تشکیل انجمن های صنفی وقت تلف کردن است رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور

تشکیل انجمن های صنفی وقت تلف کردن است

اواخر مردادماه سال جاری، یازده شرکت نرم افزاری فعال در زمینه ERP و حسابداری با اعتراض به کوچک بودن ظرف کمیسیون نرم افزار سازمان نظام صنفی رایانه ای و عملکرد ضعیف آن طی سه سال گذشته، انجمن صنفی کارفرمایی شرکت های نرم افزاری (آشنا) را تشکیل دادند که با واکنش برخی از فعالان صنف IT مواجه شد. هرچند برخی از اعضای سازمان نصر تهران تشکیل چنین انجمنی را از پایه اشتباه دانسته و با آن مخالفت کردند، اما رییس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور نظر دیگری دارد و در مجموع مخالف تشکیل انجمن های تخصصی علمی نیست. ناصر علی سعادت معتقد است کمیسیون های سازمان با توسعه صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات منطبق نشده اند. او ضمن اعلام تغییر آیین نامه کمیسیون های سازمان نصر تهران برای جلوگیری از به وجود آمدن تشکل های کوچک صنفی، از اعضای انجمن آشنا خواست با تشکیل کمیسیون تخصصی در سازمان مطالبات و مشکلات خود را پیگیری کنند. با وی درباره عملکرد کمیسیون های سازمان در این دوره از فعالیت هیات مدیره نصر تهران به گفت و گو نشسته ایم که در ادامه می خوانید

کد خبر: 960612011 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۲ شهریور ۹۶ - ۹:۵۷ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی، به نقل از سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران چند سالی است که نقش کمیسیون سخت‎افزار سازمان نظام صنفی رایانه ای کم رنگ شده و در این دوره از فعالیت هیات مدیره نیز کمیسیون نرم افزار با وجود اهمیت زیاد به حاشیه کشیده شده و جلسات آن تشکیل نمی شود. برخی معتقدند سازمان بیشتر به سمت حمایت از استارت آپ ها پیش می رود و توجه زیادی به کمیسیون ها ندارد.تشکیل انجمن های صنفی وقت تلف کردن است

تشکیل انجمن های صنفی وقت تلف کردن است

تشکیل انجمن های صنفی وقت تلف کردن است

تشکیل انجمن های صنفی وقت  تلف کردن است

اصلا اینگونه نیست. زمانی که سازمان نظام صنفی رایانه ای آغاز به کار کرد، کل این صنعت را دو بخش سخت افزار و نرم افزار تشکیل می داد؛ اما اکنون وقتی می گوییم نرم افزار، معلوم نیست چه شاخه ای مد نظر است.
حوزه نرم افزار دامنه بسیار وسیعی پیدا کرده است. سخت افزار و اینترنت نیز هم همچنین. اکنون بخش عمده ای از IOT سخت افزار است. نرم افزار و سخت افزار کلماتی هستند که خاصیت خود را از دست داده و تبدیل به کالای تخصصی شده اند.
در این دوره از فعالیت سازمان کارگروه های  تخصصی زیادی در بخش های مختلف نرم افزار و سخت افزار مانند کارگروه گیم، نرم افزارهای بانکی، IOT و غیره تشکیل شد؛ دیگر چیزی به نام کمیسیون نرم افزار معنا ندارد. به طور مثال افرادی که در زمینه ERP فعالیت می کنند، باید بنشینند کنار افرادی که در حوزه گیم فعال هستند. ازآنجایی که مشکلات شان یکی نیست، نمی توانند در کمیسیون کنار هم کار کنند؛ به همین دلیل حضورشان کم رنگ می شود.
بنابراین این خاصیت توسعه و پیشرفت این صنعت در دنیاست و ربطی به کم کاری هیات مدیره نظام صنفی رایانه ای ندارد. اتفاقا ما به تغییرات بی تفاوت نبوده ایم. کاری که ما در دور چهارم هیات مدیره انجام دادیم که به مذاق برخی خوش نیامده، اینکه فکر می کنند به استارت آپ ها توجه می کنیم. در حالی که به فرایندها و پدیده های روز صنعت توجه داریم؛ چراکه قطعا تا سه سال آینده بخش عمده ای از درآمد صنعت فناوری اطلاعات مربوط به اینترنت چیزها است.
چرا در این مدت کمیسیون های تخصصی جداگانه ای در حوزه نرم افزار و سخت افزار تشکیل نشد؟
اکنون کارگروه های تخصصی داریم که زیرمجموعه کمیسیون نرم افزار هستند. اما با این وجود روی آیین نامه کمیسیون ها نیز کار کرده ایم و می خواهیم هر بخش از نرم افزار یا حوزه های دیگر صنف فناوری اطلاعات و ارتباطات به صورت تخصصی کمیسیون مربوط به خود را داشته باشند. سعی خواهیم کرد قبل از پایان فعالیت هیات مدیره این دوره آیین نامه های جدید آماده شود.
در هر صورت ۸ الی ۹ ماه است که کمیسیون نرم افزار تشکیل نشده و برخی از شرکت های نرم افزاری در اعتراض به این کم کاری، اقدام به تشکیل انجمن تخصصی کرده اند. نباید در این باره چاره اندیشی می شد؟
اعضای صنف باید درک کنند که سازمان آیین نامه ای دارد که هنوز به روز نشده است و تمام تلاش ما در این دوره از فعالیت هیات مدیره به روز کردن مفاد آیین نامه بوده است؛ بنابراین کم کاری از هیات مدیره نیست؛ بلکه از ساختار سازمان است. اعضا نیز باید صبوری به خرج دهند تا مشکلات قانونی حل شود.
واقعیت این است که ظرفیت کمیسیون های سازمان در تاریخ عقب مانده و خود را منطبق با توسعه صنعت فاوا نکرده است. با این وجود کارگروه های تخصصی کمیسیون نرم افزار بسیار فعال است و جلسات آن مرتب برگزار می شود.

