اعضای نظام مهندسی ساختمان مطرح کردند:

قوانین مربوط به نظارت و اجرای ساختمان باید اصلاح گردند

ضعف و ایرادهای آئین نامه ها و قانون های مرتبط با نظارت و اجرای ساختمان که به اذعان کارشناسان در کیفیت پایین ساخت و سازها در ایران نقش مهمی داشته، داد نظام مهندسی استان تهران را درآورده و عضو های این سازمان با برگزاری گردهمایی خواستار اصلاح برخی از قوانین این بخش و خودداری دولت در صدور بخش نامه های خلق الساعه شده اند.

کد خبر: 960508011 تاریخ انتشار: یکشنبه ۸ مرداد ۹۶ - ۱۲:۳۵ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (https://www.akhbarmohandesi.ir)، ضعف و ایرادهای آئین نامه ها و قانون های مرتبط با نظارت و اجرای ساختمان که به اذعان کارشناسان در کیفیت پایین ساخت و سازها در ایران نقش مهمی داشته، داد نظام مهندسی استان تهران را درآورده و عضو های این سازمان با برگزاری گردهمایی خواستار اصلاح برخی از قوانین این بخش و خودداری دولت در صدور بخش نامه های خلق الساعه شده اند.قوانین مربوط به نظارت و اجرای ساختمان باید اصلاح گردند

قوانین مربوط به نظارت و اجرای ساختمان باید اصلاح گردند

قوانین مربوط به نظارت و اجرای ساختمان باید اصلاح گردند

قوانین مربوط به نظارت و اجرای ساختمان باید اصلاح گردند

محمود مصدق گفت:مهندس حسن قربانخواه ریاست سازمان نظام مهندسی استان تهران در گردهمایی بررسی قوانین و آئین نامه های موجود در ارتباط با اشخاص حقوقی صنعت ساختمان دراین مورد بیان کرد: مسایل و مشکلاتی که در حوزه اشخاص حقیقی و حقوقی داریم نمیتواند تداوم داشته باشد لذا برای برون رفت از این وضعیت باید فکری اساسی و سازمانی گردد و همه همت کنند شرایط کنونی را تغییر دهند.
او از آئین نامه مربوط به اجرای ساختمان بعنوان یکی از ایرادهای بزرگ قانونی یاد کرد و بیان کرد : اکنون هر کسی از هر صنفی اجازه دارد ساختمان بسازد بجز مهندسین.
او با اشاره به ماده چهار قانون نظام مهندسی ادامه داد: روشی که تا به حال در تعیین صلاحیت اشخاص حقوقی مورد استفاده قرار گرفته قطعا درست نیست و باید اصلاح گردد.
وی خواستار تجدید نظر و اصلاح آئین نامه مربوط بصدور پروانه ساختمان شد و افزود: سال پیش هشت هزار و ششصد کار ارجاع دادیم در حالیکه فقط پانزده هزار نیروی حقیقی در این حوزه وجود دارد. همین مقایسه نشان میدهد چقدر نیروی ما بیکار مانده است.
صدور بخش نامه های خلق الساعه را متوقف نمایید


محمد احمدی ریاست هئیت مدیره انجمن طراح و ناظر ساختمان نیز پاسخ گو نبودن قانونی که در سال هفتاد و چهار برای حوزه نظارت و اجرا ی ساختمان گرداوری گردیده است خبر داد و گفت: بر اساس قانون چهار نظام مهندسی، یک شخص حقیقی باید در قالب دفتر فنی مشغول کار گردد ولی با این وجود آئین نامه های غیرکارشناسی در جهت تضعیف شرکتهای حقوقی صادر میشوند که میتوان از سپردن کار نظارت بر ساختمانهای بالای سه هزار و پانصد متر به شرکتهای حقوقی بعنوان نمونه یاد کرد.
احمدی با طرح این پرسش که چرا شرکتهای حقوقی که بسیاری از آنها در آستانه ورشکستگی قرار گرفته اند نباید ساختمانهای زیر سه هزار و پانصد متر نظارت کنند؟ خواستار توقف صدور بخشنامه های خلق الساعه شد و عنوان کرد: اینگونه بخش نامه ها علاوه بر بی نظمی و آشفتگی در نظارتها سبب کاهش هرچه بیش تر کیفیت ساخت و سازها میشود.
نبود تفاوت میان مجموعه های کوچک و بزرگ
علی نبی زاده عضو هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان ولی شفافتر بمشکلات وضعف قوانین در حوزه اجرا و نظارت و بر ساخت و سازها پرداخت و ادامه داد: اساسی ترین ایراد در این بخش به تکثر خدمات مهندسی بر میگردد که مشکلات بسیاری ایجاد کرده است.
نبی زاده با اشاره به لزوم تجمیع خدمات مهندسی تاکید کرد: به هر میزان که به این سمت پیش برویم بهمان اندازه در راستای منافع مالکین و شرکتهای حقوقی قدم بر داشته ایم.
نبی زاده از عدم توقف در پایه مجموعه های حقوقی بعنوان مشکل دیگر یاد کرد و تصریح کرد: در واقع این مهم بصورت قانونی اتفاق نمی افتد. بهمین علت یک مهندس تازه فارغ التحصیل شده این فرصت را پیدا میکند که در همان شروع کار پایه یک گردد.
او با ابراز تأسف از نبود هیچ تفاوتی میان مجموعه های کوچک و بزرگ و مجموعه های با تجربه و بی تجربه افزود: این موضوع خود ایرادی اساسی دارد بطوری که به کیفیت ساخت و سازها آسیب وارد نموده است.
وی همچنین خواستار بازبینی و اصلاح قوانین مربوط بنظارت و اجرای ساختمان شده و مطرح کرد: این قوانین در سال هفتاد و چهار و زمانی گرداوری و تصویب گردید که عرضه بیش تر از تقاضا بوده است ولی الان کاملا برعکس است.
منبع : قدس آنلاین

 

دانلود رایگان راهنمای مبحث ۱۳ نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۸ مرداد ۹۶
1392 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0