دیدار نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی با طوماری ریاست سازمان نظام مهندسی استان آذربایجان‌ شرقی مطرح کرد:

مردم هنگام خرید خانه به شناسنامه ‌ی فنی-ملکی ساختمان توجه کنند

ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان‌ شرقی در توصیه‌ ای به مردم در مورد خرید خانه، بیان کرد: مردم هنگام خرید خانه، برای اطلاع از کیفیت ساختمان، به شناسنامه‌ ی فنی ملکی ساختمان توجه کرده و کیفیت آن را ارزیابی کنند و یا از مهندسین ذی‌ ربط و سازمان نظام مهندسی استان اطلاعات مورد نیاز را کسب کنند.

کد خبر: 960614001 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۴ شهریور ۹۶ - ۵:۲۶ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی، ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان‌ شرقی در توصیه‌ ای به مردم در مورد خرید خانه، بیان کرد: مردم هنگام خرید خانه، برای اطلاع از کیفیت ساختمان، به شناسنامه‌ ی فنی ملکی ساختمان توجه کرده و کیفیت آن را ارزیابی کنند و یا از مهندسین ذی‌ ربط و سازمان نظام مهندسی استان اطلاعات مورد نیاز را کسب کنند.توجه مردم هنگام خرید خانه به شناسنامه ‌ی فنی ملکی ساختمان

توجه مردم هنگام خرید خانه به شناسنامه ‌ی فنی ملکی ساختمان

مردم هنگام خرید خانه به شناسنامه ‌ی فنی-ملکی ساختمان توجه کنند

مردم هنگام خرید خانه به شناسنامه ‌ی فنی-ملکی ساختمان توجه کنند

علی طوماری گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان طبق قانون “نظام مهندسی” مصوب سال هفتاد و چهار، تشکیل یافته و وظیفه‌ ی نظارت بر حسن انجام خدمات مهندسی در حوزه ‌ی ساخت و ساز را بعهده دارد.

طوماری عنوان کرد: پیش از تشکیل سازمان نظام مهندسی ساختمان، ارائه‌ی خدمات مهندسی و هم چنین عملکرد مهندسین، از نظم آن چنانی برخوردار نبود، سازمان نظام مهندسی برای ساماندهی ساخت و سازها و هم چنین ارائه‌ ی خدمات مهندسی تشکیل گردید.

او گفت: در آغاز تشکیل سازمان نظام مهندسی ساختمان در سال هفتاد و چهار، تعداد مهندسین محدود بود ولی امروزه سازمان نظام ‌مهندسی ساختمان، بویژه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، بزرگ ترین مجموعه ‌ی مردم نهاد کشور بوده و در کل کشور بیش از چهارصد هزار نفر عضو فعال دارد.

وی با اشاره به این که، سازمان نظام مهندسی استان، سی هزار عضو فعال دارد،ادامه داد: شصت درصد این افراد دارای پروانه بوده و مابقی بدون پروانه هستند و هم کارانی که بخواهند خدمات مهندسی ارائه دهند لزوما باید دارای پروانه اشتغال بکار مهندسی از وزارت راه و شهرسازی باشند.

طوماری با بیان  این که سازمان نظام مهندسی استان، دوازده دفتر نمایندگی و دو شعبه دارد، ادامه داد: تمامی ساخت و سازها در حوزه‌ ی مسکن، بغیر از ساخت و سازهای دولتی، زیر نظر سازمان نظام مهندسی و مهندسین عضو این سازمان است.

او افزود: پیش از تشکیل سازمان نظام مهندسی، ساخت و سازها با وضعیت نامطلوبی روبرو بوده و مهندسی ساز نبود و از اصول و قواعد مشخص و فنی نیز برخوردار نبودند، پس از تصویب قانون نظام مهندسی و گرداوری مقررات ملی تهیه ساختمان، قرار شد که ساخت و سازها توسط سازمان نظام مهندسی، تحت نظارت قرار گیرد و امروز نیز می توان این ادعا را داشت که ساخت و سازهایی که زیرنظر سازمان و مهندسین عضو سازمان انجام می ‌گیرد دارای کیفیت مناسبی بوده و ما نسبت به شرایط جامعه، در این زمینه بموفقیت نسبی دست یافته‌ ایم.

