یک مقام مسئول مطرح کرد؛

کمک هزار و چهارصد میلیون تومانی دولت برای توسعه روشهای جدید آبیاری

ریاست سازمان نظام مهندسی کشاورزی، با اشاره به این که دولت هر ساله هزار و سیصد تا هزار و چهارصد میلیون تومان، در زمینه توسعه روشهای جدید آبیاری به کشاورزان کمک میکند، بیان کرد: در حدود هشتاد و پنج درصد این کمکها، بلاعوض است.

کد خبر: 960507014 تاریخ انتشار: شنبه ۷ مرداد ۹۶ - ۲:۴۲ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (https://www.akhbarmohandesi.ir)،ریاست سازمان نظام مهندسی کشاورزی، با اشاره به این که دولت هر ساله هزار و سیصد تا هزار و چهارصد میلیون تومان، در زمینه توسعه روشهای جدید آبیاری به کشاورزان کمک میکند، بیان کرد: در حدود هشتاد و پنج درصد این کمکها، بلاعوض است.کمک هزار و چهارصد میلیون تومانی دولت برای توسعه روشهای جدید آبیاری

کمک هزار و چهارصد میلیون تومانی دولت برای توسعه روشهای جدید آبیاری

کمک هزار و چهارصد میلیون تومانی دولت برای توسعه روشهای جدید آبیاری

کمک هزار و چهارصد میلیون تومانی دولت برای توسعه روشهای جدید آبیاری

احمد کبیری با اشاره به حیاتی بودن مبحث مدیریت منابع آب تصریح کرد: از دیرباز این مبحث مورد توجه بوده و با توجه به این که ایران در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد اجداد ما در گذشته عاقلانه‌ تر با وضعیت کم آبی کنار آمده و نظمی ایجاد کرده بودند تا برداشتهای آنها بیش از ظرفیت طبیعت نباشد و همین امر سبب حیات و استمرار تمدن هفت هزار ساله ایران بوده است.
کبیری یکی از بدیعی ‌ترین ابتکارات نیاکان ما را، ابداع قنوات و کاریزها دانست و ادامه داد: آنها با تکنولوژی آن زمان توانسته ‌اند آب مورد نیاز را از منبع مورد اطمینان تأمین کنند.
وی با اشاره به این مطلب که مدیریت منابع آبی در دهه‌ های گذشته دست خوش یک نابسامانی شده است، تاکید کرد: مهمترین این نابسامانیها در ابتدای انقلاب بود که به جای مدیریت علمی، تأمین رضایت کشاورزان مد نظر قرار گرفت؛ این موضوع سبب تشویق بی مورد کشاورزان شده و توسعه کشاورزی موجب شد تا بمنابع محدود آبی کشور لطماتی وارد گردد که در ادامه بزرگ‌ ترین لطمات بمنابع آب زیرزمینی در دولت پیش اتفاق افتاد.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی عنوان کرد: صدور صدها هزار مجوز برای چاههای غیر مجاز و عدم رعایت حریمهای آبی سبب شد تا لطمات جبران ناپذیری بمنابع آبی کشور وارد گردد.
وی با اظهار تأسف از این که دولت یازدهم وارث چنین وضعی در منابع آبی کشور بوده و همه همت خود را برای پایداری منابع آبی نموده است، تصریح کرد: با همت وزارت نیرو در دولت یازدهم موضوع آب که برای بسیاری موضوع مهمی بشمار نمیرفت اهمیت پیدا کرد و در زمان حاضر میشود گفت که، مسئله آب و خطر بی آبی در حال تبدیل شدن به یک گفتمان ملی است که میتواند خیلی از اتفاقات روی داده در گذشته را مدیریت کرده و از تکرار آن جلوگیری نمود.


او هم چنین با یادآوری این که در دولت یازدهم روند تخریبی پیشین در مورد منابع آبی مهار گردیده است، گفت: این موضوع به این معنا نیست که در زمان فعلی با تخریب منابع آبی روبرو نیستیم زیرا امروزه هم با میلیونها کشاورز بهره بردار و دهها میلیون شهروند سروکار داریم که هر یک بنوعی مصرف کننده آب هستند بنابراین، باید طرحهای بازدارنده زیادی اجرایی گردد تا بتوانیم کنترل کامل منابع آبی را در دست بگیریم.
کبیری اظهار داشت: واقعی شدن قیمت آب و آموزش فرهنگ مدیریت مصرف میتواند ۲ عامل اصلی برون رفت از چالش موجود آبی کشور باشد.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی بااشاره این که برای برون رفت از چالشهای موجود در بخش آب کشور، به جز فرهنگ سازی بایستی به آموزش بهره برداران منابع آبی که عمده آنها در بخش کشاورزی فعال هستند بیش تر توجه گردد، افود: یادگیری روشهای جدید سبب بهره‌ وری و افزایش سود دهی آب شده و از طرفی نیز بحفظ ذخایر کم یاب آبی کمک خواهد کرد.
کبیری مطرح کرد: باید با کسانیکه این موارد را رعایت نمیکنند برخورد جدی گردیده و از کاشت محصولات پر آب بر نیز بشدت جلوگیری گردد.
او با اشاره بطرح عظیم پانصد هزار هکتاری اصلاح و توسعه مناطق کشاورزی در منطقه خوزستان و ایلام با اعتبار اولیه یک و نیم میلیارد دلار که توسط وزارت جهاد کشاورزی در حال اجرا است گفت: با توجه به این هزینه قابل توجه، اگر کشاورزان ما که تا چندی پیش از آبیاری سنتی و غرقابی استفاده میکردند، آموزش نبینند این سرمایه گذاری نمیتواند مثمر ثمر باشد.
وی با اعلام این که دولت هر ساله هزار و سیصد تا هزار و چهارصد میلیون تومان در زمینه توسعه روشهای جدید آبیاری و آبیاری تحت فشار بکشاورزان کمک میکند،ابراز کرد: در حدود هشتاد و پنج درصد این کمکها بصورت کمک بلاعوض دولت بکشاورزان خواهد بود.
کبیری گفت: کشاورزی که تا دیروز با این سامانه آشنایی نداشته اگر امروز آموزش نبیند نمیتواند از این سامانه به خوبی بهره‌برداری کند بنابراین یا طول آمار سامانه کاهش می‌یابد یا اهداف مربوط بمدیریت و صرفه جویی بصورت مطلوب محقق نمیشود.
منبع : خبرگزاری مهر

 

راهنماي مبحث سيزدهم طرح واجراي تاسيسات برقي ساختمانها

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۷ مرداد ۹۶
1058 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0