آیین‌ نامه کنترل ساختمان اختلاف ‌نظر بین وزیر و وکیل اختلاف ‌نظر بین وزیر و وکیل

آیین‌ نامه کنترل ساختمان اختلاف ‌نظر بین وزیر و وکیل

اخیرا رییس کمیسیون عمران مجلس مکاتبه‌ ای پیرامون آیین ‌نامه اجرایی قانون نظام ‌مهندسی با وزیر راه و شهرسازی انجام داده که در فضای مجازی مورد توجه جامعه مهندسی قرارگرفته است.

کد خبر: 960622010 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۲ شهریور ۹۶ - ۱۱:۴۱ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی،اخیرا رییس کمیسیون عمران مجلس مکاتبه‌ ای پیرامون آیین ‌نامه اجرایی قانون نظام ‌مهندسی با وزیر راه و شهرسازی انجام داده که در فضای مجازی مورد توجه جامعه مهندسی قرارگرفته است.آیین‌ نامه کنترل ساختمان اختلاف ‌نظر بین وزیر و وکیل

آیین‌ نامه کنترل ساختمان اختلاف ‌نظر بین وزیر و وکیل

آیین‌ نامه کنترل ساختمان اختلاف ‌نظر بین وزیر و وکیل

آیین‌ نامه کنترل ساختمان اختلاف ‌نظر بین  وزیر و وکیل

در این نامه محمدرضا رضایی کوچی به شکل کلی و بدون این که کوچک‌ ترین اشاره‌ ای به مفاد چهل و شش ماده‌ ای آیین ‌نامه کنترل ساختمان داشته باشد که در ۳ سال گذشته درمورد نقاط قوت و ضعف آن نظرات کارشناسی زیادی مطرح‌ شده یک سری توصیه ‌های ارشادی به عباس آخوندی کرده است. البته محتوای این نامه خیلی متفرق، پراکنده و کلی گویانه است و در آغاز نیز نقبی به توضیح واضحات پیرامون حدود صلاحیت‌ های قانونی دولت در تهیه و تصویب آیین ‌نامه ‌های اجرایی قانون زده است.
رییس کمیسیون عمران مجلس بعد از ذکر این کلی ‌گویی ‌ها، در بخش دیگری مدعی شده است که پیش ‌نویس آیین ‌نامه کنترل ساختمان که با استناد به ماده چهل و دو قانون نظام‌ مهندسی ساختمان تهیه‌ شده است سبب تنش ‌های گسترده در سطح کشور شده این امر در حالیست که به باور بسیاری از کارشناسین، ابعاد آیین ‌نامه کنترل ساختمان به حدی نیست که در سطح کشور تنش ایجاد کند.

در همین حال در بخش دیگری از این نامه، رییس کمیسیون عمران با ذکر این جمله که ” گرچه وزارت راه و شهرسازی با اشاره بوجود راه کارهای توقف سیاسی و قضایی آیین ‌نامه‌ های اجرایی مغایر با قانون خود را مجاز به تهیه این پیش ‌نویس ولو خارج از اختیار می ‌داند” عملا به وزیر راه گوش زد کرده است که از طریق سیاسی و قضایی می‌ توان مانع از تصویب این آیین ‌نامه ها شد و برای ابطال آن اقدام کرد، درحالی‌که بعنوان رییس کمیسیون تخصصی عمران می ‌توانست به مفادی که مغایرت دارد اشاره کند و پیشنهاد اصلاح بدهد.
ولی ماحصل این بدیهی گویی درنهایت به این امر ختم شده است که رییس کمیسیون عمران به وزیر راه و شهرسازی هشدار داده که این وزارت خانه مجاز نیست برای اشخاص و سازمان‌ های غیردولتی تعیین تکلیف کند، مراد ایشان هم احتمالا سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان است چراکه رونوشت ‌هایی که برای ۲ تن از اعضای کمیسیون عمران که اتفاقا عضو شورای مرکزی آن سازمان هستند و یکی از آن ۲ ریاست سازمان مذکور نیز هست، احتمال صحت این گمان را تقویت می‌ کند.

آیین‌ نامه کنترل ساختمان اختلاف ‌نظر بین وزیر و وکیل


استدلال ‌های رییس کمیسیون عمران و درخواست او مبنی بر لزوم عدم ورود وزارت راه و شهرسازی به حوزه وظایف و اختیارات نهادهای غیردولتی درحالی ‌که است که مصادیق این امور را به‌ طور شفاف مشخص نکرده است و این هشدار به وزیر راه درحالی‌ که است که طبق ماده پایانی قانون نظام‌ مهندسی ساختمان ،اساسا وزارت خانه راه و شهرسازی موظف گردیده است که به‌ منظور سامان بخشیدن به حوزه مسکن و ساختمان و نیز ساماندهی خدمات مهندسی اعم از دولتی و غیردولتی، آیین‌نامه‌ هایی از این ‌دست تهیه کند و اگرچه این آیین‌ نامه با تاخیر زمانی تهیه‌ شده ست ولی تهیه آن راسا تکلیف قانونی است که بر دوش دولت نهاده شده است.

درواقع باید در نظر گرفت هشدار رضایی کوچی به وزیر راه در مورد عدم ورود به حوزه وظایف واختیارات نهادهای غیردولتی درحالیست که در آیین‌ نامه موجود که سال هفتاد و پنج مصوب گردیده است بسیاری از تکالیف ازجمله آزمون اجباری پروانه اشتغال بکار مهندسین و حدود صلاحیت مهندسین و وظایف هیئت ‌مدیره‌های سازمان نظام ‌مهندسی افزون بر موارد مندرج در قانون به‌ وسیله هیئت‌ وزیران برای آنها وضع‌ شده است.
البته نباید منکر این قضیه شد که موضوع تعیین تکلیف دولت برای سازمان ‌های غیردولتی امری است که اکنون محل بحث حقوقی است. برخی بر این باور هستند که دولت نباید برای نهادهای غیردولتی تعیین تکلیف کند و برخی دیگر نیز نگاه دیگری دارند و این امر را تحت شرایط حقوقی معین بلااشکال می ‌دانند .ولی به هر روی این امری است که باید دایره حقوقی رییس جمهوری در مورد آن تعیین تکلیف کند و خارج از محدوده وظایف و اختیارات یک نماینده مجلس قانون ‌گذاری است.

منبع : سازه نیوز

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کانال تلگرام نظام مهندسی گلستان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۲ شهریور ۹۶
1314 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0