گزارش معادن زغال‌ سنگ پنج استان کشور ناد علی اسماعیلی دهج

گزارش معادن زغال‌ سنگ پنج استان کشور تکمیل گردید

بالارفتن سطح ایمنی در معادن یکی از دلایل افزایش بهره‌ وری است. در این میان شاهد هستیم برخی از معادن هم چون معادن زغال ‌سنگ بعنوان پر خطرترین معادن کشور شناخته شده و هر ازچندگاهی حوادثی در این معادن روی می ‌دهد.

کد خبر: 960701015 تاریخ انتشار: شنبه ۱ مهر ۹۶ - ۱۰:۴۰ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی، بالارفتن سطح ایمنی در معادن یکی از دلایل افزایش بهره‌ وری است. در این میان شاهد هستیم برخی از معادن هم چون معادن زغال ‌سنگ بعنوان پر خطرترین معادن کشور شناخته شده و هر ازچندگاهی حوادثی در این معادن روی می ‌دهد.گزارش معادن زغال‌ سنگ پنج استان کشور

گزارش معادن زغال‌ سنگ پنج استان کشور

گزارش معادن زغال‌ سنگ پنج استان کشور

گزارش معادن زغال‌ سنگ  پنج استان کشور تکمیل گردید

 

در این زمینه اقدامات گسترده‌ای از طرف سازمان نظام‌ مهندسی معدن شده و گزارش‌ های جامع و کاملی از وضعیت پنج استان معدنی که ذخایر زغال‌ سنگ فراوانی دارند تهیه گردیده و قرار است با همکاری بخش‌ های مختلف از وزارت صنعت، معدن، تجارت، سازمان توسعه ‌ای ایمیدرو و نظام مهندسی معدن مورد بررسی قرار گیرد و امنیت به این معادن بازگردانده شود.

در مورد ایمن سازی معادن با ناد علی اسماعیلی دهج رییس سازمان نظام مهندسی معدن ایران گفتگویی انجام گرفته که میخوانیم:

پس از حادثه معدن زمستان یورت، دستور بازرسی از معادن زغال ‌سنگ کشور از طرف وزیر داده شد. در این زمینه چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

معادن زغال‌ سنگ از سخت ‌ترین معادن هستند که عمده آن ها زیرزمینی و گازدار بوده و مشکل‌آفرین هستند، از اینرو به پنج استان کشور که جزو استان ‌های دارنده ذخایر زغال‌سنگ هستند دستور دادیم تا دوباره از کل معادن زغال‌سنگ بازدید به عمل ‌آید تا بازرسی را طبق فرمت‌ های تعریف ‌شده انجام دهند و نتیجه را اعلام کنند تا مسائل ایمنی معادن زغال ‌سنگ و فنی آنرا بررسی کنیم. در این زمینه روسای سازمان ‌های نظام‌ مهندسی پنج استان زغال‌ سنگی کشور از جمله سمنان، گلستان، مازندران، کرمان و خراسان جنوبی از کارشناسان خبره ارشد خود استفاده کرده و از کلیه معادن فعال بازدید کردند و نقطه‌ نظرات آن ها جمع ‌آوری گردید. در واقع آن ها گزارش‌ های خیلی جامعی از معادن زغال‌ سنگ تهیه کردند که از صد و پانزده معدن زغال ‌سنگ بازدید کردند که صد و دو معدن آن زغال‌ سنگ بوده و طبق داده ‌های مورد نظر هم چون شاخص ‌های مدیریتی و ایمنی و نواقص و معایب را بررسی کردند و در آخر آنها را بررسی کرده و راهکار و پیشنهادهایی ارائه کردند. در سازمان نظام مهندسی کمیته ‌ای متشکل از پنج کارشناس خبره زغال‌ سنگ و ۲ نفر از روسای سازمان ‌های نظام مهندسی و هم چنین نماینده ‌ای از وزارت صنعت، معدن و تجارت، گزارش ‌ها را بررسی کرده و گزارش نهایی از وضعیت معادن زغال ‌سنگ کشور و مسائل ایمنی شامل عوامل محیطی و نواقص معادن زغال‌ سنگ را ارائه کردند. اکنون به روزترین اطلاعات در مورد معادن زغال ‌سنگ این استان‌ ها تهیه گردیده و مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این گزارش در نشست کمیته زغال‌ سنگ ارائه و از آن استقبال خوبی گردید.

