تشریح تفاوت‌ های پیش‌ نویس آیین ‌نامه کنترل ساختمان با آیین ‌نامه مصوب پیشین/ آیین‌ نامه جدید اختیارات مهندسین را محدود نمی ‌کند شیبانی ‌اصل خبر داد :

تشریح تفاوت‌ های پیش‌ نویس آیین ‌نامه کنترل ساختمان با آیین ‌نامه مصوب پیشین/ آیین‌ نامه جدید اختیارات مهندسین را محدود نمی ‌کند

شیبانی مدیرکل دفتر توسعه‌ مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی ضمن تشریح تفاوت‌ های پیش‌ نویس آیین ‌نامه کنترل ساختمان با آیین ‌نامه مصوب پیشین از مراحل گرداوری شیوه‌ نامه صلاحیت بازرسی و سایر شیوه‌ نا‌مه ‌های آیین ‌نامه کنترل ساختمان خبر داد.

کد خبر: 960620015 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۰ شهریور ۹۶ - ۱:۴۶ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی، شیبانی مدیرکل دفتر توسعه‌ مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی ضمن تشریح تفاوت‌ های پیش‌ نویس آیین ‌نامه کنترل ساختمان با آیین ‌نامه مصوب پیشین از مراحل گرداوری شیوه‌ نامه صلاحیت بازرسی و سایر شیوه‌ نا‌مه ‌های آیین ‌نامه کنترل ساختمان خبر داد.آیین‌ نامه جدید اختیارات مهندسین را محدود نمی ‌کند

 آیین‌ نامه جدید اختیارات مهندسین را محدود نمی ‌کند

تشریح تفاوت‌ های پیش‌ نویس آیین ‌نامه کنترل ساختمان با آیین ‌نامه مصوب پیشین/ آیین‌ نامه جدید اختیارات مهندسین را محدود نمی ‌کند

تشریح تفاوت‌ های پیش‌ نویس  آیین ‌نامه  کنترل ساختمان با آیین ‌نامه مصوب پیشین/ آیین‌ نامه  جدید اختیارات مهندسین را محدود نمی ‌کند

منوچهر شیبانی ‌اصل مدیرکل دفتر توسعه مهندسی وزارت راه و شهرسازی در چهارمین جلسه مدیران مسکن و ساختمان منطقه چهار کشور (شامل استان ‌های کردستان، اردبیل، آذربایجان ‌شرقی، آذربایجان‌ غربی، کرمانشاه، همدان و زنجان) جزئیات و نکات پیش‌ نویس آیین‌ نامه کنترل ساختمان را که محل بحث برخی از اعضای عضو سازمانهای نظام مهندسی ساختمان بود تشریح کرد.

وی ادامه داد: مطالعات مبنای پیش ‌نویس آیین نامه کنترل ساختمان شامل آسیب ‌شناسی مهندسی ساختمان در ایران، بررسی نقاط ضعف و قوت نظامات اداری و شیوه اجرای آن، بررسی نظام کنترل ساخت و ساز در سایر کشورها و بررسی قوانین دیگر و انطباق با آن ها بود.

به گفته وی، ملاک قانونی آیین‌ نامه کنترل ساختمان ماده چهل ودو قانون نظام ‌مهندسی و کنترل ساختمان مصوب سال هفتاد و چهار و مواد سی تا سی و پنج قانون است.

شیبانی اصل با بیان  این که ایران در بحث کنترل ساختمان از کشورها عقب‌ تر هستیم به نیاز کشور برای قانونی جامع در این مورد تاکید کرد و افزود: نیازهای امروزی کشور در مهندسی ساختمان به داشتن قوانینی جامع بیش از گذشته وجود دارد که بخشی از آن ها را میتوان در مواردی هم چون سعی در تحقق حقوق مردم و بهره‌ برداران ساختمان، سعی در تحقق امر توسعه ‌پایدار، افزایش عمر مفید ساختمان‌ ها، بالارفتن سطح ایمنی افراد، بالارفتن سطح ارایه خدمات فنی و مهندسی و تامین توان حضور در عرصه بین‌المللی برای صدور خدمات فنی و مهندسی عنوان کرد که این موارد مبنای آیین‌ نامه کنترل ساختمان است.

وی راه بردهای اساسی در تهیه این پیش نویس را شامل افزایش کنترل غیرمستقیم (خود کنترلی)، واقعی ‌کردن خدمات و کاهش امکان صوری‌ گرایی و کاهش هزینه ‌های کنترل و ساخت و ساز ذکر کرد.

آیین‌ نامه جدید اختیارات مهندسین را محدود نمی ‌کند

شیبانی اصل تصریح کرد: در بحث افزایش کنترل غیرمستقیم (خود کنترلی) تبیین دقیق‌ تر وظایف و مسئولیت ‌های طراحان، عوامل کنترل در مراجع صدور پروانه و کنترل ساختمان، پیمان کار و عوامل اجرایی ساختمان، بازرسین ساختمان، ایجاد ساز و کار بیمه و تضمین برای پوشش مسئولیت ‌ها و ایجاد نظم لازم در کنترل ساختمان مطرح است.

به گفته وی، در بحث واقعی ‌کردن خدمات و کاهش امکان صوری‌ گرایی نیز جایگزینی مسئولیت و تعهد بجای امضا و سهمیه، گرداوری آیین ‌کار، مستند سازی فرآیندها و مکتوب ‌سازی تعهدات پیش ‌بینی شده است. هم چنین، در کاهش هزینه ‌های کنترل و ساخت و ساز نیز حرفه ‌ای‌ کردن تمامی خدمات، ارتقا کیفیت محصول، کاهش هزینه‌ های بهره‌ برداری و افزایش بازده هزینه‌ها مدنظر بوده است.

