نظام مهندسی به وظایف خود درست عمل نمیکند محمد رستم ‌پور

فقر مهارت فنی در اجرا علت اصلی کاهش عمر ساختمان

بزرگ ترین دلیل کاهش عمرساختمان‌ ها در ایران، رعایت نکردن ضوابط فنی هنگام اجراست.

کد خبر: 960618001 تاریخ انتشار: شنبه ۱۸ شهریور ۹۶ - ۳:۳۳ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی، بزرگ ترین دلیل کاهش عمرساختمان‌ ها در ایران، رعایت نکردن ضوابط فنی هنگام اجراست.فقر مهارت فنی در اجرا علت اصلی کاهش عمر ساختمان

فقر مهارت فنی در اجرا علت اصلی کاهش عمر ساختمان

فقر مهارت فنی در اجرا علت اصلی کاهش عمر ساختمان

فقر مهارت فنی در اجرا علت اصلی  کاهش عمر ساختمان

محمد رستم ‌پور از مهندسین عضو سازمان نظام مهندسی و مدیرعامل مرکز پژوهشی توسعه پایدار در جلسه معماری نوین، شهر و توسعه پایدار، با تشریح موانع توسعه صنعت ساختمان در کشور، خواستار توجه دولت به اهمیت ساخت اصولی ابنیه در کشور گردید.

رستم ‌پور بیان کرد: مشکل کاهش عمر ساختمان‌ های شهر تهران بیش از این که متوجه عدم استاندارد مصالح ساختمانی باشد ناشی از عدم اجرای ضوابط مهندسی در ساخت مسکن است.

وی گفت: ساختمان‌ ها را معمولا طی بیست سال گذشته طبق نقشه نظام ‌مهندسی‌ ساختمان، طراحی می ‌کنند و سازمان نظام‌ مهندسی بر اجرای ساخت آن ‌ها نظارت می‌ کند. نظارت بر اجرا تا به حال خوب انجام شده است. بدین معنا که سازمان نظام‌ مهندسی‌ ساختمان قوانین خیلی محکمی دارد برای این که ضوابط گرداوری شده ساخت مسکن رعایت گردد. ولی در اغلب ساختمان ‌ها افرادی ساختمان را می‌ سازند که نه با قوانین سازمان نظام مهندسی ساختمان آشنایی دارند و نه آن که خود مهارت ‌های فنی برای ساخت مسکن دارند. بهمین علت مصالحی که حتی اگر استاندارد تولید شده اند بدست افرادی که مهارت فنی ندارند به یک کالایی تبدیل شده که عمر مفید آن کوتاه است.

رستم پور با اشاره به این که در خارج از کشور، عمر مفید ساختمان‌ ها بیش از صد سال است، ادامه داد: در داخل کشور به علت عدم اجرای ساختمان توسط کاردان‌ های فنی عمر ساختمان‌ ها پایین آمده است.

وی افزود: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار بود ظرف مدت ده سال از سال هفتاد و چهار به بعد تمامی افراد جویای کار و مشغول بکار در ساخت و ساز را در استان تهران با مهارت‌ های فنی آموزش دهد و گواهی نامه مهارت‌ های فنی به آن ‌ها بدهد، ولی به علل مختلف هرگز این کار را انجام نداد و هنوز که هنوز است بیش تر افرادی که در صنعت ساختمان در استان تهران کار می ‌کنند فاقد مهارت فنی هستند. علاوه بر آن، این افراد علاوه بر آن که اطلاعات فنی ندارند، هیچ گونه مسئولیت ساخت مسکنی را که خود می‌ سازند قبول ندارند که ما این مورد را در هیچیک از صنایع و رشته صنعتی نداریم.

فقر مهارت فنی در اجرا علت اصلی کاهش عمر ساختمان

رستم پور تصریح کرد:اکنون، جوشکار، سیمان کار، دیوارچین، آجرکار و تمامی افرادی که در ساخت و ساز دخالت دارند مسئولیت کار خود را بعهده نمی ‌گیرد؛ لذا مشکل از ۲ جنبه قابل بررسی است. اول آن که باید وزارت کار، رفاه و اموراجتماعی باید به اصولی که خود بنیان گذاشته است و طبق آن باید تا ده سال به همه فعالین صنعت ساختمانی گواهی نامه مهارت فنی می‌ داد جامه عمل بپوشاند. هم چنین، باید نظام حقوقی گرداوری گردد که هر فردی اگر دست به صنعت ساختمان زد در قبال اجرای آن مسئول باشد.