آخرین خبر در مورد معدن زمستان یورت چیست؟

کمیته‌ ای که به‌ دستور وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت برای بررسی شرایط این معدن تشکیل گردید کمیته حقیقت ‌یاب بود. در گزارش مقدماتی این کمیته که از طرف معاونت معدنی وزارت خانه ارائه گردید تجمع گاز یکی از علل انفجار اعلام شد، ولی مشخص شدن علت انفجار منوط به برداشت آوارهای باقی مانده در معدن بود که در حال حاضر آواربرداری به اتمام رسیده و لوکوموتیو را بیرون آوردیم و نشست بعدی این کارگروه به ‌زودی برگزار خواهد شد. در این نشست گزارش گروه میدانی که بعد از بازدید از معدن تهیه کردند ارائه خواهد شد. البته این که گفته می ‌شود معدن تنها از تهویه طبیعی استفاده می‌کرده درست نیست زیرا دستگاه تهویه ‌ای برای معدن در نظر گرفته شده بود ولی از نوع عملکرد آن اطلاعی ندارم. البته ممکن است آخرین نشست کارگروه حقیقت‌ یاب در حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار گردد و یافته‌ ها و گزارش‌ های ادواری کار گروه میدانی متشکل از مهندسین معدن باتجربه منطقه و نمایندگان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم در آن ارائه خواهد شد.

در جلسه مشترک وزیر صنعت، معدن و تجارت با کمیته زغال، چه وظایفی برای سازمان نظام مهندسی معدن در این معادن تعریف گردید؟

در این نشست مشکلات بهره ‌برداران و تولیدکنندگان زغال ‌سنگ در مورد فروش به ذوب‌آهن اصفهان و مسائلی از این دست مطرح گردید و دکتر سرقینی و دکتر کرباسیان نقطه‌ نظراتشان را ارائه کردند. در پایان وزیر صنعت، معدن و تجارت هم ضمن جمع ‌بندی، رهنمود های لازم را ارائه داد و درنهایت مشکلات در خصوص نرخ تا حدودی حل شد و نرخ فروش آن صورت جلسه گردید. درواقع می‌ توان گفت نظام مهندسی معدن، معاون معدنی وزارت خانه و کمیته زغال‌ سنگ در کنار هم می‌ توانند مشکلات این بخش را با توجه به گزارش ‌های تهیه‌ شده مورد بررسی قرار دهند، زیرا بخشی از مشکلات معدن مالی است که وزارت خانه می ‌تواند کمک کند و بخشی از آن هم در مورد تامین تجهیزات ایمنی هم چون گازسنج است که سازمان ایمیدرو باید آن را انجام دهد. امید می‌ رود با توجه به حساسیتی که وزیر صنعت، معدن و تجارت به این مسائل دارد همکاری خوبی میان سازمان نظام مهندسی معدن و وزارت خانه برقرار گردد. هم چنین همیاری معاون معدنی وزارت خانه و ریاست هیات عامل ایمیدرو و کمک بهره ‌برداران معدنی می ‌تواند سبب امن گردیدن معادن زغال‌ سنگ گردد؛ در غیر این صورت کلیه معادن زغال‌ سنگ مشکل ایمنی دارند و هر لحظه ممکن است حادثه ‌ای روی دهد. از سیزده هزار نفر که در معادن زغال‌ سنگ فعال هستند یازده هزار و پانصد نفر آن در داخل تونل فعال هستند و خطر جانبی برای آن ها وجود دارد پس باید تمهیداتی برای آن اندیشیده گردد تا معادن فعال‌ مانده اشتغال زایی بیش تر گردد و به اقتصاد کشور هم کمک شود.

در مورد برگزاری دوره‌ های آموزشی برای بخش معدن چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

بخش عمده ‌ای از کار سازمان نظام مهندسی معدن ایران آموزش است و تشکیلات بسیاری برای این امر در استان ‌ها ایجاد کرده و دوره ‌های آموزشی در چارچوب مسائل فنی برگزار می کند. قرار است بالا بردن سطح کارشناسان و فعالان بخش معدن از طریق همین دوره‌ ها انجام گردد که در این زمینه برنامه ‌ریزی شده و وزارت صنعت، معدن و تجارت هم کمیته‌ ای در این زمینه تشکیل داده است. هم چنین برگزاری دوره‌ هایی برای آموزش کارشناسان سازمان نظام مهندسی معدن و سازمان ‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ ها و کسانیکه در دیگر بخش ‌ها هستند در دستور کار قرار گرفته که از سال پیش با همکاری ایمیدرو شروع شده و سال جاری هم تمدید شده و در حال اجرایی‌ شدن است تا تعداد بیش تری از افراد آموزش ببینند.