طوماری با اشاره به اقدامات این سازمان در مورد بالا بردن سطح کیفیت ساخت و سازها و هم چنین مقاوم‌ سازی در برابر زلزله، بیان داشت: سازمان، نقشه‌ های طراحی شده توسط مهندسین طراح را کنترل کرده و سپس این نقشه ‌ها توسط مهندسین مجری ذی‌ صلاح یا سازندگان اجرایی می گردند، در طول اجرا نیز مهندسین ناظر موظف هستند که به فرآیند ساخت و ساز نظارت داشته باشند و سازمان هم بر نظارت و عملکرد مهندسین ناظر، نظارت عالیه دارد.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان در این مورد گفت: پس از سال نود و چهار در راستای نظارت‌ بر ساخت‌ و سازها دقت بیش تری اعمال گردید و در واقع نظارت‌ های سازمان سخت ‌گیرانه شد و همواره هم در سعی بوده‌ ایم براساس تجربیات، نقاط قوت را تقویت و نقاط ضعف را شناسایی و به هم کاران اطلاع رسانی کنیم.

طوماری با اشاره به آموزش‌ های ارائه شده توسط سازمان برای مهندسان برای بالا رفتن سطح کیفیت ساختمان ‌ها و مقاوم‌ سازی در برابر زلزله، تصریح کرد: ارائه ‌ی آموزش ‌های رایگان، برگزاری سمینارها و همایش ‌های ویژه و دوره‌ های آموزشی متنوع که اکثرا رایگان هستند، از طرف سازمان بطور جدی پی گیری می گردد تا خدمات مهندسی با کیفیت ‌تری ارائه گردد، چرا که منشا اصلی ارائه ‌ی خدمات مهندسی، مهندسین هستند و در نتیجه هر اندازه که این افراد به دانش و علم روز مجهز گردند، ساخت و سازهای مقاوم‌ تر و محکم ‌تری خواهیم داشت.

 

توجه مردم هنگام خرید خانه به شناسنامه ‌ی فنی ملکی ساختمان

وی با اشاره به تعاملات سازمان با دستگاه‌ های مختلف نیز، عنوان کرد: در این راستا سعی کردیم که تعاملات خود را با دستگاههای مختلف بویژه شهرداری، راه و شهر سازی و سایر مجموعه‌‍‌ های ذی‌ ربط بیش تر کرده و هم چنین با بنیاد مسکن نیز تعاملاتی داشته و تلاش کرده‌ایم که در مناطق روستایی حضور خود را پررنگ تر کنیم تا کیفیت ساخت و سازها در این مناطق نیزافزایش یابد.

او با اشاره به این که سال پیش، بالغ بر ۲ میلیون مترمربع پرونده تحت نظر سازمان نظام مهندسی استان اجرایی گردیده است، ادامه داد: متاسفانه از سال نود و دو با کاهش شدید ساخت و ساز روبرو هستیم و چنان چه آمار نیز نشان می‌ دهد، در سال نود و دو، شش میلیون مترمربع ساخت و ساز داشتیم که امروز این آمار به ۲ میلیون مترمربع رسیده است.

طوماری گفت: با توجه به آمار ۶ ماهه‌ی اول سال‌ نود و شش که دوره‌ ی ساخت و ساز است، پیش‌ بینی می گردد که در سال‌ نود و شش نیز آمار مشابه سال نود و پنج در مورد میزان پرونده‌ های تحت نظارت و اجرا داشته باشیم.

