برگزاری چهارمین جلسه مدیران مسکن و ساختمان منطقه پنج کشور رگزاری چهارمین جلسه مدیران مسکن و ساختمان

برگزاری چهارمین جلسه مدیران مسکن و ساختمان منطقه پنج کشور

بازنگری دوره ‌های آموزشی در ۷ رشته مهندسی/ معرفی طرح پایلوت آموزش کارآموزی مهندسین به مدیران مسکن و ساختمان منطقه پنج کشور

کد خبر: 960621002 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۱ شهریور ۹۶ - ۶:۱۹ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی، بازنگری دوره ‌های آموزشی در ۷ رشته مهندسی/ معرفی طرح پایلوت آموزش کارآموزی مهندسین به مدیران مسکن و ساختمان منطقه پنج کشور برگزاری چهارمین جلسه مدیران مسکن و ساختمان منطقه پنج کشور

برگزاری چهارمین جلسه مدیران مسکن و ساختمان منطقه پنج کشور

برگزاری چهارمین جلسه مدیران مسکن و ساختمان منطقه پنج کشور

برگزاری چهارمین جلسه مدیران مسکن و  ساختمان منطقه پنج کشور

در سومین جلسه مدیران مسکن و ساختمان منطقه پنج کشور، برنامه طرح آموزش کارآموزی مهندسین توسط استان فارس ارایه و مقرر گردید تا بعد از تایید جهت اجرا به سازمان ابلاغ گردد و در صورت اجرای موفق در استان فارس به سایر استان‌ های کشور تسری یابد.

سومین جلسه مدیران مسکن و ساختمان منطقه پنج کشور (شامل استان ‌های کرمان، فارس، هرمزگان، بوشهر، سیستان‌ و ‌بلوچستان و ادارات کل راه و شهرسازی کرمان جنوب و لارستان) بمنظور تبیین پیش ‌نویس آیین نامه کنترل ساختمان، سیاست‌ های توسعه مسکن در کشور و هم چنین ارایه برنامه طرح آموزش کارآموزی مهندسین در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار گردید.

در این جلسه که با تلاش دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان برگزار گردید برنامه طرح آموزش کارآموزی مهندسین توسط استان فارس ارایه گردید.

در اجرای تفاهم ‌نامه‌ای که به امضای حامد مظاهریان معاونت مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی و فرج‌الله رجبی ریاست سازمان نظام‌ مهندسی ‌ساختمان کشور رسید، سازمان نظام مهندسی استان فارس  بمدت ۲ سال بعنوان پایلوت اجرای طرح کارآموزی مهندسین پیش از ورود به حرفه معرفی گردید. تفاهم ‌نامه فوق در راستای تحقق اهداف بندهای سه، پنج و شش از ماده دو و بندهای ماده بیست و یک قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و بمنظور ایجاد بستری مناسب برای اجرای ماده بیست و پنج قانون و ماده پنج آیین ‌نامه اجرایی آن و انجام کارآموزی موثر دانش‌ آموختگان متقاضی ورود به حرفه به امضا رسید.

طبق تفاهم ‌نامه فوق نیز مقرر گردید تا استان فارس محتوای آموزشی و گردش کار اجرایی آن را گرداوری کرده و برای تصویب به وزارت راه وشهرسازی ارجاع دهد تا بعد از تایید جهت اجرا به سازمان ابلاغ گردد. این طرح درصورت اجرای موفق آن در استان فارس به سایر استان ها تسری می‌ یابد.

برگزاری چهارمین جلسه مدیران مسکن و ساختمان منطقه پنج کشور

به گفته مانی ‌فر شیوه ‌نامه ‌های مرتبط با آموزش نیز مورد بازنگری قرار گرفته و در این رابطه جهت اخذ نظرات استان ها مکاتباتی با همه استان‌ های کشور انجام شده است. دوره‌ های آموزش در هفت رشته مهندسی نیز در حال بازنگری است که تمامی آن ها در قالب پیشنهاد هستند و باید به تصویب وزارت راه و شهرسازی برسند.

ارایه کنندگان آیین نامه گردش کار اجرایی طرح آموزش کارآموزی مهندسین در بیان چرایی تهیه این برنامه، کمبود اطلاعات مهندسین در ارایه خدمات حرفه ‌ای با توجه به شرح خدمات، ضعف ساختار تشخیص صلاحیت حرفه‌ ای مهندسین و نیاز به تجدیدنظر بنیادی در سیستم آموزش مهندسی کشور را عنوان کردند.

هم چنین هدف از تهیه این طرح نیز تقویت رویکردهای کاربردی و عملی در آموزش مهندسین، به روز رسانی دوره ‌های آموزشی موجود و آموزش مستمر مهندسی و به ‌روز رسانی اطلاعات مهندسین است.

به گفته تهیه کننده های این طرح آموزشی ابتدا وضعیت فعلی آموزشی مهندسی در دانشگاه‌ ها مورد بررسی قرار گرفت که طبق آن، عدم ارایه دروس کاربردی- تخصصی حرفه ای، افت سطح کیفی آموزش مهندسی، متناسب نبودن تعداد فارغ التحصیلین با نیازهای بازار کار خدمات مهندسی، عدم توجه کافی به آموزش مقررات ملی ساختمان بخشی از ترسیم وضعیت موجود است.

طبق همین اساس نیز گرداوری دوره‌ های آمادگی ورود به حرفه بمنظور آشنایی با حرفه مهندسی، آموزش تخصصی مقدماتی و کار آموزی حرفه ‌ای، جلوگیری از ارایه مطالب تکراری، تعریف دوره ‌های تکمیلی با رویکرد کاربرد عملی نسبت به مرحله قبل و تبیین نوآوری و ابتکار در دستور کار قرار خواهد گرفت.

هم چنین تعریف دوره‌ های بازآموزی (مهندسین پایه ۳ و بالاتر) با اهداف ضرورت آموزش مستمر، آموزش دستاوردهای نوین، تشویق به تهیه مقالات فنی و مهندسی و ثبت تجارب حرفه ‌ای از دیگر اقداماتی است که پیشنهاد شده است.

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان هم چنین در جلسه فوق از تشکیل کمیته های ایمنی در اغلب استانهای کشور خبر داد.

منبع : پایگاه خبری وزارت راه و شهر سازی

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کانال تلگرام نظام مهندسی رایانه

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۱ شهریور ۹۶
976 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0