گزارش معادن زغال‌ سنگ پنج استان کشور

برای دوره ‌های آموزشی از سازمان ‌های دیگر کمک گرفته‌اید؟

هم چنین در نشست وزیر صنعت، معدن و تجارت با کمیته زغال نیز بحث آموزش پیش آمد و دکتر کرباسیان آمادگی خود را برای برگزاری دوره آموزشی با سازمان نظام‌ مهندسی معدن به شکل گسترده اعلام کرد و مقرر گردید تامین اعتبار مالی آنرا بعهده گیرد. ولی موضوع مهم دیگری که در حوزه آموزش وجود دارد در مورد کارکنان و کارگران معادن است زیرا آشنا نبودن آن ها با بخش معدن و اصول ایمنی یک معضل اساسی برای معادن کشور بشمار می‌آید؛ در این زمینه سازمان ایمیدرو در سال‌ های گذشته قراردادی با مرکز فنی و حرفه‌ ای داشت که ناظر اجرایی آن سازمان نظام مهندسی معدن بود. بخشی از این قرارداد انجام شده و بخشی هم ناتمام مانده و مقرر است ادامه یابد. البته دوره گذشته از نگاه من ‌بعنوان ریاست سازمان نظام مهندسی معدن به علل مختلفی خیلی رضایت‌ بخش نبود که بخشی از آن بوجود نداشتن همکاری بین بهره‌ برداران معدنی باز می‌گردد. با این حال یکی از پروژه‌ های شاخص و موفق ایمیدرو به این شکل بوده که واحدهای معدنی وابسته به ایمیدرو و اعضای فعال در آن باید هر چند سال یک بار آموزش‌ های سازمانی دیده باشند در غیر این صورت امکان همکاری با آن ها وجود ندارد. این موضوع نقش اساسی در بهبود عملکرد واحدهای معدنی وابسته به ایمیدرو داشته است. این طرح می‌ تواند الگوی مناسبی برای سایر استان‌ ها باشد. حال اگر ما هم بتوانیم این موضوع را فرهنگ‌ سازی کنیم و از رانندگان بیل ‌مکانیکی تا کارگران معدن را به گذراندن دوره‌های آموزشی ملزم کنیم بازدهی آنها نیز افزایش خواهد یافت. این موضوع می‌تواند با همکاری سازمان ایمیدرو در مورد تامین اعتبار، از طرف سازمان نظام مهندسی معدن در استان‌ ها اجرایی گردد.

میز صندوق بیمه سرمایه ‌گذاری فعالیت‌ های معدنی که قرار بود از طرف سازمان نظام مهندسی معدن اجرایی گردد به کجا انجامید؟

در تمام استان‌ ها میز راه‌ اندازی شده و نماینده سازمان‌ های مربوط مشخص شده است.مقرر است پرداخت وام از طرف صندوق بیمه سرمایه ‌گذاری فعالیت‌ های معدنی به متقاضیان وام با ارزیابی کارشناسان سازمان نظام مهندسی معدن انجام گردد. این موضوع ۱ ماه قبل اعلام شد تا متقاضیان وام هم به سازمان‌ های نظام مهندسی معدن خود مراجعه کنند. فرم ‌های مربوط نیز از طرف این صندوق به میز صندوق داده شده و قرار است تقسیم‌ بندی استان‌ ها انجام گردد تا افراد انتخاب ‌شده برای کارشناسی ارزیابی وام مورد آموزش قرار گیرند و با موارد قانونی آن آشنا گردند. اولین نشست  آموزشی پنجم مهر خواهد بود. امید است با اجرایی‌ شدن آن، ضمن سرعت‌ گیری کارها و کم‌ شدن بروکراسی، موتور معادن را بحرکت درآوریم. از سویی صندوق بیمه در سال‌ های قبل وام‌ هایی پرداخت کرده ولی از نوع استفاده و بازپرداخت آن به علت کم‌ بودن تعداد نیروی انسانی این بخش اطلاعاتی در دست نیست. بهمین علت مقرر شد قراردادی میان سازمان نظام مهندسی معدن و صندوق بیمه بسته شود تا از طرف نیروی‌ های سازمان نظام مهندسی این موارد پی گیری گردد.

منبع : دنیای معدن

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

لینک کانال تلگرام برق

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱ مهر ۹۶
1061 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0