ساخت و سازها باید متناسب با الگوی مصرف مردم تغییر کند کارشناس نظام مهندسی مطرح کرد:

ساخت و سازها باید متناسب با الگوی مصرف مردم تغییر کند

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران بیان کرد: برای ساماندهی بازار مسکن و خروج از شرایط رکود ضروری است شکل عرضه آن متناسب با تغییر الگوی مصرف مردم تغییر و به سمت تولید مسکن اجاره ای حرکت کند.

کد خبر: 960620002 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۰ شهریور ۹۶ - ۶:۴۷ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی،عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران بیان کرد: برای ساماندهی بازار مسکن و خروج از شرایط رکود ضروری است شکل عرضه آن متناسب با تغییر الگوی مصرف مردم تغییر و به سمت تولید مسکن اجاره ای حرکت کند.ساخت و سازها باید متناسب با الگوی مصرف مردم تغییر کند

ساخت و سازها باید متناسب با الگوی مصرف مردم تغییر کند

ساخت و سازها باید متناسب با الگوی مصرف مردم تغییر کند

ساخت و سازها باید متناسب  با الگوی مصرف مردم تغییر کند

«مهدی روان شاد نیا» در مورد چرایی اثرپذیری آنی بازار اجاره مسکن از بخش نامه الزام بانکها به کاهش نرخ سود بانکی گفت: بازار اجاره مسکن در ایران شخص محور است و این گونه نیست که انبوه سازان و شرکتهای ساختمانی، خانه هایی را با نیت اجاره بسازند.

روان شاد نیا عنوان کرد: امروز خانه ها در ایران به نیت فروش ساخته میشود و اگر فروش نرود برای مدتی یا خالی میماند و یا اجاره داده میشود.

وی ادامه داد: بهمین علت وقتی از ابتدای فصل تابستان زمزمه کاهش نرخ سود بانکی در بازار پیچید، صاحبان املاک ترجیح دادند بجای دریافت مبلغ رهن، آن را به اجاره بیش تر تبدیل کنند.

این استاد دانشگاه فرآیند تبدیل نیاز به تقاضا در بازار مسکن را طولانی مدت توصیف کرد و افزود: این رویه موجب میشود تا نتوان به سرعت شاهد شکل گیری تقاضای خرید در میان مصرف کننده نهایی باشیم.

وی به تغییر الگوی تقاضای مسکن در جامعه به علت تحولات جمعیتی و نیز وضعیت اقتصادی مردم اشاره و بیان کرد: امروزه مردم به اجاره کردن خانه ها بجای تملک آن تغییر رفتار داده اند.

روان شاد نیا تصریح کرد: باید متناسب با این الگوی رفتاری مردم، به تدریج تا چند سال آینده ساخت و ساز در حوزه مسکن را اصلاح کرد تا سرمایه گذاری در این بخش به سمت تقاضای واقعی در بازار هدایت گردد نه این که شرایط فعلی یعنی انجماد داراییها در صنعت مسکن تداوم یابد.

وی به وضعیت صنعت اجاره مسکن در دنیا اشاره کرد و با بیان این که در بسیاری از کشورها شرکتهای ساختمانی با هدف اجاره دهی، مسکن میسازند، خواستار الگوبرداری از این روش در ایران برای پوشش بخشی از تقاضای موجود در جامعه شد.

وی گفت: اگر واحدهایی مسکونی به قصد اجاره دادن تولید شوند، دیگر بازار اجاره بها کم تر از تغییرات نرخ سود بانکی اثر میپذیرد.

عضوهیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران سیاست فعلی دولت در رونق بخشی به بازار خرید و فروش مسکن را توانمند سازی خریداران از طریق افزایش سقف تسهیلات عنوان کرد و افزود: تا به حال روش دولت توسعه تسهیلات بانکی بوده و توسعه صندوقهای سرمایه گذاری در حوزه مسکن و تقویت شرکتهای سرمایه گذاری بطور محدود در دستور کار قرار داشته است.

وی با انتقاد از متناسب نبودن عرضه و تقاضا در بازار مسکن تاکید کرد: نگاهی به تولید مسکن در شهر تهران نشان میدهد میانگین متراژ تولید مسکن صد و سی مترمربع است در حالیکه مردم بدنبال خرید خانه هایی با متراژ زیر صد مترمربع و بهای زیر چهار میلیارد ریال هستند.

بانک مرکزی اعلام کرده است معاملات مسکن در تهران در مرداد ماه سال نود و شش با رشد ۶٫۱ درصدی نسبت بمدت مشابه سال قبل روبرو شد و قیمت مسکن نیز در همین مدت در پایتخت ۶٫۲ درصد افزایش یافت.

ساخت و سازها باید متناسب با الگوی مصرف مردم تغییر کند

آماری که بانک مرکزی طبق داده های سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور منتشر کرده، نشان میدهد در مرداد ماه سال جاری میانگین قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی تهران حدود چهار میلیون و ششصد هزار تومان بوده که در مقایسه با تیرماه تا یک درصد و نسبت به مرداد سال گذشته تا ۶٫۲ درصد افزایش یافته است.

بیش ترین رشد میانگین قیمت در این ماه نسبت به مرداد سال قبل به منطقه شش تهران با حدود ۱۱٫۶ درصد و بیش ترین کاهش به منطقه بیست و دو با ۰٫۴ درصد اختصاص یافت.

در میان مناطق بیست و دو گانه شهرداری تهران بالاترین میانگین قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده حدود نه میلیون و نهصد هزار تومان در منطقه یک (۱٫۱ درصد رشد) و کم ترین آن حدود دو میلیون و دویست هزار تومان و در منطقه هجده (۵٫۵ درصد افزایش) است.

در مرداد ماه سال جاری تعداد معاملات آپارتمانهای مسکونی به حدود هفده هزار و نهصد و هشتاد و چهار واحد رسیده که در مقایسه با ماه مشابه سال پیش ۶٫۱ درصد افزایش دارد.

بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده به تفکیک عمر بنا نیز از این حکایت دارد که واحدهای تا پنج سال ساخت با سهم ۴۶٫۷ درصد بیش ترین سهم از واحدهای معامله شده را به خود اختصاص داده اند که در مقایسه با مرداد ماه سال قبل ۴٫۸ واحد درصد کاهش دارد و در مقابل به سهم واحدهای با قدمت شش تا ده سال و بیش از پانزده سال افزوده شده است.

در این ماه متوسط قیمت فروش یک متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران به ۴۶٫۷ میلیون ریال رسید که نشان گر رشد۶٫۲ درصدی نسبت به دوره مشابه سال پیش بود.

منبع : ایرنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کانال تلگرام نظام مهندسی ساختمان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۰ شهریور ۹۶
1341 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0