وی عنوان کرد: برای این کار باید وزارت راه و شهرسازی باید قوانین محدود کننده تعریف کند. بدین معنا که بگوید فقط پایان کار ساختمانی را صادر می ‌کنیم که هم اجرا، هم نظارت و هم مصالح آن توسط اصول فنی و مهندسی، اصول استاندارد و توسط افرادی که دارای مهارت فنی هستند ساخته گردد.

وی خاطر نشان ساخت: در حوزه صنعت ساختمان و صرفه جویی در مصرف انرژی، ضوابط و مقررات فراوانی تا به حال گرداوری شده و سازمان نظام مهندسی نیز نظارت گسترده ‌ای بر ابعاد مختلف ساختمان ‌سازی دارد.

رستم پور تاک کرد : کیفیت مصالح‌ ساختمانی نیز حداقل در پانزده سال اخیر به روش چشم گیری نسبت به گذشته افزایش یافته و اکنون اغلب مصالح موجود در بازار دارای استانداردهای لازم هستند، با این وجود هم چنان عمر مفید ساختمان‌ های ایران پایین است.

وی اظهار داشت: در حالیکه ساختمان ‌های مسکونی، تجاری و خدماتی در اروپا حداقل صد سال عمر می‌ کنند و بعد از پایان این دوران نیز با یک بازسازی جزئی هم چنان قابل‌ استفاده هستند، ولی در کشور ما حداکثر عمر استفاده از ساختمان به بیست و پنج سال می‌ رسد و بعد از این مدت ساختمان بعنوان کلنگی شناخته می گردد و نیازمند تخریب و بازسازی است.

رستم پور افزود: اگر معتقد هستیم که ضوابط معماری و کیفیت مصالح ما مناسب هستند، لذا مهم ترین عامل کاهش عمر ساختمان ‌ها در ایران، شیوه اجرای آن هاست که اغلب توسط کارگران بدون مهارت و دانش فنی صورت می‌ گیرد.

مدیر عامل هلدینگ ساختمانی تاو گفت: قراربود در طول دهه هشتاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تمامی شاغلان حرف ساختمانی را تحت آموزش ویژه قرار دهد و به آنها گواهی نامه مهارت فنی اعطا کند، اما به علل مختلف سرعت اجرای این طرح خیلی کند شده و در حال حاضر تعداد کمی از کارگران ساختمانی دارای این گواهی نامه فنی هستند. متاسفانه از همین تعداد محدود کارگر ماهر نیز بانک اطلاعاتی مناسبی در اختیار نداریم تا هنگام اجرای طرح ‌های ساختمانی از آن ‌ها استفاده کنیم.

رستم پور عنوان کرد: اگر می‌ خواهیم وارد تکنولوژی ‌های نوین ساختمان ‌سازی گردیم، باید به آموزش و مهارت‌ های فنی مجریان ساختمان بیش از پیش اهمیت دهیم.

وی یاد آور شد: یکی از مهم ترین مشکلات مراکز جمعیتی در آینده نزدیک، کمبود آب است. صنعت ساختمان چنان چه با اصول مهندسی اجرا گردد می ‌تواند کمک خوبی به صرفه ‌جویی در مصرف انواع انرژی و از جمله کاهش مصرف آب در شهر‌ها کند.

وی مطرح کرد: باید آب شرب ساختمان‌ ها از آبی که برای امور خدماتی (مانند شستشو و آبیاری فضای سبز) مصرف می گردد، تفکیک گردد. این کار در شهرهای بزرگ توسط تصفیه ‌خانه‌ های صنعتی اجرا می گردد که اخیر دو نمونه از آن ‌ها در اطراف تهران ساخته شده است. ولی می‌ توان تصفیه آب و بازچرخانی آن را در داخل منازل و ساختمان ‌ها انجام داد و هزینه مدیریت صرفه ‌جویی آب را در ساختمان ‌ها کاهش داد.

به گفته این کارشناس فنی در مجتمع ‌های جدید ساختمانی در تهران مشغول نصب سیستمی هستیم که فاضلاب واحد‌ها را تصفیه و از طریق باز چرخانی آن، به صرفه ‌جویی در مصرف آب کمک کند.

منبع: اتحادیه طلا.جواهر و سکه تهران

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

گروه تلگرام برق صنعتی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۸ شهریور ۹۶
1009 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0