وی افزود: هرچند که ساختمان ‌های ساخته شده در استان هنوز با استانداردهای جهانی فاصله دارند، ولی می‌ توان این ادعا را داشت که  ساختمان‌ هایی که تحت نظارت سازمان نظام مهندسی استان ساخته می گردند، از کیفیت مناسبی برخوردار هستند.

رییس سازمان نظام مهندسی استان با تاکید بر اهمیت و ضرورت فرهنگ‌ سازی در حوزه‌ ی ساخت و ساز با کیفیت، تاکید کرد: ما در این حوزه ضعفهایی هم داریم و باید در این زمینه اقدامات فرهنگی بیش تری انجام گیرد و رسانه ‌ها نیز باید در این راستا سعی مضاعفی داشته باشند تا کیفیت ساختمان مورد توجه افراد و سازنده‌ ها قرار گیرد.

طوماری با اشاره به این که ساختمان، یک سرمایه ‌ی ملی است، خاطر نشان کرد: الزامی است  مجموعه‌ هایی که به حوزه‌ ی ساخت و ساز ارتباط دارند، دست به دست هم دهند تا کیفیت ساخت و ساز ارتقا یابد.

وی مطرح کرد: اين سازمان در نظر دارد در جهت بررسی الزامات قانونی ایمنی و انتقال تجارب و یافته های علمی، فنی و حقوقی در زمینه ایمنی، سمینار آموزشی ” ایمنی در کارگاه های ساختمانی و پیش گیری از حوادث ناشی از کار ” با هم کاری معاونت پیش گیری از وقوع جرم دادگستری استان، اداره کل راه و شهرسازی استان، اداره کل تعاون، کار و اموراجتماعی استان، معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تبریز و سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز بمدت سه ساعت آموزشی ، درتاریخ  بیست ودوم شهریور ماه نود و شش از ساعت هفده الی بیست با حضور بیش از پانصد نفر از اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، مدیرها و متخصصان این حوزه در محل تالار اجتماعات مجتمع رفاهی پتروشیمی تبریز، برگزارکند.

طوماری در ادامه با اشاره به اهمیت رعایت اخلاق و قانون در کنار یک دیگر در ساخت و سازها، اظهار داشت

: تا مجری و سازنده به “قانون و اخلاق” تواما پایبند نباشد، آن چنان در این زمینه موفق نخواهیم شد.

طوماری در مورد برخورد سازمان نظام مهندسی با متخلفان حوزه‌ی ساخت و ساز نیز گفت: به استناد قانون مهندسی، در ذیل هر سازمان یک شورای انتظامی تشکیل یافته و ۴ نفر از مهندسین پیشکسوت، باسابقه و خوشنام بهمراه سایر شرایطی که قانون تعیین کرده، انتخاب گردیده و یک نفر نیز بعنوان قاضی شورای انتظامی از سوی رئیس کل دادگستری انتخاب می گردند و طبق قانون هر گونه تخلفی در حوزه‌ ی ساخت و ساز به شورای انتظامی گزارش شده و تحت بررسی قرار می‌ گیرد.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان با اشاره به این که استفاده از مصالح استاندارد در کیفیت ساختمان خیلی اهمیت داشته و مورد توجه است، گفت: نخستین گام اینست که جلوی تولید و هم چنین واردات مصالح ساختمانی غیراستاندارد گرفته گردد و در وهله ‌ی بعدی هم در حین ساخت و ساز باید نظارت گردد تا مصالح غیراستاندارد مورد استفاده قرار نگیرد.

وی خاطر نشان کرد: در خصوص میلگردهای غیراستاندارد که به تازگی مطرح شده‌اند نیز ما در حال پی گیری هستیم و در تلاش هستیم این مورد از مصالح ساختمانی نیز همچون جوش، بتن و خاک که آزمایش اجباری دارند، آزمایش میلگردها نیز در ساخت‌ و سازها اجباری گردیده و تحت کنترل قرار گیرد.

منبع : ایسنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کانال تلگرام برق ساختمان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۴ شهریور ۹۶
1567 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0