکت و بیست و دو مبحث مقررات ملی ساختمان را پاس میکند در واقع این میشود پروانه صلاحیت حرفه ای شخص، و می تواند وارد حرفه مهندسی گردد. سپس در یک سری از آزمونهای سازمان نظام مهندسی در سه رسته، تعمیرات و نگه داری – مجری گری و پیمان کاری و طراحی و نظارت ، بهمین ترتیب و level و برای این ها باز رتبه بندی میشود بین اعضا شرکت میکند. و زمانیکه وارد رسته ای شد می تواند پایه ۱ تا n را در آن رسته بگیرد.

وی، بحثهای این نشست را بیش تربحث فرهنگی دانست و این حلقه فرهنگی متاسفانه مفقود شده است. اعضای ما فکر میکنند که نظام مهندسی یک ساختار بیرونی است مثلا یک حکومتی نظام مهندسی را بوجود آورده در صورتیکه هیات مدیره نظام مهندسی از میان همین اعضا انتخاب گردیدند و شايد سال آینده پانزده نفر جدید از همین دوستان سی و دو هزار نفر انتخاب گردند. ولی چرا موقع انتخابات همه ما از یک قشری یا شخصی دفاع میکنیم و وقتیکه شخص انتخاب شد همه ما علیه آن میشویم. این همان کار فرهنگی است که ما هیچوقت در سازمان مان انجام ندادیم. یعنی از اول اعضایمان را رها کردیم.

عضو مکانیک هیات مدیره سازمان، در ادامه به اتفاق شومی که در نظام مهندسی با اسم مُهرزنی و نظارت و طراحی درحال روی دادن است اشاره و متذکر شد باید به سمت ترویج مقررات ملی حرکت کنیم، تا مردم ما را بشناسند و بدانند ما کی هستیم و برای چه آمده ایم؟ مهندس برای چه آمده ؟ آمده پول بگیرد و مهر بزند؟ یا یک نظارت صحیح کند و یک راه کار درست ارائه بدهد. آسایش، ایمنی، رفاه و چیزی که در ماده دو قانون آمده را ارائه دهد. این جا مشکل داریم که کار ترویجی انجام نداده ایم که البته استارتش در شورای مرکزی زده شده، همکاران ما در هیات مدیره و هیات رئیسه هم در اصفهان در حال پی گیری هستند ان شاالله در مدتی که در خدمت دوستان هستیم بتوانیم آنرا بهاتمام برسانیم و به نتیجه برسانیم.

وی در مورد دیدگاههای مختلف به شورای انتظامی تصریح کرد: معضل بزرگی که ما داریم حتی وقتیکه میگوییم آیین نامه انضباطی حتی برای بازرسین گاز که یک شیوه نامه جدا هم دارند بگذاریم، میگویند شورای انتظامی هست. دیدگاهی که ما نسبت به شورای انتظامی داریم خوب نیست فکر می کنیم اگر یک مهندس کوچک ترین خطایی هم کرد باید برود شورای انتظامی، پروانه اش گرفته و حذف شود و محکوم گردد این مشکلی است که بین ما بوجود آمده، شاید باید راهکاری برای آن در قانون ببینیم که مهندس قبل از این که وارد شورای انتظامی شود سازمان بتواند این تشویق و تنبیه را انجام دهد.

طاهری اصل رسیدگی به اتفاقاتی که در سطح شهر می افتد را بر اساس ماده پانزده، وظیفه سازمان عنوان کرد و دخالت در این امور را سبب ارایه خدمات مهندسی به جامعه دانست و خاطر نشان کرد: ما نباید خدمات مهندسی را طبق ۵% هزینه ای که میگیریم انجام دهیم. هم چنين وی به موضوع آموزش در هر زمينه تاكيد کرد.
منبع : سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کانال تلگرام مهندسی برق قدرت

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲ مهر ۹۶
1133 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0