مدیر کل دفتر توسعه خدمات مهندسی هم چنین تفاوت‌ های پیش ‌نویس آیین ‌نامه کنترل ساختمان را با آیین‌ نامه قبلی در چهارده محور زیر ذکر کرد و افزود : ارایه تعاریف جامع برای واژگان و اصطلاحات کاربردی در نظام ‌کنترل ساختمان، توسعه آیین‌ نامه به تمام مواد قانونی مرتبط، پیش ‌بینی تهیه آیین ‌کار بازرسی ساخت، تفکیک مسئولیت غیرقابل انتقال شهرداری در زمینه ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری از مسئولیت قابل انتقال آن در مورد جنبه‌ های فنی و مهندسی ساختمان با حفظ مسئولیت اداری، تفکیک مفهوم بازرسی الزامی از نظارت کارگاهی و اطلاق بازرسی به کنترل‌ های مراجع قانونی و هم چنین الزام شهرداری‌ ها و سایر مراجع کنترل ساختمان به واگذاری کنترل ‌های فنی به اشخاص تمام ‌وقت صاحب صلاحیت بخشی از این تفاوت ‌هاست.

به گفته وی، تفکیک پروانه طرح از پروانه ساخت، تسجیل وظایف طراحان، کنترل‌ کنندگان،پیمان کاران، بازرسین ساخت و پیش ‌بینی بیمه ‌های مسئولیت برای تعهدات هریک، تقویت نقش نظارتی سازمان ‌های نظام‌ مهندسی‌ ساختمان بر شیوه انجام خدمات مهندسی بجای تصدی امور اجرایی و مالی در فرآیندهای مهندسی ساختمان، تثبیت و پایدار کردن صلاحیت فنی برای شخص حقیقی و ایجاد امکان مشارکت مسئولانه در شخص حقوقی، تثبیت حقوق همسایگان وبهره برداران از ساختمان و علاقه مندان به مقررات ملی ساختمان و محیط‌ زیست برای اعتراض به تصمیمات مغایر با حقوق خصوصی و منافع جمعی، معرفی مفهوم جدید پروانه بهره ‌برداری، ایجاد سایت ساختمانی کشور و در نهایت، ایجاد کارنامه حرفه ‌ای اشخاص حقیقی و حقوقی دارای پروانه اشتغال بکار مهندسی بر اساس مستند سازی فعالیت ‌های مهندسی از دیگر تفاوتهای پیش نویس آیین نامه جدید با آیین ‌نامه پیشین است.
در ادامه وی نظارت کارگاهی و بازرسی را در پیش ‌نویس آیین ‌نامه کنترل ساختمان شامل ۲ مفهوم جداگانه نظارت Supervision و بازرسی Inspection ذکر و بیان کرد: در نظارت کنترل حسن انجام عملیات و اظهار نظر برای بهبود کار  و حفاظت از منافع کارفرما مدنظر است که در این بحث ناظر نماینده کارفرما و وابسته به کارفرما است  و در عین ‌حال، ناظر بر حسن جریان مالی کارگاه و تخصیص مناسب منابع نیز نظارت دارد. ولی در بحث بازرسی آزمون انطباق فرآیند انجام کار یا محصول با مشخصات و الزامات از پیش تعیین ‌شده و حفاظت از منافع عمومی مدنظر است که در امر بازرسی، بازرس نماینده نهاد عمومی و مستقل است و بازرس در حسن جریان مالی کارگاه و تخصیص مناسب منابع وظیفه‌ ای ندارد.

وی با بیان این که پیش ‌نویس آیین ‌نامه کنترل ساختمان در کمیسیون زیربنایی دولت تصویب گردیده است، عنوان کرد: یکی از دستاوردهای خوب تصویب آیین‌ نامه این ست که طرح‌ های عمرانی از حیث صلاحیت مبنا یعنی پروانه اشتغال و رعایت مقررات ملی ساختمان بکار تابع آیین‌ نامه خواهند بود و مهندسینی که از این به بعد در طرحهای عمرانی ایفای مسئولیت میکنند باید دارای پروانه اشتغال بکار باشند.

مدیر کل دفتر توسعه مهندسی ضمن تشکر از زحمات وزیر راه و شهرسازی و تاکیدات وی بر به بار نشستن پیش ‌نویس آیین ‌نامه کنترل ساختمان، مطرح کرد: منتقدان پیش ‌نویس آیین‌ نامه باید به نکات ارزنده‌ ای که در آن وجود دارد توجه داشته باشند. زیرا آیین نامه جدید هیچ وظایفی را از نظام مهندسی ساختمان  سلب نمیکند بلکه وظایفی را که از آغاز نیز بعهده سازمان نظام مهندسی ساختمان نبوده و بصورت حاشیه ای به ان اضافه شده و آن را از مسیر و اهداف اصلی دور داشته، جدا کرده است و بعبارتی پیرایه ها را از آن پاک کرده است.

شیبانی اصل هم چنین از گرداوری شیوه نامه صلاحیت بازرسی با کمک دفتر مقررات ملی ساختمان و گرداوری سایر شیوه‌نامه‌ های آیین ‌نامه کنترل ساختمان خبر داد.

منبع : پایگاه خبری وزارت راه وشهر سازی

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کانال تلگرام نظام مهندسی رایانه

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۰ شهریور ۹۶
1170 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0