تشکیل انجمن های صنفی وقت تلف کردن است

بسیاری از دوستان کار در کارگروه کمیسیون را در شأن خود نمی بینند. از طرفی پنج نفر که در یک زمینه با هم تخصص دارند، ترجیح می دهند رییس کمیسیون از بین خودشان انتخاب شود تا مشکلات شان دغدغه او هم باشد. اینجاست که مشکل پیش می آید.
اکنون نیز تعدادی از اعضای سازمان تشخیص دادند دور هم جمع شوند و انجمن تشکیل دهند. این به آن معنی نیست که آنها عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای نیستند؛ اما ترجیح ما این است که در سازمان کارهای خود را دنبال کنند.
بنابراین مخالف تشکیل انجمن های تخصصی در رسته های مختلف صنف فناوری اطلاعات نیستید؟
در مجموع مخالف این هستم که اعضا انجمن تشکیل دهند و کار صنفی کنند؛ اما در صورتیکه کار تخصصی علمی انجام دهند، هیچ ایرادی ندارد. تشکیل انجمن صنفی وقت تلف کردن است؛ چراکه جایگاه و ضابطه قانونی لازم را ندارد. در همین سازمانی که حکم رییس آن را رییس جمهور می دهد، وقتی می خواهیم کار را جلو ببریم با هزار مشکل مواجه هستیم. این انجمن بازی ها برای قدیم بود. این دوستان به جای تشکیل انجمن باید در شکل گرفتن کمیسیون ها طرح و ایده بدهند.
۱۲ سال پیش انجمن شرکت های انفورماتیک را داشتیم؛ پس چرا تلاش شد به سازمان نظام صنفی رایانه ای تبدیل شود؛ برای اینکه ظرفیت قانونی آن افزایش یابد.
بنابراین تمام مخالفت من با انجمن به خاطر خودشان است. سرانجام انجمن شرکت های اینترنتی چه شد؟ در هر صورت تمام این حرف ها بهانه است. بحث کم کاری کمیسیون و غیره نیست، بلکه بحث رییس بازی مطرح است و برای این امر باید آیین نامه ها تغییر کند.
انجمن آشنا برای ما محترم است. اما توصیه می کنم این افراد در قالب کمیسیونی تخصصی در سازمان نظام صنفی رایانه ای فعالیت کنند و نام آن را هم آشنا بگذارند.

 

منبع: سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

سوالات آزمون نظام مهندسی اسفند ۹۵

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۲ شهریور ۹۶
1261 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0