سمینار ضرورت آشنایی بنگاه‌های فاوا با آینده‌پژوهی کمیسیون آموزش و پژوهش سازمان برگزار می کند:

سمینار ضرورت آشنایی بنگاه‌های فاوا با آینده‌پژوهی

کمیسیون آموزش و پژوهش سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران، ساعت 14 روز چهارشنبه پانزدهم شهریورماه سمینار "چیستی آینده‌پژوهی و دستاوردهای مهم آن" تحت عنوان چرا بنگاه‌های فاوا باید با آینده‌پژوهی آشنا شوند؟" را در محل دبیرخانه سازمان برگزار می‌کند.

کد خبر: 960611015 تاریخ انتشار: شنبه ۱۱ شهریور ۹۶ - ۲:۳۱ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی، به نقل از سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران سمینار “چیستی آینده‌پژوهی و دستاوردهای مهم آن: چرا بنگاه‌های فاوا باید با آینده‌پژوهی آشنا شوند؟”  به منظور استفاده فعالان اقتصادی، مدیران ارشد و کارشناسان شرکت‌ها و سازمان‌ها، پژوهشگران و فارغ‌التحصیلان مقاطع تحصیلات تکمیلی در حوزه‌های گوناگون روز چهارشنبه پانزدهم شهریورماه ساعت ۱۴ در محل دبیرخانه سازمان برگزار خواهد شد.سمینار ضرورت آشنایی بنگاه‌های فاوا با آینده‌پژوهی

سمینار ضرورت آشنایی بنگاه‌های فاوا با آینده‌پژوهی

سمینار ضرورت آشنایی بنگاه‌های فاوا با آینده‌پژوهی

 سمینار ضرورت آشنایی  بنگاه‌های فاوا با آینده‌پژوهی

اهداف این دوره آشنایی مدیران ارشد و کارشناسان بنگاه‌های فاوا با مفاهیم آینده‌پژوهی، افزایش قدرت تحلیل و تصمیم‌گیری مدیران ارشد بنگاه‌های فاوا از طریق ارتقای توانمندی آنها در زمینه آینده‌نگری و بهره‌گیری از ابزارهای آینده‌پژوهی است.
آینده‌پژوهی (Futures studies) شامل مجموعه تلاش‌هایی است که با جستجوی منابع، الگوها، و عوامل تغییر یا ثبات، به تجسم آینده‌های بالقوه و برنامه‌ریزی برای آنها می‌پردازد. آینده‌پژوهی بازتاب‌دهنده چگونگی زایش واقعیت «فردا» از دل تغییر (یا ثبات) «امروز» است.
امروزه تغییرات با آهنگی پرشتاب‌تر رخ می‌دهند. تغییرات فناوری، به ویژه در حوزه فاوا، و به دنبال آن تغییر در دیگر جنبه‌های زندگی، افزایش روزافزون وابستگی متقابل کشورها و ملل، تمرکززدایی جوامع و نهادهای موجود که به دلیل گسترش فناوری اطلاعات، شتاب بیشتری یافته‌است، تمایل روزافزون به جهانی‌شدن به همراه حفظ ویژگی‌های ملی، قومی و فرهنگی و بسیاری عوامل دیگر، لزوم درک بهتر از «تغییرات» و «آینده» را برای دولت‌ها، کسب وکارها، سازمان‌ها و مردم ایجاب می‌کند.
در چنین شرایطی، آشنایی با مفاهیم و مبانی آینده پژوهی برای مدیران و فعالان عرصه صنعت و فناوری، به ویژه فعالان حوزه پرشتاب فاوا از اهمیت بسزایی برخوردار است.
سرفصل‌های این سمینار به شرح زیر است:
 
– سه تعریف از آینده‌پژوهی
– دستاوردهای مهم آینده‌پژوهی: چشم‌انداز/ رهنگاشت/ بسته سناریویی/ تحلیل روند/ هشدار راهبردی/ اولویت‌گذاری 
– نکاتی در مدیریت آینده‌پژوهی در سازمان و بنگاه
برخی از سوابق آقای دکتر مصطفی تقوی که ارایه‌دهنده این سمینار است به شرح زیر است:
– عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف و مدرس دوره‌های آینده‌پژوهی
برخی از تجارب و فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی در زمینه آینده‌پژوهی
– ارایه درس مبانی معرفت‌ آینده‌پژوهی (برای اولین بار در کشور) در مقطع دکترا برای دانشجویان رشته آینده‌پژوهیِ دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)
– ارایه درس روش‌شناسی آینده‌پژوهی در مقطع دکتری در دانشگاه تهران
– ارایه بخشی از درس مبانی آینده‌پژوهی در مقطع دکترا برای رشته آینده‌پژوهی دانشگاه تهران
– ارایه درس روش‌شناسی تخمین اطلاعاتی در مقطع دکترا برای دانشجویان رشته مدیریت آینده‌پ‍ژوهی در دانشگاه عالی دفاع ملّی (داعا)
– ارایه درس مدل‌های آینده‌پژوهی و آینده‌نگری در مقطع دکترا برای دانشجویان رشته مدیریت آینده‌پ‍ژوهی در دانشگاه عالی دفاع ملّی (داعا)
برگزاری کارگاه‌های روش‌شناسی آینده‌پژوهی در محیط‌های صنعتی و غیر صنعتی
– دیده‌بانی یا پویش محیطی
– تدوین چشم‌انداز
– تحلیل روند
– سناریونویسی
– فناوری‌های کلیدی
– ره‌نگاشت
– مدیریت آینده‌پژوهی در سازمان
– بصیرت آینده‌پژوهان حرفه‌ای

سمینار ضرورت آشنایی بنگاه‌های فاوا با آینده‌پژوهی

طراحی دوره دکترای آینده‌پژوهی (به سفارش مرکز آینده‌پژوهی علوم و فناوری‌های دفاعی برای اجرا در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی)
در پایان سمینار، همانند دیگر دوره‌های برگزارشده توسط کمیسیون، به شرکت‌کنندگان گواهی حضور در سمینار ارایه خواهد شد.
علاقمندان می‌توانند با واریز ۴۰ هزار تومان (برای اعضا) و ۷۰ هزار تومان (غیراعضا) به شماره کارت ۵۰۲۲۲۹۷۰۰۰۰۱۴۸۳۲ به نام سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران و تکمیل فرم آنلاین نسبت به حضور در این سمینار اعلام آمادگی کنند.

 

منبع: سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

 

دانلود رایگان راهنمای مبحث ۱۳ نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۱ شهریور ۹۶
1122 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0